DRIFTSTÖRNING

[LÖST] 2020-11-30 Förseningar med SMS

  • 30 November 2020
  • 61 svar
  • 5334 visningar

Användarnivå 7

Just nu undersökes vi en driftstörning som påverkar utgående SMS. Våra tekniker undersöker och kommer att implementera en fix så fort felet är lokaliserat.

 

UPPDATERING 2020-11-30, 14:35

Våra tekniker har identifierat att driftstörningen påverkar både utgående och inkommande SMS och orsakar att dessa har försenats kraftigt. Vi jobbar på att ha en lösning på plats så fort som möjligt men kan inte komma med en beräknad tid för när det kommer att lösas.

 

UPPDATERING 2020-11-30, 16:19

Vi har fortfarande stora förseningar på utgående SMS. Vi har avsatt mer kapacitet i systemet men för närvarande är förseningarna mellan 5 minuter och 2,5 timmar. Våra tekniker jobbar ständigt på att få löst situationen och vi kommer uppdatera löpande med mer information.

Vi ber om ursäkt för det besvär som detta kan ha orsakat.

 

UPPDATERING 2020-11-30, 18:30

Vi bearbetar fortfarande kön med försenade SMS dock meddelanden som skickas nu verkar skickas utan problem. Våra tekniker jobbar fortfarande på en lösning så att detta undviks i framtiden.

 

UPPDATERING 2020-11-30, 21:53

Våra tekniker har nu identifierat vad som har orsakat problemet och jobbar på att få på plats en lösning. Fördröjningar i upp till 20 minuter kan fortfarande inträffas för att skicka och ta emot SMS.

 


UPPDATERING 2020-12-01, 07:12

Problemet har nu lösts då vi ser inga fördröjningar längre i att skicka eller ta emot SMS.

OBS! Leveransrapporter har tillfälligt inaktiverats och vi arbetar med att aktivera dem så snart som möjligt.

 

STATUS: LÖST

 

UPPDATERING 2020-12-04, 11:38

Leveransrapporter är nu aktiverade igen.


Detta ämne är stängt för kommentarer

61 svar

Tråkigt detta Vimla!!! Hade  aldrig några problem innan jag tvingades byta till 2.0 :tired_face:  .

Tråkigt Vimla. Jag har varit nöjd fram tills problemen med SMS. Har nu beställt flytt till en annan operatör. 

Användarnivå 1

Hallå !  När är detta felet fixat ; lite info vore på sin plats.

Användarnivå 1

Det blir nog en flytt ifrån Vimla imorgon, det går inte att hålla på med sånt trams 2020-2021 !

Extremt dålig timing när man sitter med tvåstegsverifiering. Får vi någon info när det är åtgärdat?

Användarnivå 2

Hallå !  När är detta felet fixat ; lite info vore på sin plats.

Exakt! Det går bra att skicka ut reklam via mail så varför inte maila kunderna vid så pass allvarliga störningar. Stod knappast på hemsidans förstasida heller. 

Har varit helt nöjd i flera år men 2.0 är ett skämt och detta var droppen.

Förväntar mig Vimlas standardursäkt:

“Alla operatörer har driftstörningar ibland så det här var inte så farligt”.

Användarnivå 2

Vimla 2.0 med features som fördröjda sms, ingen uppkoppling mot 112 (bra om någon jobbig släkting får hjärtstopp under julen, då ni får ni plocka ur simkort och starta om mobilen innan ni kan ringa ambulans vilket borde säkerställa att du slipper dem nästa jul), inget surf utomlands under en veckas semester trots kontakt med support, “sparad” surf som försvinner, utgående samtal blockeras osv. Perfekt för dig som vill isolera dig lite extra så här i covid-tider.

 

Jag känner dock att jag inte behöver alla dessa avancerade features så jag bytte just till Penny för 37kr/månaden med dubbel surf mot vad jag har hos Vimla idag, får se om de har några av dessa andra features men jag kommer nog inte att sakna dem..

