Klistrad tråd News

Nu kan du logga in med Mobilt Bank ID

  • 27 October 2021
  • 15 svar
  • 4116 visningar

Användarnivå 3
Emblem +1

Vi vet att möjligheten till att logga in med Mobilt Bank ID är en mycket efterlängtad funktion och därför är det kul att berätta att vi från och med idag kommer att erbjuda just detta på mitt.vimla.se. Ni kommer nu alltså ha möjligheten att både logga in med er mail och ert lösenord precis som vanligt, samt med Mobilt Bank ID.

 

Väljer ni att logga in via Mobilt Bank ID så kommer ni få upp samtliga av era abonnemang som står på personnumret ni har valt att logga in med - vilket helt klart kommer underlätta för er som har fler än ett abonnemang. 

När ni är inloggade via Mobilt Bank ID så kommer ni att kunna växla konto mellan era abonnemang. Även abonnemang som har avslutats kommer att visas från den dagen de avslutas och tre månader efter avslut.


Inloggningssidan ser nu ut såhär:

 

 

Väljer ni att logga in med Mobil Bank ID så kommer ni att få upp en QR-kod som ni skannar med Mobilt Bank ID-appen på er mobiltelefon. QR-koden är giltig i 30 sekunder och skulle man inte hinna skanna innan dess så börjar man om från start.

 

 

Nu när du har loggat in med Mobilt Bank ID så kan du alltså se alla dina nummer. Det numret som du har markerat lyser upp med en grön ruta i bakgrunden. Klickar du på numret så kommer du in på abonnemanget och då kan du justera inställningar, kika på förbrukningen och allt annat fint som finns på Mitt Vimla.

 

 

När du har gått in på ett nummer så kan du också enkelt byta mellan dina olika nummer. Klicka på “växla konto”-knappen för att komma tillbaka till sidan där du väljer vilket nummer du vill logga in på. 

 

 

:arrow_down:  Har du någon fråga eller fundering om hur inloggningen med Mobilt Bank ID fungerar? Skriv den gärna som en kommentar här i tråden och så hjälper vi dig.

 


15 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Spotify !
Visst är det kul när vi kommer med positiva grejer! 
Nej en så länge gäller fortfarande med ett nummer per mailadress. Däremot vet vi om att det är jätte efterfrågat med flertal nummer till en mail och detta är ett steg på vägen. 

Användarnivå 3

Mycket bra funktion det här! En fråga bara. Hur fungerar det med tipsrabatterna om man har flera abonnemang? Räknas tipsrabatterna fortfarande per abonnemang eller kan de räknas per personnummer nu?


Jag har alltid bara haft ett abonnemang, men jag har funderat på att skaffa ett till, eftersom funktionen data-SIM/tvilling-SIM aldrig verkar komma. Men om jag då skaffar mig tipsrabatter på mitt extra abonnemang vill jag inte att de ska försvinna utifall att jag inte skulle behöva det extra abonnemanget längre. Då vill jag förstås att alla tipsrabatter ska fortsätta gälla på mitt “vardagsabonnemang” istället. Därför vore den enklaste och mest rättvisa lösningen att tipsrabatter gällde per person istället för per abonnemang tycker jag. Det känns ju inte lika motiverande att värva personer om man inte vet om man får behålla rabatten i längden (eller personerna som man värvar heller för den delen).

Så, vad säger ni? Vore det inte en hyfsat välfungerande provisorisk lösning på tvilling-SIM-problemet att kombinera fakturorna för samma persons alla abonnemang till en enda faktura, och “poola” tipsrabatterna från alla abonnemang under samma person, oavsett hur många aktiva abonnemang denne har (så länge den har minst 1)?

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Marsupilami !
Superbra tanke! 
Jag förstår hur du tänker och håller med att hade vi kunnat lösa det på det sättet hade det varit jättesmidigt. Dessvärre så kan vi inte det idag men jag kommer att ta vidare din feedback så kanske vi kan ha en liknande lösning i framtiden. 

Hej. Min telefon är stulen och jag har inget bank id. Hur kan jag logga in på mitt konto utan bank id?

Användarnivå 2
Emblem

Hej. Min telefon är stulen och jag har inget bank id. Hur kan jag logga in på mitt konto utan bank id?

Det kan du inte. Telenor/Vimla har tagit bort den möjligheten.

