✅ Besvarat

Bluff fakturor

  • 26 April 2021
  • 5 svar
  • 348 visningar

Hej 

Har ni haft problem med att någon skickar ut bluff fakturor i pappers form??

Jag fick i fredags 21-04-23 en faktura som var månads avgift för 19-10-01 till 19-10-31.

Låter konstigt att ni skulle skicka ut så gamla påminnelser eller ??

 

Har ni tips på hur jag ska gå till väga med detta ?

Mvh Daniel

icon

Bästa svar av Emil_Vimla 26 April 2021, 09:30

Visa original

5 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Legoego,

Vi har inte upptäckt några problem med bluffakturor men vi har däremot börjat skicka ut påminnelser kring väldigt gamla fakturor som redan ska ha blivit utskickade via e-post, påminda via e-post alt. SMS och fortfarande legat obetalda .

Dessa fakturor har vi nu valt att göra ett sista försök att driva in genom att skicka ut dem via brev innan de går vidare till inkasso.

Om du loggar in på Mitt Vimla → Betalningar kommer du med största sannolikhet se att fakturan du fått hem även ligger obetald där.

Hej Emil

Jag har också mottagit två pappersfakturor idag som avser obetalda räkningar för 2019-06 / 2019-07.

Detta verkar helskumt då jag haft autogiro på alla betalningar på detta abon innan det pausades.

Loggar jag in och kontrollerar så har alla räkningar betalats tidigare och sedan även räkningarna efter dessa månader?

Någon felaktig registrering av påminnelser på er sida kanske?

Mvh

Conny W

Användarnivå 6
Emblem +54

Hejsan @lykkew,

Jag kan se att du bytte till faktura ifrån automatisk kortbetalning till juni månad 2019 och det är juni och juli 2019 som nu skickats ut till dig. Autogirot aktiverades inte förrän den 2019‑08‑05 på ditt abonnemang för fakturabetalningarna.

Jag ser dock att du igår betalde in bägge två via Swish vilket nu innebär att du betalt fullt ut för abonnemanget.

Jag har oxå fått två pappersfakturor, Påminnelse 4 heter dem. Den ena fakturan är på 4400 kr och den andra på 183 kr. De avser ett telefonnummer som inte är mitt, och som jag inte känner igen eller vet vem som har.

De avser även en period 2018 samt 2019.. Då hade jag inte ens Vimla. Jag skaffade Vimla september 2020. 

Jag trodde ju såklart att det var bluffakturorn med bankgirot verkar gå till er (5209-8365).

När jag loggar in på Mitt Vimla så ser allt rätt ur där, där finns mitt riktiga nummer, och alla betalningar är dragna. Detta numret som står på fakturan finns inte där. 

EDIT: Har tagit bort de bifogade bilderna då de innehöll personuppgifter och detta är ett offentligt forum där alla kan se vad som postas. /Emil

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Gina Renée,

Om du fått hem fakturor för ett abonnemang du inte känner igen / inte själv beställt är det med största sannolikhet någon som använt sig av dina personuppgifter för att göra en beställning.

Jag vill att du Polisanmäler händelsen och sedan kommer in antingen i chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16) eller mailar hej@vimla.se så hjälper vi dig reda ut vad det är som hänt.

Svara