En hektisk sommar och ny betalpartner på plats

  • 24 August 2016
  • 0 svar
  • 72 visningar

Användarnivå 5
Emblem +4
  • Head of Support & Community
  • 1513 svar

 

Hej!

 

Först och främst: jag hoppas att ni alla haft en riktigt avslappnande, rolig och skön sommar!

 

 

Till_blogginlägget.png

 

 

Det var ett tag sedan det skrevs något här i bloggen och det är för att vi haft SÅ fullt upp. Vi får rekordmånga nya medlemmar nästan varje dag och Vimla växer så att det knakar. Riktigt roligt tycker jag men såklart inte utan sina utmaningar. Just nu ligger vi väldigt mycket efter med att svara på mailen.

 

Normalt sett är somrarna på Vimla ganska lugna och vi kan passa på att vila upp oss inför den normalt hektiska hösten, men denna sommaren har varit vår mest intensiva period någonsin - jag har sagt det förut men vi är ett litet företag och därför blir vi extra ömtåliga under perioder när en eller flera är borta. Vi går igenom mailköerna så snabbt vi kan och borde vara på banan igen vid månadsskiftet.

 

Vad som nog inte undgått någon är att vi har kommit igång med vår betalpartner Klarna. Det tog lite längre tid än väntat att komma igång då alla nya implementationer har barnsjukdomar, men nu fungerar saker och ting till största del som tänkt.

 

Missnöjet över vårt val av betalpartner har inte undgått någon av oss på Vimla och det är ett väldigt viktigt ämne för oss. Kritiken förekommer bland annat i många trådar här på forumet och istället för att ha flera olika samtal tänkte jag svara på era tankar och upplevelser här. Även om det är mycket missnöje är jag glad över att ni är engagerade och bryr er. Det är viktigt för oss att ni gör det. 

 

Först och främst vill jag prata lite om varför vi valde just Klarna. Tidigare erbjöd vi bara betalning via kort, något som passade många men långt ifrån alla. Faktura och autogiro efterfrågades hela tiden och vi insåg att det var nödvändigt för oss att erbjuda fler betalsätt för att kunna växa i en bra takt.

När beslutet väl var taget utvärderade vi flera olika leverantörer av betaltjänster och fastnade till slut vid Klarna för att de erbjöd både autogiro och faktura, det är ett stort varumärke som alla känner till och deras tekniska lösningar såg jämförelsevis bäst ut. Hela processen från första beslut till första köpet mot faktura tog ungefär ett år.

 

De absolut flesta är glada över möjligheten (eller i alla fall neutrala) till fler betalsätt och att slippa den gamla kortbetalningen som för vissa kunde vara lite strulig, men min upplevelse är att de som inte gillar Klarna är väldigt tongivande. Syftet med det här blogginlägget är inte att vända er till Klarna-fans utan att visa att vi hör er och svara på de frågeställningar som dykt upp här på forumet.

 

Något vi ofta hör är:  "Klarna sätter i system att skicka påminnelser/inkasso!"

 

 

Påminnelse.png

 

 

Att skicka påminnelser är inget unikt för Klarna utan något alla företag som fakturerar har lagstadgad rätt att göra. Handlar man mot faktura beviljas man en kredit och betalar man inte fakturan i tid får man en påminnelseavgift. Fakturan skickas via mail till den mailadress du själv angett och betalar du fakturan inom 14 dagar från att du fått den kommer du inte få en påminnelse.

Ifall man upplever att man fått en felaktig påminnelse kan man kontakta Klarna och förklara varför påminnelsen varit felaktig - min upplevelse är att de brukar vara rätt schyssta med att ta bort påminnelser ifall man kan förklara varför den inte borde skickats.

Om man inte tycker att det är rimligt med påminnelser eller inkassoavgifter för obetalda fakturor är det bäst ifall man istället betalar med kort - man måste såklart inte betala mot faktura om man inte vill.

 

Vimla är inte inblandade i påminnelser/inkassoavgifter och får heller ingen del av betalda påminnelse/inkassoavgifter. Så vi är med andra ord gladast ifall fakturor betalas i tid och våra medlemmar slipper avgifter.

 

Så, vill man inte betala med faktura behöver man inte och oavsett betalmetod kommer man aldrig stöta på några problem så länge räkningen betalas i tid. 

 

Det finns såklart saker som kan förbättras och tre saker som vi jobbar hårt med är: 

 

1: Checkouten/betalningsrutan är otydlig. "Godkänn betalning 0 kr" är inte helt tydligt vad det innebär och vissa har uppfattat det som otydligt vilken betalmetod man väljer (tips: man kan alltid se sin betalmetod under "Kontouppgifter" på Mitt Vimla). Det här är vi medvetna om och jobbar med så att det blir så enkelt och tydligt som möjligt att ändra betalmetod.

 

 

till_blogginlägg.png

 

 

2: Ibland får man olika besked av oss och Klarna vilket är förvirrande. Det är en tillgång att kunna ringa till Klarna för att få hjälp med sina betalningar över telefon, men faktum är att Klarna är ett enormt stort företag som samarbetar med väldigt många olika partners som fungerar på väldigt olika sätt.

Vi har ju stenkoll på hur våra regler är och hur våra system fungerar, men det här skiljer sig ibland från vad Klarna-supporten är van vid eller till och med utbildad till. Vårt samarbete är än så länge ganska ungt och vi pratar ständigt om hur kommunikationen ska förbättras då vi båda vill att överlämningar ska vara så smärtfria som möjligt.

 

 

va.jpg

 

 

3: Faktura/momsspecifikationer fungerar inte som tidigare och man måste kontakta oss för att få dem utskickade. Tidigare låg alla specifikationer och tidigare betalningar på Mitt Vimla och det var väldigt många som trodde att detta var fakturan som skulle betalas. Detta ledde i sin tur till att det skapades en ohållbart stor volym supportärenden om varför det inte fanns betalningsuppgifter i specifikationen. Vi har ingen lösning på hur specifikationer ska visas utan att missuppfattas som fakturor och vi tar gärna emot tips och förslag.

 

 

specifikaiton.png

 

 

Vissa har redan bestämt sig för att Klarna är ett skitföretag och identifierar sig starkt med den ståndpunkten. Det är okej, man behöver inte gilla allt och det är såklart viktigt att man står för det som är viktigt för en. Även om vi inte nödvändigtvis håller med så hör vi ert missnöje. För er kommer vi till hösten/vintern undersöka möjligheten till en betalmetod som går vid sidan av Klarna, så att man kan betala för sitt abonnemang helt utan att Klarna är involverade.

Det här är inget löfte om att ett nytt betalsätt kommer, det är ingen exakt tidsangivelse när något kommer ske eller en indikation på att vi är missnöjda med eller på väg bort från Klarna utan vi kommer undersöka vilka möjligheter som finns tillgängliga. Jag är väldigt tydlig med förutsättningarna så att jag inte skapar fel förväntningar :)

 

Förhoppningsvis har jag fått med svar på de flesta frågor och har man fler tankar eller funderingar tar jag gärna ett KONSTRUKTIVT snack. Det är lite svårt för mig att ge ett bra svar på personliga åsikter om hur Klarna är som företag och jag pratar hellre om vad som inte fungerar på ett bra sätt och hur vi löser det. Det är ju så vi blir bättre tillsammans. 


Svar

Var först med att svara!

Svara