Klistrad tråd News

Snart finns VoLTE även hos oss!

  • 22 December 2021
  • 151 svar
  • 21580 visningar

Användarnivå 5
Emblem +52

Årets mest försenade julklapp står vi för i år. Nu är det riktigt riktigt nära att vi kan erbjuda er VoLTE! Den 19 januari 2022 lanserar vi VoLTE för Apple-telefoner (iPhone 7 och senare modeller), och successivt efter det kommer vi möjliggöra VoLTE för andra tillverkare och modeller. Vi vet, och vi förstår, att det här inte är någon storslagen nyhet. Men vi hoppas att ni är precis lika glada som vi att VoLTE-resan nu påbörjas på riktigt. 

 

Vad är egentligen VoLTE?

 

VoLTE hit och VoLTE dit, jaha men vad betyder det för mig? VoLTE står för Voice over LTE, alltså samtal över 4G-nätet. På tekniskt språk funkar det såhär: I dagsläget går alla Vimlas samtal över 2G-nätet (som inte stödjer mobildata) eller 3G-nätet (med helt okej anslutning till mobildata). Detta gör att det många gånger inte går att surfa samtidigt som man pratar i telefon. 

 

På normaliska så betyder det helt enkelt att VoLTE gör det möjligt (och snabbare) att surfa och prata i telefon samtidigt, och ser till att du inte ens märker när telefonen byter mellan de olika nätverken. Supersmidigt när du tex behöver legitimera dig när du pratar med banken, eller scrolla lite under ett sömnigt samtal! 

Dessutom kommer du få bättre samtalskvalitet och en snabbare samtalsuppkoppling.

 

Wow, hur får jag igång det på mitt abonnemang?

 

Vi aktiverar VoLTE automatiskt på ditt abonnemang 19/1 2022, helt utan någon extra kostnad! Sedan behöver du själv aktivera VoLTE i din telefon och se till att du har den senaste versionen av operativsystemet för att komma igång!

 

I en iPhone: Gå till inställningar > Välj mobilnät > Välj alternativ för mobildata > Välj röst och data > Klicka på 4G och klicka i VoLTE. 

Klart! Eventuellt kan du behöva starta om telefonen, och sen är det bara att ringa samtal i toppkvalitet hela dagen lång!

 

När fler telefoner får möjlighet till VoLTE kommer vi att uppdatera den här tråden, men vi kan redan nu avslöja att next up är Samsung och att vi innan mars 2022 är slut siktar på att erbjuda VoLTE till 80% av våra användares telefoner. Vi kan också informera er om att vi, nu när vi äntligen kommit framåt i VoLTE-frågan, även parallellt jobbar mot en VoWiFi-lansering 2022.

 

Läs mer här: https://vimla.se/volte/


151 svar

Användarnivå 7
Emblem

Från vimla.se/volte:

Vi kommer succesivt att lansera VoLTE för fler tillverkare och modeller. Vi har pågående diskussioner med samtliga telefontillverkare och just nu är planen att kunna erbjuda VoLTE till 80% av våra användares telefoner innan mars 2022 är slut.

Informationen uppdateras löpande här när fler telefoner blir tillagda.

 

“Successivt” och “uppdatera löpande” innebär per definition att ni inte ska lämna listan med mobiler oförändrad i 2 månader och ignorera folk som skriver i den här tråden. Vi ser att ni är aktiva i andra trådar, men ni har inte skrivit något här på nästan 3 veckor?

Varför gör ni såhär gång på gång på gång?

@Emma_Vimla @Amanda_Vimla @Simon_Vimla 

Användarnivå 5
Emblem +52

Vi uppdaterar löpande i takt med att det kommer nya telefoner som vi stödjer VoLTE med. Sen förstår jag att ni är besvikna över att det inte har gått i den takten ni har önskat. Som det ser ut just nu kommer vi hålla prognosen med att 80% av våra användare kommer ha möjlighet till VoLTE till sista mars.


Vi har en tight dialog med tillverkare av telefoner där vi just nu väntar på att de ska göra sina interna tester. Det är alltså inget vi styr över utan är helt upp till telefonernas tillverkare.

