DRIFTSTÖRNING

DRIFTSTÖRNING: 2021-02-23: Påverkar täckning över 2G/4G nät

  • 23 februari 2021
  • 99 svar
  • 24636 visningar


Visa första inlägg
Detta ämne är stängt för kommentarer

99 svar

På min telefon är det inställningen “nätverksläge” som man ska ändra till “Endast WCDMA”. För mig funkade det. Lösningen förutsätter förstås att man har 3G-täckning där man befinner sig.
Jag vill också säga att jag haft mycket få problem med Vimla under de fem år jag varit kund.

På min mobil kan jag bara sätta till 2g/3g (automatiskt) men det gjorde att jag fick tillbaka teckningen och att jag kan ringa även om jag inte kan komma ut på internet utan wifi. Men är helt klart bättre än innan 

Det funkar inte felfritt heller när jag låser till 3G. Ibland har jag internet, och ibland så slutar det fungera.

Vimla 2.0 verkar vara ett misslyckat projekt. Jag är trött på dessa återkommande störningarna. Om inte det var för det låga samtals priset till utlandet, hade jag sagt upp abonnemanget för länge sedan!

Har haft mobilt telefoni sedan början av 90-talet. Med olika system och operatörer. Då och då uppstår problem och man blir hysterisk och börja klättra på väggarna. Har hittills inte förlorat någon affär eller något så viktigt samtal att det inte kunnat förklaras. Vet inte heller någon operatör som aldrig  haft någon störning. Men går det att snabbt skicka ett mail så visst är det bra. Berra 77

3G fungerar inte heller!

Fungerar rätt dåligt… fungerade ett par minuter… Tredje gången jag får spendera min lunch att fixa vimlastrul… väldigt nära operatörsbyte...

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

Uruselt...skitirritetad...händer ofta nu.

Hej!

jag kan inte ringa  och får upp detta: ej registerat nätvärk.

Jag har ju senaste simkortet i, o har kunnat ringa i helgen och ta emot samtal, men idag går det inte att ringa.

Har automatiskt betalning , den är betald .

Vad är felet ,måste jag göra någon ny inställning eller uppdaterin?

 

Användarnivå 7
Emblem +27

Kan vi inte få någon uppdatering?

Funkar inte för mig, kan inte smsa eller ringa eller något. Bara inne på fast wifi funkar.

Har exakt samma problem, otroligt dålig timing då jag missade ett viktigt samtal!

Snyggt, första dagen med er och det strular direkt…..

För mig funkade det att gå över till 3G. Inte klockrent, men funkar i kris. Något jag däremot funderar över är varför det inte skickas ut ett sms eller ett email om en pågående störning. Jag fick lite halvt panik då jag inte visste om telefonen gett upp eller om abonemanget strulade. 

Hur går det? Tre timmar utan fungerande telefon nu.. 

Det fungerar inte för mig trots att jag bytt till 3G?

Hej!

jag kan inte ringa  och får upp detta: ej registerat nätvärk.

Jag har ju senaste simkortet i, o har kunnat ringa i helgen och ta emot samtal, men idag går det inte att ringa.

Har automatiskt betalning , den är betald .

Vad är felet ,måste jag göra någon ny inställning eller uppdaterin?

 

nej de är Vimla som strular, har samma problem jag med! Det ända vi kan göra att att vänta

 

Funkar inte att låsa på 3G heller. Väldigt mycket sånna här problem sedan lång tid! Jag hade aldrig dessa problem som kund i Telenor och ändå använder Vimla deras nät. Skärpning, annars har ni snart förlorat 4 kunder till, då hela min familj använder Vimla.

[INLÄGGET RADERAT]

Jag har varit utan täckning den senaste halvtimmen (minst). Det var ingenting jag la märket till först, det var när jag skulle ringa ett samtal som jag såg det. Jag tycker att ni borde skicka mejl och meddela om störningar. Det är inte första gången det händer och jag måste kunna vara nåbar (eller meddela andra om att jag inte är det). Dessutom tycker jag att ni borde komma med något slags kompensation om störningarna är långvariga. Att vara utan telefon försvårar allting

Tack! Det funkade, iallafall just nu. Jag hoppas ni meddelar när det funkar igen. Jag vet inte om jag ser det här forumet då.

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

Så när beräknas de vara klart? Samt vad kan man få för kompensation för detta problem? För jag har väntat på ett viktigt samtal idag men inte kunnat ta emot de eftersom detta problem. Har själv jobbat inom service yrket o vet hur en sån här händelse kan vara påfrestande för er på supporten ^^
Så jag håller självklart inte dig eller er ansvarig för detta för saker o ting kan ju ske.

Men jag undrar om man komma kunna få nån form av kompensation eftersom vi ej kan använda våra tjänst som man ska, men vi ska behöva betala fullt belopp för ett abonnemang fast man ej ha kunnat utnyttjat hela tjänsten.

Skulle uppskatta att få ett svar på detta!

Användarnivå 6

Vimla har hävdat att 2.0 funkar minst lika bra som classic/1.0. Står Vimla fast vid det?

Jag har bara haft 2.0 sen i oktober/november och råkat ut för flertalet stora driftstörningar. Bra många fler och värre än vad jag hade under flera år på 1.0. Tipsningar hör av sig och säger att det är problem, PINSAMT för mig. Min dotter ringde från lånad telefon, rädd att det var fel på hennes. Suck.

 

Jag får täckning och kan ringa/skicka sms om jag låser till endast 3G/2G men ingen dataanslutning.

Användarnivå 7
Emblem +27

UPPDATERING 2021-02-23, 12:48

Våra tekniker jobbar för fullt med att lösa grundorsaken till denna driftstörning. I de allra flesta fall har vi sett att låsa mobilen till 3G-nätverket gör så att man får täckning igen dock det är avsedd som en tillfällig lösning till problemet. Så fort jag har mer information kring denna driftstörningen kommer jag att uppdatera denna tråd. 

Byter jag till 3G så fungerar det att ringa ett samtal, men sedan försvinner täckningen igen… Så det är ingen lösning på problemet. Börjar bli lite otålig.

Användarnivå 1

Men för i h*********e

Vi blir nog en del som byter leverantör ikväll om inte kompensationen är väldigt generös!!

Det hade ju varit trevligt med ett avdrag på fakturan, då man inte verkar kunna använda mobilnätet över 3g. 

Har nu ett tag haft bekymmer att täckningen försvinner lite sporadiskt. Har inga bekymmer med att betala för en tjänst, men vill också ha valuta för pengarna.

Användarnivå 2

Vimla har hävdat att 2.0 funkar minst lika bra som classic/1.0. Står Vimla fast vid det?

Jag har bara haft 2.0 sen i oktober/november och råkat ut för flertalet stora driftstörningar. Bra många fler och värre än vad jag hade under flera år på 1.0. Tipsningar hör av sig och säger att det är problem, PINSAMT för mig. Min dotter ringde från lånad telefon, rädd att det var fel på hennes. Suck.

 

Jag får täckning och kan ringa/skicka sms om jag låser till endast 3G/2G men ingen dataanslutning.

 

Har varit mer driftstörningar med Vimla 2.0 sedan november då jag bytte fram tills nu än med Vimla 1.0 som jag haft sedan 2014 fram tills november 2020 ;)

 

Så att säga att det är lika stabilt/funkar lika bra är från mitt perspektiv en ren lögn och en spark mellan benen på oss kunder.