Klistrad tråd News

Snart finns VoLTE även hos oss!

  • 22 December 2021
  • 151 svar
  • 21729 visningar

Användarnivå 5
Emblem +52

Årets mest försenade julklapp står vi för i år. Nu är det riktigt riktigt nära att vi kan erbjuda er VoLTE! Den 19 januari 2022 lanserar vi VoLTE för Apple-telefoner (iPhone 7 och senare modeller), och successivt efter det kommer vi möjliggöra VoLTE för andra tillverkare och modeller. Vi vet, och vi förstår, att det här inte är någon storslagen nyhet. Men vi hoppas att ni är precis lika glada som vi att VoLTE-resan nu påbörjas på riktigt. 

 

Vad är egentligen VoLTE?

 

VoLTE hit och VoLTE dit, jaha men vad betyder det för mig? VoLTE står för Voice over LTE, alltså samtal över 4G-nätet. På tekniskt språk funkar det såhär: I dagsläget går alla Vimlas samtal över 2G-nätet (som inte stödjer mobildata) eller 3G-nätet (med helt okej anslutning till mobildata). Detta gör att det många gånger inte går att surfa samtidigt som man pratar i telefon. 

 

På normaliska så betyder det helt enkelt att VoLTE gör det möjligt (och snabbare) att surfa och prata i telefon samtidigt, och ser till att du inte ens märker när telefonen byter mellan de olika nätverken. Supersmidigt när du tex behöver legitimera dig när du pratar med banken, eller scrolla lite under ett sömnigt samtal! 

Dessutom kommer du få bättre samtalskvalitet och en snabbare samtalsuppkoppling.

 

Wow, hur får jag igång det på mitt abonnemang?

 

Vi aktiverar VoLTE automatiskt på ditt abonnemang 19/1 2022, helt utan någon extra kostnad! Sedan behöver du själv aktivera VoLTE i din telefon och se till att du har den senaste versionen av operativsystemet för att komma igång!

 

I en iPhone: Gå till inställningar > Välj mobilnät > Välj alternativ för mobildata > Välj röst och data > Klicka på 4G och klicka i VoLTE. 

Klart! Eventuellt kan du behöva starta om telefonen, och sen är det bara att ringa samtal i toppkvalitet hela dagen lång!

 

När fler telefoner får möjlighet till VoLTE kommer vi att uppdatera den här tråden, men vi kan redan nu avslöja att next up är Samsung och att vi innan mars 2022 är slut siktar på att erbjuda VoLTE till 80% av våra användares telefoner. Vi kan också informera er om att vi, nu när vi äntligen kommit framåt i VoLTE-frågan, även parallellt jobbar mot en VoWiFi-lansering 2022.

 

Läs mer här: https://vimla.se/volte/


151 svar

Användarnivå 2

Efter att ha läst på en hel del så förstår jag att det i grunden är implementeringen av VoLTE som är grundproblemet då det hänger på så många som måste göra sin del, istället för en bra standard där det kunde skötas automatiskt. Den biten kan vi inte skylla på Vimla.

Med det sagt så har jag, sen Vimla släppte VoLTE på alla abonnemang, fått tre uppdateringar av Android 11 och nu senast en uppdatering till Android 12 till min Oneplus-telefon. Trots det så har ingen av dem innehållit det som krävs för att kunna köra VoLTE i Vimlas nät. Mitt andra sim i telefonen är från Telia, där har det fungerat sen jag köpte telefonen.

Den slutsatsen jag drar av det är att Vimla väger för lätt i kontakten med telefontillverkarna för att de ska orka få ändan ur vagnen och fixa det som behöver göras.

Då ni är en del av Telenor, är det inte dags att få lite hjälp att trycka på tillverkarna med deras tyngd?

