Klistrad tråd

Nekad nummerflytt? Se här först!

  • 9 december 2019
  • 29 svar
  • 305 visningar

Användarnivå 6
Emblem +30

Visst är det skönt att kunna ta med sitt gamla nummer till sitt sprillans nya Vimlaabonnemang? Att flytta sitt nummer till oss är superenkelt, men ibland kan du få ett mail från oss att din nummerflytt nekades. Varför en nummerflytt nekas kan bero på lite olika saker, och i mailet framgår det oftast varför vi inte kunde flytta ditt nummer.

Om din nummerflytt nekats är det därför viktigt att se till att:


1. Numret du ska flytta är registrerat på ditt personnummer.

Det gäller också om du står som målsman på ditt barns abonnemang. Numret ska vara registrerat på samma namn som på ditt Vimla-abonnemang. Om du är inte säker på vilket namn det står på ditt abonnemang, kontakta din tidigare operatör och se till de ändrar det så det matchar!


2. Se till att det är du som står på numret.

Som ovan, numret du vill flytta måste stå på ditt namn. Om det är möjligt att din vän, partner, sambo, make, granne, osv. står på abonnemanget istället för dig kommer nummerflytten att nekas. Om du är osäker ska du alltid kontakta din tidigare operatör och se till att ditt namn står på numret.


3. Se till att ingen bindningstid finns kvar på ditt gamla abonnemang.

Ditt nummer måste vara öppet för flytt hos din tidigare operatör. Eventuell bindingstid behöver därför ha löpt ut innan numret kan flyttas till oss (eller någon annan!). Om du har kvar bindningstid kan vi flytta över ditt gamla nummer när den har gått ut, så ta reda på när det sker innan du kontaktar vår Support så kan vi smidigare hjälpa dig.


4. Om ditt gamla nummer står på ett kontantkort, kan du behöva registrera det.

För att kunna flytta ditt nummer över till oss, behöver ditt nummer vara registrerat på ditt namn och personnummer. Om ditt nummer inte är registrerat på dig kontaktar du din tidigare operatör och ber dem att registrera det på dig.


5. Kontakta vår Support så att vi kan göra ett nytt försök att flytta ditt nummer.

Om allt ovanstämmer behöver du barakontakta vår Support genom att svara på mailet du fick av oss, eller via vimla.se/support. Då kan vi göraett nytt försök att flytta ditt nummer snabbast möjliga datum. Obs. om du vill flytta ditt nummer så fort som möjligt tar det 4 arbetsdagar!


29 svar

@Vimla_Felix


Hej, ska flytta över ett kontantkort som jag har registrerat men såg nu när jag loggade in att det var nekat.
Kan du hjälpa mig med ett svar på den frågan?

Med vänlig hälsning,

Andreas Jedemar

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Andreas-Bo-Mikael-Jedemar,

Ursäkta det sena svar, dock jag var bortrest hela förra veckan. Jag ser att du fick hjälp via chatten och att din nummerflytt är nu godkänd för 2020-02-17!

@Vimla_Felix

Hej! jag skall flytta ett nummer från mitt 3 abonnemang men fick från er att det inte godkänndes. jag har nu pratat med 3 och om ni kan göra ett nytt försök.

Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @Sven-Daniel-Karlsson,

Jag kan se att du varit i kontakt med oss och att din nummerflytt blivit godkänd av 3 :)

Mvh Emil

Hej jag har sagt upp mitt abonnemang hos er och jag har försökt att flytta över mitt nummer till Telenor vilket har blivit nekad eftersom att numret hos er har hamnat i någon sorts karantän (enligt Telenor). abonnemanget jag vill flytta över numret till står inte i mitt namn. därför måste ni enligt Telenor låsa upp numret och sedan flytta över det till den personen som abonnemanget står på.

Hur går jag tillväga?

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Parichat-Nukhong,

Det stämmer att ditt nummer låg i karantän dock nu har jag släppt numret för nummerflytt! Du kan nu be dig ny operatör att begär en nummerflytt så kommer det att gå igenom nu. :)

@Vimla_Felix

Hej. Jag tänkte flytta min dotters abonnemang från Telia till er i lördags. Tyvärr krånglade jag till det och skrev mitt personnummer och eftersom telnumret är registrerat på henne, så blev flytten nekad. Hur löser jag det smidigast?


Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Är din dotter under 18 behöver ni flytta över numret till dig hos den nuvarande operatören innan vi kan göra ett nytt försök. Är din dotter över 18 år räcker det med att ni båda fyller i och signerar vimla.se/fullmakt

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Tycker det vore enklare om ni annulerade min beställning, så jag kan göra om och göra rätt. Jag vill helst göra det.

Användarnivå 5
Emblem +28

@Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Beställningen är annulerad och ni kan göra ett nytt försök inom kort :)

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Perfekt! Tack för hjälpen.

@Emil_Vimla

Igår kväll gjorde jag om och gjorde rätt, men Telia nekade tydligen nummerflytten p.g.a "nummret tillhörde någon annan." i alla fall. Min dotter fyller 18 i april. Kan det ha med saken att göra? Flyttade min yngsta dotters abonnemang för några månader sen problemfritt. Om inte du har nån enkel lösning eller förklaring, så vill jag annulera den här beställningen också.

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Eftersom din dotter är just nu under 18 år så måste du står som målsman på hennes abonnemang både hos oss, där du vill flytta numret till, och hos Telia där du flyttar numret utifrån.

