✅ Besvarat

TxtNation

  • 4 December 2020
  • 14 svar
  • 667 visningar

Användarnivå 1

Hej, min 14 år gammal son har blivit debiterad avTxtnation. Han är minderårig och med andra ord kan kan  inte skriva ett avtal utan att en myndig person har godkänt detta. Vi föräldrar har inte gjort det.  Vimla förmedlar kostnaden för tjänsten och is så fall:

Hänvisningen vid identifieringen av tjänsteleverantören och tjänsterna ska vara tillräckligt tydlig för alla berörda parter. Det kan antingen vara en fullständig hänvisning eller en särskild och unik referens, kod eller liknande identifiering. 

Jag skulle vilja att Vimla tar kontakt med företaget och begär avtalet som företaget har ingått med min son så att vi ser när,var,vem och hur avtalet ser ut.

Jag är övertygad att Vimla som seriöst företag följer Etiskarådet tidigare beslut om företaget Txtnation

icon

Bästa svar av Anna M 4 January 2021, 21:38

Tack för råd. Efter att ha mejlat etiska rådet och txt nation är prenumerationen nu avslutad och pengarna återbetalade. Puh vilken stress detta gav.

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

14 svar

Vi är i precis samma situation. När jag kontaktade Vimla om detta för ca en månad sedan fick vi till svar att vi måste kontakta företaget  som gjort faktureringen själva. Jag accepterade det svaret tills jag hade läst på lite mer och insåg att detta är ett känt bluff-företag som alla de stora operatörerna avstår från att samarbeta med - helt i enlighet med Etiska rådets beslut. Är superbesviken på att Vimla ändå släpper igenom sånt här och sedan dessutom hänvisar kunden till att själv lösa problemet  - får vi inte hjälp med detta kommer vi att byta operatör. (Vi har gått in på TxtNations sida och begärt återbetalning men inte fått något svar ännu.)

 

Vi är i samma sits. De som förekommer är txtnation, downloadhub och gamesmania. Skickade stopp till 72221 som gav svaret att meddelandet inte gick fram. Känns som att downloadhub och gamesmania använder sig av txtnation. Har spärrat utlands och betaltjänster och inväntar nu svar från Vimla hur vi ska agera. Nästa steg blir väl att stänga ner abonnemanget och byta leverantör eftersom detta mest verkar drabba Vimla / Henrik

Användarnivå 7
Emblem +29

Vi är i samma sits. De som förekommer är txtnation, downloadhub och gamesmania. Skickade stopp till 72221 som gav svaret att meddelandet inte gick fram. Känns som att downloadhub och gamesmania använder sig av txtnation. Har spärrat utlands och betaltjänster och inväntar nu svar från Vimla hur vi ska agera. Nästa steg blir väl att stänga ner abonnemanget och byta leverantör eftersom detta mest verkar drabba Vimla / Henrik

Ingen idé att kontakta Vimlas support, dom kommer inte kunna hjälpa dig. Skriv till Etiska rådet så kommer du få tillbaka pengarna:

https://www.etiskaradet.se/sidor/anmalan.aspx

Hej på er, Vi har liknade bekymmer där man fakturerat 50 kr extra denna månad och på kommande faktura ligger det 150 kr i väntan och kontot/telefonen är kontrollerad eftersom det är min son som nyttjar denna och inga sms eller mail har inkommit där han har förbjudit sig till någonting. Kontakta Vimla support som på samma sätt som övriga fick uppgiften att lösa detta med Txt Nation eller etiska rådet. Fick tipset att stänga av betaltjänsten på mina sidor så skulle det inte vara möjligt för Vimla att få denna kostnad på den enskildes faktura. Kommer kontakta Etiska rådet efter tips från Henrik P dock tycker jag att detta är lite dåligt hanterat av Vimla eftersom man känner till företaget och är medveten om dess syfte. Tråkigt!

Jag har skrivit till txtnation. Dom avslutade abonnemanget direkt. Återbetalar 350 kr utav 500 kr. Har inte sett pengarna dock än. 

Jag skiter i pengarna i stort. Det som faktiskt stör mig mest är att Vimla här visar att man är ett bolag som skiter i sina kunder totalt. 

Än idag har inte Vimla kunnat svara mig hur man kan undvika och skydda sig mot detta i framtiden. Vimla har bara enkelt skyllt ifrån sig att det är inget som har med dom att göra. 

