Information kring februari-betalningen

  • 1 februari 2019
  • 25 svar
  • 17 visningar

Hej och välkomna till ett kallt och snöigt februari!


Nu är det dags för betalning igen och här kommer lite saker som är värda att tänka på kring månadsskiftet:



  • *Har du faktura som betalmetod så kommer fakturan inte längre via Klarna, utan via vår nya betalpartner Billogram. Fakturan skickas till din mail och finns även att hitta på Mitt Vimla.
  • *Denna månad börjar vi även flytta över en del autogiron från Klarna till Billogram, För att aktivera ditt nya autogiro så följer du bara guiden på vimla.se/autogiro
  • * Det kan som vanligt ta några dagar innan du kan se att pengarna dragits på konto, eller att fakturan dyker upp i mailen
  • * Står det Betalning Pågår är det bara att avvakta, då håller räkningen på att dras.
  • * Du kan uppdatera betalmetoden även om det står 0:- i Klarnarutan.
  • * Tipsrabatterna står alltid som inaktiva i början av månaden men oroa dig inte, de kommer tillbaka när alla betalningar kommit in.
  • * Potten med sparad surf kan visas fel i några dagar innan allting är helt uppdaterat.
  • * Din data fylldes på 1/2 som vanligt, du kan behöva starta om telefonen om det inte kommit igång automatiskt




Så här vid månadsskiftet kan det dröja några dagar innan betalningen görs, då vi har många medlemmar och det är många räkningar som skapas. Det alltså ta några dagar innan det syns på kontot att pengarna dragits eller innan fakturan dyker upp i mailen, men så länge du inte fått ett meddelande om att något gått fel ska det inte vara några problem.


Om dragningen inte är gjord ännu kan du kika in på Mitt Vimla och se ”Betalning Pågår” Det innebär att räkningen ligger i kö och allt du behöver göra är att avvakta. Du behöver alltså inte uppdatera betalmetoden igen så länge det står ”Betalning Pågår”


Om du fått ett mail eller sms om att något gått fel med din betalning så har inte betalningen gått igenom, kika gärna in på den här länken för att se vad det kan bero på och hur du går tillväga för att lösa det.


För att trigga ett nytt dragningsförsök är det bara att du loggar in på Mitt Vimla eller i appen och uppdaterar din betalmetod. Även om det skulle stå 0:- i Klarna-rutan så går uppdateringen av betalmetoden igenom när du klickar godkänn, och ett nytt försök görs med din valda betalmetod, tänk på att det kan dröja en dag eller två innan du kan se det nya dragningsförsöket. Du behöver dock inte uppdatera betalmetoden fler än en gång.

Beloppet på räkningen kan du hitta under Betalningar.


vimla.se/betalmetod har vi en fin bildguide för hur du uppdaterar din betalmetod!


Viktigt att tänka på under veckan är att potterna för data kan se felaktiga ut och tipsningar kommer stå som inaktiva under hela betalningsperioden eftersom att tipsrabatten baseras på aktiva abonnemang.

När alla betalningar kommit in så ska alla potter vara uppdaterade och tipsrabatter vara aktiva igen!


Ni behöver alltså inte oroa er om det ser ut som att surfen är borta, den har fyllts på som vanligt i början av månaden och tipsningarna kommer tillbaka <3


25 svar

Hej Jag försöker betala mina fakturor hos er men det går inte, det står att betalningen är utförd men det dras inget från mitt bankkonto som det brukar göra när man genomfört en betalning. Hur bär jag mig åt för att kunna betala fakturorna, vill ju inte att mina abonnemang ska bli avstängda pga att dom inte är betalda. @Isabelle_vimla

Hej,

@Isabelle_vimla jag fick ett mail om att automatisk betalning ej gått igenom. Förmodligen pga er migrering från klarna till ny betaltjänst. Jag hoppas verkligen inte detta genererar några förseningsavgifter som jag behöver betala?

