Klistrad tråd Tutorial

Tipsrabatter - Den stora tråden

  • 30 September 2021
  • 37 svar
  • 2330 visningar
Tipsrabatter - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +25

Finns det en bättre känsla än när din vän precis har bestämt sig för att beställa sitt nya abonnemang via just din tipslänk? We think not - vi på Vimla ääälskar rabatter och har du hittat hit så är du helt klart en av oss! Men, hur går tipsningen egentligen till? Och när kommer den första rabatten på betalningen samt vad behövs för att rabatten ska fortsätta att trilla in varje månad?
 

Även ett underbart rabattsystem kan ibland vara svårt att förstå sig på. För att det ska vara ett så fair game som möjligt så har vi en del spelregler som behöver följas för att man som tipsare eller tipsad ska fortsätta att få rabatten. I den här tråden reder vi ut det samt hur man gör för att tipsningen från början ska registreras korrekt.


För att tipsa någon


Så behöver du inte göra något mer än att gå in på ditt Mitt Vimla och kika in under rubriken “Tipsningar”. Där hittar du din alldeles egna och helt unika tipslänk som du skickar till alla som du tycker borde skaffa Vimla också.

För att kopiera länken så klickar du bara på den och sen är du good to go att skicka den bäst du vill. Personen som vill beställa abonnemanget behöver ingen kod utan det enda som krävs är att hen går in på länken och slutför beställningen via din alldeles egen unika beställsida - enkelt, visst? 
 

:exclamation:OBS! Om du själv nyligen har beställt ditt abonnemang och du väntar på att det ska aktiveras, så kommer din tipslänk inte att ge någon rabatt till den som beställer via din länk. Ni behöver vänta tills dess att ditt eget abonnemang är aktivt innan någon annan kan ta del av din tipsrabatt. :exclamation:

 

 

När vet jag att tipsningen har registrerats?


Som tipsare så får du ett mejl som bekräftar att ett abonnemang har beställts via din tipslänk. När den tipsades abonnemang har aktiverats så kommer du också att kunna se namnet under rubriken “Mina tipsningar” på samma sida som du hittar din tipslänk.

Har du själv blivit tipsad så kan du direkt se den tipsade personens namn på ditt Mitt Vimla.
 

P.S. Om tipsrabatten av någon anledning inte har registrerats som den ska så behöver den tipsade personen kontakta vår support så att vi kan kika närmre på ifall länken har registrerats på hens beställning eller inte.


När får jag den första tipsrabatten och hur ser den ut?


Den första rabatten får du som tipsare månaden efter att personen som du har tipsat har fått sitt abonnemang aktiverat. Tipsar du någon i mitten av september och det nya abonnemanget aktiveras i slutet av september, så får du din första tipsrabatt på 10 kr på din betalning för oktober.

Har du blivit tipsad så får du din första tipsrabatt på din första betalning. Eftersom den första betalningen alltid går ut månaden efter att ditt abonnemang har aktiverats, så kan det första beloppet för tipsad-rabatten se lite märklig ut men det är inget som du behöver oroa dig över. Om ditt abonnemang aktiveras den 15 september så kommer din första månadsavgift att bestå av 1-31 oktober (eftersom vi har förskottsbetalningar), men även för perioden 15-30 september då dessa dagar debiteras i efterskott som ett undantag.

I exemplet ovan så kommer du att få tipsrabatt för 1,5 månad. Det innebär att beloppet på den första tipsad-rabatten kommer att vara ca 15 kr istället för ordinarie 10 kr. Här kan det alltså synas ören och belopp som vid första anblick kanske inte ser ut att stämma, men det beror alltså på att systemet räknar ut rabatten automatiskt i linje med de exakta dagarna.
 

Vilka är spelreglerna som gäller för att jag ska fortsätta få min tipsrabatt?


Det är superenkelt.

  1.  Du och personen som du har tipsat eller blivit tipsad av behöver ha aktiva abonnemang hos oss, alltså kan de inte vara pausade eller avslutade.
  2.  Ni behöver båda ha betalat månadens samt föregående månaders betalningar i tid för att tipsrabatten ska registreras på nästa månad. 

