Klistrad tråd Tutorial

Nummerflyttar - Den stora tråden

  • 9 December 2019
  • 70 svar
  • 2294 visningar
Nummerflyttar - Den stora tråden
Användarnivå 7

Visst är det skönt att kunna ta med sitt gamla nummer till sitt sprillans nya Vimla-abonnemang? Att flytta sitt nummer till oss är superenkelt, men ibland kan du få ett mejl från oss att din nummerflytt nekades av din gamla operatör. Varför en nummerflytt nekas kan bero på lite olika saker, och i mejlet framgår det oftast varför vi inte kunde flytta ditt nummer.


I de allra flesta fall så löser vi det tillsammans utan problem. I mejlet som vi har skickat dig angående den nekade nummerflytten så kan du se den specifika anledningen till varför flytten har nekats. När du har kikat på det så kan du kika här nedan på vad du behöver göra innan vi hjälper dig med ett nytt försök:

 

Tekniskt fel eller att det valda datumet inte funkar?


Brukar sällan vara ett problem! När det väl händer så beror det oftast på att tiden mellan att nummerflytten beställdes och att nummerflytten ska göras har blivit för kort. Så det enda du behöver göra är att hojta till vår support för att få hjälp med ett nytt flyttförsök.

 

Nummerflytten gick inte igenom för att mitt kontantkort är oregistrerat, hur fixar jag det?


Om du har ett kontantkort och vill göra en nummerflytt till Vimla behöver du registrera det på ditt personnummer. Kontakta oss efter att det är gjort så gör vi ett nytt försök att flytta ditt nummer till oss.

 

Mitt nummer är registrerat på en annan person


Ingen fara! Självklart ska du få ta med dig ditt nummer till oss i alla fall. Det du och den som äger numret behöver göra är att fylla i våran digitala fullmakt som ni hittar HÄR

Är det så att ägaren eller du inte har mobilt bank-ID, kontakta våran support så hjälper de dig vidare. 

 

Mitt nummer är registrerat på ett företag


Vi har bara privatabonnemang hos oss så det finns två möjliga vägar att lösa nummerflytten:

1. Ni registrerar telefonnumret i ditt personnummer hos den gamla operatören och sen kontaktar du vår support för ett nytt flyttförsök när överlåtelsen är bekräftad.

2. Du fyller i vår företagsanpassade fullmakt som du sen signerar tillsammans med en befattningshavare på företaget. Du hittar den HÄR.

 

 :exclamation:OBS! Befattningshavaren som signerar fullmakten behöver vara registrerad på allabolag.se för att vi ska kunna verifiera signaturen.

 

Har ditt abonnemang hos din tidigare operatör bindningstid?


Så kan det vara ibland! Kontakta din gamla operatör och om det är i närtid som den går ut så ska vi kunna lägga flytten till tidigast datum efter bindningstiden har gått ut. Är det så att det ligger väldigt långt fram, ingen fara kontakta våran support så tar de bort beställningen åt dig så kan du återkomma lite närmare när det är dags.

 

Kontakta vår Support så att vi kan göra ett nytt försök att flytta ditt nummer.


Om allt ovan stämmer så behöver du bara kontakta vår support genom att svara på mejlet som du fick av oss. Det går också bra att chatta med oss på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16. Då kan vi göra ett nytt försök att flytta ditt nummer till oss. 

 

Vill du ha ett nytt nummer?

Klart man får ångra sig och ta ett nytt nummer om man vill det! Då är det bara att kontakta våran support så tar de bort beställningen med nummerflytt så kan du göra en ny beställning med nytt nummer och nytt SIM-kort. 


70 svar

@Vimla_Felix


Hej, ska flytta över ett kontantkort som jag har registrerat men såg nu när jag loggade in att det var nekat.
Kan du hjälpa mig med ett svar på den frågan?

Med vänlig hälsning,

Andreas Jedemar

Användarnivå 7

Hej @Andreas-Bo-Mikael-Jedemar,

Ursäkta det sena svar, dock jag var bortrest hela förra veckan. Jag ser att du fick hjälp via chatten och att din nummerflytt är nu godkänd för 2020-02-17!