Användarnivå 7
Emblem

Vi uppdaterar löpande i takt med att det kommer nya telefoner som vi stödjer VoLTE med. Sen förstår jag att ni är besvikna över att det inte har gått i den takten ni har önskat. Som det ser ut just nu kommer vi hålla prognosen med att 80% av våra användare kommer ha möjlighet till VoLTE till sista mars.


Vi har en tight dialog med tillverkare av telefoner där vi just nu väntar på att de ska göra sina interna tester. Det är alltså inget vi styr över utan är helt upp till telefonernas tillverkare.

 

“Inte gått i takten vi önskat”? Hela poängen är ju att ni inte har uppdaterat listan på 2 månader? Modellerna (iPhone och Samsung S21) är fortfarande exakt samma som fanns vid lansering. Men då ska det alltså dyka upp en kilometerlång lista med 80% av kundernas telefoner inom några dagar? Känns som motsatsen till successivt och löpande.

Om det är så att många fler modeller redan fått stöd gör ni ju bara er själva en stor otjänst genom att inte uppdatera listan, för just nu får man upplevelsen att ni inte lyckats få till stöd för en enda modell utöver de ni uppgav vid lansering för över 2 månader sedan.

Om det är så att ni har gjort ert jobb och väntar på att tillverkarna ska göra interna tester är väl det också en jättebra status att ge här i forumet istället för att vara tysta eller ignorera alla frågor i tråden?

Förstår verkligen inte varför ni sätter er i den här situationen, gagnar ingen.

Användarnivå 5
Emblem +52

VoLTE Fungerar just nu för fler telefoner än dem som finns med på listan, men vi har gjort ett val att inte lägga in dem innan det finns ett officiellt stöd. Detta då det kan vara problem eller liknande som tillverkaren behöver rätta till innan det fungerar för dem. 

I den takt att vi får grönt ljus från tillverkare kommer vi att fylla på i listan på telefoner. Har det inte skett någon uppdatering på telefoner för officiellt stöd så är det helt enkelt så att vi inte har någon uppdatering att ge. I detta stadiet väntar vi in telefon tillverkare. 

VoLTE Fungerar just nu för fler telefoner än dem som finns med på listan, men vi har gjort ett val att inte lägga in dem innan det finns ett officiellt stöd. Detta då det kan vara problem eller liknande som tillverkaren behöver rätta till innan det fungerar för dem. 

I den takt att vi får grönt ljus från tillverkare kommer vi att fylla på i listan på telefoner. Har det inte skett någon uppdatering på telefoner för officiellt stöd så är det helt enkelt så att vi inte har någon uppdatering att ge. I detta stadiet väntar vi in telefon tillverkare. 

Förstår inte riktigt det där med grönt ljus från tillverkare. Provar jag ett sim från annan operatör så finns VoLTE tillgängligt i telefonen. Med Vimla sim så finns det ej. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Förstår inte riktigt det där med grönt ljus från tillverkare. Provar jag ett sim från annan operatör så finns VoLTE tillgängligt i telefonen. Med Vimla sim så finns det ej. 

Din telefon stöds då hos en annan operatör. Telefontillverkaren har redan testat och utvecklat stöd tillsammans med just den operatören. Detta är alltså annorlunda per operatör och tillverkare.

Förstår inte riktigt det där med grönt ljus från tillverkare. Provar jag ett sim från annan operatör så finns VoLTE tillgängligt i telefonen. Med Vimla sim så finns det ej. 

Din telefon stöds då hos en annan operatör. Telefontillverkaren har redan testat och utvecklat stöd tillsammans med just den operatören. Detta är alltså annorlunda per operatör och tillverkare.

Men det är väl ingen förklaring till att ni ligger så lång efter, eller…?

Användarnivå 5
Emblem +52

Men det är väl ingen förklaring till att ni ligger så lång efter, eller…?

Jag besvarade frågan som ställdes av användaren. Frågan gällde inte varför vi låg långt efter utan varför det fungerade med en annan operatör. Gällande förklaring kring hur det går och varför är inget vi kommer att dela med oss här i forumet till er. Vi kommer som vi tidigare meddelat att uppdatera er när en ny telefonmodell får officiellt stöd eller om vi har något annat att dela med oss av, fram tills dess kommer vi inte att posta i denna tråd.

