Nya surfnivåer och nu kan du spara hur mycket surf du vill, hur länge du vill!

  • 1 June 2022
  • 64 svar
  • 4160 visningar

Användarnivå 3
Emblem +2

Här kommer vi med superroliga nyheter lagom till sommaren!

Vi uppdaterar våra abonnemang med nya, schyssta surfnivåer som har ännu bättre regler för sparad surf.

Vi separerar även alla nivåer så att studenter, 55+ och barn under 18 år har helt egna abonnemang att välja på. Såklart finns även våra ordinarie abonnemang kvar, även dessa med helt nya fräscha nivåer. Spana in vår nya 6 GB för 130 kr till exempel! 

Känner du att 6 GB är för lite? Spana in vimla.se/priser för att se vilken nivå som passar just dig bäst!

Utöver detta så har vi nya riktigt sköna regler för sparad surf:

  • Spara surf på alla våra abonnemang

  • Spara hur mycket surf du vill

  • Spara surfen hur länge du vill
     

Alltså kan du nu spara surf även på vårt 100 GB-abonnemang samt vi har inte längre något bäst före-datum på 12 månader eller något maxtak på 100 GB. Hur grymt låter inte det?!?!

Läs mer om de nya reglerna kring sparad data på vimla.se/sparadata och kika gärna in på vimla.se/prisuppdatering för fler frågor och svar.
 

P.S. Har du inte redan fått ett mail från oss med den här informationen? Håll utkik i din inkorg under dagen!


64 svar

Användarnivå 1

Kul att man kan spara data hur länge man än vill nu (synd att en massa av min data redan utgått)..

 

Sjukt att ni tar bort sparad data om man ändrar abonnemangsnivå dock! Behövs en riktig VARNING där. 

 

Vad betyder det för någon som haft abonnemanget med 6 gb i två år och sparat 90 gig totalt (ca 4 gb per månad sparat), men vill byta ner till 3 gb? Tar ni då bort 87 gb och man får behålla 3 gb???

 

Även väldigt synd att ni i princip gör er av med ert pensionärs-erbjudande. Vill man betala lika mycket som innan behöver man halvera sin datamängd! (Eller betala 20:- mer för 1 gig extra.. )

ni hade ju kunnat förvarna oss om detta ändringen i god tid, för jag fick inget mail om dessa ändringar

Håller med fullständigt. Jag fick en kostnadsökning på 20% i “present” av Telenor/Vimla. Dålig stil. Så nu byter jag. Inte trevligt att ha med såna tomtar att göra. Trodde Telenor kunde bättre, men tydligen inte.

Användarnivå 1

Synd bara att man inte fick möjlighet att byta till en lägre abonnemangsnivå utan att tappa sparad surf, innan ändringen trädde ikraft.

Användarnivå 3
Emblem +1

 Får be om ursäkt om jag var otydlig i mitt tidigare meddelande. Gör du en nedgradering av ditt abonnemang under Juni månad så kommer nedgraderingen genomföras den 1:a Juli, men du kommer fortfarande att nedgradera på våra gamla villkor, det vill säga: nedgraderar du i Juni månad så kommer du att behålla den surf du har sparad idag

Synd bara att man inte fick möjlighet att byta till en lägre abonnemangsnivå utan att tappa sparad surf, innan ändringen trädde ikraft.

Det är såna små fällor som mindre seriösa företag gillrar för sina kunder. Det ger dålig smak i munnen och kostar säkert Telenor mer i bad-will.

Användarnivå 1

Otroligt dåligt kommunicerat! Jag får ett mail om att jag kan få 1 GB till för 20 kr extra i månaden. I praktiken innebär ändringen att jag för samma pris som tidigare får 3 GB i månaden i stället för 6 GB i månaden. Hade varit bättre att ni meddelat att från 1 juli halverar vi dina Gb vilket det ju egentligen handlar om. Och att för 20 kr extra i månaden får jag samma Gb som tidigare + 1 Gb.

Alltså är det en prishöjning ni genomför, stå för det!

Stämmer det som Goot skriver att man förlorar datan så är det kasst.

Så om jag vill höja min 3Gb till 6GB för 30 kr/mån så förlorar jag alltså mina 87GB sparad data?

