Nummerflytt halvklar

  • 17 januari 2020
  • 3 svar
  • 10 visningar

Hej, jag har försökt maila och skriva på fb till er. Ni påstår även att det finns en chatt här på hemsidan men det enda som finns är ju detta forum där man bara får hoppas att någon svarar.

Jag har skaffat Vimla för ett par månader sedan och har problem med sim-kortet. Det tillfälliga nummer jag hade, innan nummerflytten gick igenom, verkar fortfarande halvt vara aktivt. Jag har såklart startat om telefonen flera gånger och även testat att sätta på och stänga av flygplansläge, men jag får aldrig upp rutan som kräver pin-kod. Jag har till och med öppnat luckan och kollat att sim-kortet sitter i ordentligt. Istället kommer jag bara in på telefonen direkt. Vänner har uppmärksammat mig på att alla sms inte kommer fram till mig. När jag skickar till dem kommer det ibland som sms och ibland som iMessage. En del får sms från det gamla tillfälliga numret. Trots detta har det inte varit några problem att använda roaming eller ringa. Jag har nu fått ett sms från Telenor (!?) angående ett nytt meddelande i röstbrevlådan. Vad pågår?


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +6

Hej @Lina-Emilia-Larsdotter-Granbacka,

Om jag förstår rätt så är en del av problemet är att det gamla 'tillfälliga' numret fortfarande visas när du skickar SMS, specifikt via iMessage. I så fall kan det lösas så att rätt numret visas. Gör så här:

1. Gå in i Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer

2. Om det står fel nummer där, ändrar du det till rätt nummer

3. Gå in i Inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot

4. Kontrollera att det även där står rätt nummer


Testa och se så att det funkar genom att skicka ett meddelande till någon annan med iMessage.
Om det inte funkar, gör så här:

5. Gå in i Inställningar -> Meddelanden

6. Stäng av iMessage

7. Slå på iMessage

Jag har kikat i systemet dock allt ser bra ut med din nummerflytt från vår ände. Angående SMS du fick från Telenor, skulle du kunna skicka mig PM här på forumet med meddelants innehåll så kan jag kolla med våra tekniker om vad som händer.

Tack för ett tydligt svar med instruktioner, jag kan skicka sms från rätt nummer. Borde alla sms som skickas till mig komma fram nu? Jag undrar också fortfarande över varför det inte krävs någon pin-kod, brukar det vara så?

Angående Telenor: Jag försökte få tag på en person och vi ringde om varandra. Den här personen lämnade ett röstmeddelande till mig som jag kunde lyssna på i telenors röstbrevlåda av någon anledning.

Användarnivå 6
Emblem +6

Hej @Lina-Emilia-Larsdotter-Granbacka,

SMS och meddelanden som tidigare kunde inte komma fram borde nå dig nu om de skickades för mindre än 48 timmar sedan. Efter det slutar avsändarens mobilnätverk sluta att försöka leverera meddelandet.

På Vimla SIM-korten är det inte PIN-kod påslagen som standard, dock du kan välja att ha en PIN på ditt SIM-kort genom att välja det i mobilens inställningar, och sedan 'Touch ID och lösenkod'. Per standard är PIN-kod på alla VImla abonnemang '0000' dock du kan sedan välja din egen.

Svara