TxtNation???

  • 23 October 2019
  • 24 svar
  • 4548 visningar

Hej! På min nästa faktura ska jag betala 180kr ist 30kr!! På spec:en står det att det är en betaltjänst TxtNation som drar 50kr/v. (8/10, 15/10 och 22/10) Detta är inte något jag beställt eller godkänt, så vänligen redigera min faktura, tack!!!

Mvh Christina Åsberg


24 svar

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Christina-Åsberg
Kostnaderna du ser från TxtNation förmedlar vi enbart åt dem. Detta är en betaltjänst men jag vet inte exakt vad dem gör. Efter en snabb googling hittar jag detta https://www.txtnation.com/

Om du inte köpt dessa betaltjänster bör du göra en polisanmälan om någon annan använt ditt abonnemang utan din vetskap. Om du vet att någon ex. lånat din mobil de datum som debiteringarna skett så bör du höra med den personen.
Vad exakt köpen gäller kan vi inte se, utan då behöver du kontakta TxtNation, vilket du även behöver göra i samband om du gör en polisanmälan för att bestrida köpen. Kontakta annars gärna vår support, rekommenderar chatten, så kan vi hjälpa dig med detta.

Mvh

Exakt samma sak har hänt på min 10-åriga sons telefon. Utan att han har gjort något, inte beställt några tjänster eller liknande dök två sms upp som kostade 50:- styck. Han hade dock närvaro nog att skriva ”stopp” som gjorde att ”prenumerationen” avslutades.

 Hur ersätts vi för detta?

Vänliga hälsningar

Samma sak har hänt mig. Vid kontroll av den mycket höga räkningen visade det sig att totalt 950 kr till TxtNation och Instarena lagt till på fakturan. Så nu skall det kollas upp hur man kan få tillbaks pengarna...

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Robopop @ThomasN,

Vimla endast förmedlar kostnaden åt företagen så för att bestrida kostnaderna/ få tillbaka pengarna är det till TxtNation och Instarena ni vänder er för detta.

Jag vet hur man kan lyckas få tillbaks dina pengar. I mitt fall upptäckte att räkningen blivit väldigt hög på min minderåriga sons telefon. Två olika prenumerationer från olika telefonnummer. Jag gjorde anmälan till Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) https://www.etiskaradet.se. Ett par dagar senare har jag fått meddelande att båda företagen skall betala tillbaks pengarna och en har redan betalt ut beloppet. Så in och gör en anmälan.

Hej,

 

Min 12-åriga son har också utan att vara medveten om det börjat prenumerera på txtNation och jag har följt ThomasNs råd och anmält det till etiska rådet.

@vimla Hur kan jag välja/göra så att min son inte ska kunna prenumerera på denna och liknande betaltjänster? 

Användarnivå 1

Hej, min 14 år gammal son har blivit debiterad avTxtnation. Han är minderårig och med andra ord kan kan  inte skriva ett avtal utan att en myndig person har godkänt detta. Vi föräldrar har inte gjort det.  Vimla förmedlar kostnaden för tjänsten och is så fall:

Hänvisningen vid identifieringen av tjänsteleverantören och tjänsterna ska vara tillräckligt tydlig för alla berörda parter. Det kan antingen vara en fullständig hänvisning eller en särskild och unik referens, kod eller liknande identifiering. 

Jag skulle vilja att Vimla tar kontakt med företaget och begär avtalet som företaget har ingått med min son så att vi ser när,var,vem och hur avtalet ser ut.

Jag är övertygad att Vimla som seriöst företag följer Etiskarådet tidigare beslut om företaget Txtnation

Hej. Varför gör ni på Vimla inget proaktivt åt detta? Jag förstår inte hur ni så tydligt är villiga att bränna ert rykte. Det kryllar av inlägg på facebook om er något fega ursäkt att “ni inte har ansvar” och att detta är sånt som utomstående får ta ansvar för. Folk debiterar ju uppenbarligen på helt obefogade grunder. hur kan ni Inte ha ett ansvar för att minderåriga barn angrips - åt det ganska grovt förmedlade tack vare att ni erbjuder ett inbjudande nätverk för skurkar? Har sett några undvikande svar från er några månader tillbaka. Jag begriper det inte? Vill ni på allvar mena att ni inte skyddar era minderåriga barn? Tror ni att man köper detta? Jag tycker det är så otroligt trist när fina varumärken går i stöpet på det sättet. Vi har betalspärr, lagt in massa DNS, QOS och allt möjlig i routers. Hela telefonen är jättebegränsad på alla appar, skärmtid och allt sånt. Alla program måste fråga innan de sätts igång osv. Men ändå dras det 1000 kr från ett fullständigt bedrägligt bluff-företag som rånar barn och ni på VIMLA Telenor släpper uppenbarligen med glädje in dessa hela vägen igenom ert faktureringssystem. Helt ofattbart. Hoppas någon på er varumärkesavdelning ser hur snabbt detta korrelerar mot ert varumärke vial olika medier.

