Inkassokrav utan påminnelse - kundens fel.

  • 14 juni 2017
  • 19 svar
  • 8 visningar

Idag fick jag hem ett inkassokrav med abonnemangsavgiften plus påminnelseavgift 60kr samt inkassokrav 180kr. Problemet är att jag loggade in på "mitt vimla" för ett par veckor sedan för att se att allt var betalt, och allt visade sig vara betalt. Jag har inte fått en "påminnelse" i brevlådan men nu har jag minsann fått ett inkasso för Maj på beloppet + 240kr!!

Jag kontaktade Vimla som menade att det är Klarna jag får prata med. Ringer till Klarna som -självklart- inte har gjort något fel, för enligt DERAS "system" så har de allt skickat en påminnelse via post. Jag sa att enligt mina system så har ingen påminnelse kommit fram. De säger att felet ligger hos Vimla då det på deras sida visade att Maj månad var betald. Om påminnelsebrevet inte kommit fram så menar de att det är JAG som får reklamera det hos Posten för Klarna är felfria. Det är väl ändå ni som ska reklamera det hos Posten då det är Ni som är kunden i detta fallet sa jag, men en reklamation hos Posten tänker de inte göra punkt slut. Och så är det tydligen också mitt ansvar att ringa och begära påminnelsefaktura, trots att "mitt vimla" visade att fakturan var betald och hade ingen som helst anledning att tro något annat.

Jag kontaktar Vimla igen, men de menar att det är Klarna som jag måste vända mig till då Klarna är deras betalpartner.

Och Vimla kan inget göra då det inte är deras ansvar. Och Klarna kan inget göra då det inte är deras ansvar. Jag misstänker att om jag ringer Posten och försöker "reklamera" Klarnas olevererade brev, så kommer jag nog få höra att det inte är Postens ansvar.


här står jag som kund, som så många andra som jag läser i trådarna, och
har inget som helst val än att betala denna faktura då ingen tar
ansvar. Det är privatpersonens fel, som vanligt.


Och Vimla känns inte så "schysst" längre.


19 svar

Emblem +3

@Helena-Samuelsson-Filipsson nu hjälper inte detta, men mitt tips är att du ändrar till kortbetalning så slipper du vara orolig för sådant här framöver. Har du kortbetalning så dras pengarna automatiskt från ditt kort varje månad och du behöver inte tänka på mer än att det skall finnas pengar på kontot.

Problemet idag är ju att Vimla säljer fakturorna till Klarna och då är betalningen helt och hållet mellan dig och Klarna och Klarnas villkor gäller. Förhoppningsvis blir detta bättre dock när Vimla byter från Klarna som betalningspartner.

@Michael Det var precis det jag tänkte göra nu men hittar inte vart jag byter betalmetod?

Ja det är verkligen ett problem, Klarnas välkända affärsidé är ju att scamma människor fullt och totalt, så det känns ju som ett märkligt giftemål att Vimla ingått partnerskap med dem! Det får hela Vimla att se dåligt ut då det ju är vi kunder som blir hårt drabbade.

Nu kanske det blir dyrt för Vimla då detta verkar ske mest hela tiden, men jag tycker Vimla kan ersätta de drabbade kunderna på något sätt om än lite, som plåster på såren.


Får ni avslöja vem den nya betalpartnern blir, så vi kunder på ett informerat sätt kan välja att stanna eller välja annan leverantör redan nu?

Användarnivå 6
Emblem +2

@Helena-Samuelsson-Filipsson Du byter betalmetod inne på mitt vimla, om du följer anvisningen som finns på: https://support.vimla.se/articles/article/hur-byte...

Det är nog endast vimla som vet vilken som blir ny betalpartner, om det ens är klart vilken det blir ännu, vimla har endast sagt att de ska byta under året hittills. Förmodligen kommer mer information när bytet närmar sig.

Måste bara instämma klarna bara strular med massa onödiga kostnader. Snart tar jag med dem jag värvat och byter tillbaka till Telia

Användarnivå 6

Vimla är på gång att skaffa ny betalpartner så Klarna kommer vara historia snart. Eller ja, snart och snart. Planen är december. Hur som, det är på gång.