Användarnivå 1

Efter att ha läst på en hel del så förstår jag att det i grunden är implementeringen av VoLTE som är grundproblemet då det hänger på så många som måste göra sin del, istället för en bra standard där det kunde skötas automatiskt. Den biten kan vi inte skylla på Vimla.

Med det sagt så har jag, sen Vimla släppte VoLTE på alla abonnemang, fått tre uppdateringar av Android 11 och nu senast en uppdatering till Android 12 till min Oneplus-telefon. Trots det så har ingen av dem innehållit det som krävs för att kunna köra VoLTE i Vimlas nät. Mitt andra sim i telefonen är från Telia, där har det fungerat sen jag köpte telefonen.

Den slutsatsen jag drar av det är att Vimla väger för lätt i kontakten med telefontillverkarna för att de ska orka få ändan ur vagnen och fixa det som behöver göras.

Då ni är en del av Telenor, är det inte dags att få lite hjälp att trycka på tillverkarna med deras tyngd?

Jag har volte och wificalling hos andra operatörer sedan flera år och på gamla telefoner, hos Vimla får jag det inte ens med Samsung note 9.

Vimla erbjuder inte ens wificalling än.

Man får det även med kontantkort hos de operatörer som erbjuder kontantkort.

Budgetoperatören Fello ligger före med både volte och wificalling, med plattformen wg2 skröt Vimla om att de skulle erbjuda moderna framtidstjänster och hittills har det blivit att de ligger sist med implementering av tjänster som andra operatörer har haft i flera år, volte,wificalling, esim, tvillingsim med mera.

När Vimla gick över till plattformen wg2 och vimla 2.0 så känns det som att Vimla är en experimentverkstad åt Telenor än en operatör. 

Känns som med den hastigheten som varit, att 5g implementeras runt 2025.

Jag var med i början, jag var även testpilot när Vimla 2.0 testades.

Jag har Vimla för 3:e gången och upplever att Vimla fortfarande inte går framåt, utan halkar mer och mer efter.

Vimla hade kunnat vara världens mest moderna operatör och varit först med tjänster om de velat.

När kommer VoLTE för Android? Har Android 9.

Blir inte riktigt klok över om min Samsung S7 kommer bli obsolet senast 2025 när även 2G släcks ned(där röstsamtal går för mobiler ej kompatibla med VoLTE.

På Vimlas sajt står det att man måste ha mjukvaran UIOn 4.0 som tydligen ingår i Android 12.

Jag har Android 8.

Vissa sajter listar Samsung Galaxy från S8 och uppåt.

Telenor listar att det funkar med Galaxy S7.

På min mobils produktkartong(inköpt våren 2018) står det 4G/LTE

Är det någon som kan ge besked hur det ligger till.

Tillhör Samsung S7 i Vimlas nät de 20% av mobilmodellerna som aldrig kommer bli kompatible med VoLTE?

 

mvh Tomas Thorén

 

Användarnivå 2

Telefonen behöver Vimlas VoLTE profil i sin firmware.

Om telefonen inte längra uppdateras av producenten, da kommar VoLTE aldrig att fungera.

Okey ,jag förstår att det behövs kompabilitet i varje ände-dvs telefon och mobiloperatör måste implementera denna funktionalitet.

Men jag kan ändå inte komma ifrån att olika mobiloperatörer påstår olika saker.

Nu är det ett tag till 2025.Hela tre år vilka de flesta ungdomar under sin uppväxtresa redan bytt till en mer uppdaterad mobil.

Nånstans mellan år 2016 och 2018 infördes denna kompabilitet hos samtliga mobiltelefoner vad jag förstår.

Någon mobiloperatör påstår till och med att Samsung S6 skulle vara okey för VoLTE.

Det vore intressant om Telenor och dess undervarumärke Vimla använder olika implementeringstekniker och hävdar olika saker beträffande takten på VoLTE-införandet.

Bara det faktum att Vimla nämner att de rullar ut för Iphone först får mig att fundera vad den långsiktiga planen är för Vimlas/Telenor modell-täckning?