Men det är väl ingen förklaring till att ni ligger så lång efter, eller…?

Jag besvarade frågan som ställdes av användaren. Frågan gällde inte varför vi låg långt efter utan varför det fungerade med en annan operatör. Gällande förklaring kring hur det går och varför är inget vi kommer att dela med oss här i forumet till er. Vi kommer som vi tidigare meddelat att uppdatera er när en ny telefonmodell får officiellt stöd eller om vi har något annat att dela med oss av, fram tills dess kommer vi inte att posta i denna tråd.

Aha, du förstod inte frågan. Då försöker jag lite enklare:

Varför ligger ni så långt efter?

Användarnivå 5
Emblem +52

Men det är väl ingen förklaring till att ni ligger så lång efter, eller…?

Jag besvarade frågan som ställdes av användaren. Frågan gällde inte varför vi låg långt efter utan varför det fungerade med en annan operatör. Gällande förklaring kring hur det går och varför är inget vi kommer att dela med oss här i forumet till er. Vi kommer som vi tidigare meddelat att uppdatera er när en ny telefonmodell får officiellt stöd eller om vi har något annat att dela med oss av, fram tills dess kommer vi inte att posta i denna tråd.

Aha, du förstod inte frågan. Då försöker jag lite enklare:

Varför ligger ni så långt efter?

 

Jag såg nu att Vimla lagt till följande mobiler i den officiella VoLTE-listan:

Samsung A12, A13, A32, A42 5G, A51, A52 5G, A53 5G, och Z Fold 3 5G

Sedan tidigare fanns S21 och S22-serierna.

Undra om de tappat bort A52s 5G... funkar inte att aktivera på den än i alla fall. Typiskt! 

Användarnivå 5
Emblem +52

Undra om de tappat bort A52s 5G... funkar inte att aktivera på den än i alla fall. Typiskt! 

Vi följer de anvisningar som Samsung skickar till oss, där har vi inte fått officiellt stöd för A52s 5G 

Undra om de tappat bort A52s 5G... funkar inte att aktivera på den än i alla fall. Typiskt! 

Vi följer de anvisningar som Samsung skickar till oss, där har vi inte fått officiellt stöd för A52s 5G 

Jag hade en systemuppdatering på min A52s 5G idag.

Efter omstarten så är nu VoLTE aktiverat automatiskt.

 

Olle

Undra om de tappat bort A52s 5G... funkar inte att aktivera på den än i alla fall. Typiskt! 

Vi följer de anvisningar som Samsung skickar till oss, där har vi inte fått officiellt stöd för A52s 5G 

Jag hade en systemuppdatering på min A52s 5G idag.

Efter omstarten så är nu VoLTE aktiverat automatiskt.

 

Olle

Tack Olle, där dök uppdateringen upp för mig också. Skönt att vi letar upp informationen själva innan den kommer från Vimla. 

Användarnivå 7
Emblem

Vi uppdaterar löpande i takt med att det kommer nya telefoner som vi stödjer VoLTE med. Sen förstår jag att ni är besvikna över att det inte har gått i den takten ni har önskat. Som det ser ut just nu kommer vi hålla prognosen med att 80% av våra användare kommer ha möjlighet till VoLTE till sista mars.


Vi har en tight dialog med tillverkare av telefoner där vi just nu väntar på att de ska göra sina interna tester. Det är alltså inget vi styr över utan är helt upp till telefonernas tillverkare.

Ska vi tolka det här som att 80% av era kunder nu har tillgång till VoLTE? iPhone 7 och senare samt ett par Samsung-modeller?

Vi uppdaterar löpande i takt med att det kommer nya telefoner som vi stödjer VoLTE med. Sen förstår jag att ni är besvikna över att det inte har gått i den takten ni har önskat. Som det ser ut just nu kommer vi hålla prognosen med att 80% av våra användare kommer ha möjlighet till VoLTE till sista mars.


Vi har en tight dialog med tillverkare av telefoner där vi just nu väntar på att de ska göra sina interna tester. Det är alltså inget vi styr över utan är helt upp till telefonernas tillverkare.

Ska vi tolka det här som att 80% av era kunder nu har tillgång till VoLTE? iPhone 7 och senare samt ett par Samsung-modeller?

