DRIFTSTÖRNING

2020-11-11: Problem med täckning och samtal

  • 11 november 2020
  • 55 svar
  • 5666 visningar

Användarnivå 6
Emblem +55

Just nu har vi upptäckt en störning som påverkar täckning och samtal. Våra tekniker undersöker vad som har orsakat störningen och jobbar på att åtgärda det så fort som möjligt.

Användare kan uppleva att deras mobiler saknar täckning eller inte kan ringa ut / kan ringa endast nödsamtal. 

Vi kommer uppdatera löpande här i tråden. 

 

UPPDATERING 2020-11-11, 16:26

Om du upplever att du saknar täckning i mobilen kan du testa att starta om mobilen, eller slå på och av flygplansläge. Det borde lösa problemet för de allra flesta användare. 

Vi uppdaterar med mer information löpande här i tråden.

 

UPPDATERING 2020-11-11, 17:18

Problemet har åtgärdats och för de allra flesta användare borde täckning ha kommit tillbaka av sig själv. Om du upplever fortfarande att du saknar täckning kan tu testa återigen starta om mobilen så borde det lösa problemet. 


55 svar

Användarnivå 6
Emblem +55

Har inte haft täckning på mobilnätet sedan i onsdags kl 16.00. Det är nu fredag. Jag hoppas innerligt att ni kompenserar ekonomiskt för alla som upplever problem. Känns inte kul att betala fullpris för något som inte fungerar. Då kommer vi alla att byta. Att ni dessutom inte kan felsöka vad som är problemet snabbare är ju förbluffande! 

Riktigt besviken!
(Förstår dessutom inte heller varför det står att jag är en ny användare när jag haft vimla iminst 3 år)

Hej @Anna Bjerkén,

Jag beklagar att du upplevd du inte haft täckning sedan i onsdags. Denna driftstörning löstes samma dag - har du testat att starta om din mobil sedan driftstörningen? Om det inte hjälper kommer vi behöva undersöka djupare och då vill jag be dig chatta med oss där vi kan hjälpa dig i realtid. 

Att tvinga folk byta till Vimla 2.0 med MÄNGDER av kända problem är bara en stor fet SKANDAL!

NU ÄR OSÄKERHETEN TOTAL OM MAN KAN NÅS ELLER EJ! IBLAND STÅR DET ‘Endast nödsamtal’ MEN SOM PRECIS NU SÅ KAN JAG ÄNDÅ INTE NÅS PÅ FLERA FÖRSÖK TROTS NÄSTAN FULL MOTTAGNING!

*** JAG TROR FLER ÄN JAG VILL HA EN OMEDELBAR LÖSNING PÅ DETTA! ***

BIT I DET SURA ÄPPLET OCH INSE ATT 2.0-EXPERIMENTET EJ FUNGERAR OCH SKICKA OSS SIM-KORT AV GAMLA TYPEN IGEN! ANNARS ÄR DET BARA ATT LÄGGA NER VIMLA

TILLFÖRLITLIGHETEN SOM EJ FINNS NU ÄR A OCH O!
 

Har inte haft täckning på mobilnätet sedan i onsdags kl 16.00. Det är nu fredag. Jag hoppas innerligt att ni kompenserar ekonomiskt för alla som upplever problem. Känns inte kul att betala fullpris för något som inte fungerar. Då kommer vi alla att byta. Att ni dessutom inte kan felsöka vad som är problemet snabbare är ju förbluffande! 

Riktigt besviken!
(Förstår dessutom inte heller varför det står att jag är en ny användare när jag haft vimla iminst 3 år)

Just nu har vi upptäckt en störning som påverkar täckning och samtal. Våra tekniker undersöker vad som har orsakat störningen och jobbar på att åtgärda det så fort som möjligt.

Användare kan uppleva att deras mobiler saknar täckning eller inte kan ringa ut / kan ringa endast nödsamtal. 

Vi kommer uppdatera löpande här i tråden. 

 

UPPDATERING 2020-11-11, 16:26

Om du upplever att du saknar täckning i mobilen kan du testa att starta om mobilen, eller slå på och av flygplansläge. Det borde lösa problemet för de allra flesta användare. 

Vi uppdaterar med mer information löpande här i tråden.