I egenskap av icke neofil(dvs inget ha-begär efter det senaste) så skulle det bli en sportslig utmaning att se hur långt en mobil med andoid 8 är väsentligt funktionell i Vimlas nät och om det är möjligt också efter år 2025?!

 

mvh Tomas Thorén

Användarnivå 2

Efter att ha läst på en hel del så förstår jag att det i grunden är implementeringen av VoLTE som är grundproblemet då det hänger på så många som måste göra sin del, istället för en bra standard där det kunde skötas automatiskt. Den biten kan vi inte skylla på Vimla.

Med det sagt så har jag, sen Vimla släppte VoLTE på alla abonnemang, fått tre uppdateringar av Android 11 och nu senast en uppdatering till Android 12 till min Oneplus-telefon. Trots det så har ingen av dem innehållit det som krävs för att kunna köra VoLTE i Vimlas nät. Mitt andra sim i telefonen är från Telia, där har det fungerat sen jag köpte telefonen.

Den slutsatsen jag drar av det är att Vimla väger för lätt i kontakten med telefontillverkarna för att de ska orka få ändan ur vagnen och fixa det som behöver göras.

Då ni är en del av Telenor, är det inte dags att få lite hjälp att trycka på tillverkarna med deras tyngd?

Jag har volte och wificalling hos andra operatörer sedan flera år och på gamla telefoner, hos Vimla får jag det inte ens med Samsung note 9.

Vimla erbjuder inte ens wificalling än.

Man får det även med kontantkort hos de operatörer som erbjuder kontantkort.

Budgetoperatören Fello ligger före med både volte och wificalling, med plattformen wg2 skröt Vimla om att de skulle erbjuda moderna framtidstjänster och hittills har det blivit att de ligger sist med implementering av tjänster som andra operatörer har haft i flera år, volte,wificalling, esim, tvillingsim med mera.

När Vimla gick över till plattformen wg2 och vimla 2.0 så känns det som att Vimla är en experimentverkstad åt Telenor än en operatör. 

Känns som med den hastigheten som varit, att 5g implementeras runt 2025.

Jag var med i början, jag var även testpilot när Vimla 2.0 testades.

Jag har Vimla för 3:e gången och upplever att Vimla fortfarande inte går framåt, utan halkar mer och mer efter.

Vimla hade kunnat vara världens mest moderna operatör och varit först med tjänster om de velat.

Kan bara hålla med. Känns som de halkar mer och mer efter. Just Fello som du nämner tittar jag på att ev gå över till. Varit Vimla kund sedan 2015 och trodde på en snabb utveckling med allt snack vid övergången till nya plattformen, men frukten av det har man ej sett. Besvikelsen och tron till att se ska förändras börjar svikta.

Användarnivå 2

Ja, till och med S6 har VoLTE. Men dessa väldigt gamla modeller är endast kompatible med mycket få telebolag.

Kanske du kan finda en voice-chat app, eller ett SiP abonnemang?

Det är ju lite tråkigt att som Vimla refererar till Samsung kräva One UP 4 ovanpå Android 12 för att Volte ska fungera och därmed kan man inte ha en äldre mobil än Samsung S21(S20?).

På vissa andra marknader tycks Voilte ha fungerat sedan åtminstonde 2017.

Så det har inte enbart att göra med mobilens i sig själv kabapilitet att göra utan också med mobiloperatörens samt hur mobilmärkets representation på en given marknad (Samsung,Sony etc)väljer att implementera hur denna förmåga skall uttrycka sig.Så förstår jag detta.

Modermärket Telenor till Vimla samt andra operatörer med begynnelsebokstaven T skvallrar inte om denna begränsning för S7.

Så det verkar ligga i lågpriskonceptet att förutom med  färre anställda strama åt även den tekniska biten.

