GUIDE

Filter Användarguiden

  • 11 november 2020
  • 3 svar
  • 735 visningar
Filter Användarguiden
Användarnivå 6
Emblem +55

Vore det inte rätt nice om du fick välja själv vem som ska kunna ringa dig? Om svaret är ja så är detta din lyckodag för med Vimla får du göra precis det! Med vår app Vimla Filter avgör du själv vilka samtal du vill och inte vill ha.

Denna guide förklarar allt från hur du skaffar Vimla Filter till hur du lägger till vilka som ska kunna ringa dig.

 


Så här skaffar du Filter

Vi har utvecklat Filter som en fristående app som du laddar ner genom mobilens inbyggda appstore:

Eller så skannar du bara den här koden med din telefon:

 


Logga in på Filter

När du laddat ner appen kommer du först verifiera ditt Vimla-nummer och logga in på appen. Det innebär några steg, men du behöver bara göra detta en gång. Hurra!

  1. När du öppnar appen för första gången behöver du skriva in ditt telefonnummer så att vi kan skicka en verifieringskod.
     
  2. Skriv in den 4-siffriga kod som skickats till din mobil. Det kan ta några minuter innan SMS kommer men om det inte kommit om en kort stund kan du begära en ny kod, genom att klicka på “Skicka igen”-knappen.
     

  3. Nu är du inloggad och redo för att börja använda Filter. :slight_smile:

 


Inne i appen

Hemskärm

  1. Aktivera/avaktivera Filter - med denna knapp slår du på eller av Filter.
     
  2. Filter - här ser du de olika filter man kan aktivera:
     
    1. Favoriter - med detta filter är det endast nummer som du själv har lagt till favoritlistan som får gå igenom till dig, när de ringer. Du lägger själv vilka nummer är favoriter genom att klicka på Favoritkontakter.
       
    2. Alla kontakter - när detta filter är aktivt kan alla kontakter i din telefonbok ringa dig. Alla andra omvandlas till pushnotiser.
       
    3. Dolda nummer - när detta filter är aktivt kan dolda nummer ringa dig - bra för när du väntar ett samtal från t.ex. läkaren.
       
  3. Slå på/av enskilda filter - med dessa knappar väljer du precis vilka filter du vill ha aktiva.
     
  4. Blockerade samtal - samtal som blockerats kommer dyka upp hör sp du vet som försökt ringa dig.
     
  5. Inställningar - här kan du ändra en hel del i din Filter app, som t.ex språk, appens utseende och även textstorlek.

Lägg till och ta bort kontakter från din favoritlista

Att lägga till kontakter till din favoritlista är enkelt. Så här gör du:

  1. Välj Favoritkontakter som står under filteret Favoriter (se bilden ovan).
     
  2. Om du inte har några förvalda kontakter på din favoritlista kommer du kunna lägga till vilka kontakter du vill genom att klicka på Välj favoriter.
     
  3. Bocka de kontakterna du vill ha med på din favoritlista och när du är färdig, kom ihåg att klicka på Spara, längst upp i det övre högra hörnet. Du kan alltid lägga till eller ta bort kontakter från din favoritlista.

    ​​​💡 Om du har många kontakter på din favoritlista kan du välja att Visa bara markerade för att lättare få en översikt på vem står på listan.

  4. Slå på filtret Favoriter genom att bocka det från inaktiv till aktiv.
     
  5. Kom ihåg att aktivera Filter genom att slå på den stora knappen i det övre högra hörnet.
     

Inställningar

Ändra språk

Du kan använda Filter på både svenska eller engelska! För att ändra språk klicka på Inställningar > Språk och välja språk.

Ändra utseende

Som standard är Filter inställd på 'Automatiskt' men du kan även välja att använda appen med ljust eller mörkt utseende. För att ändra utseende klickar du på Inställningar > Utseende och sedan väljer du vilken utseende passar dig bäst.

Ändra textstorlek

Om du föredrar större eller mindre textstorlek på din skärm är det enkelt att redigera i appen. Du kan välja hur stor, eller liten texten ska vara genom att klicka på Inställningar > Storlek och sedan välja den storlek som passar dig bäst.


Flera frågor?

Du hittar svar på allra vanligaste frågor kring Filter-appen i vår Filter FAQ eller så kan du alltid chatta med oss så kan vi hjälpa dig i realtid. 


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +22

Om du nu ska ta bort mina tidigare inlägg så skriver jag väl lite frågor om Vimla Filter istället. Det är lustigt att ni satsar så hårt på Vimla Filter för att man ska få bort oönskade samtal, men sedan februari har jag fått över 100 oönskade sms av er. Kan man blockera era sms med Vimla Filter också? Jag har fått samma sms varannan dag februari-november utan någon möjlighet att stoppa spammandet, men det kanske Vimla Filter kan råda bot på?

Aldrig varit med om lika dåligt kundhantering som när ni skickar sms varannan dag i över ett halvårs tid utan möjlighet att få stopp på eländet.

Användarnivå 6
Emblem +55

Hej @Spotify,

Sedan februari har vi satsat hårt på att flytta alla våra användare till 2.0. Processen är alltid enklare om användaren själv väljer att påbörja uppgraderingen. Det är därför vi har skickat SMS-påminnelser till användare som inte startade processen. 

Nu är processen klar då alla aktiva abonnemang har uppgraderats till 2.0 - även ditt - och då kommer du inte få flera SMS kring detta. :slight_smile:

Filter filtrerar oönskade samtal men inte SMS men i nya mobiler kan man blockera ett nummer från messa i mobilens inställningar. 

Användarnivå 7
Emblem +22

Hej @Spotify,

Sedan februari har vi satsat hårt på att flytta alla våra användare till 2.0. Processen är alltid enklare om användaren själv väljer att påbörja uppgraderingen. Det är därför vi har skickat SMS-påminnelser till användare som inte startade processen. 

Nu är processen klar då alla aktiva abonnemang har uppgraderats till 2.0 - även ditt - och då kommer du inte få flera SMS kring detta. :slight_smile:

Filter filtrerar oönskade samtal men inte SMS men i nya mobiler kan man blockera ett nummer från messa i mobilens inställningar. 

Jag påbörjade processen redan i september 2018, jag var bland dom första att beställa ett simkort till Vimla 2.0 och det måste ni haft koll på. Ändå har ni spammat mig med sms om att jag ska bekräfta min adress så att ni kan skicka ut simkortet - ett simkort som jag haft i över 2 års tid. Men ni har väl noll koll som vanligt?

Hur hade du själv känt om du fått över 100 sms från ett företag utan möjlighet att få stopp på det? 

Svara