Digital fullmakt

  • 6 September 2021
  • 6 svar
  • 75 visningar

Finns det en plan att erbjuda te.x. Freja E-ID som ett komplement att signera byte av nummer eller byta ägare av nummer? Har ej bank-id och skall sälja mitt nummer till annan ägare och kan då inte signera er fullmakt - finns det någon lösning? 


6 svar

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @Eridanos!

Tack för att du skriver in på vårat forum! 

Idag finns inga planer på att erbjuda andra verifieringsverktyg så som Freja E-ID. I dagsläget är mobilbank id ledande i elektronisk verifiering och därför har vi valt just det verktyget. Vill absolut aldrig säga aldrig men som det ser ut just nu finns inga planer. 

Självklart lägger jag vidare din feedback och önskemål till rätt avdelning så kanske det kommer i framtiden. 

När det kommer till ditt specifika problem med att överlåta abonnemanget till en annan person ska säkert våran support kunna hjälpa dig vidare. 

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Hejsan @Eridanos!

Tack för att du skriver in på vårat forum! 

Idag finns inga planer på att erbjuda andra verifieringsverktyg så som Freja E-ID. I dagsläget är mobilbank id ledande i elektronisk verifiering och därför har vi valt just det verktyget. Vill absolut aldrig säga aldrig men som det ser ut just nu finns inga planer. 

 

Du vet vad kostnaden är per anrop för bank-id och freja? skillnaden är att freja inte tar något per anrop, de är lika säkra som bank-id, extremt låg månadskostnad och ALLA kan ha ett freja e-id, med enbart bank-id så utesluter ni 35% av sveriges befolkning, både de med funktionsvarianter men också äldre - så formulera gärna ett svar varför ni utesluter dessa grupper!

Användarnivå 4
Emblem +1

Hejsan @Eridanos!

Tack för att du skriver in på vårat forum! 

Idag finns inga planer på att erbjuda andra verifieringsverktyg så som Freja E-ID. I dagsläget är mobilbank id ledande i elektronisk verifiering och därför har vi valt just det verktyget. Vill absolut aldrig säga aldrig men som det ser ut just nu finns inga planer. 

 

Du vet vad kostnaden är per anrop för bank-id och freja? skillnaden är att freja inte tar något per anrop, de är lika säkra som bank-id, extremt låg månadskostnad och ALLA kan ha ett freja e-id, med enbart bank-id så utesluter ni 35% av sveriges befolkning, både de med funktionsvarianter men också äldre - så formulera gärna ett svar varför ni utesluter dessa grupper!

35% av befolkningen??? Jag citerar Resurs banks hemsida:

det är relativt få som känner till Freja eID, men framför allt finns det i dagsläget inte särskilt många välkända och stora anslutna tjänster. Idag är det främst ett tjugotal kommuner i landet, Pensionsmyndigheten, 1177 Vårdguiden och Resurs Bank som erbjuder både Freja eID och BankID

Vidare står där också:

8,3 av 9 miljoner möjliga användare i Sverige legitimerar sig numera med BankID

Var har du fått 35% från? Drygt 92% använder ju BankID.

35% av befolkningen??? Jag citerar Resurs banks hemsida:

det är relativt få som känner till Freja eID, men framför allt finns det i dagsläget inte särskilt många välkända och stora anslutna tjänster. Idag är det främst ett tjugotal kommuner i landet, Pensionsmyndigheten, 1177 Vårdguiden och Resurs Bank som erbjuder både Freja eID och BankID

Vidare står där också:

8,3 av 9 miljoner möjliga användare i Sverige legitimerar sig numera med BankID

Var har du fått 35% från? Drygt 92% använder ju BankID.

Okey - låt mig vara kort, dina siffror kommer från en säljande part av Bank-id, därav har de inget eller väldigt lågt värde. Internetstiftelsen skriver följande: “Åtta av tio i Sverige använder Mobilt BankID, tre av fyra använder Swish. Bägge tjänsterna har spridit sig snabbt de senaste åren, men en stor majoritet av de allra äldsta använder fortfarande inte tjänsterna.” Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/betaltjanster-och-e-handel/mobilt-bankid-ovanligt-bland-de-aldsta/

För att då applicera de med förvaltare, gode män, utlandssvenskar (de kan ej ha svenskt bankkonto - och nej, inte flyktingar) och de som ligger efter i den digitala världen är helt uteslutna från Vimla, för Vimla anser att kundgruppen inte är värda att satsa på.. I betänkandet från “Användning av e-legitimation i tjänsten i den offentliga förvaltningen, SOU 2021:62” anses Freja e-id vara ett alternativ för identifiering och skall användas, något Vimla anser att kundgruppen inte är värda att satsa på.

När du lägger ihop alla dessa kundgrupper, som ovan nämnda och några bortglömda är summan 35%, något Vimla ej anser vara en kundgrupp att satsa på.

Som ett sista litet incitament: 

Grundprislista
Bank-ID
 

Grundprislista 

Freja- EID

 
Avgift för tjänsten: 500 kronor per månad* 0 kronor  
Pris per identifiering: 0,40 kronor 1 krona/anv/mån maxtak  
Pris per signering:  1,10 kronor 0 kronor  

​​​​​​​​​​​​​​*Löpande räkning på installation, licens, handhavande och drift


Du förstår att dessa siffror belastar din kostnad för abonnemanget?
Källa: https://org.frejaeid.com/pris/ samt https://www.bankid.com/foretag/anslut-foeretag

Användarnivå 4
Emblem +1

@Eridanos 

Oj oj oj!!! Jag gillar din humor… “Okey - låt mig vara kort”

Det var många ord för att undvika att svara på min undran. Var kommer dina 35% ifrån?

Internetstiftelsen som du hänvisade till, anger ju 80% använder mobilt BankID. Det ger 20% (TJUGO PROCENT) till BankID på kort och Freja Eld att dela på, Rätt långt ifrån din egen gissning på 35%.

Det du kallar för mina siffror, kommer från en bank som använder både BankID och Freja Eld. Vad det är som du menar med säljande part och som skulle diskvalificera procentandelarna, behöver du nog reda ut för dig själv.

 

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan allesammans!

Känner inte att vi har något vi kan lägga till då @Induktion har snappat upp allt vi hade tänkt säga. Vad gäller procentenheter vill vi inte lägga oss i.

Som vi skrivit tidigare ligger förslaget uppe men att vi i dagsläget inte kommer implementera annan elektroniskt verifiering. Detta har egentligen inte jättemycket med vilket företag vi använder oss av utan hur många som använder sig av verifieringsverktyget i Sverige. I dagsläget är det Mobilt Bank id och då är det den tjänsten vi väljer att använda oss av. Om situationen förändras så att det är Freja som är ledande är det inte helt omöjligt att vi byter. 

Svara