Flytt av nummer gick inte igenom från Universal Telecom till Vimla (båda är telenornät) kund skinnad

  • 9 April 2021
  • 9 svar
  • 95 visningar

  • Erfaren användare
  • 6 svar

Hej vi sa upp tre abonnemang på Universal och flyttade numren till er. Två gick igenom men inte det sista. Förutsättningarna är identiska. Iphones, samtidig flytt, nya simkort. De är alla uppsagda från igår och jag vill att ni aktiverar det tredje numret (om tillhör detta konto). Jag pratade med pajas på Universal och de att de hade avslutat abonnemanget och arkiverat numret och skulle ha 250 spänn för att släppa det till er vilket är sjukt irriterande. Det hade ju varit bra med en kontakt från er eller dem om det var problem. Nu lär det vara gjort men denna nummerflytt till er gav besk eftersmak oavsett vems fel det var. 


9 svar

Hej, kan ni på Vimla dra igång mitt abonnemang någon gång? Numret lär ju vara ledigt nu från Universal, jag har fått pröjsa 250 spänn för detta, är det något ni kan kompensera för eftersom det strulat när ni skulle ta över numret. Jag har följt alla anvisningar och vill ha igång telefonen och slippa stå kostnaden för migreringen. Är det fortfarande strul med numret?

Kom igen nu, svara varför är ni så sega, dra igång numret nu. 

Varför är Vimla såååå  långsamma, sega och trötta???

Användarnivå 6
Emblem +50

Det du borde göra från början är inte avsluta dina gamla abonnemang. Du ska beställa Vimla direkt och låta Vimla sköta resten. Vimla säger upp då dina abonnemang. Du får vänta tidigast på måndag innan du kanske får hjälp, forum är inte support kanal. För att få hjälp snabbast kontakta Vimla via chatten istället.

Sen är det lite dumt att beställa alla på en gång. Du kunde skaffa en först och sen med den första abonnemanget tipsa dom andra 2 på så sätt för du tipsrabatt på 2 abonnemang iallafall. Men du kanske beställde med tipslänk ändå, det vet inte jag.

Hej och tack för att du svarar! Vimla själva tycks inte vilja göra det. Ja sannolikt kommer det ta tid. Jag frågade vimla hur man skulle göra och jag gjorde som de sa. Intressant att man ska göra på något annat sätt. Om man följer instruktionerna som man får från sin leverantör bör man hamna rätt men det skedde inte i detta fall. Chatten når man under Support så det är därför en supportkanal. Chatten är snabbare när den är igång och jag kanske prövar den. Du kanske ska börja jobba där och styra upp saker eftersom du vet bättre än dem hur saker funkar och hur man ska göra. Ja, jag har fått tipsrabatt på alla tre eftersom jag hade tidigare abonnemang. Ja jag har följt instruktionerna från vimla men det blev pankaka. vi får hoppas att latmaskarna på vimla gör något åt saken snart. Enigt dig har de ju gett mig fel instruktioner så de borde ju skämmas, under förutsättning att du har rätt. Jag bryr mig inte om vilket utan tycker att det inte borde vara problem att dra igång abonnemanget nu, att det ska ta sådan lång tid är sjukt pinsamt, jag vill jag har igång min telefon och det nu.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @PRJC,

Jag beklagar att du fått vänta på svar på din fråga!

Supporten arbetar endast på vardagar och för mer brådskande ärenden är chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16) det absolut bästa. Du kan även maila hej@vimla.se eller skriva här i forumet för mer generella frågor, däremot eftersom forumet är offentligt och alla kan se vad du / vi skriver kan vissa ärenden inte lösas här utan mer lättlösta / generella frågor besvaras av antingen någon av våra duktiga användare som ex. @MichaelF eller utav någon av oss på Vimla som regelbundet försöker svara på så mycket vi kan.

Gällande din nummerflytt så har vi begärt en flytt från Universal som de nekat oss, varför de gjort det på just detta nummer men inte de andra har jag tyvärr inget svar på. Det jag däremot kan svara på är att jag nu gjort ett nytt försök att flytta ditt nummer till oss för natten mot fredag 16/4 och om Universal har öppnat ditt nummer för flytt bör det godkännas.

Du kommer att få ett mail av oss inom 24 timmar som bekräftar om flytten godkänts eller om vi behöver några kompletterande uppgifter.

Hej, tack för ditt svar även om det var dåligt. Jag är tyvärr medveten om era öppettider och vet hur man kontaktar er. Du hänvisar till era duktiga användare. Men han säger en annan sak en infon som jag fått från er på kundtjänst. Vem har rätt, er kundtjänst eller era duktiga användare? Jag kan inte vara utan telefonnumret så jag utgår från att ni försöker få till det omgående. 

Användarnivå 6
Emblem +54

@PRJC Det är inte så enkelt som att det är någon som har rätt eller fel här dessvärre, båda har rätt på sitt egna sätt!

Supportagenten du pratat med har med största sannolikhet bett dig säga upp ditt abonnemang med Universal för att sedan direkt boka in en nummerflytt till oss med flyttdag samma datum som ditt abonnemang med dem går ut.

Anledningen till att vi brukar tipsa om att göra på detta sätt är för att många operatörer har uppsägningstid och om du gör på det sätt MichaelF skrev och har uppsägningstid hos Universal kommer det leda till att du får betala för ett abonnemang hos Universal som du inte kan använda för ditt nummer flyttat över till oss och sedan även till oss eftersom numret då flyttat hit och börjar därför debtiteras. Detta innebär alltså att du får betala för samma period till två olika operatörer.

Du ska utan problem kunna flytta ditt telefonnummer till en annan operatör även under uppsägningstiden och det är därför vi tipsat om det då det blir mest förmånligt för dig som vill byta över till oss.

Ja det var den instruktionen jag fick från er och som jag följde. Det ledde till att jag inte kan använda telefonen nu och jag får pröjsa 250 spänn till min tidigare leverantör för att öppna upp numret eftersom flytten misslyckades. Inte särskilt förmånligt alls snarare tvärt om, irriterande, besvärligt och kostsamt. 

Svara