DRIFTSTÖRNING

DRIFTSTÖRNING: 2021-02-23: Påverkar täckning över 2G/4G nät

  • 23 februari 2021
  • 99 svar
  • 24636 visningar


Visa första inlägg
Detta ämne är stängt för kommentarer

99 svar

  • UPPDATERING 2021-02-23, 13:54
  • Det finns ingen uppdatering!?

 

  • UPPDATERING 2021-02-23, 14:03
  • Nu fungerar det igen, fick uppdatera mig själv, ...dom senaste 4 timmarna.
Användarnivå 7
Emblem +27

Nu fungerar det för mig igen. Fantastiskt. Vad får vi kunder för kompensation?

På grund av detta missade jag mitt samtal där jag skulle boka vaccination för covid-19. Hoppas att jag lyckas få en ny telefontid imorgon.


Kanske det räddade ditt liv…

Illa detta, för det är inte första gången. Er workaround löser ju en del av problemet när man väl fattat vad som krånglar; men jag använder mycket Whatsapp. Mycket strul Vimla och jag bara väntar på ett bra upplägg med annan operatör som matchar mitt behov.  👎🏼

Man får ju vad man betalar för FYI.
 

Har funkat hur bra som helst för mig att ställa över i 3G

haft vimla i fyra år nu och detta är första gången något sånt här problem uppstått, känner inte alls igen mig i många av klagomålen här i tråden. 

Användarnivå 6

Har funkat hur bra som helst för mig att ställa över i 3G

haft vimla i fyra år nu och detta är första gången något sånt här problem uppstått, känner inte alls igen mig i många av klagomålen här i tråden. 

 

Kika på trådarna som finns i den här forumdelen så ser man tidigare driftstörningar. Jag och familjen har drabbats av flera av dem. Det gäller förstås att man är aktiv och ser när felen uppstår. En del fel har man avhjälpt ganska snabbt men vissa har dragit ut lite på tiden. Som dagens problem.

Här funkade samtal och sms när jag ställde om till 3G. Dock ingen dataanslutning. Nu fungerar det med 4G igen.

 

Edit: Har haft Vimla i många år. Typ sen starten skulle jag tro. Har haft väldigt få problem. Problemen började när vi tvångsflyttades till 2.0.

Användarnivå 6

Man kan också titta här:

https://status.vimla.se/history

Klicka på “Show All X Incidents” så ser man att det är några per månad (de senaste tre månaderna, under och efter massmigrationen till 2.0)

 

Användarnivå 2

 Har missat viktigt läkarsamtal!!! Kostar mig 250kr då det räknas som uteblivet besök! Ska ni betala mig det?!!! Hållt på sen kl 9 å strula!!Ska ni ge mig 2,5 månad gratis nu då?! KOMPENSATION OMÅENDE! Annars byter jag f*n till Halebop igen som aldrig strular!!! 3e gången nu sen jag skaffade vimla som de är såhär!!😡😡😡😡

Mitt 4G funkar igen 👍

På grund av detta missade jag mitt samtal där jag skulle boka vaccination för covid-19. Hoppas att jag lyckas få en ny telefontid imorgon.


Kanske det räddade ditt liv…

Foliehattar här också

Jag är förvånad över hur många blir helt förbannade, det händer och er ilska kommer inte lösa nåt. Byt operatör, så enkelt är det. 

First world problems. 

Användarnivå 1

Gärna återkoppla när ni är klara genom sms eller Mail. 

Användarnivå 1

Intressant att det var så många boomers som väntade på ett extremt viktigt samtal just idag, och som sen kräver kompensation. Vilket girigt och fult beteende. 

 

Jag har haft Vimla i några år nu och har aldrig haft några större problem tidigare. Jag känner inte heller igen mig i andras kommentarer. Om man är missnöjd är det väldigt enkelt att byta operatör. Man behöver inte basunera ut det någonstans. 

 

Jag hade däremot önskat lite mer information om problemet från Vimla. Tre inlägg på 6 timmar räcker inte. 4G fungerar fortfarande inte för mig, utan jag måste låsa till 3G. Hoppas på snabbt åtgärdande. 
 

 

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

UPPDATERING 2021-02-23, 12:48

Våra tekniker jobbar för fullt med att lösa grundorsaken till denna driftstörning. I de allra flesta fall har vi sett att låsa mobilen till 3G-nätverket gör så att man får täckning igen dock det är avsedd som en tillfällig lösning till problemet. Så fort jag har mer information kring denna driftstörningen kommer jag att uppdatera denna tråd. 