@Heléne-Sehlstedt

Hej Heléne!

Som beskrivet ovan så kan det ta några dagar innan det nya försöket synd, då det är många betalningar som görs samtidigt. Nu ser allt bra ut på ditt abonnemang :)

@Gustav-Jonsson198

Jag ser att du uppdaterat betalmetoden, vad bra!
Ha lite koll på mailen och betala fakturan bara, så får du ingen betalningspåminnelse :)

Isabelle! Jag förstår inte detta? Är livrädd för bedragare, så kan du vetifiera att det stämmer att min faktura inte är betald och att det är Vimla jag har att göra med så fixar jag detta omg

Mvh/Anita Santini

@Anita-Santini

Hej Anita!

Det stämmer att din räkning är obetald. Om du loggar in på Mitt Vimla kan du uppdatera din betalmetod så görs det ett nytt försök.

Kontakta gärna supporten om du funderar över något mer!

@Isabelle_vimla som vanligt är det struligt med klarna, kan du lägga till mig så jag får billogram och kan hantera betalningarna via swisch ist.. Detta är andra månaden som klarna krånglar.. Uppdaterar betalsätt osv och det gör ingen skillnad vad jag kan se

Jag som har autogiro från Klarna behöver jag göra något eller ordnar ni med ändringen till billogram?

@Daniel-Mattsson

Jag ser att du uppdaterat betalmetoden, så du behöver inte göra mer just nu. Ha lite koll på mailen om du valde faktura bara.

@Tibor-Dani

När det är dags för dig att bytta över så får du ett sms och mail med instruktioner :)

@Isabelle_vimla

Det är uppfattat, men att hålla på så här varje månad är inte aktuellt. Finns det ingen chans att flytta över mig till betalningen som medger swisch? Det är viktigt för mig att ha en fungerande betaltjänst då jag i perioder är borta.

@Daniel-Mattsson

Absolut, om du valt fakturabetalning så flyttas du över till vår nya betallösning inför nästa betalning.

@Isabelle_vimla


Just nu har jag ingen aning om vad jag har, jag försöker bara betala... Väljer hela tiden någon variant för att få igenom betalningen?

Ohållbart, vänligen hjälp mig få det jag vill ha omgående!

@Daniel-Mattsson

Du kan dubbelkolla vilken betalmetod du har för nästa månad på Mitt Vimla under Betalningar

@Isabelle_vimla

Försöker byta från kort till faktura men den vill bara att jag lägger in den som ett kort igen.

Känns trist att behöva titta på ett annat alternativt som operatör pga en betaltjänst som inte fungerar!


Varför kan ni inte möta mig som kund och ändra från er sida när det faktiskt inte funkar?

Användarnivå 7

@Daniel-Mattsson @Isabelle_vimla

Jag tror ni missförstår varandra lite. Daniel vill byta från kortbetalning till faktura. Innebär inte det numera ett byte från Klarna till Billogram? Går det bytet att genomföra inne på Mitt Vimla?

För någon månad sedan skrev @Alex_Vimla att man skulle göra ett sådant byte via sidan www.vimla.se/bill Är det så fortfarande? Försökte surfa på supportsidorna men infon just om detta byte lyckades jag inte hitta där. Här är vad @Alex_Vimla skrev tidigare:

https://forumet.vimla.se/topic/3512/ny-betalpartne...

Inför nästa betalning så kommer vi flytta över alla som har faktura till Billogram. Så om man väljer fakturabetalning nu så kommer den via Billo.


Jag har inte möjlighet att uppdatera betalmetoden åt någon, utan det måste man göra själv.

Jag fick ett meddelande om att min autogiro-betalning av oklar anledning inte gick igenom nu vid månadsskiftet.
Jag bytte direkt till faktura för att få den betald och det verkade gå igenom där och då.

Nu några dagar senare ser jag dock att det bara står "reserverat belopp" när jag loggar in på Klarna.
Kommer fakturan att betalas eller vad ska jag göra i detta fallet?

