✅ Besvarat

Betaltjänster

  • 19 April 2021
  • 9 svar
  • 236 visningar

Användarnivå 5
Emblem +1

Loggade in i Vimla-appen och såg att jag hade ovanligt hög avgift på betaltjänster.

Ni får gärna kolla upp det eftersom ngt inte verkar stämma där.

 

Ni får även gärna berätta varför tipsningarna på senaste tiden uppdateras så sent. Förr så visades tipsningarna korrekt efter ca 1 vecka, men nu kan det i stort sett gå hela månaden innan det visas korrekt. Jag har (tack o lov) ännu inte debiterats ngt vilket jag är glad för, men hoppas att allt stämmer i ert system. Blir liten chock när man loggar in och ser att man ska betala över 400 kr för betaltjänsterna :)

icon

Bästa svar av Emil_Vimla 20 April 2021, 08:33

Visa original

9 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @MickeMM,

Gällande betaltjänsterna har du debiterats för köp i Google play :)

Google Play - 179 kr
Google Play - 55 kr
​​​​​​​Google Play - 99 kr
​​​​​​​Google Play - 99 kr

Det är den ena av dessa 99 kr du funderar över misstänker jag? Det är en Google molnlagring du debiterats “dubbelt” för men det verkar inte vara en dublett utan snarare att det är kostnaden för både mars och april. Dubbelkollade och ser att du inte debiterades för just denna tjänst i mars och därför har det kommit med på aprilfakturan istället.

Du får gärna dubbelkolla inne på Mitt Vimla → Förbrukning → Betaltjänster och jämföra månaderna mars och april.

Gällande dina tipsningar så ser jag att du varit med i racet länge och har kammat ihop en hel del av dem. Stort, stort tack för att du tipsar om oss! <3

Ser att många av dem står som “pågående/gula” och det är inte ovanligt i mitten av månaden utan det är vad som ska stå om en tipskamrat har fakturabetalning och denna månads faktura inte betalts ännu. Det är ingenting konstigt då den inte förfaller förrän den 28:e och det är generellt strax efter löning som de flesta av fakturabetalningarna brukar komma in.

Så efter den 25:e brukar flera av tipsningarna övergå till “grön” och ge dig rabatten och har en tipskamrat autogiro kommer det inte ändras till grönt förrän den 28:e vilket innebär att det endast visas grönt för dig i några få dagar innan de återigen övergår till att bli gula.

Användarnivå 5
Emblem +1

Tack för svaret! 

Då har det nog varit en hicka hos er, för enligt Google drogs betalningen den 5 mars för Google drive 2TB. 

Okej, då är jag med angående tipsningarna. 😁

Var det inte samma regler då, eller folk var bara snabbare på att betala? 

 

Yes. Är nog inne på det 5:e året här. Tipsningarna har gjort att jag stannat. Här även hjälpt andra få billigare. 

Användarnivå 6
Emblem +54

@MickeMM,

Jag vet faktiskt inte vad som kan ha varit orsaken till att båda månaderna debiterades nu i april… Det viktiga ur ditt perspektiv är att det inte debiterats dubbelt dvs. en gång i mars och en till gång i april för samma period! 🙂 Men jag flaggar till våra tekniker så de kan se över om det är något större som hänt eller om det bara var en tillfällighet.

Ända sedan vi bytte iväg från Klarna till Stripe / Billogram har det fungerat på detta sätt med tipsningarna :)

Med Klarna så drogs ju pengarna i början av månaden oavsett om man hade kort eller autogiro och man hade bara 14 dagar på sig att betala om man fick faktura.

Med Stripe (kort) dras ju pengarna i början av månaden precis som innan men det är de som har Billogram (faktura / autogiro) som numera tenderar att betala in i slutet av månaden istället då man har lite mer tid på sig och autogirot alltid dras den 28:e (eller första vardagen innan om den 28:e visar sig vara på en helg).

I grund och botten är det en betalning som triggar rabatten till att bli aktiv på nästa faktura och om betalning inkommit innan månadsskiftet ska du få ditt avdrag oavsett när i månaden din tipskamrat gjort sin inbetalning.

PS. I mars 2015 startade du ditt Vimla-abonnemang så du är inne på år 6 nu vilket är dubbla tiden som jag arbetat här! :D

Användarnivå 5
Emblem +1

Kolla gärna upp det, för nu har den adderat ytterligare en månad google drive.
Jag har fått notis varje månad från Google att betalningen gått igenom. Hade ngt strulat hade de stängt av 2TB för mig och satt mig som gratisanvändare. Enligt historiken så har varje betalning gått igenom den 5:e varje månad.
Känns lite otryggt så jag ska börja ta skärmdumpar och hålla koll på det, brukar oftast gå plus på tipsningarna.
Nu ser det ut som jag kommer få betala istället. :(

Så kolla gärna upp det är du sjysst!.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @MickeMM,

Det var värt att kolla upp lite mer noga så jag har bollat lite med tekniker ang. detta och det visar sig att vi inte läst in vissa debiteringsfiler korrekt på ditt abonnemang vilket gjort att dessa köp inte debiterats mot en betalning förrän nu... 

Dubbelkollar du kan du se att det inte debiterats för “Google. Inc. - 2 TB (Google One)” de senaste månaderna men nu har det trillat in i efterhand för februari och mars på din majbetalning.

Jag har även kollat på tidigare betalningar och ser att du inte kommit upp i samma summa att betala som avdraget för dina tipsningar så kostnaderna för februari och mars hade varit gratis om de debiterats på korrekt betalning.

Därför “stryker” jag kostnaderna för februari och mars (april debiteras korrekt på majbetalningen) och du bör kunna se ett avdrag med posten “Stryker efterdebiterad avgift Google. Inc. - 2 TB (Google One) X2” på betalningen.

Användarnivå 5
Emblem +1

Du får ett hjärta på svaret. Tack så hjärtligt, det uppskattar jag verkligen.
Jag ser att den adderat ytterligare en google drive så nu är summan uppe i över 600 kr.

Jag förstår inte riktigt hur det kan hända eftersom jag får meddelande från google varje gång att betalningen gått igenom. Jag ser i historiken att både Youtube music och plex dras och visas korrekt, men icke google drive.

 

Ska jag avsluta prenumerationen på drive och nästa månad testa aktivera det på nytt, tänkte om jag registreras på nytt i systemet så kanske det rättar till sig?

Tack för hjälpen! <3

Användarnivå 6
Emblem +54

@MickeMM,

Inga problem, fixade det senaste tillägget också! :)

Du behöver inte göra något med din prenumeration. Google har skött sin del och debiterat korrekt, det är vi som inte läst in filerna som gör att det kommer in på fakturan. Detta är något som ska vara löst nu så för kommande månader ska det debiteras korrekt :)

Användarnivå 5
Emblem +1

Jag litar på dig, annars hör jag av mig igen på chatten om det visas fel nästa månad.

Stort tack för all hjälp! Önskar dig en trevlig helg!

Användarnivå 6
Emblem +54

Nemas problemas @MickeMM , får passa på att önska dig detsamma! :)

Svara