se fakturan hos Klarna

  • 7 juli 2016
  • 24 svar
  • 226 visningar

Citat:
"Dina tidigare betalningar

För att se status på din betalning eller se din faktura var vänligen besök Klarna."

 

Och var exakt då? Loggar jag in där ser jag inte en enda faktura från Vimla...  

 

Även om ni nu tyvärr valt Klarna, varför kan ni inte fortsätta med att man kan se fakturan som en pdf fil som tidigare?

 

/Magnus


24 svar

@Magnus_H

VIMLA SLUTAR SKICKA FAKTUROR OCH FOLK KAN INTE BETALA!
https://forumet.vimla.se/topic/2070/vimla-slutar-s...

Användarnivå 4
Emblem +1

@Isabelle Tråden handlar om att medlemmarna vill ha fakturaspecifikationen (något som inte Klarna erbjuder) och att få den mejlad till sig varje månad, oavsett betalmetod. Detta är något @Nisse ordnar med manuellt. Utgår från att @md2dax läst tråden och därför skrivit sin begäran men han får gärna förtydliga om det är faktura som betalmetod han vill ha eller fakturaspecen.

@md2dax Hej David!

Vi har en smidig guide för hur du uppdaterar din betalmetod och väljer faktura på vimla.se/betalmetod

Användarnivå 4
Emblem +1

Ping @Nisse - se inlägget ovan.

Hej!

Även jag skulle vilja ha fakturor på mailen. Jag har försökt skicka pm till er på Vimla, men det fungerar inte, står att personen behöver följa mig. Tacksam för hjälp :)

/David

Tack för bra idéer @Michael

Till att börja med har vi som plan att göra om hela fakturaspecifikationen.
Det kommer bl.a. tydligt att stå på specifikationen att det inte är en faktura som ska betalas, med en länk till var man hittar fakturan hos Klarna.

 

Däremot blir det knepigare att lägga till betalmetod som just den specifika fakturan betalas via på specifikationen. Det kräver mer omfattande utveckling, men vi ska se över om/hur det kan göras bäst. Oavsett så är planen att vi ska presentera betalmetoden för specifika månader på Mitt Vimla. Det arbetar vi med just nu tillsammans med Klarna.

Vi har ingen möjlighet att visa att en faktura- eller autogirobetalning är betald eller inte. Det kan vi endast göra för de som har kort som betalmetod.Status på faktura- och atuogirobetalningar kan endast ses på Mitt Klarna.

 

Vår första tanke är att endast visa fakturaspecifikationen för de som har kortbetalning, då de inte alls kan se någon pdf-spcecifikation på sin betalning idag. Sen får vi se hur vi gör med autigiro och fakturabetalare.

Vi kommer även att se till så att momsen kommer stå på Klarnas fakturor och att deras fakturor blir tydligare gällande vilken månadskostnad fakturan gäller.

 

Vi tar gärna emot fler idéer och feed back på denna plan. Låt diskussionen fortsätta :)

Emblem +3

@Nils bra att ni inte är helt låsta. För mig så är det lika självklart som att kunna se kontoutdrag på internetbanken. Med tanke på att alla operatörer erbjuder det vad jag känner till så känns det även som fler förmodligen ser det lika självklart som kontoutdrag på internetbanken 😉 Finns det en standard så bör man ofta följa den för att framstå som seriösa, möjligen går det att hitta på något bättre men att frångå helt gör att man får en oseriös upplevelse.

 

Hade jag fått bestämma så hade följande funnits på Mitt Vimla:

 

Faktura sept 2016Autobetalning kommer ske via kort / Autobetalning kommer ske via autogiro / Faktura via e-post kommer 2016-09-02

Faktura aug 2016 | Betald 2016-08-02

...

...

 

Dvs en tabell med fakturan till vänster (länk till PDF) och till höger en länk till Klarna ALT. när betalning skett en länk till fakturan men med texten kvitto.

 

Själva fakturan på Mitt Vimla bör innehålla information om betalning. T.ex. betalningsmetod och när dragning sker (vilket blir samma dag som fakturna läggs upp för autogiro/kortbetalning)? För de som har faktura så bör det finnas en länk i PDF-en till Klarnas sida med fakturor samt information om att betalningsinformation har skickats via e-post.

 

I själva kvittot bör det istället framgå vilket sätt som betalningen skett via tillsammans med ett datum när den kommit in.

 

Statusar bör vara "kommer ske via xxx den yyy", "betalning pågår", "kvitto".

 

Skulle ni införa något liknande så skulle jag vara nöjd. Då blir det både tydligt, seriöst och bör minska antalet frågor ni får. Då man själv enkelt kan hålla reda på status. En fördel är även att ni lätt kan få upp relevanta länkar i de olika statusarna och därmed minska andelen supportärenden.

@antonj

Jag har nu skickat ut din senaste fakturaspecifikation och sett till så att du kommer få dem mailade till dig varje månad framöver.

 

@Michael

Vi är inte helt låste gällande att inte visa fakturaspecen på Mitt Vimla, men om vi ska visa dem igen så kommer vi behöva göra det mycket tydligt att det inte är fakturan som ska betalas. Det skapade en storm i supporten när de låg på Mitt Vimla tidigare. Om ni har några förslag på hur vi skulle kunna göra det bättre så lyssnar vi självklart. Låt diskussionen fortsätta.

