​Bra att veta om juni-betalningen!

  • 1 June 2018
  • 11 svar
  • 66 visningar

Hejsan alla fina!


Nu är det dags för betalning igen och här kommer lite saker som är värda att tänka på kring månadsskiftet:


* Det kan ta några dagar innan dragningen görs eller fakturan dyker upp i mailen

* Står det Betalning Pågår är det bara att avvakta

* Du kan uppdatera betalmetoden även om det står 0:- i Klarnarutan

* Tipsrabatterna står alltid som inaktiva i början av månaden, de kommer tillbaka

* Potten kan visas fel i några dagar innan den uppdaterats färdigt

* Data/samtal/mess fylls på den 1/6, du kan behöva starta om telefonen om det inte kommer igång automatiskt


Så här vid månadsskiftet kan det dröja några dagar innan betalningen görs, då vi har många medlemmar och det är många räkningar som skapas. Det alltså ta några dagar innan det syns på kontot att pengarna dragits eller innan fakturan dyker upp i mailen/hos Klarna, men så länge du inte fått ett meddelande om att något gått fel ska det inte vara några problem.

Om dragningen inte är gjord ännu kan du kika in på Mitt Vimla och se ”Betalning Pågår” Det innebär att räkningen ligger i kö och allt du behöver göra är att avvakta.


Om du fått ett mail eller sms om att något gått fel med din betalning så har inte betalningen gått igenom, kika gärna in på den här länken för att se vad det kan bero på och hur du går till väga för att lösa det.


För att trigga ett nytt dragningsförsök är det bara att du loggar in på Mitt Vimla eller i appen och uppdaterar din betalmetod. Även om det skulle stå 0:- i Klarna-rutan så går uppdateringen av betalmetoden igenom när du klickar godkänn, och ett nytt försök görs med din valda betalmetod, tänk på att det nya försöket kan dröja en dag eller två innan det sker, just på grund av att det är många betalningar som görs. Beloppet på räkningen kan du hitta under Betalningar.

Om du tidigare hade utlands- och betalsamtal aktiverat behöver du aktivera det på nytt när betalningen gått igenom.


vimla.se/betalmetod har vi en ny fin bildguide för hur du uppdaterar din betalmetod!


Viktigt att tänka på under veckan är att potterna för samtal/sms och data se felaktiga ut och tipsningar kommer stå som inaktiva under hela betalningsperioden eftersom att tipsrabatten baseras på aktiva abonnemang. När alla betalningar kommit in i mitten av nästa vecka så ska alla potter vara uppdaterade och tipsrabatter vara aktiva igen!


Ni behöver alltså inte oroa er om det ser ut som att surfen är borta, den har fyllts på som vanligt i början av månaden och tipsningarna kommer tillbaka <3


11 svar

@Isabelle_vimla

Varför har jag inte fått faktura??? Förfallodag har tidigare varit den 4:e varje månad. Det går inte att nå Klarnas support, och vad är det för tjafs om att jag ska behöva starta om telefonen för att detta ska fungera???

Oredan hos er är under all kritik!

... Eller menar ni att jag måste gå in och "uppdatera betalmetod" för att jag ska få fakturan? Varför? Jag har valt faktura via mail, har fått den via mail tidigare, jag vill ha den via mail i fortsättningen.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Monica-Lambertsson har du kikat på länken @Isabelle_vimla skrev? Här hittar du ett mer detaljerat svar på din fråga "Varför?". Men i ditt fall, om du haft faktura, verkar det som att Klarna inte godkänt dig för fakturakredit denna månaden. Varför denna bedömning har gjorts kan bara Klarna se, men ofta räcker det med att välja fakturabetalning på nytt för att få en faktura skickad till sig via mail.

De flesta företag gör inte en ny fakturabedömning från månad till månad och därför kan det vara så att man beviljas faktura ena månaden men inte nästa. Men vanligtvis rullar det på som vanligt och betalningarna sker via ens valda betalmetod utan att man behöver göra något :)

@Isabelle_vimla

Senior-rabatten saknas fortfarande under Betalningar på Mitt Vimla.


Hej Vimla!

Nu när alla uppdateringar verkar klara är ändå summan för nästa månad för hög både för mig och min fru. Vi uppdaterade från 6 GB/60 samtal till 10 GB/60 samtal för 150:- men i detaljspecen står priset 200:- för den abonnemangsnivån. Hur kan vi få det justerat?

Mvh/Björn o Irene

@Björn-Hellström

Om du uppgraderar din data så träder ändringen i kraft omgående, så den kommande betalningen är 150kr för juli och 50kr för den här månaden (ni ska ha fått 4GB extra redan den här månaden). Månaden därpå kommer du endast betala 150kr. Du kan kontrollera detta i Mitt Vimla under betalning, det ska framgå att 50kr är för den här månaden.

Du kan läsa mer om det här:

https://support.vimla.se/articles/article/andra-ma...

Läs det som står under rubriken: "Så här fungerar det att öka/minska mängden data"

@Isabelle_vimla

@Björn-Hellström

Hejsan!

Det abonnemang du valt kostar 150:-/mån.

Som Spotify säger så går uppgraderingen av abonnemanget igång direkt, så nästa räkning blir lite högre, eftersom att vi har förskottsbetalning av abonnemangen. Denna månad har du alltså fått 10GB, men bara betalat för abonnemanget med 6GB, därför är julis räkning lite högre.

Helt otroligt att Vimla håller på att strular med betalningar och sin usla betalningspartner, Klarna, VARJE månad. Det har hållit på så här i två år nu, om och om igen. Nu försöker man tricket med att lägga ut en FAQ varje månad, för att undvika massor av missnöjda kunder.

NU är det dags att se till att FIXA detta en gång för alla. Svaret är e-faktura och en online PSP (Payment Solution Provider), standard, clean och har funkat felfritt för många seriösa företag i många år. Nog med otäcka fintech-försök nu.

Lycka till!

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @andkarlsson !


Det känns klart jätte tråkigt att du känner så här gällande betalningarna via oss.

Varför vi lägger ut FAQ är just för att kunna informera om sådan som vi får många frågor om så andra medlemmar kan få svar snabbt om de ej får tag på oss direkt. Förhoppningsvis så kommer vi kunna byta från Klarna så snart vi kan så att alla kommer kunna känna sig nöjda 🙂

hej

tacksam om ni skickar ett detaljerat faktura, otroligt fel summa på faktura.. undrar om ni kan ha fel. gärna mejla fakturan.

Svara