Uppdatering för dig som har debiterats för SMS inom Sverige

  • 30 December 2019
  • 21 svar
  • 116 visningar

Användarnivå 7

Hej,


Jag vill bara uppdatera dig som har debiterats fel för SMS inom Sverige. Våra tekniker har utfört en lösning så problemet inte uppstår vidare.


Vi kommer att kreditera alla debiteringar som redan dragits för SMS inom Sverige på din nästkommande faktura. Om summan som drogs är större än din månadsavgift på den nästkommande faktura kommer vi att kreditera skillnaden på fakturan efter det.


21 svar

Hej. Även jag har tidigare fått felaktiga ”sms till utlandet” fakturerat samt att det ligger på denna faktura som kommer dras om några dagar. Har avvaktat tidigare eftersom det stått att det var påväg att lösas men det verkar inte ske. Vänligen korrigera den gamla fakturan samt den aktuella fakturan innan de dras tack. Kan inte vara okej att vi som kunder ska ligga ute med pengar pga av systemfel. Då får ni betala tillbaka direkt, inte kreditera framtida fakturor. I mitt fall är det småsummor så för mig är det inget problem, men börjar bli lite orolig för alla ”problem” som verkar dyka upp på Vimla den senaste tiden. Funderar faktiskt på se mig om efter en annan leverantör

Användarnivå 7

Hej @Petter-Lindskog,

Jag har kikat på din faktura och justerad summan - nu kommer endast månadsavgiften att dras. Jag har skickat dig mer info om din faktura via PM.

Jag förstår att det kan ha orsakat krångel pga ett systemfel på vår sida dock vi såg kreditering på fakturor det smidigaste sätt att lösa det för alla som drabbats eftersom direkt återbetalning er en mer utdragen process och kan ta flera veckor att genomföra. Eftersomd et var flera användare som drabbades skulle manuellt kreditering för varje person ta mycket lång tid att göra.


Dessutom har vi nu löst problemet så det kommer inte återuppstå och var en beklaglig, men isolerad händelse.

Jag debiterades 144kr för mycket på förra fakturan pga sms utomlands men har inte kompenserats alls på den aktuella fakturan trots att det inte överstiger min månadsavgift... Mvh Malin

Användarnivå 7

Hej @Malin-Holmberg,


Jag har kikat över ditt abonnemang och det stämmer att du skulle få det krediterad, som jag har nu gjort på din faktura. Det visas nu i Mitt Vimla under 'Betalningar'.

@Vimla_Felix

Tack för snabb respons. Såg att det var justerat på nästkommande faktura nu.

Hej igen. Under betalning för januari så har nu min summa ökat ytterligare för debitering. Enligt detta så verkar summan nu ökat ännu mer. Hur går det ihop? @Vimla_Felix

@Vimla_Felix

Hej.

Nu blir jag faktiskt riktigt irriterad. Det är inte stora pengar men TROTS att ni här lovade mig att endast debitera månadsavgiften har jag ändå i flera månader blivit debiterade för sms. Nu drogs månadsavgiften och oriktiga sms. Här i forumet lovade ni att det var ordnat. Detta börjar likna bedrägeri. Jag accepterar INTE att få tillbaka på nästa faktura för att jag litar inte på er längre. Jag vill ha tillbaka det jag betalt för mycket omedelbart och förväntar mig någon kompensation för de löften som inte stämt som innebär merarbete för mig. Detta är inte acceptabelt. //Petter

@Vimla_Felix Hur kommer det sig att ni krediterar fakturan helt för vissa kunder som kompensation för feldebiterade sms-strulet medan andra enbart för summan ni dragit för mycket borttagen?

Är det alltså bara vissa utvalda som ska bli kompenserade och resten ska vara tacksamma om de får tillbaka pengarna ni överdebiterat?

Användarnivå 7

Hej @Petter-Lindskog,

Jag har kikat över det dock jag ser att fakturan ser lite kosntig ut för denna månad dock har också granskad vad vi faktisk debiterade från ditt kort och ser att ja, fakturan stämmer inte dock vi har debiterade rätt summan. Har skickat specifikation med mer info till dig via PM.


Användarnivå 7

Hej @Jessica-Hallmin,

Jag förstår inte riktig vad du menar. Om du har blivit feldebiterad för SMS inom Sverige krediterar vi den summan som drogs på din nästkommande faktura, inte hela fakturan.


