Hur lång tid tar det att få kort/portera nummer?

  • 8 november 2016
  • 16 svar
  • 171 visningar

Hej,
Mitt tidigare abonnemang är nu nedstängt (Telenor, )

Ett simkort är skickat till mig, jag gissar det är ett tillfälligt nr tills porteringen är klar?
Nummret ska porteras, är det klart?

Om inte, när kan jag använda mitt gamla nummer?

Får jag ett nytt sim kort när porteringen är klar?

Edit: Tagit bort telefonnummer. /Mod


16 svar

Användarnivå 6
Emblem +5

@Arne välkommen till forumet. Det stämmer att du får ett tillfälligt nummer fram tills nummerflytten sker. Du borde ha fått en tidpunkt från Vimla/Telenor när flytten sker. Antingen som ett email eller SMS.

 

När nummerflytten sker så flyttas ditt gamla nummer över till simkortet du fått. Kort och gott så byter det nummer över en natt utan att du behöver göra något speciellt.

Hej,

 

Jag kan inte se att jag fått ngt sådant besked.

Jag uppskattar då om jag  nu kan få beskedet på  forumet

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej @Arne!

Vi mailade dig (på den mailadress du angett som kontaktadress) 27/10 att din gamla operatör tyvärr gett avslag på får förfrågan om att ta över ditt telefonnummer med hänvisning till att personnumret inte stämmer.

Dubbelkolla gärna att numret är registrerat på ditt perosnnummer hos din gamla operatör och hör av dig sedan så gör vi ett nytt flyttförsök! 

Har idag skickat in alla begärda uppgifter samt signerat de elektroniska begäran om flytt

 Nu går det inte att ringa mitt tillfälliga nr  (väntar på att mitt gamla nr porteras) utan får meddelande: nr du ringer är för närvarnde inte aktivt Vad är det som händer?! Edit: Tagit bort telefonnummer. /Mod

Efter ett antal signaler kopplas nu samtalen till Telenor röstbrevlåda!!!!!

Det här känns inte bra

Jag har nu talat med Gransegel, varifrån nummret ska porteras, och enligt Kent har haninte fått det elektronisska dokumentet som han ska godkänna o signera. Vänligen skicka igen

Hans mejl: 

nummert som ska porteras: 

 

Jag vill verkligen veta vad status är på porteringen, då många inte får tag på mig

 

Edit: Har tagit bort telefonnummer och mailadress. /Mod

Användarnivå 6
Emblem +6

@Arne Har du chattat med supporten. Under supportens öppenttider kan man nere till höger starta en chatt med supporten. Har du sett till så att det nummer du ska flytta är registrerat på ditt personnummer?

Nej, det står inte på mitt personnr, utan ska vara registrerat på organisationsnr 556145-2094, Gransegel Bromma Yachting AB som är min fd arbetsgivare

Användarnivå 6
Emblem +6

Om det är registrerat på din fd arbetsgivare då kommer du inte och kunna portera nummret. Som @Petter skriver tidigare i tråden behöver numret vara registrerat på ditt personnummer för att kunna porteras till ditt abonnemang.

Jag var just i kontakt med Telenor, och de menade att om deras blankett "Godkännande av nummerflytt" skrivs under av mig, och min fd arbetsgivare så öppnar de ett reservationskonto. Därifrån ska Vimla ha full tillgång till nummret enligt telenor

 

Jag kontaktade igår Telenor. Det som  behövde göras var att fylla i deras blankett "Godkännade av nummerflytt" som ska skrivas under av mig o min tidigare arbetsgivare (Gransegel Bromma Yachting AB, 556145-2094).

När Telonor får blanketten i retur öppnar de ett reservationskonto från vilket Vimla har access till mitt nr som ska porteras. 

Min arbetsgivare kan skriva under på måndag, o Telenor har lovat att öppna reservationskontot så fort de får blanketten (måndag).

Då borde väl porteringen vara klar på tisdag 21/11?

 

Edit: Tagit bort telefonnumret. /Mod

Användarnivå 4
Emblem +1

@Arne Jag skulle rekommendera dig att kontakta Vimla på chatten (som är öppen vardagar 09.00-17.00 med lunchstängt 12.00-13.00) för att ordna upp detta. Jag tror att Vimla kan hitta en smidigare lösning för dig i och med att numret/Telenor-abonnemanget ska överlåtas från ett företag till dig.

 

Oavsett vilken väg du väljer att göra, så kan en portering/nummerflytt ske först tre vardagar efter att beställning om nummerflytt gjorts. Det betyder att om överlåtelsen är gjord på måndagen och en ny beställning på nummerflytt görs samma dag, kan du tidigast få numret flyttat till Vimla på fredagen. Det går tyvärr inte att snabba på det oavsett hur stor operatörens vilja är - samma regler gäller för samtliga operatörer på marknaden.

 

Önskar dig lycka till och ha en trevlig helg!

Nu har Telenor lagt mitt nr på ett reservationskonto, och enligt dem kan ni nu flytta nummret

 "Du behöver endast säga att du vill flytta över numret så kommer de lägga en order på det".

 

Vänligen bekräfta när det är gjort

 

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej @Arne! Jag har skickat en ny fråga om nummerflytt och du får ett nytt mail så snart Telenor svarar oss. 

Hej Petter,

 

Jag har fått det det här mejlet 15,42 idag, så det betyder väl att det ska börja fungera imorgon?

 

Ditt nummer 0723708044 kommer att flyttas till Vimla den 2016-11-23 15:00.
Under tiden har du ett tillfälligt nummer 0729748290 på ditt Vimla-sim. Det tillfälliga numret försvinner när ditt riktiga nummer flyttas in den 2016-11-23 15:00.

Användarnivå 6
Emblem +5

@Arne 23:e är i övermorgon. Men ja efter kl 15.00 på onsdag så skall numret vara överflyttat.

Svara