Vimla - ni måste fixa nedgraderingen!

  • 6 mars 2018
  • 4 svar
  • 0 visningar

Emblem

Som rubriken! Ni måste fixa det på något sätt så att alla som blev uppgraderade till fria samtal men inte behöver det och vill gå ner på begränsat kan göra det utan att åka på avgiften för den extra datan. Man byter ju till en annan prisplan med samma pris så det ska ju inte bli extra kostnad. Att säga att "ni får ju den extra surfen med en gång" räcker inte. Då vore det säkert för de flesta bättre att få vänta till månadsskiftet med att få den, samtidigt som nedgradering till 60/600 sker. Det skulle kunna vara så att man kan göra nedgraderingen till 60/600 UTAN att behöva höja datan, utan den höjningen sker automatiskt vid övergången till 60/600 (alltså vid månadsskiftet).

Som det är nu skapar det förvirring och missnöje. Kanske helt i onödan!


4 svar

Ja en förändring måste ske. Själv gjorde jag bytet mellan abonnemangen via chatten. Personen från Vimla som jag chattade med sa att det var just genom kundtjänst man var tvungen att gå för att inte åka på extra kostnader (utöver abonnemangets månadskostnad). Jag tror ingen förväntar sig att en ändring mellan två abonnemang med samma månadskostnad kommer resultera i extra kostnader. Transparens är viktigt för förtroendet.

Att byta mellan abonnemang med samma pris kan inte kallas för en uppgradering eller nedgradering, eftersom den ena komponenten uppgraderas och den andra nedgraderas. Min åsikt är att bytet ska verkställas direkt, precis som vid en uppgradering. Men för att förhindra missbruk bör datapotten minskas vid nedgradering av den komponenten, och samtals- samt smspotten bör minskas med månadens förbrukning vid nedgradering av den komponenten.

Exempel:

Vid byte från 6 GB, 60 samtal och 600 sms till 3 GB, fria samtal och sms, minskas datapotten med 3 GB. Om datapotten är mindre än 3 GB är ett byte inte möjligt.

Vid byte från 3 GB, fria samtal och sms till 6 GB, 60 samtal och 600 sms, minskas samtals- och smspotten med månadens förbrukning. Om samtals- eller smspotten är mindre än månadens förbrukning är ett byte inte möjligt.

Jag ändrade nyss till den nya prisplanen med 60 samtal och 600 sms och
nu står det att jag behöver betala 143kr nästa månad. Jag förstod inte
att detta skulle hända och vill ändra tillbaka då jag inte vill betala
extra för data som jag ändå bara kommer förlora om ett år. Jag försökte
gå tillbaka till 2gb men då står det att det först börja gälla i april.
Hur ska jag göra? Jag ångrar mig och känner mig riktigt lurad då jag
bara trodde jag gick från 100kr till 100kr. Jag vill inte ha fria samtal
och sms.

@Carola-Gustafsson Enda sättet verkar vara att chatta med Vimla så fixar de det.

Jag är också en av dem som drabbats av den här situationen. Mailet till support har Vimla fortfarande inte reagerat på, chatten lovade glatt att lösa allt för en och en halv vecka sedan men än så länge är den enda skillnad jag ser att jag nu ska betala 170 kr i april istället för 120 som det stod innan jag pratade med chatten. Korrekt summa ska vara 70 kr, även om appen när jag gjorde bytet själv påstod att jag skulle få 20 kr månadskostnad.

Vimla är tyvärr inte seriösa, jag begriper inte hur de kan vara så här vårdslösa med månadsbeloppen. Ser bokföringen ut så här i hela företaget blir de inte långlivade..

Svara