Nåväl ,får se inför den totala nedsläckningen 31 dec 2025 av 2G vad som händer om jag kan fortfarande använda den som prat/sms-mobil .Eller bara surfmobil på 4G eller wifi.

Blir vi informerade minst 2 år innan om detta  likt i andra kultiverade och civiliserade länder om denna  genomgripande infrastukturella förändringen?

 

mvh

Tomas Thorén

Hur kommer det sig att ni hävdar 80% men har bara avtal med Samsung, iPhone och Sony?

 

Jag som har köpt en ny telefon och som bara efter några månader blir alltmer obrukbar är ganska upprörd. Att bara rycka på axlarna och säga "vet inte" är fett respektlöst mot mig som varit kund hos er i sju år.

Vad gör ni ens för att nå en lösning med OnePlus? Det är inte direkt en liten fjuttillverkare som lödar kretskort på en bakgata i Hunnebostrand.

Jag köpte en telefon med 5G för att den skulle vara redo för framtiden och så får jag instruktioner att låsa telefonen till 2G för att "kanske" kunna ta emot samtal men inte kunna surfa alls på mobilnätet, alternativt att inte kunna ta emot samtal men kunna surfs på 4G.

Att ni heller inte skickar ut informationen per automatik är så himla under all kritik. Så en upprepning, vad gör ni för att nå en lösning för alla era kunder som har OnePlus?

Användarnivå 2
Emblem +2

Jag förstår att det kan vara frustrerande om din nya telefon inte har den funktionaliteten som du önskar genom oss. Att det nu är upp till tillverkarna att kunna implementera VoLTE via oss är ingen hemlighet och hur statusen ligger till där, blir dessvärre svårt att veta för oss. Men ni kan lita på att vi ligger på så hårt vi kan för att kunna erbjuda VoLTE till fler av våra användare.

I dagsläget så erbjuder vi 80% av våra användare VoLTE. Det är jättekul att du varit hos oss på Vimla i så pass många år, och att vi inte har svar på allting är inte menat att på något vis verka respektlöst. Vi hoppas på att kunna komma med härliga uppdateringar så snart som möjligt, och då kommer vi att uppdatera denna tråd samt även vimla.se/volte!

Det är väldigt luddigt dock, kommer det KUNNA KOMMA en uppdatering till våra telefoner som vi har? Jag tillhör inte den skara med tekniska kunskaper utan jag märker bara att allt slutar fungera. Nu kan jag inte ens skicka mms längre.

 

Efter att ha läst på en hel del så förstår jag att det i grunden är implementeringen av VoLTE som är grundproblemet då det hänger på så många som måste göra sin del, istället för en bra standard där det kunde skötas automatiskt. Den biten kan vi inte skylla på Vimla.

Med det sagt så har jag, sen Vimla släppte VoLTE på alla abonnemang, fått tre uppdateringar av Android 11 och nu senast en uppdatering till Android 12 till min Oneplus-telefon. Trots det så har ingen av dem innehållit det som krävs för att kunna köra VoLTE i Vimlas nät. Mitt andra sim i telefonen är från Telia, där har det fungerat sen jag köpte telefonen.

Den slutsatsen jag drar av det är att Vimla väger för lätt i kontakten med telefontillverkarna för att de ska orka få ändan ur vagnen och fixa det som behöver göras.

Då ni är en del av Telenor, är det inte dags att få lite hjälp att trycka på tillverkarna med deras tyngd?

Det är bra att du analyserar och försöker förstå hur turerna kring voilte och mobiloperatörernas implementering verkar gå till.

Med mitt ändå klena förstånd så kan jag (och även förhoppningsvis även andra) inte förstå varför det ska vara så svårt att införa tal-funktion över 4G som tidigare har varit en renodlad data(internet) överföringskanal.

Visst kan det vara så att en smärre andel trafik ur datasynpunkt går via mänskligt tal numera.Men som lite konspiratoriskt lagd så kan jag inte släppa på tanken att det är det giriga kapitalistiska trynet som visar sin kostnadseffektivitet in absurdum.