 

UPPDATERING 2020-11-11, 17:18

Problemet har åtgärdats och för de allra flesta användare borde täckning ha kommit tillbaka av sig själv. Om du upplever fortfarande att du saknar täckning kan tu testa återigen starta om mobilen så borde det lösa problemet. 

Vad gör man om det fortfarande inte fungerar? 

Har inte kunnat använda min telefon sen igår står att jag har täckning men kommer inte ut på nätet eller liknande, tacka vet jag att man har wifi hemma. Och jag har startat om mobilen x- antal gånger. 

Jag jobbar hemifrån per telefon om det fortsätter på det här sättet blir jag av med jobbet kanske vi får börja kolla andra bolag

Har inte kunnat använda min telefon sen igår står att jag har täckning men kommer inte ut på nätet eller liknande, tacka vet jag att man har wifi hemma. Och jag har startat om mobilen x- antal gånger. 

Problemet är inte löst på min man och min telefon. Ingen täckning ibland och läkaren jag måste prata med kan inte ringa in!!! Har startat om mobilen flera gånger.

Kan ni ge besked om när det kan bli bra igen?

Jag kan inte ringa, ta emot samtal eller skicka sms. Detta måste ni fixa direkt. Vi lever i en pandemi och jag bor själv. Så lös detta snabbt. Vänligen!

kan jag få tillbaka mitt gamla vimla ?????  1,0 ??? tackar jävligt mycket då !!! så slipper jag å byta också 

3 av 4 i familjen har problem, samma 3 av 4 som har migrerat till vimla 2.0. är inte direkt så att jag som är sist är sugen på att migrera….


ja skit !!  täckningen försvinner lite då å då…..  och sämst också för det ända som fungerar i fabrikerna är Telenor.  som vimla är eller var…. sen 2,0 kom .  enda som funkar i fabriken är h+  eller +h 3g turbo tror jag det är. och nu finns det inte…..  så man inte göra något längre i fabriken. och täckningen sms kommer flera timmer efteråt ibland….. 

Jag var utan täckning tills nu (lite längre än en timme tror jag). Det började funka igen efter telefons omstart. Norr om Stockholm.

Haft vimla sedan i juni, men redan haft 3 rejäla driftstörningar, vilket jag aldrig hade med Tele2/comviq på över 20 år!! inte ok även om det ska vara billigt, ska ju vara Telenors system så har de samma problem???
Dessa driftstörningar borde även skickas ut som push notiser i appen!!! samt ligga på första sidan på hemsidan så man slipper jaga informationen som man gör nu!! Inte ok!
Det intressanta är att andra i mitt område ej har problemet?!?! Så verkar vara relaterat till konton/abbonemang som stängt av just våra nummer!!

 

Första versionen av Vimla som fungerade bra är troligen nära Telenors system. Vimla 2.0 är ett (relativt) nytt testsystem som Vimla är först i världen med. Därav alla konstiga driftstörningar som problem att ta emot samtal, täckning som dör och nu senast att folk plötsligt ringer från hemligt/skyddat nummer när de ringer ut med Vimla. Skaffade du Vimla i juni så är du på 2.0. Vi blev nyligen påtvingade 2.0 så här har hela familjen bytt och fick nu uppleva detta problem. Vi tittar dock efter en annan operatör och jag har slutat tipsa folk om Vimla. Nu håller de på att massflytta folk till 2.0. Senaste datum man kan välja för flytt är fredag den trettonde november. 

Ah tack för infon.. (Dont fix whats not broken!!) ja som sagt haft 3 rejäla driftstörningar samt massa annat som krånglat! på bara några månader!!
Så något måste göras å kompenseras!! men lär ju inte ske, så lär nog börja kolla på annat!!

Hur kompenserar ni detta?

Det önskar jag oxå veta.. förväntar mig en månad gratis!!

 

Var tvungen att göra om APN-inställningarna för att få igång telefonen igen, de hade nollställts av någon anledning.  Tur att man är civilingenjör och jobbar med IT ;-)

Beskrivning finns här: https://forumet.vimla.se/instaellningar-foer-surf-och-mms-53/allmaenna-apn-instaellningar-foer-data-och-mms-foer-vimla-2-0-8306

Stämmer dock ej till 100% med min telefon fick bl.a. ändra verifieringstyp PAP → Ingen samt “Typ av mobiloperatör för det virtuella nätverket” Ingen → IMSI

Efter omstart av telefonen funkar det att ringa igen.