 

För övrigt ser jag fram emot datasim inom kort nu när ni ändrat om lite. :)

Citat av VImlas nya regler:

“Med Vimla sparar du den surf du inte använder i all evighet under förutsättningarna att du inte byter till en abonnemangsnivå med mindre surf eller avslutar ditt abonnemang.”

Användarnivå 1

ni hade ju kunnat förvarna oss om detta ändringen i god tid, för jag fick inget mail om dessa ändringar

Användarnivå 2

Har bokföringsreglerna ändrats?

Användarnivå 2

Eftersom 98% av alla som läser här har missat att ändring träder i kraft 1/7 ang att tappa sparad surf vid nedgradering så kan man väl lugnt säga att Vimlas information varit ganska bristfällig och i upphetsat tillstånd som det lätt blivit nu letar man inte mer information än det som angivits i inledningen från Vimla.

Njae, ingen höjdare med dom nya sparreglerna och inte heller med priserna där man tagit bort rabatt för billigaste 55+ abb och nu får hälften surf för samma peng som tidigare var 6Gb.
Tidigare har Student och 55+ följt varandra i prisskalan men nu är det slut på det.

Nu har Vimla gått sin egen väg och vivlar på att konkurrenten Hallon eller andra tar efter ! 
 

Användarnivå 1

Hej, jag undrar när ni ändrade reglerna för sparad data? när jag tecknade abonnemanget för ett år sen så förlorade man inte den sparade mängden när man gick ner, och nu används även den nyaste data mängden som man fick för månaden först! funderar på att byta operatör när ni håller på på detta vis

Om jag har haft ett abonnemang med mkt surf som jag betalat för men inte använt, hur kan man inte få ta den sparade, och betalda surfen med sig när man nergraderar??? Helt otroligt faktiskt… Ni tar alltså tillbaka något som jag har betalat för?

Synd bara att man inte fick möjlighet att byta till en lägre abonnemangsnivå utan att tappa sparad surf, innan ändringen trädde ikraft.

Det är såna små fällor som mindre seriösa företag gillrar för sina kunder. Det ger dålig smak i munnen och kostar säkert Telenor mer i bad-will.

Fast nu var det ju inte som jag trodde. Om du läser Simons svar ovan, så framgår det att man kan nedgradera under juni UTAN att tappa sparad surf.

Men… Du tror väl ändå inte att alla användare läser här?????

Men då var det ju “ingen liten fälla"! Oavsett om man läser här eller inte. Det är sådana inlägg som dina som ger dålig smak...

Aha, när dina sakliga argument tar slut övergår du till personangrepp.

I min värld kan det aldrig vara rätt att smyga och fiffla med prishöjningar.

Användarnivå 1

 Får be om ursäkt om jag var otydlig i mitt tidigare meddelande. Gör du en nedgradering av ditt abonnemang under Juni månad så kommer nedgraderingen genomföras den 1:a Juli, men du kommer fortfarande att nedgradera på våra gamla villkor, det vill säga: nedgraderar du i Juni månad så kommer du att behålla den surf du har sparad idag

Hej Simon, vill bolla en annan ide med dig. om jag nu under Juni månad går upp till 100GB för 350kr, och sen går ner till 3GB innan månaden är slut. behåller jag då mina 45GB från Maj månad, samt 100GB från Juni månad och då har en pott på sammanlagt 145GB den 1 Juli?

varför jag frågar detta är för att ni verkar ju redan har tillämpad hur sparad surf används då jag nu använder mina 3GB som jag fick för Juni och har Maj sparad, den gamla villkoren är ju motsatsen, och den gamla villkoren kan man inte spara nåt från 100GB, så jag vill bara veta om jag kan spara 100 från Juni eller bara 50? för jag vill kunna bygga upp största möjliga pott så jag åtminstone kan vara kvar 1år till hos er.

Användarnivå 2

Är detta, med ytterligare 1GB,  ett önskemål från era användare/kunder? I så fall tillhör inte jag dem. 

Men nu till den viktiga frågan, för att vara säker. (har sett att ni svarat tidigare men vill ha ett 100%-igt svar)

1.Om jag skulle byta ner till abonnemanget med 3GB surf för 100:-kr/månad nu, innan juni månad är slut, behåller jag min surfpott då?
2.
 Om jag skulle  byta senare, t.ex. i juli/augusti nollas den då?
Jag tycker nog, och säkert många med mig, att byte av abonnemang, även till ett lägre abonnemang inte borde rensa surfpotten.  Eller att man åtminstone fick en skaplig startpott på det nya abonnemanget.