För en nummerflytt att godkännas måste alla uppgifter stämma från båda håll: det Vimla abonnemang du vill flytta numret till måste vara registrerat på det samma namn och personnumer som hos Telia.

Kan du skicka mi numret det gäller så kan jag se vad som har hänt

@Vimla_Felix

XXXXXXXXXXX


Redigerat bort telefonnumret från den offentliga tråden. @Vimla_Felix 2020-03-03

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej igen @Karl-Göran-Torbjörn-Göransson,

Jag ser att anledning bakom nekad nummerflytt är att vi fick svar från nummerväxeln att telefonnumret du vill flytta in till ditt Vimla abonnemang (som står i ditt namn) är inte registrerat på ett och samma namn / personnummer som ditt Vimla abonnemang. Uppgifterna måste matcha exakt hos den tidigare operatören och oss för att kunna godkänna din nummerflytt.

Det lättaste sätt att fixa det är att ta kontakt med din tidigare operatör och se till att numret du vill flytta är registrerad på ditt namn och personnummer. Då kan vi begära ett nytt försök på din nummerflytt som kommer att godkännas.

@Vimla_Felix

Hej!


Jag angav en annan adress än den som står på mitt vimla, jag har fortfarande inte fått mitt nya simkort efter 6 dagar. Måste jag beställa nytt eller hur går jag tillväga nu? och vart kommer det skickas?

@Vimla_Felix

Hej

Min sambo ska flytta över sitt nummer till Vimla men nekas pga av fel mailadress. Det beror antagligen på att vi använder oss av samma mailadress som jag redan registrerat på mitt Vimla konto. Hur ska vi göra?

Mvh Eva

Hej

Har fått svar från er ang att nummerflytt inte gick igenom då det var tekniskt problem hos min operatör, ringde dem och fick till svar att det inte hade kommit in nån förfrågan på mitt nummer hos dem, vad sker? Kommer ni att göra ytterligare försök och när?

@Vimla_Felix

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Tommy-Lars-Johansson,

Jag har kikat på ditt abonnemang och ser att vi fick avslag på din nummerflytt eftersom önskad datumet var för nära datumet nummerflytten begärdes. Det tar 4 arbetsdagar att utföra en nummerflytt. Jag har nu begärt ett nytt försök på din nummerflytt för 2020-03-31 och du kommer att få bekräftelse via mail inom 24 timmar om det gick igenom eller ej.

Hej. @Vimla_Felix

Jag har försökt nå er sedan i torsdags om min nummerflytt som jag begärde till imorgon. Jag fick ett mail från er i torsdags som sa att nummerflytten nekats pga. att det stod på någon annans personnummer och att jag och nummerinnehavaren därmed måste skriva på en fullmakt. Numret jag vill flytta med mig har varit till ett abbonemang som min arbetsgivare har och i torsdags hade de dock inte hunnit "portera" numret när ni försökte flytta det. Nu har de gjort det. Kan ni därmed försöka igen? Jag fick ett ärendenummer i ett mail från er: #853441.

En annan fråga: sim-kortet kom dagen efter beställningen (och sedan kom ett till två dagar senare??) men varför dröjer det så länge innan man får svar på mailen? Jag slutar mitt jobb i morgon och vill då kunna ha numret med mig. Jag blir lite orolig nu och behöver er hjälp.

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Lina-Cecilia-Grundtman-Isacs,

Jag beklagar att du har väntat länge på ett svar dock vi sträver efter att svara alla mail inom 5 arbetsdagar. Det snabbaste sätt att kontakta supporten är att chatta med oss, via vimla.se/kontakt eller genom Mitt Vimla.

Angående din nummerflytt, om numret nu står i ditt namn hos din tidigare operatör kan jag begär ett nytt försök på din nummerflytt för 2020-04-03. Det är den nästa möjliga arbetsdag då det tar 4 arbetsdagar att genomför en nummerflytt.

Du kommer igen att få bekräftelse via mail och din nummerflytt godkändes eller ej.

Jag ser att du beställde ett till SIM-kort via blanketten för att beställa SIM till en annan adress och därför fick du 2 SIM-kort. Det som är aktiverat på ditt abonnemang slutar med siffrorna 6070, som du kan kontrollera på baksidan av själva SIM-kortet.


Tack för hjälpen! @Vimla_Felix

Hej, jag har blivit nekad nummerflytt från comviq kontantkort. är registrerad med födelsenummer. Ingen uppsägningstid vad jag kan begripa,vad håller dom på med?

Redigerat bort personuppgifterna från det offentliga forumet @Vimla_Felix 2020-04-16

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Barbro-Margareta-Morin,

Jag har kikat på din begärda nummerflytt i systemet och det ser ut att vi fick avslag på den från Comviq eftersom just den dagen du valde för nummerflytt (2020-04-20) gick det inte att genomföra nummerflytten. Jag har dock gjort ett nytt försök för 2020-04-21.

Du kommer igen att få bekräftelse via mail om den gick igenom denna gång eller ej.

Om du får avslag igen kan du såklart hör av dig till mig här i tråden så kan jag se vad som har hänt! :)

@Vimla_Felix

Hej

Jag har svarat er idag, lunchtid.

Med vilken rätt har comviq rätt att neka mig en annan operatör.

Har nu ett kontantkort utan bindningstid, registrerat med födelsedatum.

Ser fram emot ett Vimla abonnemang.

Barbro Morin


Svara