Olika budskap för nummerflytt

  • 25 januari 2017
  • 5 svar
  • 91 visningar

Hej! Har ett abonnemang hos Telia utan bindningstid, dock 30 dagar i uppsägningstid. Telia säger att jag inte kan säga upp abonnemanget utan det slutar gälla 28/2 när ni gör porteringen. Vad gäller? Vimla skriver nedan, Telia säger något annat? Vill inte betala dubbla fakturor i onödan när jag är ute i god tid.

Avslutas mitt gamla abonnemang när jag beställer?

Ditt gamla abonnemang avslutas endast i samband med en begärd uppsägning av abonnemanget eller nummerflytt från din tidigare operatör. Eventuell uppsägningstid börjar ofta räknas ned först när uppsägningen inkommit. Om du kontaktar din tidigare operatör angående en uppsägning så börjar uppsägningstiden räknas från det datumet.

Om du bara begär en nummerflytt så kommer uppsägningstiden räknas från dagen då numret flyttades.

Så det kan vara en bra idé att kolla med din gamla operatör om du behöver säga upp ditt abonnemang själv.

Tack på förhand!


5 svar

Användarnivå 5
Emblem +1

@Tanja-Eklund


Här verkar det ha blivit lite dubbla budskap!


Om du flyttar med ditt nummer till oss så kommer ditt abonnemang avslutas hos den andra operatören, men vi rekommenderar alltid att dubbelkollar med sin gamla operatör så att allt har gått rätt till.


/Viktor

Användarnivå 6
Emblem +1

@Tanja-Eklund Jag föreslår att du kontaktar Telia igen. Att ditt nummer avslutad när det tas öve av Vimla är ju självklart, men det är stor risk att du får betala 30 dagars uppsägningstid hos Telia om du inte sagt upp det. Eller rättare sagt, du ska tala om för dem att du ska portera numret och de ska du ge dig öppna en så kallad öppen slutfaktura (eller nåt i den stilen). Säger du upp numret och det blir strul med porteringen så kan du helt förlora numret, men med en öppen slutfaktura är numret kvar hos Telia tills porteringen är klar, men din uppsägningstid har då gått och du slipper betala dubbelt. Påstår Telia att du inte kan säga upp, be dem då klargöra vad som händer med uppsägningstiden.

Hej! Tack för hjälpen@viktor och @asawi. Pratade med två personer på Telia och de hade olika svar (!). Dock ser det ut som att mitt abonnemang stängs av den 28/2 när porteringen görs och jag ska kunna använda mitt nummer fram tills dess hos Telia. Har haft samma operatör i över 20 år, stort steg för mig det här, det måste bli rätt känner jag 🙂.

@Tanja-Eklund Välkommen till Vimla gemenskapen! Vi kommer göra så du känner dig välkommen och trygg.

Tack så mycket @vicotnic Känns bra☺.

Svara