Har hållit fast vid Vimla pga av bra surf till bra pris trots att mottagningsförhållandena här i området inte är de bästa med Telenors nät. Det har ju också varit mycket strul. Även om jag själv varit ganska förskonad. Utom att de som ringer ofta fått meddelande att telefonen varit avstängd. Händer även nu med voLTE. Så WiFi-samtal ligger fortfarande högt upp på önskelistan…...

 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej alla!

För mer specifika frågor kring era abonnemang hänvisar jag att maila prisuppdatering@vimla.se för svar på frågor då vi inte kan ta enskilda kundärenden här offentligt i forumet.

För er som säger sig ha fått "Under 18/ student" rabatten ryckt så har vi under april och maj mailat ut kommunikation. I kommunikationen bad vi studenter att inkomma med studieintyg samt under 18 att inkomma med födelseuppgifter för att fortsätta erhålla student eller under 18 rabatten.

Har man inte svarat på denna kommunikation har abonnemanget precis enligt informationen i mailet övergått till ordinarie.

Om den som använder abonnemanget fortfarande är studerande / under 18 är det bara att kontakta vår support så hjälper vi er med att lägga till antingen student eller under 18 beroende på vilken kategori som passar in.

Gällande frågorna kring sparad surf så går det för dig som befintlig kund att uppgradera och sedan nedgradera igen under juni månad och inte bli av med någon surf vid nedgraderingen. Tänk på att uppgraderingen sker direkt vilket leder till att ni blir efterdebiterade för den nya surfen på nästkommande faktura.

Nedgraderingar som sker i juli eller senare kommer att ske med våra nya villkor vilket innebär att du endast sparar den surf som motsvarar den abonnemangsnivå du går ner till.

Användarnivå 4
Emblem +27

@dh82,

Enligt våra nya spara data-regler sparar du data från alla prisplaner numera (inkl. 100 GB) 😊

Användarnivå 5
Emblem +2

När jag gick med i Vimla för nga år sedan så sas det då.
Vi kommer aldrig ta bort tipsrabatten, vi kommer aldrig ta bort sparade surfen och vi kommer aldrig sälja telefoner till abonnemangen.

Nu har ni börjat deala med Samsung och Vimla abonnemang samt att ni tidigare satte ett tak på 100GB och nu åter igen har “obegränsat”.

Ist för att ändra eller fixa mobil + abb så hade jag gärna sett att ni börjar fixa det som folk önskar vilket förmodligen gör att ni säljer mer surf. Ett DATAKORT som jag väntat på i några år nu. Hade blivit smurfande vimla-glad om ni börjar mekka med inom det närmsta.

Senior abonnemang och mina tipsade seniorer

 

Började för flera år sedan med Vimla och 100 kr/mån och 6GB. 
Tipsade hustru och vänner, som i sin tur har tipsat sina vänner. Jag är nere på 70 kr och hustrun på 90 kr/mån. Vi surfar < 1 GB / mån.
Nu ändrar ni, utan att begära vår synpunkter, med att höja avg med 20 kr/mån (och 1 GB). 
Vi har ingen användning för ökning av surfen till 7 GB/mån. De nya 3 GB/mån räcker för oss.

Någonstans läste jag att vi kan begära att behålla befintlig avg. per mån. (70 resp. 90 kr/mån med tips rabatt) men då sänks surfen till 3 GB/mån och REDAN INTJÄNAD / SPARAD SURF GÅR FÖRLORAD !!

Stämmer detta? I så fall vad är det för ett tilltag. 

Varför införs inte surfsänkningen med bibehållen månadsavg.??

Risken är nu stor att tipsade vänner hoppar av och jag förlorar mina tips-sänkningar varje månad.

Ser fram emot ert positiva svar.

// Jan-Olof & Anita

[Flyttad till: Nya surfnivåer och nu kan du spara hur mycket surf du vill, hur länge du vill!]