Användarnivå 7
Emblem +32

Förväntar mig Vimlas standardursäkt:

“Alla operatörer har driftstörningar ibland så det här var inte så farligt”.

Ja, skulle inte förvåna mig. Kan knappt minnas en enda driftstörning med Vimla 1.0 under dom 5 år jag hade Vimla 1.0, men det tog bara två veckor med Vimla 2.0 innan skiten fick en driftstörning. Fattar inte hur man kan tvinga på kunder en ofärdig plattform med så uppenbara problem. Så nu kan jag inte lita på att varken sms eller samtal fungerar som vanligt längre...

Förväntar mig Vimlas standardursäkt:

“Alla operatörer har driftstörningar ibland så det här var inte så farligt”.

Ja, skulle inte förvåna mig. Kan knappt minnas en enda driftstörning med Vimla 1.0 under dom 5 år jag hade Vimla 1.0, men det tog bara två veckor med Vimla 2.0 innan skiten fick en driftstörning. Fattar inte hur man kan tvinga på kunder en ofärdig plattform med så uppenbara problem. Så nu kan jag inte lita på att varken sms eller samtal fungerar som vanligt längre...

 

Men... vi fick Vimla Filter! 

Användarnivå 7
Emblem +32

Kan man inte få en uppdatering @Felix_Vimla eller har du gått hem för dagen? 

Användarnivå 7
Emblem +32

Förväntar mig Vimlas standardursäkt:

“Alla operatörer har driftstörningar ibland så det här var inte så farligt”.

Ja, skulle inte förvåna mig. Kan knappt minnas en enda driftstörning med Vimla 1.0 under dom 5 år jag hade Vimla 1.0, men det tog bara två veckor med Vimla 2.0 innan skiten fick en driftstörning. Fattar inte hur man kan tvinga på kunder en ofärdig plattform med så uppenbara problem. Så nu kan jag inte lita på att varken sms eller samtal fungerar som vanligt längre...

 

Men... vi fick Vimla Filter! 

Ja, det skräpet. 

Användarnivå 1

Detta är helt sjukt, hur lång tid kan det ta……??
Förväntar mig nån typ av ersättning för att ha varit utan sms halva dag hittills, lär ju bli längre….

Användarnivå 1

Funkar fortfarande inte trots Vilmas bedyringar om att det ska funka nu!

Användarnivå 2

Får fortfarande inga sms :)

Användarnivå 2

Jag fick faktiskt ett från Fello nu, “din portering är godkänd...” men de från tidigare i dag dröjer nog lite.

Användarnivå 7
Emblem +32

Får fortfarande inga sms :)

Jag får sms ibland, med dessa är kraftigt försenade oftast… Skandalöst att man inte kan få sms att fungera tillförlitligt utan fördröjning som hos alla andra operatörer.

Går ju varken att ringa eller smsa. Katastrof! 

Jag har problem med att ta emot samtal också! När någon ringer mig får den svar att min mobil är avstängd/utanför teckning men jag kan ringa själv och brukar alltid ha teckning där jag är.

Jag har problem med att ta emot samtal också! När någon ringer mig får den svar att min mobil är avstängd/utanför teckning men jag kan ringa själv och brukar alltid ha teckning där jag är.

Det är också ett känt fel hos Vimla 2.0.

Nu har notisen om SMS tagit den platsen men annars är det en pågående felsökning (som jag inte kan hitta just nu) men det har varit så rätt länge.

