• Vimla_Felix Teknisk Support

    Hej @Janet-Ung,

    I can see that your roaming is activated on your subscription but would you be able to describe what is occurring on your phone for me? Is your phone connecting to a network in the country you're in but you're not able to use data or is your phone unable at all to connect to a network?

    In either case, have you tried connecting to a network manually? Also try locking your phone to 3G only. Would you also be able to tell me what country you are in so I can take a deeper look?

  • Vimla_Felix Nummerflytt

    Hej @Lina-Emilia-Larsdotter-Granbacka,

    SMS och meddelanden som tidigare kunde inte komma fram borde nå dig nu om de skickades för mindre än 48 timmar sedan. Efter det slutar avsändarens mobilnätverk sluta att försöka leverera meddelandet.

    På Vimla SIM-korten är det inte PIN-kod påslagen som standard, dock du kan välja att ha en PIN på ditt SIM-kort genom att välja det i mobilens inställningar, och sedan 'Touch ID och lösenkod'. Per standard är PIN-kod på alla VImla abonnemang '0000' dock du kan sedan välja din egen.

  • Vimla_Felix Nummerflytt

    Hej @Robert-Wallenius,

    Som @borgus nämde, vi erbjuder inte kontantkort utan de abonnemang på vimla.se.

    Man kan även beställa ett Vimla abonnemang om man har betalningsanmärkningar dock är begränsad till kortbetalning som betalmetod och vissa tjänster som Betal-/Utlandsamtal kan vara otillgängliga.

  • Vimla_Felix Vimla 2.0

    Hej @StefanL,


    Tack för extra info! Våra tekniker fortfarande redar ut vad har hänt dock det måste eskaleras ännu vidare. Jag ska vidarebefordra info till dem. Få jag be dig att skicka mig några exempel på MMS som kunde inte skickas, t.ex tid och datum när det inte gick att skicka, numret du skulle skicka MMS till, storleken av filen osv.

    Skicka gärna infon till mig via PM!

  • Vimla_Felix Nummerflytt

    Hej @Lina-Emilia-Larsdotter-Granbacka,

    Om jag förstår rätt så är en del av problemet är att det gamla 'tillfälliga' numret fortfarande visas när du skickar SMS, specifikt via iMessage. I så fall kan det lösas så att rätt numret visas. Gör så här:

    1. Gå in i Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer

    2. Om det står fel nummer där, ändrar du det till rätt nummer

    3. Gå in i Inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot

    4. Kontrollera att det även där står rätt nummer

    Testa och se så att det funkar genom att skicka ett meddelande till någon annan med iMessage. Om det inte funkar, gör så här:

    5. Gå in i Inställningar -> Meddelanden

    6. Stäng av iMessage

    7. Slå på iMessage

    Jag har kikat i systemet dock allt ser bra ut med din nummerflytt från vår ände. Angående SMS du fick från Telenor, skulle du kunna skicka mig PM här på forumet med meddelants innehåll så kan jag kolla med våra tekniker om vad som händer.

  • Emil_Vimla Teknisk Support

    Hej @brjohan!

    Vi byter ut alla SIM-kort och med de nya SIM-korten behöver telefonen ha 3G förmåga eller vara av en nyare 2G modell då den behöver Vimlas nya operatörskod. En 3G kompatibel telefon kan ta emot uppdateringar från telefontillverkaren och därigenom få dessa men är det en äldre 2G telefon kan den inte uppdateras och fungerar därför inte med det nya SIM-kortet.

    Då alla behöver byta till det nya kortet kan jag tyvärr inte rekommendera Vimla för dig.

    Mvh Emil

  • Vimla_Felix Nummerflytt

    Hej @Bengt-Olof-Nicklas-Glans,


    Det går såklart att flytta över ett nummer från ett kontantkort till ditt abonnemang dock måste du se till att numret du vill flytta är registrerat på ditt namn / personnummer hos den tidigare operatör innan vi begär nummerflytten. Kan du bekräfta för mig att numret är registrerat annars kan du registrera det och sedan hör av dig till mig och jag kan fixa resten ang. nummerflytten.

  • Vimla_Felix Teknisk Support

    Hej @Valentin-Lazar,


    Kan du skicka mig PM med SIM-kortsnumren för båda SIM-kort du har fått? SIM-kortsnumret kan du hitta på baksidan av dina SIM-kort - 14 siffror på 2 rader.

    När jag har fått dem kan jag se vilket kort är det som borde fungera och se till att det aktiveras.

  • Vimla_Felix Nummerflytt

    Hej @Bengt-Olof-Nicklas-Glans,

    Kan du skicka mig PM via denna länk med det rätta telefonnumret och jag kan hantera resten åt dig.

  • Vimla_Felix Utomlands

    Hej @David-Svensson,

    När du ankommer till USA med Utlands-/Betalsamtal aktiverat, och du har data roaming aktiverat på din mobil, så fort du får koppling på ett nätverk i USA kommer du automatiskt att köpa surfpaket som är 69,00 kr för 250 MB/svenskt dygn. Det aktiveras automatiskt och gäller endast för detta dygn.

    Annars gäller priserna som står på https://vimla.se/priser/