Vissa har vi bjudit på hela månaden i samband med att de har väntat länge på att få sina SIM-kort skickat till dem och kunde inte använda sina abonnemang. I såna fall har vi krediterad en hel månads faktura.

@Vimla_Felix

Är det här ni hävdar är SMS till Ryssland? Detta är när man avanmäler sig från SMS-listor.

Användarnivå 7

Hej @Petter-Lindskog,

Har kikat på det och det verkar felaktig - 71XXX och 72XXX borde iaf inte räknas som SMS till Ryssland. Jag tar det upp med våra tekniker och jag ska hör av mig igen via PM ang. kompensation för detta.

Fast det där stämmer ju inte. Orkar inte leta nu men det finns flera som blivit nollade.
Jag själv bytte operatör efter allt det strulet och har då ingen nästa faktura, men fick tillbaka den förra.

Sen har ju uppenbarligen inte ens rättat fakturorna på alla som debiterats för utlands-sms på januarifakturan trots alla stora ord om att ingen ska vara orolig och till januarifakturan är allt garanterat löst och det sker automatiskt.

Nu kan jag ju inte ta bort mina kortuppgifter från Vimla eftersom ni stängt inställningsmöjligheten för mig och jag skulle inte bli förvånad om ni ändå sparar mina kortuppgifter, men jag skulle aldrig någonsin ge Vimla de uppgifterna igen. Betalar jag för ett abonnemang som kostar en viss summa förväntar jag mig att betala den summan och inte en krona mer. Är innerligt glad att jag har iPhone och därför skickar mest iMessage istället för sms, annars hade Vimla satt mig på pottkanten rejält ekonomiskt, för då hade ni dragit närmare tusenlappen för mycket när ni tog betalt för alla sms, hade det dessutom skett en månad till efter det så hade det blivit katastrof.
En kund ska inte ens behöva fundera på om det finns en risk att det skulle hända.







@Vimla_Felix sa i [Uppdatering för dig som har debiterats för SMS inom Sverige](/post/34661):

>

Hej @Jessica-Hallmin,

Jag förstår inte riktig vad du menar. Om du har blivit feldebiterad för SMS inom Sverige krediterar vi den summan som drogs på din nästkommande faktura, inte hela fakturan.


Vissa har vi bjudit på hela månaden i samband med att de har väntat länge på att få sina SIM-kort skickat till dem och kunde inte använda sina abonnemang. I såna fall har vi krediterad en hel månads faktura.

Min januari faktura har inte heller korrigerats. Har försökt komma fram i chatten nu tre gånger men blir utkickad så fort jag kommer fram i kön. Hur svårt kan det vara att fixa en bugg? Ni har haft flera månader på er att göra det nu ju.

OT, men det här är också humor.
SÅ många telefoner(/datorer) som går in i viloläge eller tappar mottagning hela tiden just i Vimlas chattkö. Så himla märkligt.


@Emma-Göransson sa i [Uppdatering för dig som har debiterats för SMS inom Sverige](/post/34670):

>

Min januari faktura har inte heller korrigerats. Har försökt komma fram i chatten nu tre gånger men blir utkickad så fort jag kommer fram i kön. Hur svårt kan det vara att fixa en bugg? Ni har haft flera månader på er att göra det nu ju.

@Vimla_Felix hur har det gått med detta?

Användarnivå 7

Hej @Petter-Lindskog,

Ja, vi utreder varför vårt system har loggat SMS meddelanden till 7XXXX nummer som SMS till Ryssland. Jag kommer såklart att justera din faktura så att du inte betalar för detta SMS.

@Vimla_Felix Hej, Jag undrar fortfarande hur har det gått med detta? Har inte sett någon korregering.

Användarnivå 7

@Petter-Lindskog Din nästkommande faktura har krediterads för det felaktiga debitering för SMS till 71XXX numret.

Hej! 
Såg på min senaste faktura att det gått iväg SMS till Ryssland den 21-22/8. Det är inget jag skickat. Kan ni kolla upp det och går det att sätta någon spärr så detta inte upprepas.

Hälsningar

Sandra

Användarnivå 7
Emblem +29

Hej @Petter-Lindskog,

Har kikat på det och det verkar felaktig - 71XXX och 72XXX borde iaf inte räknas som SMS till Ryssland. Jag tar det upp med våra tekniker och jag ska hör av mig igen via PM ang. kompensation för detta.

Vad kom era tekniker fram till? Jag har samma problem över 1 år senare.

Svara