Se https://forumet.vimla.se/topic/2223/kort-sammanfat...

Tycker det är uselt att inte någon person från Vimla tar sig tiden att besvara sånt här.

@Michael

Det hjälper inte ens med kort. Klarna klarar inte ens av att dra beloppet från bankkortet. Ett flertal gånger har de inte lyckats att dra beloppet för mitt och min frus olika abonnemang hos Vimla och detta trots att det finns mer än nog när det gäller täckning på kontot.

Autogiro vågar man sig inte på för då drar väl Klarna allt som finns på kontot och mer därtill!

Klarna är bara ett annat ord för inkompetens.

Det är märkligt att inte Klarna lyckats dra om det finns pengar på kontot, men det är alltid kundens ansvar att betalning sker enligt avtalet.

En näringsidkare behöver inte ens skicka ut en faktura (även om det underlättar) och än mindre en påminnelse, även om jag tycker att det är det humanaste att göra. Företaget kan skicka fodringen till inkasso/Kronofogden (som vissa gör) direkt om man inte betalar enligt det som är avtalat.



@Mattias-Wik

Mycket märkligt att Klarna inte klarar av det som borde vara grundläggande för deras affärsidé, nämligen att genomföra en betalning när det finns täckning på kontot.

Finner ingenstans i avtalet att det skulle vara mitt ansvar för att betalningen sker då det dels finns pengar på kontot, dels då det är Klarnas ansvar att se till att dragningen genomförs.

Om det finns något i avtalet som trots allt skulle säga peka på något annat, får du gärna visa under vilken punkt i avtalet detta står. Hävdar med bestämdhet att det knappast är kundens ansvar när utebliven betalning beror på Klarnas inkompetens.

I ditt avtal står det när betalning ska ske, se den citerade texten från avtalet.

Om
det sedan inte fungerar så är det ditt ansvar att se till att det
dragits och om det inte fungerat, kontakta näringsidkaren så att
betalning kan ske på annat sätt.

Om du anser att något har blivit
fel och att du inte ska belastas för det, så får du bestrida fakturan
och så kan din motpart välja om denne vill gå vidare med ärendet till
Tingsrätt eller driva in den på annat sätt, alternativt stryka sitt
krav.

Det här är inget som jag hittat på eller nödvändigtvis tycker är rätt, men det är så lagstiftningen tillämpas.


"8.4 Debitering sker första vardagen i varje kalendermånad. Vid faktura

ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans

förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att

betalning via kort eller autogiro ska kunna genomföras.

Om det saknas tillräckliga pengar på ditt betalkort

eller konto görs en

automatisk bedömning av betalningsleverantören ifall avgiften kan

skickas som faktura. Godkänns bedömningen skickas en faktura till den

av medlemmen angivna e

-

postadressen och försök att dra pengar från

kort eller konto upphör."

@Mattias-Wik

Det är ytterst märkligt att Vimla ingår avtal med en näringsidkare vars ansvar är att ta emot betalningar för Vimlas räkning, men är ej ansvariga att det detta sker?? Snacka om att dra Vimla och dess kunder i näsan, total lurade. Vimla får dålig image då Klarna endast är ute efter att dra över Vimlas kunder, och människor som väljer Vimla (EJ Klarna) hamnar i ekonomiskt trubbel.

Vilken soppa!

@Mattias-Wik

Och nej, det spelar ingen roll vad "lagen" säger, för "lagen" ligger ljusår efter i det allra mesta. Om Vimla vill vara ett schysst företag, ja då ska Vimla föregå med gott exempel.

@Helena-Samuelsson-Filipsson


Jag gillar inte heller Klarna, de har varit i blåsväder tidigare och har liknande upplevelser som du har.

Min poäng är att du/jag som kund får inte rätt även om Klarnas hantering inte fungerat i ditt fall (och även tidigare för mig).

