Tutorial

Allmänna APN-inställningar för data och MMS

  • 27 maj 2020
  • 5 svar
  • 34626 visningar
Allmänna APN-inställningar för data och MMS
Användarnivå 7
Emblem +55

När du använder ditt SIM-kort för första gången hämtar din mobil de inställningar som behövs för surf och MMS automatiskt.

Men i vissa lägen behöver du ange inställningarna själv, och så här gör du för att snabbt och enkelt ställa in Internet och MMS i din telefon.

 

Dubbelkolla befintliga APN-inställingar

Till att börja med så måste du hitta din APN inställningar.För att hitta till dina APN inställningar tar du denna väg:

 

  1. Gå in på Inställningar på din telefon

  2. Hitta Sim & Nätverk (Detta steg kan finnas i något som heter Wi-fi & Internet)

  3. Välj sedan ditt Vimla-simkort

  4. Gå in på Åtkomstpunktsnamn

  5. Där kommer du hitta dina APN-profiler! Detta borde se ut som bilden nedanför:

nR9FEVc1_-W5M8Zn8i5gKroc51ub4ul4Iy8RhRBYkGKBMyNCflmKGxAwrucOryVuLHYkDntmte2PlrtNv-sJorTE0gP1ghZ4mxo5DHDCjZSgdUUmDemyfxZLx3NeCpywGo_zTYHL

 

Testa att återställa APN-inställningarna

I denna vy kan du klicka på de tre punkterna i det övre högra hörnet för att få fram en meny. Här ska du välja Återställ standardinställningar och så kommer din telefon hämta inställningarna som du behöver för att komma igång!

 

9s8o7pRqFNtXV0f6VS18m014XCLGRdFsXhKcmruS0PwmZGarB26-G8oHrQEnhCBXSK8u03iNagN6bsLuafHHkC1FyQnvLAC7FfWgA5yc5rJ7FwOXWvGqEOPN_GR798ncx0Rzuodd

 

Ifall dina inställningar inte ser ut som ovan efter du har återställt, d.v.s. att det står “Telenor services.telenor.se” så behöver du fortsätta guiden med stegen nedan.

 

Om du inte fick fram två APN profiler, eller att det står Telenor på dem, så hämtar din mobil våra gamla inställningar och du behöver manuellt skriva in de nya. Detta är inget problem och enkelt att åtgärda!

 

Skriva in nya APN-inställningar manuellt

 

Först ska du radera de befintliga APN-inställningar. Detta görs så här:

NwO6dKK1OF-ml1yHD7Y2fNjxppJQnfCbp8Kz-MC7JRpj8J0Df5iDamVMWlnhc4f7lB-aJVgXnj7jXiwW8Fq0O0j41hO1PIE_CiO1q8kYw5BAojnIANfC6tmj4e3HST6kou6yMWx1

 

Bra! Nu har vi en tom duk att arbeta med. Nu är det enda som står kvar är att skriva in nya APN-inställningar för MMS och Internet

För att skapa en ny APN profil, klicka på ‘+’ symbolen i den övre högra hörnet.

 

QSwf2iafsAAMuo54KcRG6SO1cVDYSLorSScEHA0dkLXEuOdCv0GM35MzMq0o7N44JHj8bFNufp_8X7o_dwBYoNk1yjbk_Q57xYtDa6ZHmBTwuk5H-7EpWxidNpjKeMb7C8F1wGEU

 

Fyll i fältena i profilen enligt det du kan se nedanför. Passa på att de matchar exakt!

 

APN-profil för Internet

vi8lu-vgjuNQNP7I97bQdEUAEmKEdZ34PVP5CgHUMbm3quiB3dZLo5-NFXsQRfPS5ndKAlnutZIhJSOT_xUxUXtCBrWsGZPz_8yr2SFUGbLjt-0GzkKnPhmLMlCJ0daIAwVGbcjc

 

APN-profil för MMS

AnZgeHg68dJf7ds0vECz0-TSQtzI_kJ-kzt1PBWOIT-ZEdUinsIwp1TWRvHZ6KR3KwsGv1lV5h4c_g8wrbyGT52cdmwSMWVnyUqpjUIPKb_7OiZYXupl5JX29vAu0134wSt0WwNh

När du har två profiler, en för Internet och en för MMS, startar du om din enhet och så är du klar!

 

Funkar MMS och surf fortfarande inte?

Då är det dags att kontakta supporten så att vi kan hjälpa dig vidare.

Så att vi kan bättre felsöka skulle vi verkligen uppskatta att när du kontaktar oss:

  • anger du vilket märke och modell för mobil du använder 

  • bifogar du också bilder av dina APN-profiler som de ser ut i din mobil


Detta ämne är stängt för kommentarer

5 svar

Håller med många.... Fick prova alla förslag och till slut lyckades jag helt själv. Vem behöver data utbildning när man kan prova själv i flera timmar och hoppas att någon kombination ska funka ihop med mobilen. 😠😡🤬☹️☹️

Fungerar inte MMS, trots rätt inställningar? Så här är det för mig:

Om telefonen har dual-sim som i mitt fall, och man försöker skicka eller ta emot MMS med annat simkort än det man har valt för mobildata, så går det inte. Så ska jag i detta fall skicka eller ta emot mms med Vimla, så måste jag först välja Vimla för mobildata.

Således inte Vimlas fel, funkar likadant med Tele2 som jag har som andra simkort.

Hoppas svaret hjälper andra som har problem med MMS och dubbla simkort i telefonen.