  

Hej,

Fick precis se att vår 11-årige son drabbats av TxtNation nu i december med 3 st debiteringar á 50 kr/st.

Jag blir så otroligt besviken över att sånt här kan ske. När man läser den här tråden så är det obegripligt varför Vimla inte gör något för att förhindra eller försvåra den här typen av bedrägerier. Man får intrycket av att de inte bryr sig nämnvärt om vad deras kunder drabbas av.

Eftersom det inte finns unika referenser så det finns inget sätt att att se hur eller varför det uppstått. Det finns heller inte några som helst garantier för att dessa debiteringar ska upphöra.

*** Om någon vet vilken App som orsakar detta får ni gärna dela med er av den informationen. ***

Nu återstår att ringa runt till alla släktingar/vänner som vi tipsat som kunder till Vimla och varna för att det snabbt, helt utan förvarning, kan bli mycket kostsamt att vara kund. Hur svårt kan det vara att låta kunder blockera konton för externa tjänster? :thinking:

@Mr. John  Samma här under december! vår 9åriga dotter  3 á 50 kr/st 😕..

Upptäckte det igår, har mailat etiska rådet, och help@pfi.me och compliance@messagecloud.com som jag fått fram på TxtNation.. och vimla om fakturabestridan..

Men hur det uppkommit vet ej? Känns som att det är en ride för företaget TxtNation nu vid jul? Har googlat runt och ser att fler är drabbade 😕

 

/Andreas

Hej,

Har fått svar från Pfi.me (Customer Support) som svarar för TxtNation. De skriver att abonnenten har tecknat ett löpande abonnemang via Moonlight Mobile för tjänsten FunMobile för 50 kr/vecka. Tjänsten är löpande. http://se.funmobile.mobi/

De skriver att de nu har avbrutit abonnemanget och att hela beloppet ska återbetalas. Ett SMS har kommit som bekräftar detta.

Nu till det som är fel. Min son har inte varit inne på den hemsidan och registrerat sitt nummer där. De hävdar att han då fått en PIN-kod via SMS som måste matas in för att kunna aktivera tjänsten. Det finns inget sånt meddelande eller något innehåll från FunMobile i mobiltelefonen. Detta är ett av alla sätt att utnyttja mobilabonnemang för att lura till sig pengar.

Om du är drabbad:

  1. Kontakta TxTNation via de kontaktuppgifter som finns hos Etiska Rådet och bestrid abonnemanget.
  2. Om du inte får respons, upprätta ett ärende hos Etiska Rådet.
  3. Bestrid fakturan hos Vimla.
  4. Om inget hjälper, upprätta en polisanmälan.

Till Vimla. Grunden för IT-säkerhet är att man blockerar allt. Alltid.

Vid behov öppnar man upp för de tjänster som bedöms nödvändiga. Detta är något man borde tänka över och applicera på alla kundabonnemang, om man har kundernas bästa i åtanke.
Att nu sitta med vetskapen att mina mobilräkningar när som helst kan spåra ur och kosta hur mycket som helst känns overkligt dåligt.

 

 

@Mr. John jag har mailat också utan svar från pfi ännu, hur lång tid tog det för dig att få svar?

 

Annars gjort allt du skriver ovan.. fått 3 nya debiteringar idag a 50kr.. 😕

 

/Andreas

Användarnivå 7
Emblem +29

Hej,

Har fått svar från Pfi.me (Customer Support) som svarar för TxtNation. De skriver att abonnenten har tecknat ett löpande abonnemang via Moonlight Mobile för tjänsten FunMobile för 50 kr/vecka. Tjänsten är löpande. http://se.funmobile.mobi/

De skriver att de nu har avbrutit abonnemanget och att hela beloppet ska återbetalas. Ett SMS har kommit som bekräftar detta.

