VIMLA SLUTAR SKICKA FAKTUROR OCH FOLK KAN INTE BETALA!

  • 4 juni 2017
  • 19 svar
  • 50 visningar

@Nisse @Michael @Isabelle @Viktor
VIMLA SLUTAR SKICKA FAKTUROR OCH FOLK KAN INTE BETALA!



Varken jag eller min tjej har fått fakturor för maj.
Nu riskerar vi också få förseningsavgifter för att Vimla fått för sig att sluta skicka fakturor.



Första fakturan kom + en massa reklam därefter, men ingen mer faktura. Det verkar vara en hel del inlägg om missade fakturautskick. Jag ser det inte nödvändigtvis som en lösning att byta till kortbetalning bara för att fakturorna slutat komma. Det är inte att lösa själva problemet.



Har någon en lösning på eventuell påminnelseavgift p g a Vimla-strul!?
Faktum är att ju mer jag läser här, desto mer illa tycker jag om Vimlas lösning med Klarna och deras loggande av alla uppgifter och köp. Grovt kränkande!
Är det Vimla eller Klarna som sköter e-post-utskicken (och supporten för Vimla)?



Vi tittar just nu på hur vi kan anmäla det här till Konsumentverket och Datainspektionen.




Samma problem i följande trådar, varav den första verkar gå djupare in på problemet:
-------------------------------------------------------------------------------------
se fakturan hos Klarna
https://forumet.vimla.se/topic/916/se-fakturan-hos...



Någon som vet vart jag hittar min faktura?
https://forumet.vimla.se/topic/2066/n%C3%A5gon-som...



Betalning/betalsätt funkar ej
https://forumet.vimla.se/topic/1932/betalning-beta...



"Betala med ett klick" Klarna - Det sämsta med Vimla!
https://forumet.vimla.se/topic/1999/betala-med-ett...



Ingen faktura
https://forumet.vimla.se/topic/1925/ingen-faktura


19 svar

Emblem +1

Hej Peter!


Samtliga fakturor har inte skickats ut än och du får alltid 14 dagars betalningsvillkor från att fakturan skickas.


Så länge du betalar fakturan inom de 14 dagarna så riskerar du inget alls.


/Viktor

När tänker ni skicka ut fakturorna?


@Viktor Jag hade förfallodatum 1-juni som flera andra här och nu får vi inte längre rabatt på nästa faktura för att den står som förfallen!

Vi har alltså inte fått en rimlig chans att betala i tid. Det är inte så att vi vill behöva be om fakturorna i tillräckligt god tid, de ska komma automatiskt.

Emblem +1

@Csongor-Szeredai


De skickas hela tiden till Klarna. Men Klarna har en begränsning i hur snabbt de kan ta emot och skicka ut fakturor vilket gör att det totalt sätt tar några dagar från månadsskiftet innan alla har fått sina fakturor. Detta är en av anledningarna till varför vi kommer byta betalpartner senare i år.


Men som jag nämnde ovan så får man alltid 14 dagar på sig att betala fakturan från när man fått den i sin e-post.


/Viktor

Emblem +1

@_Peter_


Ditt förfallodatum är inte den 1/6, det är 14 dagar från när du får den. Dina tipsrabatter kommer du få så fort de du har tipsat inte har något obetalt.

/Viktor

@Viktor Aha, jag förstår. Tack för ditt svar. Då kan vi andas ut (i 14dgr).

@Viktor @Petter

Men vänta här nu, det femte senaste blogginlägget från Petter säger ju att ni precis valt Klarna (oklart när det postades) :

En hektisk sommar och ny betalpartner på plats

https://forumet.vimla.se/topic/1733/en-hektisk-som...


Om ni nu har sådan problem med Klarna och kommer att byta är det väl läge att skriva det tydligt i bloggen eller på förstasidan/hemsidan!

Användarnivå 5
Emblem +2

@_Peter_ sa:

@Viktor @Petter
Men vänta här nu, det femte senaste blogginlägget från Petter säger ju att ni precis valt Klarna (oklart när det postades) :



En hektisk sommar och ny betalpartner på plats

https://forumet.vimla.se/topic/1733/en-hektisk-som...



Om ni nu har sådan problem med Klarna och kommer att byta är det väl läge att skriva det tydligt i bloggen eller på förstasidan/hemsidan!


Hej @_Peter_ ! Blogginläggets publiceringsdatum nollställdes i samband med att vi bytte plattform för forumet. Det inlägg du hänvisar till är gammalt och det är mycket riktigt att vi kommer byta betalpartner från Klarna, förhoppningsvis redan i år.

När bytet är nära förestående så kommer jag självklart informera alla medlemmar om det :)

Jag har inte heller fått någon faktura. Har dessutom beställt autogiro men det lyckas Klarna inte få att fungera. Jag har skrivit till dem om det, men de har inte löst det och inte heller svarat.

I maskingenererade mejl står det att "Vi kunde dessvärre inte dra pengarna från ditt angivna konto eftersom det saknades täckning" men det är, som jag nu förklarat för dem två gånger rent strunt. Kontot har redan nu tillräckligt med pengar för att betala alla mobilräkningar jag kan tänkas få under resten av mitt liv. Jag har många andra räkningar på autogiro och alla fungerar. Det är bara Klarna som strular, vilket är lite ironiskt med tanke på att de kallar sig "fintech" och med nytt banktillstånd skall utmana gamla banker.

