✅ Besvarat

Aktivering av SIM kort

  • 20 April 2021
  • 10 svar
  • 129 visningar

Hej,

HUR kommer jag till “chatt”-en? Vart jag än klickar kommer jag tillbaka til att bara få välja “Forum” men inte ”Chatt”.

Jag behöver en PERSON för att fatta mitt problem, eftersom ni ALLA support hos ALLA telekom företag verkar ha en benägenhet att inte fatta enkla saker.

Försök:

jag är i Spanien, beställde nummerflytt från Tele2, SIM kortet skickades till min bror, som stoppade kortet i en telefon i Sverige, men abonnemanget verkar fortfarande vara inaktiv. 

Flytten är beställt göras på den 3dje Maj

Så frågan: om han skickar mig SIM kortet till Spanien NU, kan jag få den att aktiveras i SPANIEN? eller måste vi vänta till 3dje Maj, aktivera inom Sverige, skicka kortet med posten och under den veckan jag får det, har jag ingen telefon?

Vad gäller?

Mvh 

LaszloK

 

icon

Bästa svar av Emil_Vimla 21 April 2021, 08:45

Visa original

10 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @LaszloK,

Chatten hittar du på vimla.se/kontakt eller på mitt.vimla.se (dyker upp nere i högra hörnet vardagar mellan 9-16).

Gällande ditt problem förstår jag att du vill prata med någon så om svaret du får av mig nu inte räcker till och du har följdfrågor du vill ha snabba svar på rekommenderar jag att du tittar in i chatten.

Du kan absolut aktivera ett SIM-kort medan du befinner dig utomlands, det enda du behöver tänka på är att ha utlands- och betalsamtal aktiverat på Mitt Vimla.

Sedan kan det ibland vara lite trixande att få igång täckningen utomlands på studs om aktivering av abonnemang sker i utlandet men det brukar komma igång efter några försök.

SIM-kortet kommer att vara inaktivt fram tills dess att nummerflytten sker den 3:e maj och sedan ska abonnemanget hoppa igång per automatik.

Hur du får täckning om det inte skulle fungera direkt per automatik när du befinner dig utomlands kan du läsa mer om här nedan :arrow_down:

 

Hej,

Tack för svaret. Där ser du varför jag ville prata med en människa:

  1. “Chatten” dyker INTE upp på nämnda sidan ALLS
  2. Enligt ditt svar jag måste först ha utlandssamtal aktiverat, men för att göra det måste jag först ha SIM kortet aktiverat, som jag kan bara göra om utlandssamtalet är aktiverat som jag kan bara göra om kortet är aktiverat, som jag kan bara göra om utlandssamtal är aktiverat som jag kan bara göra om kortet är aktiverat som bara kan göras om utlandssamtal är aktiverat som man bara kan göra om kortet är aktiverat…. puh….
  3. Hur tänkte ni då?
  4.  

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @LaszloK,

Märkligt, för mig dyker den upp direkt när jag går in på sidan - Du har inte någon blockering av pop-up fönster eller ad-blocker igång? Vad händer om du testar i en annan webbläsare?

:arrow_down:För mig blir det såhär :arrow_down:

Sorry, glömde helt bort att “inställningar” inte är tillgängliga innan abonnemanget är aktivt. Som tur är ser jag att det kommer att vara igång för dig direkt vid uppstart. Så någon aktivering kommer inte att krävas utan du börjar direkt följa guiden jag skickade i mitt förra svar om du inte skulle lyckas få uppkoppling.

Tack Emil för svaret.

Nu MÅSTE jag vara säker på att det kommer att fungera, för om det inte gör det, då blir jag inte nådd av de som bara känner till det numret. Och då måste jag skicka tilbaka kortet till Sverige till någon som stoppar kortet i sin telefon, som sen aktiverar utlandssamtal och sen kan personen skicka ner till Spanien igen. Vi pratar om en postgång på 2-4 veckor. Har inte NI på Vimla möjlighet att aktivera kortet när jag väl ha fått det? Tekniskt bör det vara en enkel sak.

Alltså frågorna:

  1. Är du SÄKER på att det kommer att funka
  2. Om inte, kan NI fixa det utan att jag behöver skicka kortet tillbaka till Sverige och sen tillbaka till Spanien? (Pga Coronan har jag inte en aning om när kan jag själv komma till Sverige)

Mvh

/ Laszlo

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @LaszloK,

Vi kan dessvärre ALDRIG vara säkra på att det kommer fungera utomlands då det inte är vårt nät du ska koppla upp dig på. Däremot ska det inte vara några problem att genomföra nummerflytt och få abonnemanget aktiverat medan du befinner dig utomlands. Det är att få täckning i telefonen som kan ta lite extra tid än hemma i Sverige bara men sålänge du följer stegen i guiden jag skickade innan bör du inte ha några större problem att få igång det.

Tack Emil,

 

en sista fråga:

Jag begärde nummerflytt från Tele2 till Vimla 3dje maj. Nu fick jag veta att Tele2 vill fakturera en hel månad för påbörjade månaden maj.

Finns det möjlighet att ändra på datumet för nummerflytt till 30de april istället? Om ja, hur gör jag det?

mvh

/ Laszlo

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @LaszloK,

Det kan jag ordna om det är vad du önskar! :)

Vill du att jag skickar iväg en förfrågan till Tele2 om att vi vill ändra flyttdatum till den 30/4?

Hej,

 

ja, om du kan göra det, skulle jag uppskatta det!

 

Mvh

/ Laszlo

 

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @LaszloK,

Absolut, det löser jag! :)

Har nu skickat iväg en förfrågan till Tele2 om att ändra flyttdatum till den 30/4 istället. Om de godkänner ändringen kommer du att få ett mail inom 24-48 timmar som bekräftar och om de skulle neka ändringen kommer det fortfarande vara den 3/5 som gäller för din nummerflytt.

Tack än en gång!

 

Svara