 

Edit: Här är tråden om samtalsproblem:

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/problem-med-att-ringa-status-felsoekning-paagaar-11992

Förstår det missnöje respektive operatörsbyten som råder p.g.a. detta. Personligen har jag dock inte haft så många problem med Vimla sen jag skaffade det för ca 4 år sedan. (Dock har det varit mer omfattande problem när det väl har uppkommit, men alltid lösts och någon gång med en gratis månadskostnad, eftersom det var ett större fel.) Baserat på helheten och speciellt priset räknar jag med att allt inte alltid går helt felfritt.
     Fråga: Det som jag är intresserad av är varför detta fel uppkom – vad det en uppdatering, var det någon som gjorde ett fel, var det något sabotage eller ett tekniskt fel som de inte räknade med?
     Meddelande: Skicka gärna ett meddelande om större driftfel per e-post, då det kan underlätta för kunderna och alla förstår vad det handlar om. (Just nu är det många frågetecken innan man googlar det.) Visst kanske det leder till att det blir värre tillfälligt, men långsiktigt tror jag att det kommer att lugna många, då det delvis indikerar att ni är ärliga, att ni står för misstagen, att ni ger information om vart de kan vända sig för att se de senaste uppdateringarna etc.

Jag kommer att vara fortsatt kund då jag vet att ni har en god potential och ser till att fixa problemen så tidigt som möjligt. Förhoppningsvis kommer detta inte att kosta er många kunder, men viktigare är att det blir stabilt för alla som är kvar och för de nya kunder som kommer. Tidigare hade ni ett väldigt bra omdöme, men märker att den tyvärr blir lägre med tiden. Se till att leva upp till mer av er potential genom att bygga upp stabila och långsiktigt hållbara tjänster under året som är kvar, för att få den bästa omdömesförbättringen av alla mobiloperatörer 2021!Med det huvudmålet kommer ni att kunna förbättra mycket och få mer nöjda kunder.

Lösning på driftfelet: Nu fungerar det fint för mig. Efter att jag återigen skickade ett sms till mig själv kom nu en våg av SMS/MMS till mig på samma gång. Om ni ännu inte fått fram sms, prova att skicka ett till er själva.

Förstår det missnöje respektive operatörsbyten som råder p.g.a. detta. Personligen har jag dock inte haft så många problem med Vimla sen jag skaffade det för ca 4 år sedan. (Dock har det varit mer omfattande problem när det väl har uppkommit, men alltid lösts och någon gång med en gratis månadskostnad, eftersom det var ett större fel.) Baserat på helheten och speciellt priset räknar jag med att allt inte alltid går helt felfritt.
     Fråga: Det som jag är intresserad av är varför detta fel uppkom – vad det en uppdatering, var det någon som gjorde ett fel, var det något sabotage eller ett tekniskt fel som de inte räknade med?
     Meddelande: Skicka gärna ett meddelande om större driftfel per e-post, då det kan underlätta för kunderna och alla förstår vad det handlar om. (Just nu är det många frågetecken innan man googlar det.) Visst kanske det leder till att det blir värre tillfälligt, men långsiktigt tror jag att det kommer att lugna många, då det delvis indikerar att ni är ärliga, att ni står för misstagen, att ni ger information om vart de kan vända sig för att se de senaste uppdateringarna etc.

Jag kommer att vara fortsatt kund då jag vet att ni har en god potential och ser till att fixa problemen så tidigt som möjligt. Förhoppningsvis kommer detta inte att kosta er många kunder, men viktigare är att det blir stabilt för alla som är kvar och för de nya kunder som kommer. Tidigare hade ni ett väldigt bra omdöme, men märker att den tyvärr blir lägre med tiden. Se till att leva upp till mer av er potential genom att bygga upp stabila och långsiktigt hållbara tjänster under året som är kvar, för att få den bästa omdömesförbättringen av alla mobiloperatörer 2021!Med det huvudmålet kommer ni att kunna förbättra mycket och få mer nöjda kunder.

Lösning på driftfelet: Nu fungerar det fint för mig. Efter att jag återigen skickade ett sms till mig själv kom nu en våg av SMS/MMS till mig på samma gång. Om ni ännu inte fått fram sms, prova att skicka ett till er själva.

 

Det var väldigt få problem med Vimla 1.0 som du hade om du skaffade Vimla för 4 år sedan. Nu har dock alla flyttats till 2.0 nyligen. Som jag (vi, 4 nummer). Jag har typ aldrig haft problem med Vimla 1.0 men hela familjen tvingades byta för ca en månad sedan och sen dess har det varit TVÅ stora driftstörningar. Jag har följt allt nära här i forumet i alla år och jag höll tillbaka bytet till 2.0 så länge det gick. Misstänkte att det skulle bli problem med 2.0 och som sagt, två stora driftstörningar på 1 månad, det ger en dålig känsla.