Ja, så måste man ju tolka det.

Användarnivå 4

80% kanske har de senare Samsung och iPhone.

Tråkigt nog för mig har jag en Sony som inte stöds så utgående samtal blir fortfarande inte VoLTE. :(

Användarnivå 5
Emblem +52

Från och med igår stödjer vi på Vimla 80% av våra användares telefoner för VoLTE. Självklart stannar vi inte där utan fortsätter med att pusha för att fler tillverkare ska stödja VoLTE med oss.


I takt med att tillverkare har gjort färdigt sina egna tester för VoLTE för Vimla kommer vi att uppdatera listan på vimla.se/volte. Då detta ligger hos tillverkarna och inte oss har vi ingen estimerad tid för när specifika tillverkare får tillgång till VoLTE hos Vimla.


Finns inte din telefon med i listan på vimla.se/volte så erbjuder vi dessvärre inte stöd för den enheten för tillfället.

Användarnivå 4

Ja det tar man med en stor skopa salt som det mesta när det gäller Vimla. Har också svårt att tro på att dessa modeller täcker 80% av användarna. Blir gärna motbevisad dock. 

Användarnivå 2

Väntar fortfarande på VoLTE stöd för min Xiaomi 11T. Har ett danskt simkort också i den som redan har det aktiverat. Men finns valet för mitt Vimla abonnemang? Nej inte alls. Mer än lite irriterande.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan allesammans! 


Vi kommer inte att gå in på exakta procentenheter per tillverkare eller model. Det vi kan säga är att vi har nått upp till de 80% som vi har utlovat.  

Användarnivå 7
Emblem

Hejsan allesammans! 


Vi kommer inte att gå in på exakta procentenheter per tillverkare eller model. Det vi kan säga är att vi har nått upp till de 80% som vi har utlovat.  

 

Vilket lågvattenmärke till svar, er framtoning mot kunder har blivit så tråkig och destruktiv. När ni tillslut lyckas få till en funktion ni utlovat i flera år och varit sist i Sverige med lyckas ni ändå sätta förväntningarna helt fel och lämna oss med en känsla av att era problem som företag är precis lika stora som tidigare.

Hej Emma,

Jag har varit i kontakt med Sony support eftersom du skriver att det ligger hos tillverkarna att göra färdigt sina egna tester för VoLTE, men Sony svarar att det är klart för VoLTE och att det ligger hos operatören!

Del av Sonys svar:  “ Det är inte mjukvara från Sony som gör funktionen tillgänglig utan det kommer direkt ifrån operatören, så vi kommer tyvärr inte kunna pusha fram det till våra ingenjörer.”

Om jag förstår det rätt så behöver således inte Vimla invänta några tester när det gäller Sony Experia. Eller är det telefonmodellen Experia som inte är kompatibel hos Vimla?

Mvh

/Mats

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej Emma,

Jag har varit i kontakt med Sony support eftersom du skriver att det ligger hos tillverkarna att göra färdigt sina egna tester för VoLTE, men Sony svarar att det är klart för VoLTE och att det ligger hos operatören!

Del av Sonys svar:  “ Det är inte mjukvara från Sony som gör funktionen tillgänglig utan det kommer direkt ifrån operatören, så vi kommer tyvärr inte kunna pusha fram det till våra ingenjörer.”

Om jag förstår det rätt så behöver således inte Vimla invänta några tester när det gäller Sony Experia. Eller är det telefonmodellen Experia som inte är kompatibel hos Vimla?

Mvh

/Mats

 

Du har med största sannolikhet fått tala med någon på Sonys FLS (first line support) och fått svar på om just din telefon har stöd för VoLTE vilket såklart den har. Det är sedan upp till operatören att erbjuda VoLTE.

Vimla har aktiverat VoLTE på samtliga abonnemang och det vi väntar på just nu är att tillverkare från sitt håll utför tester för att säkerställa att funktionen fungerar som den ska i deras telefoner innan det kommer med i en programvaruuppdatering i telefonen. Det är när detta sker telefonmodellen hamnar i listan över telefoner vi har officiellt VoLTE stöd för.


/Emma

Tack för ditt svar Emma, jag fortsätter dialogen med Sony igen.

/Mats

Svara