@Vimla_Felix

Hej! jag skall flytta ett nummer från mitt 3 abonnemang men fick från er att det inte godkänndes. jag har nu pratat med 3 och om ni kan göra ett nytt försök.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Sven-Daniel-Karlsson,

Jag kan se att du varit i kontakt med oss och att din nummerflytt blivit godkänd av 3 :)

Mvh Emil

Hej jag har sagt upp mitt abonnemang hos er och jag har försökt att flytta över mitt nummer till Telenor vilket har blivit nekad eftersom att numret hos er har hamnat i någon sorts karantän (enligt Telenor). abonnemanget jag vill flytta över numret till står inte i mitt namn. därför måste ni enligt Telenor låsa upp numret och sedan flytta över det till den personen som abonnemanget står på.

Hur går jag tillväga?

Användarnivå 7

Hej @Parichat-Nukhong,

Det stämmer att ditt nummer låg i karantän dock nu har jag släppt numret för nummerflytt! Du kan nu be dig ny operatör att begär en nummerflytt så kommer det att gå igenom nu. :)

@Vimla_Felix

Hej. Jag tänkte flytta min dotters abonnemang från Telia till er i lördags. Tyvärr krånglade jag till det och skrev mitt personnummer och eftersom telnumret är registrerat på henne, så blev flytten nekad. Hur löser jag det smidigast?


Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Är din dotter under 18 behöver ni flytta över numret till dig hos den nuvarande operatören innan vi kan göra ett nytt försök. Är din dotter över 18 år räcker det med att ni båda fyller i och signerar vimla.se/fullmakt

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Tycker det vore enklare om ni annulerade min beställning, så jag kan göra om och göra rätt. Jag vill helst göra det.

Användarnivå 6
Emblem +54

@Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Beställningen är annulerad och ni kan göra ett nytt försök inom kort :)

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Perfekt! Tack för hjälpen.

@Emil_Vimla

Igår kväll gjorde jag om och gjorde rätt, men Telia nekade tydligen nummerflytten p.g.a "nummret tillhörde någon annan." i alla fall. Min dotter fyller 18 i april. Kan det ha med saken att göra? Flyttade min yngsta dotters abonnemang för några månader sen problemfritt. Om inte du har nån enkel lösning eller förklaring, så vill jag annulera den här beställningen också.

Användarnivå 7

Hej @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Eftersom din dotter är just nu under 18 år så måste du står som målsman på hennes abonnemang både hos oss, där du vill flytta numret till, och hos Telia där du flyttar numret utifrån.

För en nummerflytt att godkännas måste alla uppgifter stämma från båda håll: det Vimla abonnemang du vill flytta numret till måste vara registrerat på det samma namn och personnumer som hos Telia.

Kan du skicka mi numret det gäller så kan jag se vad som har hänt

@Vimla_Felix

XXXXXXXXXXX


Redigerat bort telefonnumret från den offentliga tråden. @Vimla_Felix 2020-03-03

Användarnivå 7

Hej igen @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Jag ser att anledning bakom nekad nummerflytt är att vi fick svar från nummerväxeln att telefonnumret du vill flytta in till ditt Vimla abonnemang (som står i ditt namn) är inte registrerat på ett och samma namn / personnummer som ditt Vimla abonnemang. Uppgifterna måste matcha exakt hos den tidigare operatören och oss för att kunna godkänna din nummerflytt.

Det lättaste sätt att fixa det är att ta kontakt med din tidigare operatör och se till att numret du vill flytta är registrerad på ditt namn och personnummer. Då kan vi begära ett nytt försök på din nummerflytt som kommer att godkännas.

@Vimla_Felix

Hej!


Jag angav en annan adress än den som står på mitt vimla, jag har fortfarande inte fått mitt nya simkort efter 6 dagar. Måste jag beställa nytt eller hur går jag tillväga nu? och vart kommer det skickas?