Användarnivå 2

Trevligt när ni lägger till funktioner och det gör väl inte så mycket att meddelande om det inte skickas ut MEN när ni tar bort funktioner vore det väldigt bra om man får veta det. Ett SMS om att man nu endast kan logga in med Bankid

 

Satt själv i veckan med en telefon där jag just nu har Vimla men inget bankid och kunde inte kolla en sak på mitt konto (en person som bad om min ref länk eftersom han på egna boliner bestämt sig för Vimla - jag hittade en reflänk på flashback men den ville han inte ta så han tog halebop istället)

Ja, det är verkligen dåligt att man bara ett enda sätt att logga in på. Jag får helt enkel gå in på bankens kontor på måndag och försöka gå den vägen.

Thanks for nothing vimla

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Björne Cyprian, @Zino, @Karin,

I den här tråden kan ni läsa mer om varför det endast är bankID som är tillgänglig som inloggningsmetod för tillfället. Detta är inte en permanent lösning utan endast tillfälligt, då vi undersöker fler inloggningsmetoder att erbjuda framöver.

Tills vidare, om man inte har bankID, så råder vi att man antingen skaffar det eller kontaktar vår support för hjälp  med abonnemanget 😊

Användarnivå 2

Hej @Björne Cyprian@Zino@Karin,

Tills vidare, om man inte har bankID, så råder vi att man antingen skaffar det eller kontaktar vår support för hjälp  med abonnemanget 😊

Min kommentar handlade inte om att inte ha eller inte ha bankID - den handlade om att det hade varit bra om ni upplyst om detta - ett SMS om att “under en period” behöver man bankID för att logga in hade räckt. Jag fattar inte varför ni ska vara så usla när det gäller att kommunicera ändringar, om än tillfälliga

 

Hej 

Har två abbonemang till mina barn men ser bara ett av dem i appen när jag loggar in med bank-id

[Flyttad till Nu kan du logga in med Mobilt Bank ID]

Användarnivå 4
Emblem +27

@Karin,

Vi har valt att kommunicera detta på forumet samt på hemsidan och i appen där man loggar in. Många loggar redan in med bank-ID så för de flesta innebär det ingen skillnad 😊

Användarnivå 2
Emblem

@Karin,

Vi har valt att kommunicera detta på forumet samt på hemsidan och i appen där man loggar in. Många loggar redan in med bank-ID så för de flesta innebär det ingen skillnad 😊

Det hade ju varit bättre och mer förståeligt om ni siktat på att vara ALLAS operatör, och inte enbart nöjt er med "de flesta".

Måste ju säga att detta var ju verkligen genomtänkt!..... NOT!  *ARG SOM ETT BI* Här sitter jag med ett spärrat simkort och ingen som helst j*kla möjlighet att kunna logga in på "Mitt vimla"  då mitt nummer inte är kopplat till mitt personnummer!!!!  Fy f*n så dumt!!!!  Så min fråga är ju nu....  Hur i h*lv*t*e ska jag kunna betala för mitt abonnemang!När jag inte kommer åt "Mitt vimla" ????!?!?!?!? 

Användarnivå 2

@Karin,

Vi har valt att kommunicera detta på forumet samt på hemsidan och i appen där man loggar in. Många loggar redan in med bank-ID så för de flesta innebär det ingen skillnad 😊

Okey, så de Vimla anser sig behöva kommunicera är de som hänger på forumet, kollar hemsidan stup i kvarten eller använder er app.

Vi andra, som är intresserade av en fungerande mobiloperatör och inte 
* att läsa om allas problem på ett forum eftersom vi ändå inte kan göra något åt det. 
* frekventera er hemsida om vi inte har problem 
* använda appen som ingen förklarat vad man ska ha till om man har mer surf än man gör av med och fria samtal & sms (bara en sak till som tar plats och ska hållas uppdatera), vi är inte intressant för Vimla

Jag måste säga att ditt svar var väldigt klargörande, nu vet vi hur Vimla ser på oss! 

 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans!

Förstår, efter att ha läst igenom era kommentarer, att detta är en funktion som ni efter saknar och i vart fall gärna tagit emot ett sms om att tjänsten försvunnit. 

Jag tar vidare den feedbacken. 

För frågor varför vi tagit bort inlogg med mail och lösenord samt när vi eventuellt har en annan lösning är det som min kollega skriver vänder ni er HIT 

Svara