Månadsbetalning

  • 1 april 2020
  • 9 svar
  • 3 visningar

Jag har gjort alla betalningar. Jag har fått en BG-avi om 90 kr. Jag kommer inte och ska inte använda dessa pengar.

Var vänliga att kontrollera detta. Vad ska jag göra? ska jag riva avin eller?


9 svar

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Per-Erik-Jonas-Rudberg,

Fick du en bankgiro-avi i posten eller till din mailadress? Jag ser på ditt abonnemang att det finns en öppen faktura för mars på 90 kr som ska betalas. Jag antar då att avin du fick är för att betala din månadsfaktura för mars.

Nu tar jag det en gång till:

1. Jag har betalat alla fakturor. Den senaste betalades den 26/3.

Den drogs från kontot den 27/3. Alltså: ALLT ÄR BETALT!!!

2. Jag fick en avi med posten den 31/3. Du skriver att du antar att

jag fick avin för att betala fakturan med!!?? Ett mycket märkligt

ekonomiupplägg för ett företag. Kunden får pengar av företaget

för att betala för sin vara.

Vad ska jag göra med avin? Detta måste bokföras som ett krav på mig.

Eftersom min oerhört enkla fråga tycks vara komplicerad för dig, så

föreslår jag att du eller någon annan ringer mig på XXXXXXXXXX


Redigerat bort telefonnumret från det offentliga forumet. @Vimla_Felix 2020-04-02


Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Per-Erik-Jonas-Rudberg,

Jag beklagar all förvirring kring mitt svar dock jag ser i vårt system att vi har inte fått betalning för mars, och att fakturan står som förfallen i Mitt Vimla. I Billogram, som du har valt som din betalmetod ser jag ingen mottagen betalning heller på 26/3 heller. Om du påstår att pengarna har dragits från ditt bankkonto för denna faktura skulle vi behöva bevis på det i form av bankkontoutdrag eftersom ingen betalning har registrerats i vårt system.

Avin du har fått betyder att Billogram har mottagit din betalning dock OCR-numret du angav stämmer inte med den som står på fakturan, dvs kan itne matcha din betalning till fakturan den hör till, enligt deras guide: https://billogram.zendesk.com/hc/sv/articles/360019844832-Varf%C3%B6r-har-jag-f%C3%A5tt-en-v%C3%A4rdeavi-

Det betyder att eftersom de kan inte lägga in din betalning mot en faktura i systemet pga fel OCR-nummer vill de återbetala pengarna. Jag skulle råda att lösa in avin, granska att OCR-numret du angav på din betalning stämmer med det som står på fakturan och om inte, gör ett nytt försök med rätt OCR-nummer.

Vi har inte möjlighet att ringa ut eftersom vi har ingen telefonsupport dock om du vill ha hjälp med detta i realtid skulle jag be dig att komma in i chatten via vimla.se/kontakt eller via Mitt Vimla.

Hej,

Normalt betalar jag 100 - 30 kr (3 st tips) = 70 kr. Den här månaden är det plötsligt 80 kr.

Varför ? Mina tipsvänner är kvar och nya är på gång.

// Jan-Olof

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Jan-Olof-Forslin,

Jag har kikat på ditt abonnemang och ser att du har tre tipsningar som står som 'pågående' i Mitt Vimla. Detta är för att tipsningar blir först aktuella när de de tipsat har betalat sina fakturor. Så fort att de har betalad sina fakturor blir dian tipsningar aktuella och då syns rabatten på din faktura i Mitt Vimla.

Jag fick en faktura den 1/3. Ocr- numret var 336426108601453. Jag är alltid

mycket noga med att kontrollera flera ggr. Den betalades den 27/3. När jag nu

går tillbaka till fakturan jag fick den 1/3 upptäcker jag till min förvåning att det

står att fakturan har förfallit till betalning den 28/3. Hur kan en faktura som

jag fick den 1/3 ha förfallit till betalning den 28/3? Det är dessutom ett annat

ocr-nr. Ni kanske känner till att vi människor kan prata med varandra. Ni skriver

att ni inte har någon telefon. Jag har under hela mitt liv aldrig varit med om ett

företag som saknar telefon! Använder ni röksignaler eller brevduvor?

JAG HAR GJORT ALLT RÄTT. NI HAR GJORT ALLT FEL. ORDNA DETTA!

En Forslin kommer plötsligt in i bilden och svamlar om några tipsningar?

Jag förstår ingenting. Skärp er!

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Per-Erik-Jonas-Rudberg,

Fakturan med OCR-numret 336426108601453 var skickad i Februari och tillhör månadsavgiften för Februari.

Din faktura för mars har ett OCR nummer som slutar på 0356, som vi har inte fått betalt för än. Du fick avin eftersom du har betalt samma faktura, troligtvis den för februari dubbelt och då vill de återbetala summan som betalats två gånger.

Det betyder att mars fakturan är obetald. Som jag nämnde ovan, du kan lösa in avin och få pengarna tillbaka, och sedan betala för mars månaden med OCR-numret som tillhör fakturan för Mars.

Eftersom du vägrar att svara på det jag skriver så skickar jag in kontoinformation

Jag vill veta, i detalj, vart jag ska skicka brevet.

Jag har fått påminnelse/krav att betala 150 kr! Jag utgår ifrån att detta fryses

tills saken år utredd. Samtliga OCR-nummer är med, vilket bevisar att du har fel!

Varför skulle jag, när jag fått fakturan, hitta på ett helt annat OCR-nr?

Det skulle, för en gångs skull, vara intressant att få svar på det jag skriver!

Vart ska jag skicka brevet?

Varje månad när jag har betalat mina räkningar och fått bekräftat att

de gått till betalning, river jag pappersfakturorna och raderar E-post-

fakturor. Alltså är det omöjligt att jag skulle använda annat OCR-nr än

det som stod på fakturan. Fakturan fick jag den 1/3. Senare upptäckte

jag att samma faktura 1/3 innehöll helt andra siffror. Ni har manipulerat/

ändrat den gamla fakturan. Det står 150 kr som fakturabelopp, och

att den har förfallit till betalning den 28/3. Mitt avtal med Vimla gäller

90 kr/mån, inte 150 kr. Hur kan det i en faktura som jag fått den 1/3

stå att den HAR förfallit till betalning den 28/3? Från början var det rätt

siffror. Så vitt jag vet, är det inte tillåtet att ändra redovisade siffror utan

motpartens medgivande. Jag påpekar igen att ni inte kan vidta några

åtgärder ang. de 150 kr eftersom jag har klagat.



Svara