@Nils Jag skulle också gärna få mina fakturaspecifikationer skickade på mail, både tidigare och kommande. Har du/ni möjlighet att ordna det?

Fakturan hos klarna redogör inte momsen. När skall detta fixas?

Emblem +3

@Nils tråkigt att höra. Nej, du behöver inte mejla ut de till mig.

 

Det är dock många som önskar denna funktion och därför vore det önskvärt om de kom tillbaka till Mitt Vimla. Att kunna erbjuda kvitton/specifikationer känns ju som självklart. Och med tanke på att ni kan mejla ut de så låter de ju som de finns någonstans eller kan skapas och då borde det inte vara så svårt att även ha de på Mitt Vimla.

Användarnivå 6
Nya bud alltså @Nils? Någon av er, jag minns inte vem och hittar det inte nu, sa i somras att ni skulle börja visa fakturorna på Mitt Vimla igen, just för att det var många här som ville ha tillbaka dem.

@stjaertlam

Jag har nu mailat ut alla dina tidigare fakturaspecifikationer till dig. Du kommer även att få de nya mailade till dig varje månad.

 

@Michael

Just nu har vi ingen nära plan på att visa dem på Mitt VImla igen, då det skapade alltför stor förvirring för många medlemmar. Alla som vill ha sina fakturaspecifikationer mailade till sig kommer att få det. Vill du att jag ordar det för dig också?

Emblem +3

@Nils vad är status i denna fråga? Själv skulle jag gärna via se mycket hög prio på att fakturor/kvitton dyker upp på Mitt Vimla. Det är många som saknar detta.

Hej!

 

Jag skulle också vilja få mina fakturor mailade till mig.

 

Även de gamla om det finns möjlighet!

 

Tack!

Emblem +1

@Smurfen, skicka ett PM till mig här så skickar jag ut en faktura specifikation med moms via mail!

 

Jag kan även då lägga in så att du får den utskickad till dig varje månad automatiskt! :)

 

/Viktor

Hur gör vi som behöver spec. för att få ersättning från jobbet då? Där räcker det inte med ett kontoutdrag utan ajg måste ha en fakturaspecifikation.

Jag ser inte heller mina fakturor på Klarna. Behöver ha spec. eftersom telefonen är tjänstetelefon. Gör om gör rätt Vimla!

Som alla andra här upptäckte jag precis att mina fakturor inte kommit via mail som jag tidigare fick eller att man kan läsa dom på hemsidan. 

Måste säga att det är helt sjukt hur ni Vimla bara kan ta bort en sån här sak utan att meddela kunderna. Förstår ju att detta är något som förhandlats fram med ert avtal med Klarna. 

Tyvärr behöver jag mina fakturor och tillhandahåller ni inte denna tjänsten längre måste jag byta bort er.

 

Väldigt tråkigt måste jag säga då ni annars varit en klockren leverantör. 

 

tack och hej

Användarnivå 6

Uppskattat, tack!

Emblem +1

 

Vi håller på att se över hur vi kan visa fakturaspecifikationen på Mitt Vimla utan att förvirra majoriteten av våra medlemmar.

 

Så fort vi har hittat en bra lösning så kommer det att implementeras.

 

/Viktor

Användarnivå 6

Jag vill också kunna se min faktura. @johan, jag och tydligen fler med mig skulle uppskatta om ni kunde tänka om och återigen presentera fakturorna på Mitt Vimla. 

Johan skrev så här på Facebook!! Hej! Betalar ni via kort så har ni ingen faktura, men ni kan på vimla.se/mitt-vimla se historiken genom att söka fram månaden ni vill kolla på. /Johan

Jag ville också kolla senaste faktura för någon vecka sedan. Följde länken till Klarna. Loggade in med BankID.

Väl inne, ville Klarna att jag skulle knappa in mitt bankkontonummer. Detta irriterade mig enormt. Varför ska Klarna efterfråga och försöka få tillgång till mitt bankkonto?

Jag vill också ha så lite som möjligt med Klarna att göra. Lyckligtvis kunde man komma ur detta och hamnade till sist i en lista som visade mina betalda fakturor, som jag haft tillsammans med t.ex. Apotea och Webhallen.

Där fanns just då ingen faktura fråm Vimla, inte heller finns där någon faktura från Vimla nu, när jag loggar in på Klarna.

Jag betalar med dragning på mitt Visakort. Hos Visakortföretaget kan jag se att det dragits pengar, men INGENSTANS kan jag alltså se min faktura, än mindre printa ut den (om jag nu skulle önska detta).

 

Jag vet att jag fick ett SMS från Vimla 1 juli, där det står att det är ny månad/ny betalning. Det står också att, "om du betalar med faktura, skickas den ut till din e-mail inom 24 timmar".

Jag har inte fått detta mail. Ska troligen inte ha något mail heller, eftersom jag INTE betalar med faktura.

MEN, jag vill kunna se min faktura, om jag så önskar.

Svara