Detta innebär alltså att du som tipsare inte får din tipsrabatt ifall den som du har tipsat har valt att avsluta eller pausa sitt abonnemang. Du får heller inte någon rabatt ifall du och/eller personen som du har tipsat inte har betalat månadsavgifterna i tid. Detsamma gäller för dig som har blivit tipsad, dvs. tipsaren behöver också uppfylla dessa kriterier för att du ska fortsätta få din rabatt.

Betalningen för den innestående månaden behöver vara oss tillhanda innan månadsskiftet för att rabatten ska ges den efterföljande månaden. Om en faktura betalas sent, t.ex. att augustifakturan betalas den 1:a september, så har redan betalningarna för september gått ut innan tipsrabatten hann registreras vilket innebär att tipsrabatten uteblir i september.

För att få tillbaka tipsrabatten i oktober så behöver ni båda alltså betala alla månadsavgifter inkl. september månadsavgift innan den 1:a oktober då oktoberbetalningarna går ut.


Hur vet jag hur mycket rabatt jag får nästa månad?


För att se hur mycket tipsrabatt du kommer att få nästa månad så behöver du vänta tills den sista dagen i månaden eftersom rabatterna registreras löpande på ditt Mitt Vimla. 
 

Vad betyder det när min tipsning visas som pågående eller inaktiv?


Det hittar du svaret på HÄR i vår stora tråd om betalningar.


Har du fått slut på personer att tipsa om oss?


Det ska ALDRIG ta slut på personer att tipsa! Därför har vi skapat en helt egen tråd HÄR där man som användare kan dela med sig av sin Vimla-historia eller en anledning till varför man ska beställa sitt abonnemang via just din tipslänk, schysst va? :money_with_wings::heart_eyes:


Saknar du svar på något eller misstänker du att något har blivit knasigt?


Har du en generell fråga om tipssystemet så är du varmt välkommen att ställa den här i tråden. Misstänker du dock att något har blivit knasigt med en av dina betalningar så behöver vår support ta en närmre titt på ditt abonnemang. Du hittar vår support här:

Mejl: hej@vimla.se 
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)


37 svar

Hej, jag har precis bundit mig till ett abonnemang hos er men jag glömde lägga in min systers tipslånk, är det något jag kan få hjälp med nu i efterhand?

 

[Flyttad till Tipsrabatter - Den stora tråden]

Det kan säkert Vimlas kundtjänst hjälpa dig med

https://www.vimla.se/kontakt

 

[Flyttad till Tipsrabatter - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +1

Det är ju faktiskt jäkligt beklagligt att jag inte kan rekommendera er längre. Hade ni varit en fungerande operatör så hade jag fortsatt att tipsa. Nu får jag ta upp ett abonnemang vid sidan av istället. 

Jag har fyra tipsningar men endast fått rabatt för tre.

Fler som har samma fel?

[Flyttad till Tipsrabatter - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @CoffeeTears,

Det är verkligen tråkigt att höra att du inte längre vill tipsa om oss. Har du lust att skicka mig ett PM med feedback så är det väldigt välkommet. Hoppas också att du i framtiden kan bli mer peppad på att tipsa om oss ifall/när vi lyckas möta dina önskemål.

Användarnivå 4
Emblem +25

Halloj @Kullen,

Jag flyttade ditt inlägg hit till vår guide om tipsrabatter. Att en tipsrabatt saknas en månad brukar betyda att en av personerna som du har tipsat har ett pausat/avslutat sitt abonnemang eller att en eller flera betalningar är sena.