@Vimla_Felix

Hej

Min sambo ska flytta över sitt nummer till Vimla men nekas pga av fel mailadress. Det beror antagligen på att vi använder oss av samma mailadress som jag redan registrerat på mitt Vimla konto. Hur ska vi göra?

Mvh Eva

Hej

Har fått svar från er ang att nummerflytt inte gick igenom då det var tekniskt problem hos min operatör, ringde dem och fick till svar att det inte hade kommit in nån förfrågan på mitt nummer hos dem, vad sker? Kommer ni att göra ytterligare försök och när?

@Vimla_Felix

Användarnivå 7

Hej @Tommy-Lars-Johansson,

Jag har kikat på ditt abonnemang och ser att vi fick avslag på din nummerflytt eftersom önskad datumet var för nära datumet nummerflytten begärdes. Det tar 4 arbetsdagar att utföra en nummerflytt. Jag har nu begärt ett nytt försök på din nummerflytt för 2020-03-31 och du kommer att få bekräftelse via mail inom 24 timmar om det gick igenom eller ej.

Hej. @Vimla_Felix

Jag har försökt nå er sedan i torsdags om min nummerflytt som jag begärde till imorgon. Jag fick ett mail från er i torsdags som sa att nummerflytten nekats pga. att det stod på någon annans personnummer och att jag och nummerinnehavaren därmed måste skriva på en fullmakt. Numret jag vill flytta med mig har varit till ett abbonemang som min arbetsgivare har och i torsdags hade de dock inte hunnit "portera" numret när ni försökte flytta det. Nu har de gjort det. Kan ni därmed försöka igen? Jag fick ett ärendenummer i ett mail från er: #853441.

En annan fråga: sim-kortet kom dagen efter beställningen (och sedan kom ett till två dagar senare??) men varför dröjer det så länge innan man får svar på mailen? Jag slutar mitt jobb i morgon och vill då kunna ha numret med mig. Jag blir lite orolig nu och behöver er hjälp.

Användarnivå 7

Hej @Lina-Cecilia-Grundtman-Isacs,

Jag beklagar att du har väntat länge på ett svar dock vi sträver efter att svara alla mail inom 5 arbetsdagar. Det snabbaste sätt att kontakta supporten är att chatta med oss, via vimla.se/kontakt eller genom Mitt Vimla.

Angående din nummerflytt, om numret nu står i ditt namn hos din tidigare operatör kan jag begär ett nytt försök på din nummerflytt för 2020-04-03. Det är den nästa möjliga arbetsdag då det tar 4 arbetsdagar att genomför en nummerflytt.

Du kommer igen att få bekräftelse via mail och din nummerflytt godkändes eller ej.

Jag ser att du beställde ett till SIM-kort via blanketten för att beställa SIM till en annan adress och därför fick du 2 SIM-kort. Det som är aktiverat på ditt abonnemang slutar med siffrorna 6070, som du kan kontrollera på baksidan av själva SIM-kortet.


Tack för hjälpen! @Vimla_Felix

Hej, jag har blivit nekad nummerflytt från comviq kontantkort. är registrerad med födelsenummer. Ingen uppsägningstid vad jag kan begripa,vad håller dom på med?

Redigerat bort personuppgifterna från det offentliga forumet @Vimla_Felix 2020-04-16

Användarnivå 7

Hej @Barbro-Margareta-Morin,

Jag har kikat på din begärda nummerflytt i systemet och det ser ut att vi fick avslag på den från Comviq eftersom just den dagen du valde för nummerflytt (2020-04-20) gick det inte att genomföra nummerflytten. Jag har dock gjort ett nytt försök för 2020-04-21.

Du kommer igen att få bekräftelse via mail om den gick igenom denna gång eller ej.

Om du får avslag igen kan du såklart hör av dig till mig här i tråden så kan jag se vad som har hänt! :)

@Vimla_Felix

Hej

Jag har svarat er idag, lunchtid.

Med vilken rätt har comviq rätt att neka mig en annan operatör.

Har nu ett kontantkort utan bindningstid, registrerat med födelsedatum.

Ser fram emot ett Vimla abonnemang.

Barbro Morin


Svara