Hur för vi människor samman om vi bara ska surfa oss omkring i tillvaron i sociala media.

Hur för vi samman människor via det genuina autentiska direkta tvåväga akustiska samtalet?

Hur kan Vimla mfl bidra till detta? Fundera på detta!

Hur kommer det sig att ni hävdar 80% men har bara avtal med Samsung, iPhone och Sony?

 

Jag som har köpt en ny telefon och som bara efter några månader blir alltmer obrukbar är ganska upprörd. Att bara rycka på axlarna och säga "vet inte" är fett respektlöst mot mig som varit kund hos er i sju år.

Vad gör ni ens för att nå en lösning med OnePlus? Det är inte direkt en liten fjuttillverkare som lödar kretskort på en bakgata i Hunnebostrand.

Jag köpte en telefon med 5G för att den skulle vara redo för framtiden och så får jag instruktioner att låsa telefonen till 2G för att "kanske" kunna ta emot samtal men inte kunna surfa alls på mobilnätet, alternativt att inte kunna ta emot samtal men kunna surfs på 4G.

Att ni heller inte skickar ut informationen per automatik är så himla under all kritik. Så en upprepning, vad gör ni för att nå en lösning för alla era kunder som har OnePlus?

I nuläget då Vimla inte kan presentera något bättre svar så verkar det som att VI FÅR SE vad som händer 31 dec 2025.

Det är tre år fram till dess.

Själv ser jag med spänning på om vad som händer med en “gammal S7  android 8” och om vimla i enlighet med kultiverad och civilisatorisk standard kommer meddela sina abonnenter  om vad som komma skall i tillräckligt tid innan?

Två år innan helst!

Räknar det fula kapitalistiska trynet ut att då 2025 har även 90% täckning uppnåtts pga naturligt byte,sk updatering  pga sjukdomen neofilism?

Användarnivå 2

Hur kommer det sig att ni hävdar 80% men har bara avtal med Samsung, iPhone och Sony?

 

Jag som har köpt en ny telefon och som bara efter några månader blir alltmer obrukbar är ganska upprörd. Att bara rycka på axlarna och säga "vet inte" är fett respektlöst mot mig som varit kund hos er i sju år.

Vad gör ni ens för att nå en lösning med OnePlus? Det är inte direkt en liten fjuttillverkare som lödar kretskort på en bakgata i Hunnebostrand.

Jag köpte en telefon med 5G för att den skulle vara redo för framtiden och så får jag instruktioner att låsa telefonen till 2G för att "kanske" kunna ta emot samtal men inte kunna surfa alls på mobilnätet, alternativt att inte kunna ta emot samtal men kunna surfs på 4G.

Att ni heller inte skickar ut informationen per automatik är så himla under all kritik. Så en upprepning, vad gör ni för att nå en lösning för alla era kunder som har OnePlus?

I nuläget då Vimla inte kan presentera något bättre svar så verkar det som att VI FÅR SE vad som händer 31 dec 2025.

Det är tre år fram till dess.

Själv ser jag med spänning på om vad som händer med en “gammal S7  android 8” och om vimla i enlighet med kultiverad och civilisatorisk standard kommer meddela sina abonnenter  om vad som komma skall i tillräckligt tid innan?

Två år innan helst!

Räknar det fula kapitalistiska trynet ut att då 2025 har även 90% täckning uppnåtts pga naturligt byte,sk updatering  pga sjukdomen neofilism?

Nej verkar inte som de kan komma med ett bättre svar. Samtalade med annan operatör idag och frågade specifikt om min telefon modell för VoLTE. De fungerade hos dem, så mitt huvudsakliga telefonnummer kommer jag nu ta från Vimla och över till denna operatör.

