Klistrad tråd Tutorial

Tipsrabatter - Den stora tråden

  • 30 September 2021
  • 37 svar
  • 2332 visningar
Tipsrabatter - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +25

Finns det en bättre känsla än när din vän precis har bestämt sig för att beställa sitt nya abonnemang via just din tipslänk? We think not - vi på Vimla ääälskar rabatter och har du hittat hit så är du helt klart en av oss! Men, hur går tipsningen egentligen till? Och när kommer den första rabatten på betalningen samt vad behövs för att rabatten ska fortsätta att trilla in varje månad?
 

Även ett underbart rabattsystem kan ibland vara svårt att förstå sig på. För att det ska vara ett så fair game som möjligt så har vi en del spelregler som behöver följas för att man som tipsare eller tipsad ska fortsätta att få rabatten. I den här tråden reder vi ut det samt hur man gör för att tipsningen från början ska registreras korrekt.


För att tipsa någon


Så behöver du inte göra något mer än att gå in på ditt Mitt Vimla och kika in under rubriken “Tipsningar”. Där hittar du din alldeles egna och helt unika tipslänk som du skickar till alla som du tycker borde skaffa Vimla också.

För att kopiera länken så klickar du bara på den och sen är du good to go att skicka den bäst du vill. Personen som vill beställa abonnemanget behöver ingen kod utan det enda som krävs är att hen går in på länken och slutför beställningen via din alldeles egen unika beställsida - enkelt, visst? 
 

:exclamation:OBS! Om du själv nyligen har beställt ditt abonnemang och du väntar på att det ska aktiveras, så kommer din tipslänk inte att ge någon rabatt till den som beställer via din länk. Ni behöver vänta tills dess att ditt eget abonnemang är aktivt innan någon annan kan ta del av din tipsrabatt. :exclamation:

 

 

När vet jag att tipsningen har registrerats?


Som tipsare så får du ett mejl som bekräftar att ett abonnemang har beställts via din tipslänk. När den tipsades abonnemang har aktiverats så kommer du också att kunna se namnet under rubriken “Mina tipsningar” på samma sida som du hittar din tipslänk.

Har du själv blivit tipsad så kan du direkt se den tipsade personens namn på ditt Mitt Vimla.
 

P.S. Om tipsrabatten av någon anledning inte har registrerats som den ska så behöver den tipsade personen kontakta vår support så att vi kan kika närmre på ifall länken har registrerats på hens beställning eller inte.


När får jag den första tipsrabatten och hur ser den ut?


Den första rabatten får du som tipsare månaden efter att personen som du har tipsat har fått sitt abonnemang aktiverat. Tipsar du någon i mitten av september och det nya abonnemanget aktiveras i slutet av september, så får du din första tipsrabatt på 10 kr på din betalning för oktober.

Har du blivit tipsad så får du din första tipsrabatt på din första betalning. Eftersom den första betalningen alltid går ut månaden efter att ditt abonnemang har aktiverats, så kan det första beloppet för tipsad-rabatten se lite märklig ut men det är inget som du behöver oroa dig över. Om ditt abonnemang aktiveras den 15 september så kommer din första månadsavgift att bestå av 1-31 oktober (eftersom vi har förskottsbetalningar), men även för perioden 15-30 september då dessa dagar debiteras i efterskott som ett undantag.

I exemplet ovan så kommer du att få tipsrabatt för 1,5 månad. Det innebär att beloppet på den första tipsad-rabatten kommer att vara ca 15 kr istället för ordinarie 10 kr. Här kan det alltså synas ören och belopp som vid första anblick kanske inte ser ut att stämma, men det beror alltså på att systemet räknar ut rabatten automatiskt i linje med de exakta dagarna.
 

Vilka är spelreglerna som gäller för att jag ska fortsätta få min tipsrabatt?


Det är superenkelt.

  1.  Du och personen som du har tipsat eller blivit tipsad av behöver ha aktiva abonnemang hos oss, alltså kan de inte vara pausade eller avslutade.
  2.  Ni behöver båda ha betalat månadens samt föregående månaders betalningar i tid för att tipsrabatten ska registreras på nästa månad. 

Detta innebär alltså att du som tipsare inte får din tipsrabatt ifall den som du har tipsat har valt att avsluta eller pausa sitt abonnemang. Du får heller inte någon rabatt ifall du och/eller personen som du har tipsat inte har betalat månadsavgifterna i tid. Detsamma gäller för dig som har blivit tipsad, dvs. tipsaren behöver också uppfylla dessa kriterier för att du ska fortsätta få din rabatt.

Betalningen för den innestående månaden behöver vara oss tillhanda innan månadsskiftet för att rabatten ska ges den efterföljande månaden. Om en faktura betalas sent, t.ex. att augustifakturan betalas den 1:a september, så har redan betalningarna för september gått ut innan tipsrabatten hann registreras vilket innebär att tipsrabatten uteblir i september.

För att få tillbaka tipsrabatten i oktober så behöver ni båda alltså betala alla månadsavgifter inkl. september månadsavgift innan den 1:a oktober då oktoberbetalningarna går ut.