Ser att det i forumet skrivs om "låsta känslor" gentemot Klarna. Jag dömer i alla fall ingen på förhand. Som högutbildad inom datavetenskap och kritisk mot dyra banker var min uppfattning att det var spännande med ett nytt betalföretag som försöker utnyttja IT från grunden och utmana dyra banker. Det hade verkligen behövts men, tyvärr, det jag nu upplever gör att Klarna förefaller ha mycket hemläxa kvar att göra innan jag skulle känna mig trygg med dem som bank.



Så jag ser fram emot att ny byter betalpartner!

Jag hittar inte heller nån faktura hos Klarna, som borde ha betalts igår 😕 😥

Som synes, det finns ingen faktura som skulle betalt 2017.07.01. på mitt Klarna konto. När jag klickade på ändra Vimlas betalningssätt på mobilen kunde jag betala den på en gång. (när jag försöker logga in till Vimla på datorn måste jag alltid begära ett nytt lösenord, men det är ett annat problem som jag tagit upp i nån annan tråd)

@Tuija-Hartikainen sa:

Jag hittar inte heller nån faktura hos Klarna, som borde ha betalts igår 😕 😥
Användarnivå 6
Emblem +2

@Tuija-Hartikainen Fakturorna från Vimla har inte den 1:a i månaden som förfallodag, betalning av abonnemang börjar den 1:a i varje månad, när du sedan fått fakturan har du 14 dagar på dig att betala den.

Överst på mitt vimla står dessutom bland annat: "Om du har faktura som betalmetod så kommer din faktura att skickas ut under veckan."

https://support.vimla.se/articles/article/hur-sker-betalningen-foer-mitt-abonnemang

Era besked om vad som gäller är dubbla och förvirrande.

Jag har alltid fått ett mejl med en faktura alternativt/och ett mejl med betalningsuppgifter som ocr-nummer etc samt en länk till fakturan om denna intresserar mig.

I natt fick jag ett mejl från Er, samt ett sms i morse, med samma budskap. Enligt nedan bild.

Jag mejlade Er med en gång/skapade ett ärende, men har fortfarande inte fått något svar. Varför jag letade upp den här tråden.

Jag har aldrig varit inne och gjort någon förändring vad gäller betalningsmetod. Jag har alltid haft faktura och har inte gjort några som helst justeringar för att förändra detta. Och även om jag inte ens har autogiro, så skulle det ha funnits täckning vid ett sådant fall. Jag har heller inget obetald hos Klarna eller några som helst skulder som skulle ge de en anledning till att neka mig att betala via dem.

Ni kan inte stoppa tjänster som ni inte ens har fakturerat mig.

Vill ni snälla vara vänliga och informera om vad det är som pågår? För såhär tror jag inte att det ska gå till om man pratar med konsumentverket.


@Kgt289


Hejsan!

Jag hittar inget mail från den mailadress du har kopplat till forumet, skickade du från en annan?

Just kring månadsskiftet är det många som hör av sig till oss och därför kan det ta lite extra tid innan vi hinner svara, snabbaste sättet att få svar är att komma in i chatten.


Det meddelande du fått från oss innebär att något gick fel när fakturan skulle skapas, vad det beror på kan jag inte se men det kan ha varit så att Klarna ändrat sin bedömning eller bara någon tillfällig spärr i deras system.

För att få fakturan för denna månad utskickad är det bara att du loggar in på Mitt Vimla och uppdaterar din betalmetod, det borde inte vara några problem att välja faktura igen.

Vi har en smidig guide för hur du gör det på vimla.se/betalmetod

@Isabelle

Nej, jag skickade från samma mejladress som är kopplad hit till kontot. Och chatten fungerade att ansluta sig till.

Betalningsmetod faktura är vald och nu gick jag dessutom in för att välja det igen. Klarna skulle tydligen skicka en faktura till min mejladdress (efter att jag klickat på "betala") samma adress som är kopplad hit och som jag har fått fakturorna till i flera år. Det har fortfarande inte kommit någon faktura. Jag har gått igenom skräpposten med etc. Jag har som jag skriver heller inget som gör att klarna skulle neka mig. Jag betalade en faktura hos dem senast förra veckan på en vara jag köpt från en annan leverantör.

Problemet ligger inte hos mig, utan hos er eller/och klarna. Så vänligen, skicka en faktura till mig enligt mina val så betalar jag så gärna. Och stoppa inga tjänster för mig eftersom jag inte har givits omöjlighet att betala.

*chatten fungerade INTE att ansluta sig till

@Kgt289


Jag kan se att du var inne och uppdaterade din betalmetod igår och fick din faktura utskickad från Klarna, det kan dröja upp till en timme från att du uppdaterat tills att den dyker upp i mailen, men nu ska den ha kommit. Kika gärna i skräppost igen om du inte hittar den, annars kan jag skicka om den :)

Har också en faktura som har hamnat i moment 22! Kan inte betala den och går inte att byta betalsätt heller. Har varit i kontakt med Klarna och dom har inte fakturan. Har skickat mail till supporten i onsdags och inget svar än så länge. Hur har ni tänkt lösa detta?

Svara