@Mathias-Blomberg

Jag kan se att fakturan inte hade gått iväg helt som den skulle från Klarna, men nu är den på G till din mail.

Du ska kunna hitta den inom 24h både i Klarnas app och i mailen.

Jag bytte till er bara för att ni utlovade att man skulle kunna betala genom autogiro. När bytet väl var gjort fick jag reda på att det i så fall var genom klarna, vilket jag motvilligt gick med på till slut. Nu har mitt autogiro genom klarna bytts ut till idiotfaktura genom billogram, vilket inte går att ändra på något som helst sätt. Förvisso skulle jag aldrig ge fri tillgång till något av mina bankkonton till ett företag som inte ens finns på wikipedia, men om billogram åtminstone kunde skicka ut efakturor så skulle jag kunna sätta autobetalning på dem via banken. Om jag blir tvungen att göra någonting för att betala nästa räkning så byter jag operatör.

@Tibor-Dani

Jag har äntligen fått hjälp efter ett antal mail och chat m Vimla. Jag följde deras instruktion enl uppmaning efter att Billigram tagit över. Vill ju fortsätta m autogiro som tidigare. När jag kom till steget att välja bank, valde jag min bank i listan på valbara banker. Det gick inte igenom!

Så här bör det fungera:

Öppna fakturan för att betala,

Välj ANNAN BANK istället för din bank.

Skriv in ditt clearing nr och kontonummer

Därefter går betalning igenom.

Efteråt kommer möjlighet upp att välja betala kommande fakturor via autogiro.

Jag aktiverade och bekräftade och nu hoppas jag det kommer att funka m autogiro.

Tråkigt att Vimla inte kunnat ge utförlig instruktion i sin beskrivning om att välja rubriken ANNAN BANK.

På det sättet kan man skapa autogiro för betalning med hjälp av Billogram.

LYCKA TILL

@Lars-Lindqvist

@Tibor-Dani

Jag har äntligen fått hjälp efter ett antal mail och chat m Vimla. Jag följde deras instruktion enl uppmaning efter att Billigram tagit över. Vill ju fortsätta m autogiro som tidigare. När jag kom till steget att välja bank, valde jag min bank i listan på valbara banker. Det gick inte igenom!

Så här bör det fungera:

Öppna fakturan för att betala,

Välj ANNAN BANK istället för din bank.

Skriv in ditt clearing nr och kontonummer

Därefter går betalning igenom.

Efteråt kommer möjlighet upp att välja betala kommande fakturor via autogiro.

Jag aktiverade och bekräftade och nu hoppas jag det kommer att funka m autogiro.

Tråkigt att Vimla inte kunnat ge utförlig instruktion i sin beskrivning om att välja rubriken ANNAN BANK.

På det sättet kan man skapa autogiro för betalning med hjälp av Billogram.

@Lars-Lindqvist Man kan fixa autogiro!

@Isabelle_vimla
Jag fick pga detta krångel med byte av betalningsmetod ingen faktura skickad till mig för Januari. Jag betalade den idag, försenat, eftersom jag helt glömt bort den fakturan då jag varken fått mail från Vimla eller Klarna om den. Kommer det en förseningsavgift på den fakturan ändå?

Användarnivå 5

@Europi-Stefanidou-Molina Mycket bra input av dig som jag tror kommer hjälpa många andra. Självklart är ju tanken att du ska kunna lägga upp det på ett autogiro genom att välja din egen bank. Jag ska försöka ta reda på om det är något som vi, tillsammans med Billogram kan få en lösning på detta inom kort.


@Erika-Nyström Om det inte skickats med någon påminnelseavgift på fakturan så är det ingenting som kommer att skickas ut i efterhand. Känner du dig osäker så är du varmt välkommen in i chatten så att vi kan ta en titt på just din faktura.


/Alex

Svara