Kika i guiden här uppe under rubriken “Vilka är spelreglerna som gäller för att jag ska fortsätta få min tipsrabatt?” för att läsa mer om exakt hur det funkar :slight_smile:

Hej! Jag har en fråga angående belopp för månad. Jag har tipsat 3 vänner och borde få rabbat 30 kr. Undrar varför dras det 80 kr per månad från mig? Alla mina 3 vänner anväder sitt abonnemang aktivt. Vad är det so är fel? tacksam för svaret inom kort. MVh/ Eric

[Flyttad till Tipsrabatter - Den stora tråden]

 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Eric-Markus,

Bra att du hojtar! Jag flyttade din fråga till vår stora tråd om tipsrabatter. Eftersom de är rörliga så är det inget konstigt i att en eller flera tipsrabatter uteblir ibland :blush:

Har du däremot tipsat andra om oss så behöver de här punkterna uppfyllas för att du ska få rabatten:

  1.  Du och personen som du har tipsat behöver ha aktiva abonnemang hos oss, alltså kan de inte vara pausade eller avslutade.
  2.  Ni behöver båda ha betalat månadens samt föregående månaders betalningar i tid för att tipsrabatten ska registreras på nästa månad.

Detta innebär alltså att du som tipsare inte får din tipsrabatt ifall den som du har tipsat har valt att avsluta eller pausa sitt abonnemang. Du får heller inte någon rabatt ifall du och/eller personen som du har tipsat inte har betalat månadsavgifterna i tid. 


Läs gärna vidare i guiden här uppe under rubriken “Vilka är spelreglerna som gäller för att jag ska fortsätta få min tipsrabatt?” för mer information :information_source:

Hej 

Finns någon som kan skicka till mig tipsrabatt ?

algzeri@hotmail.com 

Användarnivå 3

@Mukhtar Abdelsalam Menar du att du vill ha en tipslänk så du kan få rabatt? 

Här är min tipslänk iallafall

https://vimla.se/?201709141431530241

Jag har oxå problem med tipsningsrabatter. Har tipsat 4 personer men betalar ändå 70:-. Har inte fått den senaste som gjordes för 2-3 månader sedan.😠

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Anna Sofia1,

Toppen att du hojtar! Våra tipsrabatter är rörliga vilket innebär att du som tipsare får rabatten för de som du har tipsat de månaden som de tipsade har 1) aktiva abonnemang och 2) inga försenade betalningar. :slight_smile:

Läs gärna med i guiden här ovan under rubriken “Vilka är spelreglerna som gäller för att jag ska fortsätta få min tipsrabatt?” för en mer djupgående beskrivning av hur det funkar :star2:

1/ de har ett aktivt abonnemang!!

2/ de har inga obetalda fakturor!!

 

😠😠😠

Användarnivå 4
Emblem +25

@Anna Sofia1,

En tipsning kan också bli inaktiv ifall en faktura betalas efter förfallodatum. Be gärna de som du har tipsat att kontakta vår support så kikar vi närmre på det :blush:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Hej! Jag vill ändra mitt abonnemang, kommer jag ha kvar tipsrabbaterna? Samt, har jag möjlighet att köpa ett surf simkort hos er för att använda i en mobiltrouter?

Användarnivå 3

Hej! Jag vill ändra mitt abonnemang, kommer jag ha kvar tipsrabbaterna? Samt, har jag möjlighet att köpa ett surf simkort hos er för att använda i en mobiltrouter?

 

Ja rabatten behåller du oavsett vilket abonnemang du har (dvs hur mycket surf per månad)

 

Svarat på dina andra fråga är jag ganska säker är nej men kan inte säga definitivt

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @AdamZ,

Precis som @Sha11e har skrivit så stämmer det fint att du behåller dina tipsrabatter även ifall du ändrar din surfnivå :star2:

Gällande din andra fråga så är alla abonnemang hos oss separata i dagsläget, vilket innebär att det är ett SIM-kort per abonnemang som gäller.

De är anpassade för mobiltelefoner men funkar ofta i andra enheter, t.ex. router, men det är inget vi kan garantera eftersom det beror på hur t.ex. inställningarna ser ut i routern. Skulle du vilja testa så kan du beställa ett till abonnemang på vår hemsida och nyttja din ångerrätt genom att kontakta vår support inom 14 dagar ifall vi inte skulle få det att funka.

Användarnivå 1

Såg att en släkting fick betala full månadsavgift men en annan har min tipsrabatt. Både betalar med automatik dragning från bankkontot i samma bank.

Själv ser jag att jag får rabatt för alla som jag tipsat. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Fler som märker av en markant drop av tipsningar?

