F.A.Q.

Bra att veta inför din nummerflytt

  • 27 maj 2020
  • 0 svar
  • 16866 visningar
Bra att veta inför din nummerflytt
Användarnivå 7

När du flyttar hem lämnar du inte nödvändigtvis soffan i din gamla lyan. Det samma gäller för ditt mobilnummer! Det är superenkelt att flytta över ditt gamla älskade nummer till Vimla, dock det är några saker man ska se till inför nummerflytten:

 

1. Ditt nummer ska vara registrerad på dig

För att kunna flytta över ditt nummer till Vimla ska ditt nummer vara registrerad på ditt namn och personnummer. Det betyder alltså att numret som ska flyttas till Vimla ska står registrerad hos din tidigare operatör på samma namn som det står på ditt Vimla abonnemang.

 

❓ Mitt nummer står på ett kontantkort, går det att flytta?

✔️ I många fall ditt nummer som står på kontantkortet du köpte på kiosken år i bruk dock inte registrerad på ditt namn. Det enklaste sätt att säkerställa att ditt nummer är registrerad på ditt namn är att kontakta din tidigare operatör och ha dem dubbelkolla om det är så. Om inte, kan de omedelbart registrera ditt nummer på ditt namn.

 

❓ Jag står som målsman på mitt barns abonnemang. Kan jag fortfarande flytta numret?

✔️ Du ska vara över 18 år för att ha ett Vimla-abonnemang. Du kan dock fortfarande flytta ditt barns abonnemang över till oss. Du troligtvis redan står som målsman hos din tidigare operatör och därför är det bra att se till att de uppgifterna som står på ditt gamla abonnemang speglar de på ditt Vimla abonnemang. 

 

2. Ditt gamla abonnemang ska inte ha bindningstid kvar

Många abonnemang har bindningstid och så länge att ditt nummer är bundet till en operatör kan vi inte flytta det över till oss. Se till att ditt nummer är låst upp och har ingen bindningstid kvar innan du begär din nummerflytt.

 

💡 Osäker om du kan avsluta ditt gamla abonnemang? Det är bäst att kontakta din tidigare operatör och dubbelkolla vad som gäller.

 

❓ Jag har några månader kvar på mitt gamla abonnemang. Kan jag fortfarande flytta in mitt nummer till Vimla?

✔️ Ditt gamla abonnemang sägs upp automatiskt den dag ditt nummer flyttar in hos oss, däremot om du har uppsägningstid börjar den gälla först den dag ditt nummer flyttar vilket innebär att du får dubbla betalningar (en till oss och en till din gamla operatör för samma månad).

Lösningen på detta är att du kontaktar din gamla operatör, säger upp abonnemanget och sedan beställer Vimla med datum för nummerflytt till den dag ditt gamla abonnemang upphör helt.

 

❗️ Om du begärt en nummerflytt kommer du alltid få bekräftelse via email om den godkändes eller ej. Får du avslag på din nummeflytt är det i de allra flesta fall eftersom ditt nummer inte är registrerat på dig. Läs här vad du kan göra vid en nekad nummerflytt.

 


Detta ämne är stängt för kommentarer