Här kommer SMS i små klungor men det varierar kraftigt när de skickades. Fick precis två SMS. Ett skickades vid 14:00 och ett vid 18:30. De kom samtidigt. Saknar fortfarande flera sms som skickats till mig under dagen. En kompis med Vimla skickade mig ett sms strax före 19. Det kom precis fram nu kl 20:20. Jag skickade honom ett SMS kl 19:00, det kom fram 19:16. Skickar jag SMS från Hallon som jag testar just nu så kommer det inte fram. Det är fortfarande problem.

Det var väldigt få problem med Vimla 1.0 som du hade om du skaffade Vimla för 4 år sedan. Nu har dock alla flyttats till 2.0 nyligen. Som jag (vi, 4 nummer). Jag har typ aldrig haft problem med Vimla 1.0 men hela familjen tvingades byta för ca en månad sedan och sen dess har det varit TVÅ stora driftstörningar. Jag har följt allt nära här i forumet i alla år och jag höll tillbaka bytet till 2.0 så länge det gick. Misstänkte att det skulle bli problem med 2.0 och som sagt, två stora driftstörningar på 1 månad, det ger en dålig känsla.

Här kommer SMS i små klungor men det varierar kraftigt när de skickades. Fick precis två SMS. Ett skickades vid 14:00 och ett vid 18:30. De kom samtidigt. Saknar fortfarande flera sms som skickats till mig under dagen. En kompis med Vimla skickade mig ett sms strax före 19. Det kom precis fram nu kl 20:20. Jag skickade honom ett SMS kl 19:00, det kom fram 19:16. Skickar jag SMS från Hallon som jag testar just nu så kommer det inte fram. Det är fortfarande problem.

Hej Niklas!
Ja, jag håller med om att det generellt sett var färre fel under Vimla 1.0 än 2.0, speciellt i början då jag var en av de första 20 procenten som bytte, vilket var över ett år sedan (kommer inte ihåg exakt när). Med Vimla 1.0 hade jag problem med att ett fåtal MMS inte kom fram, vilket löstes strax efter det bytet till 2.0. Dock tappade mobilen mottagning från början med Vimla 2.0, men även det är löst. Sen tycker jag själv att det inte är en stabil eller bra uppdatering och jag tycker både att det är tråkigt att de införde den med en betaversion som fortfarande inte är färdigutvecklad. Sen förstår jag även frustrationen som uppkommer när det inte fungerar som det ska - exempelvis när jag inte kunde fortsätta med jobbet under dagen p.g.a. 2-stegsverifiering…

Ser att Vimla har potentialen att förbättra sig och vill höra deras version samt även se hur de löser problemet. Mycket beror på deras approach - kanske att de tar in någon som löser det en gång för alla och bjuder alla på en månadskostnad (eller åtminstone 10 GB surf i julklapp för de som har nytta av det. Vore även trevligt med att ha flera SIM-kort).

Fråga: Vad ser du är en hållbar lösning på problemet? Vad kan det göra för att kompensera för dessa fel som ni behövt stå ut med (och som vi som bytte tidigare även behövde stå ut med)?

Användarnivå 2

Var kund i 5,5 år med totalt fem abonnemang och jag har förståelse för att saker går fel. Problemet är testverksamheten med 2.0 som jag själv inte såg några fördelar med. I början verkade Vimla lyssna på kunderna men företaget är kanske mer toppstyrt nu. 

Hade det fungerat som det gjorde under 1.0 hade jag och familjen stannat utan att tveka. Det tar emot att byta pga ökad kostnad men jag har stått ut med störningar för länge på grund av det låga priset, nu får det räcka.