Bara denna månaden står det att 14 st av mina tipsningar är inaktiv.

 

Kanske dags för Vimla att börja lyssna lite på kunderna för jag har lite svårt och tro att de “hoppar av” för att sedan skaffa nytt genom någon annans tipslänk.

Användarnivå 5
Emblem +52

Såg att en släkting fick betala full månadsavgift men en annan har min tipsrabatt. Både betalar med automatik dragning från bankkontot i samma bank.

Själv ser jag att jag får rabatt för alla som jag tipsat. 

Har du kontrollerat allt i ovan artikel rekommenderar jag att du kontaktar vår support så tar vi en koll. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 5
Emblem +52

Fler som märker av en markant drop av tipsningar?

Bara denna månaden står det att 14 st av mina tipsningar är inaktiv.

 

Kanske dags för Vimla att börja lyssna lite på kunderna för jag har lite svårt och tro att de “hoppar av” för att sedan skaffa nytt genom någon annans tipslänk.

 

Det beror lite hur du menar. Menar du att du märkt av 140 KR skillnad i avdrag på Mars fakturan eller att 14 ligger inaktiva den första? 

Om det är det senare du menar beror det på att tipsningarna blir aktiva i takt med att Mars fakturan blir betald hos dem du har tipsat. För att få en mer exakt syn på vilka av dem man har tipsat som fortfarande är aktiva brukar jag rekommendera att ta en koll mellan 28-30:de i månaden. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Fler som märker av en markant drop av tipsningar?

Bara denna månaden står det att 14 st av mina tipsningar är inaktiv.

 

Kanske dags för Vimla att börja lyssna lite på kunderna för jag har lite svårt och tro att de “hoppar av” för att sedan skaffa nytt genom någon annans tipslänk.

 

Det beror lite hur du menar. Menar du att du märkt av 140 KR skillnad i avdrag på Mars fakturan eller att 14 ligger inaktiva den första? 

Om det är det senare du menar beror det på att tipsningarna blir aktiva i takt med att Mars fakturan blir betald hos dem du har tipsat. För att få en mer exakt syn på vilka av dem man har tipsat som fortfarande är aktiva brukar jag rekommendera att ta en koll mellan 28-30:de i månaden. 

Står de verkligen som inaktiv när ni väntar på betalning? Brukar ju stå något annat.
Kollade precis, står “Pågående”. Har inte sett tidigare att det stått så många “inaktiva” i början av månaden. :)

Användarnivå 5
Emblem +52

@MickeMM 


“Inaktiv rabatt innebär att användaren som du har tipsat eller blivit tipsad av antingen har avslutat, pausat eller inte betalt sin senaste faktura. Du får endast din rabatt om användaren som du fått eller har tipsat har ett aktivt abonnemang som de betalar i tid på. Viktiga här är att fakturan ska vara betald senast på förfallodatum för att du ska få in din tipsrabatt.
 

Pågående innebär att rabatten är på väg in på din nästkommande faktura. Det är inte helt ovanligt att den ligger pågående fram till slutet av månaden när de flesta användare betalar sina fakturor. När de har betalat månadens faktura får du din rabatt. 

Så mellan Inaktivt och Pågående är lite av en fin linje. Men till exempel om den som du har tipsat använder kortbetalning, som inte har ett förfallodatum på samma sätt som faktura har ligger användaren inaktiv fram tills dragningen är gjord på kortet. Har då några av dina användare som du har tipsat har obetalda fakturor från tidigare månad så ligger de också inaktiva. Vilket kan göra att många ligger inaktiva tidigt i månaden men hinner bli aktiva fram till nya fakturan går ut. 

Enklaste sättet för dig att lista ut vilka som har lämnat eller har obetalda fakturor är att kontakta dina tipsade och fråga. 

Användarnivå 5
Emblem +2

@MickeMM

*massa text*

Tack för svaret! Ser att några har ändrats till pågående, nästa gång ska jag kolla nga dagar efteråt. :)

Varför svarar inte supporten? Tipslänken jag fick funkade inte. Kan vi registrera den i efterhand?

 

Hur många dagar ska det ta innan man får svar?

Svara