Hej,

Jag skrev om mitt problem i morse på den här sidan ang. mms i LG V30 mobil, men det verkar ha inte kommit in. Skriver en gång till. Jag får ingen MMS på min LG V30 sedan igår. Jag har försökt att återställa APN men det hjälper inte. Jag ser APN meny för internet men inte för MMS i min telefon. Jag kan inte lägga till ny APN till MMS, då raderas APN till internet. Det har fungerat tidigare.

 

OK, nu har jag återigen försökt att återställa APN sidan och skapat ny internet APN. Det gick och jag kan köra internet. Sedan jag skapade “Nytt APN” (det gick den här gången!) och döpte den som mms och skrev in alla siffror och bokstäver som på vimlas sidan och sparade och sen startade om telefonen (med fingers crossed) och det funkade!! Nu har jag mms.

Hej!

 

Detta var till stor hjälp!

Fick min nya Ulefone Armor X7 PRO får några dagar sedan. Det gick varken att skicka, eller ta emot MMS sedan jag flyttade över simkortet till den nya telefonen, vilket har varit otroligt frustrerande. 

Med hjälp av dessa tydliga instruktioner lyckades jag ställa in mina APN-inställningar till Vimlas nya och nu fungerar det att ta emot MMS igen!

 

Stort tack för bra support!

När du använder ditt SIM-kort för första gången hämtar din mobil de inställningar som behövs för surf och MMS automatiskt.

Men i vissa lägen behöver du ange inställningarna själv, och så här gör du för att snabbt och enkelt ställa in Internet och MMS i din telefon.

 

Dubbelkolla befintliga APN-inställingar

Till att börja med så måste du hitta din APN inställningar.För att hitta till dina APN inställningar tar du denna väg:

 

  1. Gå in på Inställningar på din telefon

  2. Hitta Sim & Nätverk (Detta steg kan finnas i något som heter Wi-fi & Internet)

  3. Välj sedan ditt Vimla-simkort

  4. Gå in på Åtkomstpunktsnamn

  5. Där kommer du hitta dina APN-profiler! Detta borde se ut som bilden nedanför:

nR9FEVc1_-W5M8Zn8i5gKroc51ub4ul4Iy8RhRBYkGKBMyNCflmKGxAwrucOryVuLHYkDntmte2PlrtNv-sJorTE0gP1ghZ4mxo5DHDCjZSgdUUmDemyfxZLx3NeCpywGo_zTYHL

 

Testa att återställa APN-inställningarna

I denna vy kan du klicka på de tre punkterna i det övre högra hörnet för att få fram en meny. Här ska du välja Återställ standardinställningar och så kommer din telefon hämta inställningarna som du behöver för att komma igång!

 

9s8o7pRqFNtXV0f6VS18m014XCLGRdFsXhKcmruS0PwmZGarB26-G8oHrQEnhCBXSK8u03iNagN6bsLuafHHkC1FyQnvLAC7FfWgA5yc5rJ7FwOXWvGqEOPN_GR798ncx0Rzuodd

 

Ifall dina inställningar inte ser ut som ovan efter du har återställt, d.v.s. att det står “Telenor services.telenor.se” så behöver du fortsätta guiden med stegen nedan.

 

Om du inte fick fram två APN profiler, eller att det står Telenor på dem, så hämtar din mobil våra gamla inställningar och du behöver manuellt skriva in de nya. Detta är inget problem och enkelt att åtgärda!

 

Skriva in nya APN-inställningar manuellt

 

Först ska du radera de befintliga APN-inställningar. Detta görs så här:

NwO6dKK1OF-ml1yHD7Y2fNjxppJQnfCbp8Kz-MC7JRpj8J0Df5iDamVMWlnhc4f7lB-aJVgXnj7jXiwW8Fq0O0j41hO1PIE_CiO1q8kYw5BAojnIANfC6tmj4e3HST6kou6yMWx1

 

Bra! Nu har vi en tom duk att arbeta med. Nu är det enda som står kvar är att skriva in nya APN-inställningar för MMS och Internet

För att skapa en ny APN profil, klicka på ‘+’ symbolen i den övre högra hörnet.

 

QSwf2iafsAAMuo54KcRG6SO1cVDYSLorSScEHA0dkLXEuOdCv0GM35MzMq0o7N44JHj8bFNufp_8X7o_dwBYoNk1yjbk_Q57xYtDa6ZHmBTwuk5H-7EpWxidNpjKeMb7C8F1wGEU

 

Fyll i fältena i profilen enligt det du kan se nedanför. Passa på att de matchar exakt!

 

APN-profil för Internet

vi8lu-vgjuNQNP7I97bQdEUAEmKEdZ34PVP5CgHUMbm3quiB3dZLo5-NFXsQRfPS5ndKAlnutZIhJSOT_xUxUXtCBrWsGZPz_8yr2SFUGbLjt-0GzkKnPhmLMlCJ0daIAwVGbcjc

 

APN-profil för MMS

AnZgeHg68dJf7ds0vECz0-TSQtzI_kJ-kzt1PBWOIT-ZEdUinsIwp1TWRvHZ6KR3KwsGv1lV5h4c_g8wrbyGT52cdmwSMWVnyUqpjUIPKb_7OiZYXupl5JX29vAu0134wSt0WwNh

När du har två profiler, en för Internet och en för MMS, startar du om din enhet och så är du klart!

 

Funkar MMS och surf fortfarande inte?

Då är det dags att kontakta supporten så att vi kan hjälpa dig vidare.

Så att vi kan bättre felsöka skulle vi verkligen uppskatta att när du kontaktar oss:

  • anger du vilket märke och modell för mobil du använder 

  • bifogar du också bilder av dina APN-profiler som de ser ut i din mobil

Tack för hjälpen, efter att jag följt era instruktioner så har jag nu fått tillbaka internetet! Bra beskrivning, tog bara lite tid så var det fixat🙂