 

UPPDATERING 2021-02-23, 16:28

Våra tekniker har implementerad en fix till detta problem och för närvarande övervakar vi läget. Det borde gå att kunna få täckning över 2G och 4G-nätverket igen.

Fixen fungerar inte. Har försökt flera gånger nu.

8 timmar senare och det fungerar fortfarande inte. Riktigt dåligt. Tur man har en arbetstelefon. Väntade ett viktigt samtal idag, ett fraktbolag skulle ringa och boka en leveranstid. Nu vill jag att ni vimla skickar ett mail med alla samtal jag missat idag.

Varför måste vi söka upp info om detta själva?? Vad sägs om Mail / sms med uppdateringar och när ni förväntar lösa det? Reklam har ni inga problem med att skicka..Det har ju pågått hela dagen..! Istället för copy paste meddelanden, skriv vad som är fel istället och hur ni har tänkt att kompensera oss.

För mig funkar det fortfarande inte…… :(

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

UPPDATERING 2021-02-23, 12:48

Våra tekniker jobbar för fullt med att lösa grundorsaken till denna driftstörning. I de allra flesta fall har vi sett att låsa mobilen till 3G-nätverket gör så att man får täckning igen dock det är avsedd som en tillfällig lösning till problemet. Så fort jag har mer information kring denna driftstörningen kommer jag att uppdatera denna tråd. 

 

UPPDATERING 2021-02-23, 16:28

Våra tekniker har implementerad en fix till detta problem och för närvarande övervakar vi läget. Det borde gå att kunna få täckning över 2G och 4G-nätverket igen.

Fixen fungerar inte. Har försökt flera gånger nu.

Har också försökt få det att fungera men det går inte. 

På grund av detta missade jag mitt samtal där jag skulle boka vaccination för covid-19. Hoppas att jag lyckas få en ny telefontid imorgon.

 

Min IPhone funkar bara på 3G än.

Detta blev droppen för mig, blev byte av operatör igår, den nya operatören kommer kosta mig 100 kr mer i månaden. Jag hoppas att dom extra pengarna ger ett säkrare nät och bättre support. 

 

Jag har haft många konstiga problem, vet inte säkert om det är pga vimla eller pga min mobil, som dock är rätt nyligen inköpt (2000 kr klassen). 

 

Bland annat blir samtalets kvalité så extremt dålig ibland när jag ringer någon att jag inte hör vad dom säger. Då lägger vi på och personen ringer mig, då funkar allt klockrent. 

Hade även problem med att funktionen "samtal väntar" inte fungerade. Fick ingen hjälp av support. 

 

Är väldigt beroende av min mobil i arbetet, då jag kör lastbil och telefonen är det enda sättet vi kan prata med ledningen/kollegor. 

 

Trött på att folk säger åt mig att skaffa en riktigt operatör och skratta när man säger att man har vimla. "Vafan är vimla för något? Haha, byt till en riktig operatör istället så slipper du problem 😂"

 

Upplever även att vimla 2.0 släpptes för tidigt. 

 

Så jag tackar för mig 

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

UPPDATERING 2021-02-23, 12:48

Våra tekniker jobbar för fullt med att lösa grundorsaken till denna driftstörning. I de allra flesta fall har vi sett att låsa mobilen till 3G-nätverket gör så att man får täckning igen dock det är avsedd som en tillfällig lösning till problemet. Så fort jag har mer information kring denna driftstörningen kommer jag att uppdatera denna tråd. 

 

UPPDATERING 2021-02-23, 16:28

Våra tekniker har implementerad en fix till detta problem och för närvarande övervakar vi läget. Det borde gå att kunna få täckning över 2G och 4G-nätverket igen.

 

 

FORTFARANDE INGEN TÄCKNING!!! Så otroligt irriterande, dessutom undrar jag om det är vimla som krånglat så när jag inte kunnat ta emot samtal eller ens ringa ut. Hänt så många gånger att andra som försökt nå mig sagt att jag haft mobilen av vilket den inte varit. Tröttsamt!

 

Jag har fortfarande problem med 4G. 
Funkar på 3G. 

Fungerade för mig efter omstart av luren!?