Så för mig i detta läge är Vimla lika mycket ett bluff företag som inte tar sitt ansvar! Jag ger det året ut, väljer Vimla att köra med tysta leken så lovar jag att det finns andra operatörer som är mer måna om sina kunders trygghet. 

 

Till er som råkat ut för detta, skriv mail till bolaget och bestrid kostnaderna och kräv återbetalning. Sen får ni välja själv om ni vill stanna hos vimla som inte verkar ha något som helst skydd mot detta! Skandal! 

Vi är i samma sits. De som förekommer är txtnation, downloadhub och gamesmania. Skickade stopp till 72221 som gav svaret att meddelandet inte gick fram. Känns som att downloadhub och gamesmania använder sig av txtnation. Har spärrat utlands och betaltjänster och inväntar nu svar från Vimla hur vi ska agera. Nästa steg blir väl att stänga ner abonnemanget och byta leverantör eftersom detta mest verkar drabba Vimla / Henrik

Polisanmäl båda företagen som är inblandade i detta bedrägeri. Naturligtvis har Telenor/Vimla en del av ansvaret!!!

Ju fler som polisanmäler desto snabbare kan det bli ett slut på detta. Telenor/Vimla tänker uppenbarligen inte sluta hjälpa till med dessa bedrägerier.

Vi har råkat ut för precis samma sak nu under december för vår 9-åriga dotter, 3 debiterings a 50kr.. har precis mailat (compliance@messagecloud.com) och till etiska rådet om detta bluff-företag.. man orkar inte med sånt här!


@Vimla, om man vill bestrida sin faktura för detta? Har autobetalning.. hur löser vi sånt?

 

/Andreas

Vi har också råkat ut för detta. Txt nation har debiterat 50 kr vid upprepade tillfällen och sonen har inte köpt något eller ingått ett avtal. Vi är nu uppe i 500 kr.

 

Jag undrar också hur vi ska bestrida fakturan som vi har på autogiro? Hur kan Vimla låta detta ske. Bedrägeri är vad det handlar om och det är barn som råkar ut för detta. Ni har givit Txt nation  tillgång till mitt kontonummer. Finns inte ord för hur upprörd jag blir!

Detta är inte bra, dottern har heller inte köpt något och dessutom inte får ingå avtal…

 

/Andreas

Jag har också råkat ut för detta. Är uppe i 350kr och jag vet inte hur jag ska stoppa det?! Min dotter är 9 år. Hur kan abonnemanget tillåta betalning från txtNation?

Jag anmälde till Etiskarådet och mailade Tnt nation. Tnt nation avslutade prenumerationen men gick bara med på att betala tillbaka en del  av summan. Efter att Etiskarådet kontaktat Tnt Nation fick jag omgående tillbaka hela summan. Det gick väldigt snabbt.

Tack för råd. Efter att ha mejlat etiska rådet och txt nation är prenumerationen nu avslutad och pengarna återbetalade. Puh vilken stress detta gav.

Även jag är drabbad av TxtNation.

Jag är debiterade 1025 kr från november fram till idag (15 januari).

När man anmälde sitt ärende via webben till TxtNation får man ett automatisk mail tillbaka där det står att man har avslutat sitt “abonnemang”.

När man kräver pengarna tillbaka får man med vändande e-post ett erbjudande om att “innehållsleverantören erbjuder att betala tillbaka hälften av summan”.

Det är YTTERST sorgligt att Vilma låter dessa företag härja fritt med bland sina kunder.

Det finns ingen chans att vi kommer ha kvar Vilma som operatör.

 

Även min dotter har nu drabbats av txtNation och debiterats 50 kr i i veckan under Januari.
Efter att ha mailat txtNation och faktiskt fått svar påstår dom att hon tecknat avtal och börjat prenumerera på denna blufftjänst http://se.funmobile.mobi/ . Hon ska alltså ha skrivit in sitt mobilnummer, fått en verifieringskod som hon skrivit in och skickat iväg påstår dom. Jag känner min tolvåriga tjej såpass bra att jag vet hon aldrig skulle göra detta.

Men dom är så smarta, för dom vet att en förälder aldrig kan bevisa att ens barn inte har gjort det. Finns hur många liknande fall hos alla operatörer om man googlar lite.

txtNation påstår sig i alla fall ha stoppat prenumerationen så jag hoppas det upphört nu. Plus att jag stängt av utlands/betalsamtal i Vimlaappen.

Vimla svär sig fria från allt ansvar och kan inte göra något såklart.
Nu återstår att leta efter ett nytt abbonemang hos en seriösare mobilleverantör.