Användarnivå 2

Intressant det där med att ni ändrat pga av vad användare och marknaden, marknaden????, efterfrågat. Vadå marknaden, kan man fråga sig.  Om nu användare velat ha ett ab. med mer GB har de väl kunnat teckna sig för det. Att höja från 6 till 7 ger ju inte så mycket. Mer än + 20 kr...

 

 

 

Användarnivå 1

 Får be om ursäkt om jag var otydlig i mitt tidigare meddelande. Gör du en nedgradering av ditt abonnemang under Juni månad så kommer nedgraderingen genomföras den 1:a Juli, men du kommer fortfarande att nedgradera på våra gamla villkor, det vill säga: nedgraderar du i Juni månad så kommer du att behålla den surf du har sparad idag

Hej Simon, vill bolla en annan ide med dig. om jag nu under Juni månad går upp till 100GB för 350kr, och sen går ner till 3GB innan månaden är slut. behåller jag då mina 45GB från Maj månad, samt 100GB från Juni månad och då har en pott på sammanlagt 145GB den 1 Juli?

varför jag frågar detta är för att ni verkar ju redan har tillämpad hur sparad surf används då jag nu använder mina 3GB som jag fick för Juni och har Maj sparad, den gamla villkoren är ju motsatsen, och den gamla villkoren kan man inte spara nåt från 100GB, så jag vill bara veta om jag kan spara 100 från Juni eller bara 50? för jag vill kunna bygga upp största möjliga pott så jag åtminstone kan vara kvar 1år till hos er.

 

Detta skulle även jag vilja få ett svar på. @Simon_Vimla 

Användarnivå 2

 Får be om ursäkt om jag var otydlig i mitt tidigare meddelande. Gör du en nedgradering av ditt abonnemang under Juni månad så kommer nedgraderingen genomföras den 1:a Juli, men du kommer fortfarande att nedgradera på våra gamla villkor, det vill säga: nedgraderar du i Juni månad så kommer du att behålla den surf du har sparad idag

Detta borde besvara min fråga, dvs jag kan behålla alla min sparade surf om jag bara nedgraderar under juni månad Tråden är ganska rörig så detta meddelande kanske bör läggas upp som förtydligande i själva huvudposten

Användarnivå 1

ingen som jobbar på Vimla idag?

Användarnivå 1

Hej alla!

För mer specifika frågor kring era abonnemang hänvisar jag att maila prisuppdatering@vimla.se för svar på frågor då vi inte kan ta enskilda kundärenden här offentligt i forumet.

För er som säger sig ha fått "Under 18/ student" rabatten ryckt så har vi under april och maj mailat ut kommunikation. I kommunikationen bad vi studenter att inkomma med studieintyg samt under 18 att inkomma med födelseuppgifter för att fortsätta erhålla student eller under 18 rabatten.

Har man inte svarat på denna kommunikation har abonnemanget precis enligt informationen i mailet övergått till ordinarie.

Om den som använder abonnemanget fortfarande är studerande / under 18 är det bara att kontakta vår support så hjälper vi er med att lägga till antingen student eller under 18 beroende på vilken kategori som passar in.

Gällande frågorna kring sparad surf så går det för dig som befintlig kund att uppgradera och sedan nedgradera igen under juni månad och inte bli av med någon surf vid nedgraderingen. Tänk på att uppgraderingen sker direkt vilket leder till att ni blir efterdebiterade för den nya surfen på nästkommande faktura.

Nedgraderingar som sker i juli eller senare kommer att ske med våra nya villkor vilket innebär att du endast sparar den surf som motsvarar den abonnemangsnivå du går ner till.

 

Tack Amanda för svaret, men min fråga om man kan spara 100GB för Juni månad svarade du inte? och detta är väl inte enskilda kundärenden så det bör väl kunna svaras här. vill veta ifall jag ska uppa till 100GB eller 50GB.

 

mvh .dh

Detta var det sämsta uppdateringen ni någonsin gjort. Ända skälet till att de flesta nergraderar sitt abbonemang är ju att man har en buffert av surfmängd och inte vill betala för ytterligare surfmängd. Varför gå tillbaka till år 1999 där samtliga opertörer stjäl sparad data vid månadsskiftet. Nä skärpning annars byter jag också operatör. Kommer inte längre tipsa och rekommendera vimla till kompisar med dessa villkor. 

Svara