Kanske kan mängden avslutade abonnemang få Vimla att tänka om, kan ju hoppas för er andras skull.

Det var väldigt få problem med Vimla 1.0 som du hade om du skaffade Vimla för 4 år sedan. Nu har dock alla flyttats till 2.0 nyligen. Som jag (vi, 4 nummer). Jag har typ aldrig haft problem med Vimla 1.0 men hela familjen tvingades byta för ca en månad sedan och sen dess har det varit TVÅ stora driftstörningar. Jag har följt allt nära här i forumet i alla år och jag höll tillbaka bytet till 2.0 så länge det gick. Misstänkte att det skulle bli problem med 2.0 och som sagt, två stora driftstörningar på 1 månad, det ger en dålig känsla.

Här kommer SMS i små klungor men det varierar kraftigt när de skickades. Fick precis två SMS. Ett skickades vid 14:00 och ett vid 18:30. De kom samtidigt. Saknar fortfarande flera sms som skickats till mig under dagen. En kompis med Vimla skickade mig ett sms strax före 19. Det kom precis fram nu kl 20:20. Jag skickade honom ett SMS kl 19:00, det kom fram 19:16. Skickar jag SMS från Hallon som jag testar just nu så kommer det inte fram. Det är fortfarande problem.

Hej Niklas!
Ja, jag håller med om att det generellt sett var färre fel under Vimla 1.0 än 2.0, speciellt i början då jag var en av de första 20 procenten som bytte, vilket var över ett år sedan (kommer inte ihåg exakt när). Med Vimla 1.0 hade jag problem med att ett fåtal MMS inte kom fram, vilket löstes strax efter det bytet till 2.0. Dock tappade mobilen mottagning från början med Vimla 2.0, men även det är löst. Sen tycker jag själv att det inte är en stabil eller bra uppdatering och jag tycker både att det är tråkigt att de införde den med en betaversion som fortfarande inte är färdigutvecklad. Sen förstår jag även frustrationen som uppkommer när det inte fungerar som det ska - exempelvis när jag inte kunde fortsätta med jobbet under dagen p.g.a. 2-stegsverifiering…

Ser att Vimla har potentialen att förbättra sig och vill höra deras version samt även se hur de löser problemet. Mycket beror på deras approach - kanske att de tar in någon som löser det en gång för alla och bjuder alla på en månadskostnad (eller åtminstone 10 GB surf i julklapp för de som har nytta av det. Vore även trevligt med att ha flera SIM-kort).

Fråga: Vad ser du är en hållbar lösning på problemet? Vad kan det göra för att kompensera för dessa fel som ni behövt stå ut med (och som vi som bytte tidigare även behövde stå ut med)?

 

En hållbar lösning är att erbjuda ett stabilt och fungerande nät med fungerande basfunktioner som man kan förvänta sig av vilken (lågpris)operatör som helst idag. Jag var med när Vimla drog igång typ. På den tiden när man kunde träffa representanter för Vimla på träffar de anordnade inne i Stockholm C. Vimla är extremt långt ifrån vad man en gång var. En bra tanke och en bra idé som åkte rätt ner i soporna. Tror inte att Vimla kommer att vända det här på en överskådlig framtid och jag skulle väl tro att Telenor kanske drar i bromsen någon dag. Då får vi väl se vad som händer. Tidigare ursäkter från Vimla för att tidsplaner dragit ut på tiden (månader till år till aldrig) har varit byte av betalpartner (vilket tog flera år) och migrering av kunder till 2.0 men nu när båda är klara så borde det gå fort(?). Man har ju tid med värdelösa funktioner som “Filter” tydligen. Representanter från Vimla som svarar här gör antagligen sitt bästa med vad de har men svaren är ofta icke-svar som sällan leder till något. Man har ju gått från att ge tidsplaner för tex flera nummer på ett och samma konto, esim, volte. vowifi osv till att nu säga att man inte vet.

Edit: SMS jag tar emot har en fördröjning på 10-15 minuter fortfarande och leveransrapporter fungerar inte alls.