Sen nu när jag ofta får ett sms att jag har missat att samtal trots jag har telefonen på mig hela tiden och inget missat samtal visas well.. detta lär ju inte bli bättre ju längre nedsläckningen av det gamla nätet fortsätter.

Gillar Vimla, men för just nu kommer mitt behov täckas bättre av annan operatör. Kommer hålla ett öga och behåller mitt andra telefonnummer hos er. Och hoppas på att saker förändras inom en snar framtid.

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej allihopa,

Gällande frågorna om VoLTE och när det kan tänkas komma till en specifik telefonmodell (med risk om att jag upprepar mig), så har vi förklarat hur processen ser ut tidigare - nämligen att VoLTE är aktiverat på samtliga abonnemang och är upp till tillverkaren att uppdatera sina telefoner så de kan nyttja VoLTE hos oss. När vi får in nya modeller så kommer vi att uppdatera vimla.se/volte samt även uppdatera denna tråd, som vi tidigare har gjort.

Gällande 3G-nätets framtid, så kan ni läsa om det på Telenors hemsida här: https://www.telenor.se/om-telenor/digitalisering/varfor-stanger-vi-3g-natet/


@Thursfield 
Det är givetvis jättetråkigt att vi inte kan tillgodose dina behov för tillfället, framförallt eftersom du har varit nöjd med oss under en längre tid. Det enda vi kan göra nu är att du trivs hos din nya operatör och att våra vägar kommer att korsas igen i framtiden.

Användarnivå 4
Emblem +1

Jag tycker det är lite märkligt att jag som har ett annat abonnemang som också har VoLTE ger mig faktiskt VoLTE men jag får ingen VoLTE via vimla. Kan tilläggas att jag har en huawei mate 20 pro.

Användarnivå 2

Jag tycker det är lite märkligt att jag som har ett annat abonnemang som också har VoLTE ger mig faktiskt VoLTE men jag får ingen VoLTE via vimla. Kan tilläggas att jag har en huawei mate 20 pro.

Jag är i samma situation. Det beror på att VoLTE är så dumt konstruerat att inte operatörerna kan trycka ut de inställningar de behöver utan de måste komma via telefontillverkaren för varje operatör via en telefonuppdatering.

Allt eftersom månaderna går så har jag gett upp hoppet om att det ska komma någon sådan uppdatering till min telefon.

Jag ser det som att man får välja nästa gång man byter telefon. Vill man fortsätta med Vimla så får man köpa någon av de få telefoner som har stöd, alternativet är att byta operatör.

 

Användarnivå 4
Emblem +1

Jag tycker det är lite märkligt att jag som har ett annat abonnemang som också har VoLTE ger mig faktiskt VoLTE men jag får ingen VoLTE via vimla. Kan tilläggas att jag har en huawei mate 20 pro.

Jag är i samma situation. Det beror på att VoLTE är så dumt konstruerat att inte operatörerna kan trycka ut de inställningar de behöver utan de måste komma via telefontillverkaren för varje operatör via en telefonuppdatering.

Allt eftersom månaderna går så har jag gett upp hoppet om att det ska komma någon sådan uppdatering till min telefon.

Jag ser det som att man får välja nästa gång man byter telefon. Vill man fortsätta med Vimla så får man köpa någon av de få telefoner som har stöd, alternativet är att byta operatör.

 

Jag tror att Vimla har tagit sig lite vatten över huvudet och lovar för mycket. Jag har inte bara en annan operatör vid sidan av pga VoLTE utan för att inte ens mitt vaktbolag kunde nå mig vid nöd så inkommande och utgående samtal är också ett av många problem som Vimla faktiskt har. Har kunnat rekommendera Vimla en gång i tiden men det kan jag faktiskt inte stå bakom längre. 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej allihopa!

Nu har vi fått in ett uppdaterad antal telefoner och tillverkare som stödjer VoLTE via oss. Ni kan hitta uppdateringen inne på vimla.se/volte.