Nu till det som är fel. Min son har inte varit inne på den hemsidan och registrerat sitt nummer där. De hävdar att han då fått en PIN-kod via SMS som måste matas in för att kunna aktivera tjänsten. Det finns inget sånt meddelande eller något innehåll från FunMobile i mobiltelefonen. Detta är ett av alla sätt att utnyttja mobilabonnemang för att lura till sig pengar.

Om du är drabbad:

  1. Kontakta TxTNation via de kontaktuppgifter som finns hos Etiska Rådet och bestrid abonnemanget.
  2. Om du inte får respons, upprätta ett ärende hos Etiska Rådet.
  3. Bestrid fakturan hos Vimla.
  4. Om inget hjälper, upprätta en polisanmälan.

Till Vimla. Grunden för IT-säkerhet är att man blockerar allt. Alltid.

Vid behov öppnar man upp för de tjänster som bedöms nödvändiga. Detta är något man borde tänka över och applicera på alla kundabonnemang, om man har kundernas bästa i åtanke.
Att nu sitta med vetskapen att mina mobilräkningar när som helst kan spåra ur och kosta hur mycket som helst känns overkligt dåligt.

Jag skulle rekommendera dig att blockera betaltjänster på ditt/dina barns abonnemang på Mitt Vimla→ Inställningar→ Utlands-/betalsamtal

Jag tror att det inte hjälper på redan påbörjade prenumerationer, men det här kommer göra att dina barn inte kommer kunna starta nya prenumerationer i framtiden. Enda problemet blir ifall ni ska resa utomlands så måste du aktivera betalsamtal/utlandssamtal minst två dagar innan resan om du vill att dina barn ska kunna använda mobilen under resan. 

Det anmärkningsvärda i sådana här trådar är att det nästan uteslutande är minderåriga barn som verkar bli drabbade. Det här måste vara något som sprids via Snapchat, Tiktok eller liknande app som drar åt sig barn. Jag har läst att någon sa att det räckte med att man klickade på en länk på Snapchat för att den personen skulle påbörja en prenumeration hos Txtnation.

Okej, ja och som du beskriver så skulle det nog inte hända vuxna, varför? För att det är riktat kanske? 
 

Tycker detta är bedrövligt, klicka på en länk liksom, lockande information.. barn.. luktar illa här!

 

märkligt att dom bara tar bort prenumerationerna och ger tillbaka pengarna när någon bestrider? Är det för att det finns så många brister i deras tjänst tro?

/Andreas

Detta hände min dotter precis via Snapchat.

Har mailat 

help@pfi.me

Kommer maila Vimla och bestrida.

Har även kontaktat Snapchat, de måste se över sina annonser.

Stängde även av betalsamtal/Utlandsamtal i Vimla portalen.

Det är helt oacceptabelt detta, jag fattar inte hur Vimla kan låta det fortgå. Någon jag rekryterat till Vimla har upplevt samma problem. Nu skäms jag som rekommenderat vimla för denna personen. Fyfan.

Jag har precis blivt drabbad av detta företag. 50kr har dragits från min dotters abbonemang under hela Januari. 
Jag har ingen aning om vad det är, min dotter säger att hon inte starta någon prenumeration. Men hon använder ju Snapchat och TikTok flitigt så det är väl säkert något hon klickat på utan att fatta.

Och som för alla andra ovan så svär sig Vimla fria från allt ansvar.

Har stängt av Utlands/betalsamtal på Vimlas inrådan och hoppas på att det upphör nu. Mailat txtNation och kommer göra en anmälan via etiska rådet om jag inte får ewtt svar och förklaring.

Jag har haft knappen om utlandsbetalningar och tjänster iklickad men det har ändå debiterats från bluffarna txtnation på min omyndiga zotters mobil. 

Råkat ut för samma sak, min son har fyra debiteringar a 50 kr på januaris faktura och han har INTE startat något abonnemang!
Katastrof - Vimla - se till att göra något åt detta!!! 

 

Skandal Vimla!  Min 10 åriga dotter, har råkat ut för samma sak, nu 3:e månaden med 12 bluffposter a 50 kr från txtnation, hon har INTE ingått något avtal, inte svarat på något SMS(men fått några konstiga) inte fyllt i någon pin kod eller bekräftat någon prenumeration. 