Uselt Vimla!

Användarnivå 1

Hur kompenserar ni detta?

Användarnivå 6

Haft vimla sedan i juni, men redan haft 3 rejäla driftstörningar, vilket jag aldrig hade med Tele2/comviq på över 20 år!! inte ok även om det ska vara billigt, ska ju vara Telenors system så har de samma problem???
Dessa driftstörningar borde även skickas ut som push notiser i appen!!! samt ligga på första sidan på hemsidan så man slipper jaga informationen som man gör nu!! Inte ok!
Det intressanta är att andra i mitt område ej har problemet?!?! Så verkar vara relaterat till konton/abbonemang som stängt av just våra nummer!!

 

Första versionen av Vimla som fungerade bra är troligen nära Telenors system. Vimla 2.0 är ett (relativt) nytt testsystem som Vimla är först i världen med. Därav alla konstiga driftstörningar som problem att ta emot samtal, täckning som dör och nu senast att folk plötsligt ringer från hemligt/skyddat nummer när de ringer ut med Vimla. Skaffade du Vimla i juni så är du på 2.0. Vi blev nyligen påtvingade 2.0 så här har hela familjen bytt och fick nu uppleva detta problem. Vi tittar dock efter en annan operatör och jag har slutat tipsa folk om Vimla. Nu håller de på att massflytta folk till 2.0. Senaste datum man kan välja för flytt är fredag den trettonde november.

 

Edit: Relativt nytt ska jag nog säga. 2.0 har väl funnits i två år nu men är uppenbarligen fortfarande ostabilt. 

Användarnivå 1

Det funkar ju fortfarande inte. "Ej registrerad på nät"

 

Det är andra gången i år som det är strul och sne får man aldrig tag på er. Bara det här forumet. Hopplöst.

Hej, jag har missat flera viktiga samtal, exempelvis från min läkare. Det har varit nära till katastrof att jag inte haft möjlighet att ta emot samtal. Ifall detta händer igen, byter jag abonnemang.  

Täckning fungerar i Centrala Kalmar nu

 

Haft vimla sedan i juni, men redan haft 3 rejäla driftstörningar, vilket jag aldrig hade med Tele2/comviq på över 20 år!! inte ok även om det ska vara billigt, ska ju vara Telenors system så har de samma problem???
Dessa driftstörningar borde även skickas ut som push notiser i appen!!! samt ligga på första sidan på hemsidan så man slipper jaga informationen som man gör nu!! Inte ok!
Det intressanta är att andra i mitt område ej har problemet?!?! Så verkar vara relaterat till konton/abbonemang som stängt av just våra nummer!!

Just nu har vi upptäckt en störning som påverkar täckning och samtal. Våra tekniker undersöker vad som har orsakat störningen och jobbar på att åtgärda det så fort som möjligt.

Användare kan uppleva att deras mobiler saknar täckning eller inte kan ringa ut / kan ringa endast nödsamtal. 

Vi kommer uppdatera löpande här i tråden. 

 

UPPDATERING 2020-11-11, 16:26

Om du upplever att du saknar täckning i mobilen kan du testa att starta om mobilen, eller slå på och av flygplansläge. Det borde lösa problemet för de allra flesta användare. 

Vi uppdaterar med mer information löpande här i tråden.


Hjälpte med omstart

Har fått tillbaka Internet men GSM ligger fortfarande nere, Stockholmsområdet. 

starta om mobilen

Allt är tillbaka nu utan omstart! Orkade helt ärligt inte starta om telefonen för 483738:e gången.

Angående Vimla 1.0 och 2.0. Jag tror att alla tre i familjen har 2.0, vilket jag baserar på att vi fick nya simkort för ett tag sedan, och alla våra simkortsnummer börjar på 8946. Bara en av oss har problem (de andra två kan ringa ut och ta emot samtal).

2.0 har bara varit strul! Först började jag helt plötsligt ringa ut med hemligt nr utan att jag ändrat någonting och hörde av er support att flera haft samma problem (fortfarande inte löst) och nu är kopplingen mot nätet helt nere som ni vet.

Har fått tillbaka Internet men GSM ligger fortfarande nere, Stockholmsområdet. 

starta om mobilen

Svara