Hoppas att fler av er nu kan få njuta av funktionen!

Användarnivå 3

Hej allihopa!

Nu har vi fått in ett uppdaterad antal telefoner och tillverkare som stödjer VoLTE via oss. Ni kan hitta uppdateringen inne på vimla.se/volte.

Hoppas att fler av er nu kan få njuta av funktionen!

 

 

 

Motorola: Telefoner släppta Q3 2021 och senare

 

Suck.. har tyvärr motorola moto g8 power. Vilket verkar ha släppts q1 2020.. Så ett år innan.


Betyder detta att tidigare modeller inte kommer få volte? Eller kan det fortfarande hända?

Hej allihopa!

Nu har vi fått in ett uppdaterad antal telefoner och tillverkare som stödjer VoLTE via oss. Ni kan hitta uppdateringen inne på vimla.se/volte.

Hoppas att fler av er nu kan få njuta av funktionen!

 

 

 

Motorola: Telefoner släppta Q3 2021 och senare

 

Suck.. har tyvärr motorola moto g8 power. Vilket verkar ha släppts q1 2020.. Så ett år innan.


Betyder detta att tidigare modeller inte kommer få volte? Eller kan det fortfarande hända?

Räkna inte med att få det. Jag har en oneplus Nord (1st gen). Den uppgraderas inte heller längre(förutom säkerhetspatchar), och då lär inte heller voLTE läggas till av tillverkaren eftersom de inte bygger nya "versioner" till den modellen.

 

Skulle gissa att samma gäller din, Motorola dumpar sina modeller rätt fort gällande uppgraderingar. Tyvärr... 

Användarnivå 3

 

 

Räkna inte med att få det. Jag har en oneplus Nord (1st gen). Den uppgraderas inte heller längre(förutom säkerhetspatchar), och då lär inte heller voLTE läggas till av tillverkaren eftersom de inte bygger nya "versioner" till den modellen.

 

Skulle gissa att samma gäller din, Motorola dumpar sina modeller rätt fort gällande uppgraderingar. Tyvärr... 

Tyvärr har du rätt.

Jäkligt frustrerande dock. Var några månader "för den" för att vimla har dragit fötterna i flera år. Och nu får jag bli utan om jag inte vill köpa ny mobil.

 

Men känner ju att det måste finnas något sätt att aktivera det? Folk är smarta med alls Jailbreaks, cracked apps osv..

 

När jag ringer syns ett H i hörnan, vilket verkar betyda att jag fortfarande kan surfa samtidigt, men inte särskilt snabbt.

Ett annat problem jag har är dock att ljudkvaliteten med vimla suger. Och jag tror att VoLTE hade förbättrat det?

Användarnivå 3

Så jag kontaktade Motorola och de sa som följande:

"As the Moto G8 Power was released over 2 years ago it is no longer receiving SW updates. So, there is nothing Motorola could do now together with the provider to activate VoLTE."

Eftersom vimla har släpat fötterna efter sig i flera år får jag nu bli utan VoLTE.

Känner inte för att spendera flera tusen på en ny mobil bara för VoLTE, och vill inte byta operatör då vimla tyvärr fortfarande är det billigaste för mig.

Dock får jag nog prata med min mamma som kanske kan ändra sin operatör. Hon är i samtal mycket mer än mig ändå. Min räkning får öka med 10 kr per månad.

Användarnivå 2

 

Men känner ju att det måste finnas något sätt att aktivera det? Folk är smarta med alls Jailbreaks, cracked apps osv..

 

Ja, ibland är det möjligt. På XDA Developers har jag läst om folk, som har lyckats extrahera den nödvendiga profilen från en annan telefon, och sedan flasha den.

Se till exempel https://forum.xda-developers.com/t/guide-volte-vowifi-working-for-german-carriers.3817542/

Varning: du risikerar bricka din telefon!

Svara