Man kan nästan tro att Vimla och TXT Nation har ingått något avtal, känns annars som att det borde vara enkelt för Vimla att stoppa detta, om de nu ville. Vi har haft vimla i många år och rekommenderat till många men nu blir det nog att sprida att man INTE skall använda Vimla för de är inte seriösa längre.

Men visst, jag har inte fått svar från Vimla än, blir spännande och se hur de svarar och ställer sig till dessa bedrägerier och vad de tänkt att göra åt det.

 

PS Nu fick jag detta absurda standardsvar från TXTNation (och det kom ett sms till dotterns mobil att prenumerationen var avstängd) Men de tänker visst inte betala tillbaka…

 

Mvh

Anders

=======================

Hej,

Tack för att du kontaktar pfi.me kundtjänst

Efter att ha granskat ditt mobilnummer kan vi se att du har fakturerats av Moonlight Mobile för Games Unlimited vilket kostar 50 SEK per vecka

Denna tjänst erbjuder ett brett utbud av spel, allt detta är tillgängligt för dig via den unika länken som skickas till dig när du prenumererar.

Detta är en innehållsabonnemangstjänst, i detta fall en spelportal som kan hittas på: http://se.games-unlimited.mobi/

Någon som använder din enhet har angett ditt mobilnummer på webbplatsen, efter att ha gjort detta har ett gratis opt-in-meddelande skickas till mobilen, detta har inkluderat en PIN-kod. Denna PIN-kod har matats in på webbplatsen som har prenumerationen. Ett välkomstmeddelande har skickats ut, vilket har bekräftat detaljer angående prenumerationen, inklusive avbokningsinstruktionerna.

Vi kan bekräfta att den här tjänsten har stoppats från att fakturera dig från och med idag och att du inte längre kommer att få ytterligare faktureringsmeddelanden.

För ytterligare hjälp, var god och kontakta oss på admin@moonlightmobile.co.uk

Best Wishes

pfi.me Customer Support

=================================

Även jag har nu drabbats av detta. 4 månader har det pågått med summor från 100-450:- innan vi upptäckte det. medVi har dessutom klickat ur möjligheten för utland/betaltjänster. I Vimlas första svar var man helt passiv o hänvisade bara till tjänsteleverantören. Det här börjar riktigt dåligt.

//Staffan

Användarnivå 6
Emblem +50

Vad heter avsändaren/telefonummer på SMSet?

“Någon som använder din enhet har angett ditt mobilnummer på webbplatsen, efter att ha gjort detta har ett gratis opt-in-meddelande skickas till mobilen, detta har inkluderat en PIN-kod. Denna PIN-kod har matats in på webbplatsen som har prenumerationen.”

Kan man inte blockera själv denna SMS eller avsändare i förväg just för förebyggandet för andra barn som är inte drabbat än? 

Jag reggade ett ärende på etiskaradet.se och har nu även pratat med TxtNation, som startat ett case och har lovat muntligen att man ska betala tillbaka samt spärra för framtiden. Återstår att se om det går att lita på. De ringde upp mig någon timme eller två efter att jag började emaila runt o ringa lite kundtjänster - bra hantering so far.

Men! Enligt deras kundtjänst räcker det inte att man klickar i Vimlas spärrknapp för “Utlands/betaltjänster” eftersom de 50:- betaltjänster som på något sätt blivit aktiverade, går direkt via dragning från mobilräkningen. 

Så - här har Vimla något att bita i. SOm kund ksa man inte behöäva bry sig om var pengar dras. VIll man inte ha aktiverat några möjligheter till köp så kan man inte ha en stor knapp som insinuerar att man stänger av vissa köpmöjligheter, men som tillåter vissa andra köp.

//Staffan

Även min 10-åring har drabbats av detta.  Hade lagt in att betal och utland skulle vara spärrat när abb startades upp till honom. När jag loggade in nu var det aktiverat så man kunde ringa utland, stängde av det igen och loggade in och ut flera gånger och ibland var det aktiverat och ibland inte. Riktigt dåligt att man inte kan lita på det!

Har reggat ett ärende på Etiska rådet och ska kontakta Txtnation.

Svara