Klistrad tråd NYHET

Om driftstörningarna

  • 26 februari 2021
  • 12 svar
  • 1229 visningar

Användarnivå 7
Emblem +55

Kära användare!

Som ni har märkt har vi på senaste tiden upplevt ett ovanligt stort antal störningar. För detta besvär vill vi be verkligen om ursäkt då vi strävar alltid efter att leverera den bästa upplevelsen. 

 

Vad hände?

Driftstörningen som påverkade många av er i tisdags (2021-02-23) varade särskilt länge. Problemet orsakades av en partner som tillhandahåller Vimlas bandbredd på Telenors nätverk. Det var ett planerat arbete som inte gick som förväntat, och åtgärder för att fixa problemet tog på tok för lång tid. Förutom Vimla-användare som kände av störningen mest, påverkades bland annat Telenors roamingtjänster och företagskunder.

Oavsett vad som har hänt och vilken del av nätverket som fallerat, är det alltid vårt ansvar att ge dig som användare en fantastisk upplevelse. I tisdags lyckades vi inte att leverera den. Därför har vi skapat en plan för att både minska risken för liknande störningar i framtiden, men också för att kunna agera snabbare när de uppstår. 

 

Vad kan du som användare förvänta dig nu?

Vi vet vad som orsakade störningen, och jobbar för fullt att göra vårt nätverk stabilare så att vi undviker sådana störningar i framtiden. 

Först och främst kommer vi arbeta för att ha större översikt och kontroll över de många olika beroenden som utgör vårt nätverk. Det gäller allt från fysiska kablar och master till våra partners som utvecklar och underhåller de programvaror vi använder för att drifta Vimla. 

Driftstörningar är till sin natur oförutsägbara, men det viktigaste är att vi i framtiden är snabbare på att upptäcka och agera på dem när de uppstår. Förutom att minska risken för störningar kommer vi se till att lösningar är också snabbare utförda så att ni får ringa, messa och surfa utan hinder.


Återigen vill vi be om ursäkt för dessa störningar och vill försäkra dig om att vi gör förändringar för att säkerställa en bättre framtida upplevelse.


Detta ämne är stängt för kommentarer

12 svar

Jag har fortfarande ingen mobildata. idag är det 26/2-2021, kl 18:57

Samma här, fortfarande har jag ingen täckning på 4G. Måste låsa telefonen till 3G.

Nu har det varit totalt 5 dagar som detta har hållt i sig. Önskar snabb åtgärd ASAP.

Problem med mobildata. Telefonen visar att det finns internet men det funkar inte. Måste stänga av internet för att sen slå på det igen och då funkar det. Problemet är att man tror sig ha internet men det har man inte och inget funkar. 27/2-2021, kl. 09:25

Hoppas på en snabb lösning på problemet, har haft problem med täckningen sen den 22/2

Var kan man se att felet är avhjälpt? Vore ju trevligt med uppdatering. Felet var ju 23/2 enligt vimla men fortfarande är det problem med internet 27/2.

Användarnivå 7
Emblem +27

Ni som fortfarande har problem borde testa det här knepet som en annan användare med liknande problem postade:

"Liten uppdatering, den simpla tricket som man inte tänker var att man behövde, ändra tillbaka från 3G till 4G och sedan stänga av mobilen, ta ut simkortet och sätt tillbaka och starta om. 4G fungerar nu som vanligt. Innan jag gjorde detta fick jag från 3G till 4G - ingen täckning, hjälpte inte med omstart. Får tacka supporten som gav denna lösning."

Inget internet här sedan flera dagar tillbaka!! Det fungerar varken med 2G, 3G eller 4G! (Bor i Jönköping)

Har alltid förespråkat Vimla men ser mig snart om efter en ny leverantör om detta inte åtgärdas snarast!

Inget internet här sedan flera dagar tillbaka!! Det fungerar varken med 2G, 3G eller 4G! (Bor i Jönköping)

Har alltid förespråkat Vimla men ser mig snart om efter en ny leverantör om detta inte åtgärdas snarast!


Efter att ha testat lösningen ovan så fungerar det nu igen - Tack!

Samma problem igen med täckningen 
Vad händer? 
Mvh Johan 

Vad är det som händer!!??

Kan inte göra nånting alls, inga sms, samtal eller data..

Har testat alla knep som angivits här men fungerar fortfarande inte!

Kan inte ens byta operatör eftersom jag måste bekräfta numret jag har!

Upplever fortfarande problem med täckningen, både när jag ringer och surfar 1/3 , 

Användarnivå 7
Emblem +55

Hejsan alla!

Om du upplever att ditt abonnemang inte fungerar som det borde trots att ni testat en omstart av era mobiler vill jag att ni chatta med oss då kan vi felsöka och hjälpa dig i realtid. 

Chatten hittar du på vimla.se/kontakt eller som inloggad på Mitt Vimla och är öppen vardagar mellan 09-16. :slight_smile: