Varför inte e-faktura?

  • 4 June 2019
  • 8 svar
  • 91 visningar

Användarnivå 1

Det går inte att anmäla sig till efaktura via Billogram. Får meddelandet att ni inte stödjer detta.


Jag gillar e-faktura och jag ogillar autogiro. Kan ni inte lösa detta


8 svar

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Sebastian-Eric-Buks

E-faktura är något vi kommer jobba med att lösa hos Billogram men är inte en funktion vi erbjuder i dagsläget.
Idag kan man välja faktura via e-post, autogiro som kräver mobilt bank id och kort som betalmetod.
Så snart vi erbjuder E-faktura så säger vi till!

Användarnivå 2

Det knepiga med detta är att Billogram kan erbjuda E-faktura men av någon anledning har inte Vimla beställt den tjänsten av Billogram trots att en hel del kunder till Vimla klart skulle föredra E-faktura.

Hoppas att Vimla beställer detta inom kort så vi kan få tillgång till den tjänsten.

/Thomas

Användarnivå 1

Jag undrar om det är en kostnadsfråga. Jag kan inte för mitt liv annars förstå varför detta inte finns. Som grädde på moset klassas Vimla! faktura i spam ganska ofta vilket nog beror på någon dold tracking i själva brevet. Har hänt att jag missat fakturan. Inte alls optimalt. Eftersom inga tekniska hinder står i vägen får gärna någon från Vimla! förklara varför det inte är möjligt i dagsläget

Hej @Sebastian-Eric-Buks och @Thomas-Akner

E-faktura är absolut något som finns i planerna. Vi håller just nu på att byta över användare från vår gamla betalpartner Klarna till Billogram och hoppas på att kunna erbjuda e-faktura inom kort.

Det är ingen kostnadsfråga, men däremot en teknisk utmaning att ordna. Vi på Vimla längtar lika mycket som ni till den dagen då e-faktura är valbart.

Användarnivå 2

@Björn_Vimla


Hej


En teknisk utmaning att lösa?

Om Billogram har funktionen så trodde jag att om Ni beställde den så använder Ni den fil som Ni skickar till Billogram kompletterad med de kunder som vill ha E-faktura så kan Billogram med all säkerhet ganska enkelt ändra i sin inläsning så när de träffar på poster i infilen med kunder som vill ha E-faktura så löser de detta.

Så har Ni på Vimla problem med att hitta en lösning för att med Billogram komma överens om hur denna fil skall se ut?

För mig som ägnat denna typ av problem på en storbank en hel del uppmärksamhet så får jag nog påstå att detta var en av de enklaste delarna när det inte gäller mer än att styra vilka kunder som skall ha E-faktura eller Autogiro med hjälp av en överenskommen markering i betal-filen till Billogram.

Från nyfiken kund

Thomas

Användarnivå 1

Precis vad Thomas säger. I slutändan handlar det bara om strukturerad data och bevisligen fungerar det med autogiro redan. Jag har svårt att se hur detta ska vara en teknisk utmaning alls faktiskt.

Hej igen @Thomas-Akner och @Sebastian-Eric-Buks

Vi vill precis som ni att e-faktura så snart som möjligt blir valbart som betalmetod hos oss. Tanken är absolut att detta ska kunna erbjudas inom kort, men jag har inget specifikt datum att ge ut.

Så snart det blir möjligt att betala med e-faktura kommer vi att höra av oss.

Det här med inom kort är väl relativt, men kom igen nu :) 

Svara