Tutorial

Allmänna APN-inställningar för data och MMS för Vimla 2.0

  • 27 maj 2020
  • 26 svar
  • 10985 visningar
Allmänna APN-inställningar för data och MMS för Vimla 2.0
Användarnivå 6
Emblem +6

När du använder det nya simkortet för första gången hämtar din mobil de inställningar som behövs för surf och MMS automatiskt.

Men i vissa lägen behöver du ange inställningarna själv, och så här gör du för att snabbt och enkelt ställa in Internet och MMS i din telefon.

 

Dubbelkolla befintliga APN-inställingar

Till att börja med så måste du hitta din APN inställningar.För att hitta till dina APN inställningar tar du denna väg:

 

  1. Gå in på Inställningar på din telefon

  2. Hitta Sim & Nätverk (Detta steg kan finnas i något som heter Wi-fi & Internet)

  3. Välj sedan ditt Vimla-simkort

  4. Gå in på Åtkomstpunktsnamn

  5. Där kommer du hitta dina APN-profiler! Detta borde se ut som bilden nedanför:

nR9FEVc1_-W5M8Zn8i5gKroc51ub4ul4Iy8RhRBYkGKBMyNCflmKGxAwrucOryVuLHYkDntmte2PlrtNv-sJorTE0gP1ghZ4mxo5DHDCjZSgdUUmDemyfxZLx3NeCpywGo_zTYHL

 

Testa att återställa APN-inställningarna

I denna vy kan du klicka på de tre punkterna i det övre högra hörnet för att få fram en meny. Här ska du välja Återställ standardinställningar och så kommer din telefon hämta inställningarna som du behöver för att komma igång!

 

9s8o7pRqFNtXV0f6VS18m014XCLGRdFsXhKcmruS0PwmZGarB26-G8oHrQEnhCBXSK8u03iNagN6bsLuafHHkC1FyQnvLAC7FfWgA5yc5rJ7FwOXWvGqEOPN_GR798ncx0Rzuodd

 

Ifall dina inställningar inte ser ut som ovan efter du har återställt, d.v.s. att det står “Telenor services.telenor.se” så behöver du fortsätta guiden med stegen nedan.

 

Om du inte fick fram två APN profiler, eller att det står Telenor på dem, så hämtar din mobil våra gamla inställningar och du behöver manuellt skriva in de nya. Detta är inget problem och enkelt att åtgärda!

 

Skriva in nya APN-inställningar manuellt

 

Först ska du radera de befintliga APN-inställningar. Detta görs så här:

NwO6dKK1OF-ml1yHD7Y2fNjxppJQnfCbp8Kz-MC7JRpj8J0Df5iDamVMWlnhc4f7lB-aJVgXnj7jXiwW8Fq0O0j41hO1PIE_CiO1q8kYw5BAojnIANfC6tmj4e3HST6kou6yMWx1

 

Bra! Nu har vi en tom duk att arbeta med. Nu är det enda som står kvar är att skriva in nya APN-inställningar för MMS och Internet

För att skapa en ny APN profil, klicka på ‘+’ symbolen i den övre högra hörnet.

 

QSwf2iafsAAMuo54KcRG6SO1cVDYSLorSScEHA0dkLXEuOdCv0GM35MzMq0o7N44JHj8bFNufp_8X7o_dwBYoNk1yjbk_Q57xYtDa6ZHmBTwuk5H-7EpWxidNpjKeMb7C8F1wGEU

 

Fyll i fältena i profilen enligt det du kan se nedanför. Passa på att de matchar exakt!

 

APN-profil för Internet

vi8lu-vgjuNQNP7I97bQdEUAEmKEdZ34PVP5CgHUMbm3quiB3dZLo5-NFXsQRfPS5ndKAlnutZIhJSOT_xUxUXtCBrWsGZPz_8yr2SFUGbLjt-0GzkKnPhmLMlCJ0daIAwVGbcjc

 

APN-profil för MMS

AnZgeHg68dJf7ds0vECz0-TSQtzI_kJ-kzt1PBWOIT-ZEdUinsIwp1TWRvHZ6KR3KwsGv1lV5h4c_g8wrbyGT52cdmwSMWVnyUqpjUIPKb_7OiZYXupl5JX29vAu0134wSt0WwNh

När du har två profiler, en för Internet och en för MMS, startar du om din enhet och så är du klart!

 


Funkar MMS och surf fortfarande inte?

Då är det dags att kontakta supporten så att vi kan hjälpa dig vidare.

Så att vi kan bättre felsöka skulle vi verkligen uppskatta att när du kontaktar oss:

  • anger du vilket märke och modell för mobil du använder 

  • bifogar du också bilder av dina APN-profiler som de ser ut i din mobil


26 svar

Användarnivå 3

Jag kan inte hämta MMS, varken med de APN:er som är som standard i min Xiaomi Mi A3 (den som heter Telenor MMS) eller om jag följer guiden här ovan. Följer jag guiden och knappar in manuellt hoppar jag dessutom ner på 3G tills jag återställer till standardinställningarna.

Varken default eller att följa denna guide funkar för mig heller med en Google pixel 3a. Samma fel för min fru som kör samma abonnemang och mobiltyp.

Användarnivå 1

Varför ger ni en huvudvärk i form av detta via uppdateringar och inställningar man inte vill ha vimla, vad är syftet med vimla2.0.

 

Internet slutade fungera för mig igår och idag så får man ett grattis på födelsedagen. Snacka om irriterande.

 

Det konstiga är att trådlös surfzon fungerar.