Hur vet jag hur mycket rabatt jag får nästa månad?


För att se hur mycket tipsrabatt du kommer att få nästa månad så behöver du vänta tills den sista dagen i månaden eftersom rabatterna registreras löpande på ditt Mitt Vimla. 
 

Vad betyder det när min tipsning visas som pågående eller inaktiv?


Det hittar du svaret på HÄR i vår stora tråd om betalningar.


Har du fått slut på personer att tipsa om oss?


Det ska ALDRIG ta slut på personer att tipsa! Därför har vi skapat en helt egen tråd HÄR där man som användare kan dela med sig av sin Vimla-historia eller en anledning till varför man ska beställa sitt abonnemang via just din tipslänk, schysst va? :money_with_wings::heart_eyes:


Saknar du svar på något eller misstänker du att något har blivit knasigt?


Har du en generell fråga om tipssystemet så är du varmt välkommen att ställa den här i tråden. Misstänker du dock att något har blivit knasigt med en av dina betalningar så behöver vår support ta en närmre titt på ditt abonnemang. Du hittar vår support här:

Mejl: hej@vimla.se 
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)


37 svar

Användarnivå 5
Emblem +2

Hur kan det komma sig att jag inte ser alla under tipsa längre? Nu visar den bara de som har betalt. Jag vill ha koll på hur många det eventuellt är.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hur kan det komma sig att jag inte ser alla under tipsa längre? Nu visar den bara de som har betalt. Jag vill ha koll på hur många det eventuellt är.

Tack för att du lyfter detta! 
Vi undersöker just nu varför vissa av våra användare bara ser de aktiva tipsningarna. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Varför svarar inte supporten? Tipslänken jag fick funkade inte. Kan vi registrera den i efterhand?

 

Hur många dagar ska det ta innan man får svar?

 

Just nu har våra support väldigt högt tryck och kan därför ta lite längre tid att få svar. Kom inte tipslänken med kan den som blivit tipsad höra av sig till oss så lägger vi in den. Även om det kan ta lite tid innan ni får svar.

Användarnivå 5
Emblem +2

Hur kan det komma sig att jag inte ser alla under tipsa längre? Nu visar den bara de som har betalt. Jag vill ha koll på hur många det eventuellt är.

Tack för att du lyfter detta! 
Vi undersöker just nu varför vissa av våra användare bara ser de aktiva tipsningarna. 

Tack! Har även ett mindre problem som inte tillhör tråden förvisso. När jag loggar in här på hemsidan på “Mitt Vimla” så visas inget på förstasidan utan jag måste klicka på någon annan länk, sedan kan jag trycka på start och se hur mycket surf jag har m.m. I appen visas det korrekt. Dock i appen så tar det en j*kla tid efter man verifierat sig med BankID tills informationen visas :)
Som sagt, mindre problem :)

Jag är ju den som blev tipsad och har hört av mig 3 gånger????

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @MickeMM,

Jag förstår! I och med dom ändringar som vi har gjort, så har det gjort att Mitt Vimla kan upplevas som segt. En lösning på detta arbetas det på, och för dom flesta ska det fungera som vanligt igen. Men om det fortsatt bråkar för dig så ska du veta att det håller på att arbetas på en lösning på problemet som uppstått:)

@Ann-Louise Rosemarie Som min kollega tidigare nämnde så har supporten ett väldigt högt tryck på sig och det kan innebära att det är längre svarstider för tillfället dessvärre. Jag hoppas dock att du har fått hjälp nu! 

Användarnivå 3

Det är inte möjligt att veta var folk fått ens tipslänk från? Fick nyligen mejl att någon hade använt min länk, men har ingen aning hur. Måste varit i någon gaaaammal tråd

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Sha11e,

Jag hänger med! Det är dessvärre svårt att ta reda på vart din nya tipskamrat fått tag i din tipslänk. Dock kan jag se att du har tidigare skickat din tipslänk i denna tråd, så det kan ha varit härifrån personen fått din tipslänk 😊

Användarnivå 3

Jag fick ett mejl igår kväll att någon hade använt min länk men jag hittar inte någon ny person under tipsningar?

Mejlet hade såklart inga namn eller något

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Sha11e,

Hör gärna av dig till vår support så att vi kan kika på det 😊

Jag fick ett mejl igår kväll att någon hade använt min länk men jag hittar inte någon ny person under tipsningar?

Mejlet hade såklart inga namn eller något

Tyckte att det var en bra ide du har där, så tänker följa efter det och se hur det går 😁

Och ja, det var jag som använde den.

Användarnivå 3

Jag fick ett mejl igår kväll att någon hade använt min länk men jag hittar inte någon ny person under tipsningar?

Mejlet hade såklart inga namn eller något

Tyckte att det var en bra ide du har där, så tänker följa efter det och se hur det går 😁

Och ja, det var jag som använde den.

Okej kul, tack 😄

Support sa typ att mejlet gällde någon från månaden innan. Kollade igen dock och ser ett nytt namn 👍

Svara