DRIFTSTÖRNING

DRIFTSTÖRNING: 2021-02-23: Påverkar täckning över 2G/4G nät

  • 23 februari 2021
  • 99 svar
  • 24636 visningar

Användarnivå 7
Emblem +55

Just nu har vi en driftstörning som kan orsaka att täckning försvinner på 2G/4G nätverket. Våra tekniker har identifierat orsaken och jobbar med att lösa det så fort som möjligt.

Om du upplever detta problem kan du testa låsa mobilen till 3G som lösar tillfälligt problem tills våra tekniker har löst problemet. 

 

Så här låser du mobilen till 3G:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

UPPDATERING 2021-02-23, 12:48

Våra tekniker jobbar för fullt med att lösa grundorsaken till denna driftstörning. I de allra flesta fall har vi sett att låsa mobilen till 3G-nätverket gör så att man får täckning igen dock det är avsedd som en tillfällig lösning till problemet. Så fort jag har mer information kring denna driftstörningen kommer jag att uppdatera denna tråd. 

 

UPPDATERING 2021-02-23, 16:28

Våra tekniker har implementerad en fix till detta problem och för närvarande övervakar vi läget. Det borde gå att kunna få täckning över 2G och 4G-nätverket igen.


Detta ämne är stängt för kommentarer

99 svar

Användarnivå 2

ja det hjälpte att låsa på 3G, hoppas ni sänder SMS då det är lagat så vi kan ändra till auto eller 4G

Användarnivå 2

Illa detta, för det är inte första gången. Er workaround löser ju en del av problemet när man väl fattat vad som krånglar; men jag använder mycket Whatsapp. Mycket strul Vimla och jag bara väntar på ett bra upplägg med annan operatör som matchar mitt behov.  👎🏼

På grund av detta missade jag mitt samtal där jag skulle boka vaccination för covid-19. Hoppas att jag lyckas få en ny telefontid imorgon.

Hur gör man det? Hur låser man den till 3 g?

Tack för bra kommunikation! Aldrig svårt att hitta information om pågående störningar eller tillfälliga problem de få gånger sånt uppstår. Det är uppskattat!

Er workaround har aldrig funkat för mig tidigare och inte heller denna gång. Har dessutom aldrig varit med om en operatör som har så mycket problem som Vimla.

Sååå less på dessa problem, så nu ska jag ta tag i att byta till en operatör som faktiskt löser grundproblemet vid driftstörningar..

Användarnivå 7
Emblem +27

Jag kan ringa samtal på 2G, men inte surfa öht.

Användarnivå 2

Skitdåligt av er att inte skicka ut att det är driftstörningar!! Har missat ett jävligt viktigt läkarsamtal nu! Hoppas ni kompenserar oss kunder för detta! Så illa!!!😡

Hej. Jag kopplar till 5g men hjälper inte

 

Hej. Det händer då och då att jag kan inte ringa viktiga samtal. Ska man byta operatör - funderar jag.

 

ja det hjälpte att låsa på 3G, hoppas ni sänder SMS då det är lagat så vi kan ändra till auto eller 4G

Hjälpte inte på min telefon. Galaxy S20

Användarnivå 7
Emblem +27

Drabbar denna driftstörning endast Vimlas kunder? 

Funkar inte för mig, kan inte smsa eller ringa eller något. Bara inne på fast wifi funkar.

Samma för mig “Funkar inte för mig, kan inte smsa eller ringa eller något. Bara inne på fast wifi funkar. “

Kan inte göra någonting. Har "endast nödsamtal" 😒

Användarnivå 7
Emblem +27

Där försvann täckningen helt så nu kan jag varken ringa, smsa eller surfa. Tröttsamt.

3G fungerar inte heller. Bara uppe på Wifi, mycket tråkigt då jag väntar ett viktigt samtal den närmaste timmen ifrån ett nummer jag inte kan ringa tillbaka. 

Detta händer alldeles för ofta Vimla, ta er samman. 
 

Endast nödsamtal...Börjar tröttna på att det är driftstörningar i stort sett varje månad. Hoppas Ni tänker att kompensera oss på något sätt. 

Användarnivå 1

Hur kan ni ha så mycket problem? Vill gärna ha ett svar på den frågan. Ska ni fortsätta att ha problem så här ofta så måste man ju byta. Detta påverkar min vardag väldigt mycket. Det börjar bli väldigt dyrt för mig. #DumSnål

Precis bytt till Vimla och har haft så mkt problem under denna månad som jag vart kund. Jag har väntat på ett väldigt viktigt samlat nu på förmiddagen och jag vet inte om de försökt ringa mig eller inte. Får man på något sätt info om alla de samtal som man nu inte kunnat ta emot eller är det som vanligt bara tyst?

Byta till 3g och starta om funkade ett tag.. nu är den fuskisen körd också…

det är ofta nu vimla…

och det lyckas alltid träffa väldigt dålig timing för mig, aktie trading verifikationer, viktiga samtal, många missförstånd med nära.. ifs ligger det nere väldigt länge varje gång så det ökar ju chanserna att fucka upp min vardag.

vad händer?

Kan inte se att de instruktioner ni skickat för Android stämmer. Kontrollera gärna. Har ni någon förväntad tid som det kommer att ta innan problemet är löst?

Gick in på hemsidan och fick instruktion att gå över till 3G. Enkelt!

VIMLA fungerar för mej. Berra 77

Användarnivå 2

Min fråga är varför kommunicerades inte detta ut ?!?!?! Vi ex mail! Missat viktiga jobb samtal. Denna typ av driftstörning är ganska alvarlig för personer som kan vara beroende av samtal under dagen. Detta borde komma som ett Viktigt mail till alla drabbade kunder. Helt Otroligt dåligt och ansvarslöst   

Användarnivå 1

Kan ni skicka ut ett email nästa gång det blir driftstörning, så man vet vad som händer? :)