✅ Besvarat

Betaltjänster?

  • 11 September 2020
  • 6 svar
  • 462 visningar

Betaltjänster 100:- har jag på min senaste faktura, vad är det?

icon

Bästa svar av Emil_Vimla 11 September 2020, 15:33

Hej @Ingvar Marcus,

Du kan se specifikation för vilket företag som debiterat dig genom mobilabonnemanget genom att logga in på Mitt Vimla -> Förbrukning -> Visa betaltjänster.

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

6 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Ingvar Marcus,

Du kan se specifikation för vilket företag som debiterat dig genom mobilabonnemanget genom att logga in på Mitt Vimla -> Förbrukning -> Visa betaltjänster.

txtnation 2 ggr 50:- 11 Juli samma klockslag. Det är inget som jag har använt mig av, är det något fel eller??

txtnation 2 ggr 50:- 11 Juli samma klockslag. Det är inget som jag har använt mig av, är det något fel eller??

Det är bedragare som Vimla hjälper med att samla in pengar. Polisanmäl.

Men va fasen säger du, är Vimla med på detta? Så jävla lågt om det är så🤭kommer avsluta mitt och alla mina vänners abonnemang och polisanmäla om det är så. Hoppas få ett svar av Vimla om detta stämmer🤔

Men va fasen säger du, är Vimla med på detta? Så jävla lågt om det är så🤭kommer avsluta mitt och alla mina vänners abonnemang och polisanmäla om det är så. Hoppas få ett svar av Vimla om detta stämmer🤔

Det är ju Vimla som drar pengarna från dig och skickar dem vidare till bedragarna. Vimla vet om att de är bedragare. Naturligtvis skulle Vimla kunna stoppa detta missbruk!!!

Användarnivå 7

Hej @Ingvar Marcus och @Borjeg,

Jag vill bara förklara hur fakturering av betaltjänster fungerar hos oss (och bland alla andra operatörer).

När du använder en betaltjänst via din mobil har du gjort ett aktivt val att använda det. Vi som operatör har funktionen som förmedlare av tjänsten, i form av att vi täcker kostnaden för tjänsten i förväg och fakturerar dig på din nästkommande faktura.

Det är alltid användaren själv som har gjort ett aktivt val att använda en betaltjänst och ansvarar för tillhörande kostnader.

Som förmedlare av en betaltjänst ansvarar vi inte för innehållet av själva tjänsten, på samma sätt som att Posten inte är ansvarig ifall någon skickar dig ett otrevligt brev.

Det är inte Vimlas (eller någon annan operatörs) ansvar att välja vilka betaltjänster våra användare ska kunna eller inte kunna använda.

I Sverige är det Etiska Rådet för Betalteletjänster som ger oberoende råd och rekommendationer kring betaltjänster. Det är också till ERB du som användare kan vända dig till för att anmäla misstänkt bedrägeri kring en betaltjänst och de ger tydliga riktlinjer för hur man då går tillväga.

Anledningen bakom varför vi inte reglerar vilka betaltjänster våra användare kan eller inte kan använda är att en tjänst som en användare skulle kalla för bedräglig kan en annan användare beställa med full avsikt att använda den.