DRIFTSTÖRNING

[LÖST] 2020-09-25: Problem med att ta emot samtal

  • 25 september 2020
  • 29 svar
  • 1660 visningar

Användarnivå 6
Emblem +55

Just nu kan vissa användare ha problem med att ta emot samtal. Det handlar främst om iPhones som ej automatiskt går ner till 3G från 4G vid inkommande samtal. 

Tillfällig lösning är att manuellt låsa telefonen till 3G:

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G 
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

Ni kan hålla er uppdaterade här: https://www.telenor.se/kundservice/driftinformation/

 

UPPDATERING: 2020-09-28

 

  • Störningen som orsakat att vissa användare tappade täckning i sina mobiler har helt löstes sedan kl.15 i fredags. 
  • Störningen som har påverkat samtal är inte klarrapporterat än. Vi har utfört en lösning för detta men övervakar situationen fortfarande. Vi kommer att uppdatera ytterligare  under dagen.

29 svar

Användarnivå 7
Emblem +22

Det tog er alltså 24h att starta en tråd om driftstörningen? Varför har ni ingen röd banner längst upp på hemsidan? Drabbar detta Vimla 1.0 också?

Kan varken ta emot eller ringa. Har ingen täckning alls och att slå av 4G för att skifta till 3G hjälper inte heller. 

Funkar inte för mig heller..

När tror ni att detta är fixat?

 

Ingen täckning här heller…

 

Har en android. Kan varken ringa eller ta emot samtal och har ingen täckning. Hjälper inte att låsa på 3G

Nätet är helt nere för mig med… Hoppas detta löser sig snabbt 😃

Har iPhone och förslaget hjälper inte. All form av kommunikation är nere och det hjälper inte att starta om telefonen. Just nu i Markaryd.

Härligt att man får veta anledningen via andra vägar...

 

https://www.mobil.se/nyheter/vaxelfel-stoppar-rostsamtal-for-kunder-hos-telenor-och-vimla

 

Härligt att man får veta anledningen via andra vägar...

 

https://www.mobil.se/nyheter/vaxelfel-stoppar-rostsamtal-for-kunder-hos-telenor-och-vimla

 

Vimlas supportlösning funkar inte. Android här. Så tack för info. 👍🏼

Gäller både in- och utgående röstsamtal.

Jag kan varken ringa, smsa eller ta emot samtal. Har startat om telefonen och följt anvisningarna för Iphone och gått över till 3G men fungerar inte alls! Beroende av telefonen i mitt jobb hemifrån! Hoppas verkligen att ni löser det här snarast! Och återkopplar omgående om vad som händer och när det kommer att vara löst! 

3g funkar ej för mig bara 4g.

Jag kan varken ringa, smsa eller ta emot samtal. Har startat om telefonen och följt anvisningarna för Iphone och gått över till 3G men fungerar inte alls! Beroende av telefonen i mitt jobb hemifrån! Hoppas verkligen att ni löser det här snarast! Och återkopplar omgående om vad som händer och när det kommer att vara löst! 


Samma här. Min son är vansinnig!

Användarnivå 4

I såna här lägen känns det super att ni lyckats implementera VoLTE som de flesta operatörer gjorde för 3-4 år sedan. 
 

Not

Funkar inte alls.

kan inte ta emot eller ringa samtal och internet är helt nere. Kan endast ha Wi-Fi.
 

kan vi få status på när detta åtgärdas??

MVH

iphone XS, stockholm

 

Användarnivå 2

Ansluter mig till de som varken har data eller telefon
Vore bra om man fick veta om båda felen beror på “fel i växeln som hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal.”
Annars vill jag anmäla att mitt SIM-kort (2.0) inte har någon dataanslutning 
Moto G7+, Android 10, Stockholm/Solna (gränsområde)

Hallå Vimla vad händer????
Både jag och min son kan varken ringa eller ta emot samtal, har startat om, uppdaterat och följt instruktionerna om att ändra till 3G på våra IPhones men inget funkar. Det står bara ingen täckning!

vad fasen sysslar ni med???

Vimla efterfrågar vad som kan bli bättre. 

Svar

DRIFTSINFO !!

Var är Vimlas kundsupport när den behövs, vad är driftstatus på nätet nu kl. 14.30 ?

Den info som publicerats att byta till 3 g på IPhone fungerar för övrigt inte i Göteborgs området heller.

 

Mattias

 

 

Just nu kan vissa användare ha problem med att ta emot samtal. Det handlar främst om iPhones som ej automatiskt går ner till 3G från 4G vid inkommande samtal. 

Tillfällig lösning är att manuellt låsa telefonen till 3G:

 

Ni kan hålla er uppdaterade här: https://www.telenor.se/kundservice/driftinformation/

Det gäller inte bara iphones,  androidtelefoner (xiaomi och sony) fungerar inte heller. Dock verkar min oneplus lira, men kan inte få tag på resterade familjen.

Och det gör ingen skillnad att försöka växla nät på en android iaf.

Det verkar som frågan fick effekt för nu fungerar plötsligt mobilnätet igen 👍

 

Mattias

Bor i nära Danmark. Telenor DK som leverantör nu. Vad göra? Fungerar vimla i Helingborg nu

? Funkade inte kl 14.30 idag

Hur kan man skriva att det är problem att ta emot samtal när det är vida känt att det varken går att skicka eller ta emot sms eller ringa och ta emot samtal eller för den delen använda något som har med nätverket att göra för en stor massa. Att det kanske ha fungerat för vissa må så vara. Men skriv för guds skull ut vad som är känt och vad som inte fungerar. Att er kundtjänst har världens sämsta nivå på hur man arbetar och informerar bedöms vara ännu mer klart för varje tillfälle. Att ni sedan Inte lär er då flertalet kunde påpekar och försöker lära er varje gång gör ju dessvärre saken bara värre. Ta till er och bli öppna med problemen så kommer kunderna som en själv att ha förståelse och slippa bli irriterade i onödan! 

Jag har provat med att stänga av wifi, då får man täckning. Samma sak för min fruga. Vi har Huawei :rolling_eyes:

Har samma problem med mobilnätet hela dagen idag.

Svårt att komma fram idag (27/9) på morgonen men efter att jag låst till 3G så fungerade det. 

Svara