Det som vi kan göra är att sätta press på vår avtalspart (Vimla) som får se till att deras betallösning fungerar oavsett om de sköter den själva eller tar hjälp av ett annat företag.

Denna diskussionen ex. är ett ganska effektivt sätt att påverka, då moderatorerna garanterat läser våra inlägg och lyfter frågan uppåt.

@Mattias-Wik sa:

@Helena-Samuelsson-Filipsson

Denna diskussionen ex. är ett ganska effektivt sätt att påverka, då moderatorerna garanterat läser våra inlägg och lyfter frågan uppåt.

Så vitt jag vet har inte moderatorerna någon möjlighet att lyfta frågan uppåt, dom hjälper bara till i forumet. Men bytet av betalpartner har redan typ högsta prio då ni inte är ensamma om era klagomål mot Klarna, men för mig har det fungerat klanderfritt än så länge.

@Mattias-Wik


Get your point, men tolkar avtalstexten annorlunda.

»Debitering sker första vardagen i varje kalendermånad. […] Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via kort eller autogiro ska kunna genomföras.»

Tolkar detta som att debiteringen sker månadsvis, i samband med månadsskiftet. Mitt ansvar är att se till att det finns pengar på det aktuella kontot, men det är Klarnas/Vimlas ansvar att se till att pengarna dras från kontot (i mitt fall via mitt bankkort) och att därmed betalningen genomförs.

Den avtalstext som Vimla/Klarna har enligt 8.4 lägger knappast ansvaret på kunden i de fall då det finns täckning för betalningen på kundens konto. Ansvaret ligger då helt och hållet hos den som har i uppdrag att förmedla betalningen från kunden till företaget som kunden är kund hos, dvs ansvaret ligger Klanta, oops sorry menar Klarna.

Jag längtar till december. Då kanske vimla blir gamla goda vimla igen som det var förr, utan Klarna...

Emblem +1

Jag har inte läst allas kommentarer i detta inlägg men jag har läst de första och jag vet att en annan i min närhet råkade ut för samma sak och jag tycker det är för jävligt att varken Vimla eller klarna tar sitt ansvar kring detta, för jo även om Vimla säljer sina fakturor till "felfria klarna" så innebär det faktiskt inte att man har ryggen fri, Vimla har fortfarande ett ansvar. Jag hoppas som sagt att det nu kommer bli bättre när en ny betalpartner kommer sättas in 🙂 o jag längtar efter e-faktura 🙂


För är det något företag som verkligen inte är felfria så är det klarna. Till o med telefonförsäljare är bättre än deras kundsupport.

Tja @CoffeeTears !

Du har helt rätt i att det är vi på Vimla som bär ansvaret för hur betalningarna sköts - oavsett vilken leverantör vi använder oss av! I dagsläget är vi dock låsta att förhålla oss till Klarnas regler kring exempelvis påminnelseavgifter, förfallotider & inkassohantering. Det enda egentliga stora draget vi har att göra är att byta betalpartner - något vi också arbetat på under en längre tid.

Att byta en så central del av vår verksamhet kräver dock en hel del utveckling i våra system, samtidigt som vi verkligen vill se till att vi kan skapa en betalupplevelse som är så nära perfekt som möjligt redan från start.


I övrigt kan jag kortfattat säga att moderatorerna (tillsammans med alla som deltar här på forumet) hade stor inverkan på vårt beslut att byta betalpartner. Även om våra åtgärder ibland tar tid (längre tid än vi skulle vilja) så baseras en stor del av vår kommande roadmap på diskussionerna som förs här på forumet. Fortsätt påverka oss! 🙂

Emblem +1

Sånt här ska inte vara möjligt. Att behöva vara klämd som kund ska inte få hända.

Det är bra att alla kan komma med förslag på förbättringar, och förbättringar tar absolut tid.

Jag förstår att ni arbetat på detta under en längre tid. Väntar spänt på hur de kommer se ut framöver och vilka betalpartners som kommer dyka upp 🙂

Klarna är bokstavligt talat idioter.


Trevlig helg och Vimla på 🙂

Svara