Bluffsms?

  • 25 september 2018
  • 16 svar
  • 26 visningar

hej 😎


Jag har fått sms där det står så här: "Hej Leo! Nu börjar uppgraderingen. Dags att byta ditt simkort! Gå in på sim.vimla.se och beställ hem ditt nya. Surfa lugnt! (PS. Det här går inte att svara på.)"


Är detta en bluff? Om inte, varför måste jag byta simkort? 😒


Hoppas ni kan hjälpa mig, med trevliga hälsningar Leo!


16 svar

@Leo-Leander

Nej, det är ingen bluff. Vimla har bytt ut sin plattform och det kommer medföra att samtliga kunder måste byta ut sina simkort, det står på adressen man hänvisade till: https://sim.vimla.se/

Användarnivå 6
Emblem +1

Det är visserligen "på riktigt" (ingen bluff), men jag hoppas verkligen att man kan skjuta upp bytet till den nya plattformen ett tag till. Själv har jag (dessbättre) inte fått något sådant meddelande än, och hoppas att jag slipper byta innan jag reser till Tyskland/Spanien i november. I Spanien ska det funka, men än är det så stolligt att ett så viktigt land som Tyskland faktiskt inte finns med på listan där det nya SIM-kortet funkar! Något nytt på den fronten @Alex_Vimla eller nån annan på Vimla?

@Asawi

Personligen är jag väl mer orolig för att man inte ordnat så att APN-inställningarna kan laddas ner automatiskt innan man börjar pusha för att få över kunder till den nya plattformen. Det här kommer så småningom bli ett stort problem för många kunder.

Jag beställde självmant ett simkort av Vimla och har lagt undan det tills man fått ordning på dom större problemen med den nya plattformen. Men nu sista 5 dagarna har jag fått sms av Vimla där man försöker få mig att byta simkort:

"Hej! Vi vill påminna dig om att välja dag för ditt SIM-kortsbyte. Det är bara att gå in på länken och ta en dag som passar. Ha det fint! /Vimla https://sim.vimla.se/valj-dag"

Jag har uppriktigt sagt lite svårt att se några direkta fördelar med att byta plattform i dagsläget.

Okej! Jag tackar för snabba och bra svar! Jag såg att det var en länk med i sms'et! Jag följer aldrig länkar via sms. Går jag dessutom in på vimla.se finns ingen information om att man ska byta sitt sms, därför blev jag misstänksam.


Med trevliga hälsningar Leo!

Användarnivå 5
Emblem +4

@Asawi @Spotify

Jag har ingen uppdatering kring Tyskland och övriga delar av världen som vi inte har roamingavtalen på plats med, däremot kan jag säga att det är väldigt högt prioriterat hos oss. Vet du att du ska åka dit så kan du självklart avvakta med att byta till det nya simkortet. Så småningom när man tillslut kommer behöva byta till det nya simkortet så kommer alla roamingavtal att finnas på plats.


Vad gäller APN inställningarna så jobbar vi på att få det på plats. I dagsläget fungerar det på det flesta Androids med uppdaterat OS, däremot så är det Apple som vi väntar på nu. Självklart så kommer detta att driva mycket trafik till supporten om inte det finns på plats så det hämtas automatiskt, så även detta är väldigt högt prioriterat hos oss.


/Alex

Användarnivå 6
Emblem +16

@Alex_Vimla

Men Telenor har ju redan roamingavtal med de allra flesta länder i världen och absolut alla i Europa! Varför har Telenor sagt upp avtalen med flera länder?

Verkar väldigt bakvänt.

@Alex_Vimla

Går det att bli av med smsen ni skickar till mig varje dag? Jag kontaktade supporten senast igår att jag ville bli av med smset om att byta simkort, men det kom ett nytt sms imorse. Tycker det börjar bli lite störande att få sms kl 08:00 varje dag.

Användarnivå 6

@Borjeg

Ingen har sagt att Telenor sagt upp några avtal. Det här påverkar dessutom inte de som har Telenorabonnemang. Det är Vimla som utvecklar en egen plattform och alltså behov av nya avtal för Vimlas plattform.

Jag vet att det är viktigt för dig att säga att Telenor och Vimla är samma företag men man kan ha olika plattformar inom samma företag/koncern och det är det som händer nu. Med Vimlas plattform behövs nya avtal, så har Vimla förklarat det tidigare.


Användarnivå 6
Emblem +16

??? Du påstår att det skulle vara viktigt för mig? Det är bland det dummaste du gissat! Rent trams!

Håll dig till sanningen istället. Du blir säkert mer trovärdig då.

Varför tycker du det är hemskt eller konstigt att Vimla är en avdelning på Telenor?

Telenor är företaget och operatören. Varför tycker du man ska smussla med det?

Telenor har roamingavtal med tyska operatörer, men väljer uppenbarligen att inte använda det för sin produkt Vimla.

Det är sånt trams som gör Vimla till en osäker produkt. Man vet aldrig riktigt vad och när det fungerar. Vimla har garanterat förlorat många kunder på den röran som rått de senaste åren.

Det kan knappast bara vara i min familj och bland mina vänner som alla flytt Vimla.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Spotify Ingen fara alls, jag har nu ordnat så du inte får smsen i fortsättningen så är det bara att återkomma i ett PM när du vill byta till det nya simkortet 🙂


/Alex

@Alex_Vimla

Tack för hjälpen!

@Alex_Vimla

Nu har jag fått två sms igen, men det är helt andra sms (men båda syftar till att byta simkort). Går det verkligen inte att helt stoppa utskicken? Jag trodde jag redan hade tackat nej till era sms-utskick. Jag tänker inte byta simkort förrän man verkligen är tvungen och jag hade hoppats att ni skulle respektera det.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Spotify


Skulle du kunna PM:a mig om vad smsen innehåller, så jag kan se vilka det är som skickas till dig och då även stoppa dessa.


/Alex

@Alex_Vimla

"Hej Spotify! Nu börjar uppgraderingen. Dags att byta ditt simkort! Gå in på sim.vimla.se och beställ hem ditt nya. Surfa lugnt! (PS. Det här går inte att svara på.)"

Har fått två sådana sms, men även ett som löd:

"Hej Spotify! Kom ihåg att beställa nytt simkort på sim.vimla.se. Snart flyttar vi till det nya systemet och vill ju ha med dig. Ha det fint! (PS. Det här går inte att svara på.)"

Användarnivå 5
Emblem +4

@Spotify


Jag såg att du kommit med i listan på att bli migrerad till det nya simkortet igen. Men jag har nu tagit bort dig därifrån och du kommer inte få några sms angående detta tills att du är tvungen att migrera.


/Alex

@Alex_Vimla

Tack!

Svara