Fråga

Betalt för något jag inte beställt

  • 29 July 2021
  • 3 svar
  • 87 visningar

Hej, upptäckte idag att jag betalt 50kr/månad sedan i november för något jag inte godkänt! Det är något som heter MobiZone. Läser på andra forum att det är fler som råkat ut för samma sak. Hur gör jag för att stoppa detta? 
Överväger också att gå till polisen och göra en anmälan. 
 


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @RonnieP,

För att stoppa dessa debiteringar från att komma på fakturan kan du logga in på Mitt Vimla → Inställningar → Stäng av utlands- och betalsamtal.

Däremot för att avsluta den prenumeration som startats med ditt telefonnummer och bestrida kostnaderna behöver du kontakta TXTNATION som sköter debiteringarna åt MobiZone.

TxtNation

Telefon:  020-110382 

E-post: help@pfi.me

Hemsida: https://www.messagecloud.co


Du kan även ta hjälp av Etiska Rådet med din bestridan som hjälper till när felaktiga betaltjänster beställts via abonnemanget.

Hej, tack för ditt svar, jag har genomfört dessa förändringar. Jag har också varit i kontakt med TXTNATION som nu har stoppat prenumerationen. Jag förstår också mitt ansvar som ägare av abonnemanget och som förälder.

Jag skulle dock önska att det skulle finnas en möjlighet att tillåta utlandssamtal, men inte betaltjänster. Hoppas detta kommer som en funktion framöver. Känns idag otydligt med vad det innebär att inte tillåta utlandssamtal, kopplar inte detta direkt till betaltjänster på internet.

Det som bekymrar mig är dock att Vimla tillåter att TXTNATION får debitera Vimlas kunder då de deras affärsidé är mycket tveksam, vilket också visar sig då de är upptagna på ERB:s (Etiska Rådet för Betaltjänster) hemsida och har varit uppe för hantering hos dem redan 2011. Vilket ansvar tar ni på Vimla för att dessa tveksamma företag utnyttjar Vimlas kunder. Enligt vad jag kan läsa mig till, dock obekräftat, har andra teleoperatörer stängt möjligheten för TXTNATION hos dem. 

Det bör sägas också att min son gjort flertalet försök att stoppa denna prenumeration genom att skicka SMS med STOPP vilket tyvärr inte funkat. Det som hjälpte var att ringa det 020nr som du noterar ovan som också finns som instruktion på ERB:s hemsida.

Jag återkommer i ärendet om jag inte lyckas få tillbaka mina pengar från dem.

Mvh

Ronnie

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @RonnieP,

Härligt att du kommit i kontakt med dem för att stoppa prenumerationen så att inga ytterligare kostnader kan tillkomma!

TXTNATION fungerar ungefär som Klarna, dvs. att de sköter betalningarna åt andra företag. Det finns många företag som använder sig utav TXTNATION för sina betalningar som inte anses bedrägliga så det är svårt att blockera ett helt företag bara för att några av deras kunder inte sköter sig. Värt att notera är även att dessa typer av köp inte kan tillkomma utan någon form av godkännande i telefonen oavsiktligt eller ej enligt ERB.

Vi håller även på att se över möjligheterna för att separera på utlands- och betalsamtal i appen så förhoppningsvis är det något vi kommer att kunna erbjuda i framtiden :)

Svara