 

Era guider fungerar inte heller.

Jag är väldigt nära på att kasta ert abonnemang och gå till nån annan.

 

 

Det är väl för helvete inte meningen att man ska vara utbildad dataprogrammerare,för att använda Vimla!?

Det ska väl bara fungera!! Jag byter bort skiten mot något annat!

 

Are customers supposed to STUDY for this stuff????

Bring my old sim card back!! I couldn’t experience anything better.

It’s WORSE!!!!

I need sim card that works properly not a free vimla sticker!!

 

Jag förstår inte varför man skall bli tvingad att byta till 2.0 som ej är bättre på ngt (mer AI för företag bara) och sen få sitt liv förstört genom att det absolut inte fungerar och efter timmars försök att uppdatera APN ändå inte lyckas.

Blir svårt att rekommendera detta till någon annan, rekommendationen blir att välja något annat.

Och vad får alla användare för sveda och värk ???

Jag fick plötsligt problem med mobildata, medan samtal och sms/ mms fungerade som vanligt. Det var drygt 3 månader sen jag bytte till sim 2.0,  så mobildata har fungerat bra efter det. Jag följde flera guider på supporten, tog bort apn o gjorde nya. Det som var skillnaden för om det fungerade eller inte var att ändra autentiseringstyp från >PAP< till >ingen<. I en mall/ guide för inställningar står det PAP, men då fungerade inte surfen. 

 

Hoppas det hjälper någon! 

I upgraded to Vimla 2.0 July 2020 and had problems with getting the internet to work but I fixed it!

 

I first followed this guide. Internet didn’t work (but the APN settings were now changed).


I’m running a Pocophone made by Xioami that has two SIM-slots. My Vimla 1.0 was in the second slot, so that’s where I put my 2.0 SIM initially. After not getting the internet to work, I changed the location of my vimla 2.0 into the first SIM-slot, changed the setting in my phone to default to this slot, activated the setting for “dual 4G - Allow 4G connectivity for both SIM slots” and rebooted my phone. Then internet started to work. I suspect that the setting for dual 4G wasn’t nessecary.

People who manage to fix your problems - please drop a line or thumbs up other fixes. These problems are really annoying for people without technical knowledges.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej alla skrivare i denna guide :)

Upplever ni problem även efter ni följt denna så kontakta gärna vår support, rekomenderara chatten som är öppen vardagar 9-16. Detta så vi kan gå igenom det med er och ser vart det går snett eller om guiden sakanr något. 

tack,det hjälpte!:relaxed:

Tack! Hjälpte för internet, ej fått något mms än så vet inte .

Har inte testat MMS men detta löste mina problem med mobildata. Xiaomi Poco F1, för övrigt.

hi, i changed simcard and phones, never helped, very close to change an operator...

Varför inte skicka inställningar automatiskt, som man gjort tidigare?

 

Det fungerar med Telenor-sim, men inte med Vimla 2

Riktigt illa, jag har inte kunnat surfa på flera veckor, inga inställningar hjälper.

Användarnivå 5
Emblem

Det fungerar med Telenor-sim, men inte med Vimla 2

Riktigt illa, jag har inte kunnat surfa på flera veckor, inga inställningar hjälper.

Posta bilder på dina APN-inställningar här i tråden så kan jag ta en titt på dom åt dig. Jag skulle även behöva veta vad du har för telefon.

Hej,

 

Har haft mycket problem med detta på min sons abonnemang och det funkar fortfarande inte. Upptäckte först att min son inte kunde ta emot MMS. Det löste sig snabbt genom att uppdatera APN. Nu flera månader senare visar det sig att surfen inte funkat sedan jag lade in de nya APN:erna. Har testat flera ggr men det funkar inte med internet. Återställer jag inställningarna så funkade internet men inte mms. Sonen har en Asus Zenfone 6.

så jävla mycket problem med 2,0 ,.vill inte ha det internet fungera inte ett skit vill byta till comviq

 

Hej Vimla

Ni bör vara extra tydliga att APN-profilen för Internet ska innehålla ett kommatecken i

APN-typ 
default,supl

Väldigt lätt att tro det ska vara en punkt.

:-) Carl Arne

Hej!

Någon som kan hjälpa mig. Får ingen återkoppling från support.

Jag kan inte ringa och samtidigt använda internet. Några påstår att jag ska byta till 3g innan varje gång jag vill göra det. Kan väl ändå inte vara meningen? Svårt att göra när jag blir uppringd och behöver använda internet samtidigt. 

Har skärmdump på mina APN uppgifter i iphonen. Någon skrev om det tidigare, att det kan vara till en hjälp?

 

Tacksam för svar av den som vet!

😊

SKROTA Vimla 2 och gå tillbaka till originalet. 2 är VÄRDELÖST och OANVÄNDBART!

Autentiseringstyp ska stå ¨ej fastställt¨ enligt era bild men hos mig står det PAP. Är det något jag skall ändra ? 

SKROTA Vimla 2 och gå tillbaka till originalet. 2 är VÄRDELÖST och OANVÄNDBART!

Vimla 2 är väl endast för kvalite ljud? Nätverket är dålig hos mig :(

Jag har dålig nätverk som fan, byte från hallon till Vimla men det var inte bättre. Något säger att det är min tel men de e ju nya S20 och problemen hade jag även på gamla S7 

Måste lägga till åt alla som har problem även efter att de kollat inställningarna:

Starta om mobilen!

Det var det som inte fungerade för mig i alla fall

Svara