Klistrad tråd Tutorial

Betalningar - Den stora tråden

  • 1 September 2021
  • 118 svar
  • 12297 visningar
Betalningar - Den stora tråden
Användarnivå 5
Emblem +52

Nu i betalningstider är det inte helt ovanligt att det dyker upp lite fler frågor än vanligt. I ett försök att kunna hjälpa våra användare att reda ut sina vanligaste funderingar på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt så har vi sammanställt ett kort inlägg där vi försöker besvara de vanligaste frågorna som dyker upp hos er i samband med att fakturan dimper ner i inkorgen. 

 

Jag hittar inte min faktura

  • Fakturan finns på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”. Fakturan skickas ut från oss mellan den 1:a och den 7:e varje månad så ibland kan det ta några dagar innan ni ser fakturan på mitt.vimla.se. Skulle det vara som så att fakturan inte syns direkt vid månadsskiftet så kan det därför bero på att fakturan inte har hunnit skickas ut än.

 

Hur betalar jag min faktura?

  • Har du valt kortbetalning så kommer vi att genomföra ett försök att dra pengarna från det kort som du har lagt in hos oss mellan den 1:a och den 4:e i månaden. 

  • Har du valt Billogram så har du några olika betalningsalternativ. Du kan antingen betala via (1) Autogiro, (2) Banköverföring med Mobilt Bank ID, (3) Swish, (4) Skanning av fakturans QR kod, eller (5) Betala via din Internetbank genom att knappa in fakturans OCR-nummer och Bankgiro. För mer detaljerad information angående betalmetoder, se gärna vår FAQ’s:https://faq.vimla.se/hc/sv/sections/360000417577-Betalmetoder  

 

Jag har fått dubbel månadsavgift

  • De två vanligaste anledningarna till att du har två månadsavgifter på en och samma faktura beror antingen på (1) att du precis har blivit kund hos oss (YEY välkommen), eller (2) att du har uppgraderat ditt abonnemang under månadens gång. 

  • För (1) så beror den dubbla månadsavgiften på att detta är din första faktura från oss. Beställer du exempelvis ett abonnemang den 15:e Augusti så avser fakturan som skickas ut till dig mellan den 1:a September och den 7:e September både de dagar som du har brukat abonnemanget i Augusti samt September månad. 

  • För (2) så beror den dubbla/högre månadsavgiften på kostnaden för den nya abonnemangsnivån som har använts under föregående månad. Som exempel: Diana uppgraderar sitt abonnemang från 50 GB (320 kr) till 100 GB (350 kr) den 15:e april. Diana får 50 GB tillagt på sin befintliga pott på 50 GB och den nya surfmängden börjar gälla direkt. I maj månad har Diana sin nya abonnemangs nivå på 100 GB och kostnaden för abonnemanget är denna månad 350 kr (100 GB) + 30 kr. (Då 30 kr är kostnaden för de 50 GB som tillkom under april månad.)

 

Mina tipsrabatter syns inte på mitt.vimla.se eller i appen

  • Är det så att det ser ut så här:13j4YvM9pGHks774FKkvpfwPD7sTzIB-sa-Am9cA6aZ33sfZQcUa0aEqRiyCt52BiWzSr6kPPvab1bU18uTMIUXxGkvPNJkHTpJNy9OTfL2ie-DpwcVVHsJPRcLXM77Jx8Rz7SpA=s0

  • Innebär det troligen att tipslänken inte har registrerats hos oss som den ska. Be den som du har tipsat att höra av sig till vår support så kan våra support agenter hjälpa er vidare så att ni inte går miste om tipsrabatten på 10 kr. 

 

Jag har inte fått min tipsrabatt

  • På mitt.vimla.sa under fliken “Tipsningar”  hittar du alla dina tipsningar. Där kan du hålla koll om du kommer få en tipsrabatt för kommande månad eller ej. Vi har tre olika statusar för tipsrabatten. Dessa är Inaktiv (Röd), Pågående (Gul) och Aktiv (grön). En lite mer djupgående förklaring kring dessa finner ni nedan:

 

  • Inaktiv rabatt innebär att användaren som du har tipsat eller blivit tipsad av antingen har avslutat, pausat eller inte betalt sin senaste faktura. Du får endast din rabatt om användaren som du fått eller har tipsat har ett aktivt abonnemang som de betalar i tid på. Viktiga här är att fakturan ska vara betald senast på förfallodatum för att du ska få in din tipsrabatt.

 

 

  • Pågående innebär att rabatten är på väg in på din nästkommande faktura. Det är inte helt ovanligt att den ligger pågående fram till slutet av månaden när de flesta användare betalar sina fakturor. När de har betalat månadens faktura får du din rabatt. 

 

  • Yey! Tipsrabatten är aktiv, så du får 10 kr rabatt på fakturan!

  • Det kan vara bra att tänka på att samtliga fakturor skickas ut i början av månaden och att olika användare betalar sina fakturor vid olika tidpunkt. Vad det här betyder är att det kan ta lite tid innan tipsrabatten får sin “rätta status” på Mitt Vimla och i våra system.. 

 

Betaltjänster (merkostnader till följd av betalköp)

  • Det kan hända att den posten “Betaltjänster” finns med på din fakturan. Denna post innebär att det har genomförts ett köp hos ett annat företag vilken sedan debiteras via din mobilfaktura. Vi på Vimla kan inte se vad för typ av tjänst som har köpts, däremot kan vi se i från vilket företag som köpets har genomförts. För att slippa vänta i kö till vår support kan du se vilket företag som har debiterat dig på mitt.vimla.se under fliken “Förbrukning” och sedan “Betaltjänster”. Har du frågor kring tjänsten som du blir debiterad för, eller önskar bestrida denna kostnad, så är vår rekommendation att du vänder direkt till företaget som som debiterar det. Detta eftersom själva köpet och tjänsten ligger hos företaget.

 

Det har inte dragits några pengar - varför? 

  • Om du har valt kortbetalning som betalningslösning är dessa några av de mer vanligt förekommande anledningar till att det inte har dragits några pengar från ditt kort: 

    • Ditt betalkort har gått ut. Detta löser du enkelt genom att byta ditt kort på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”.

    • Det kan vara så att du inte hade täckning på kortet när vi försökte genomföra dragningen. Detta gör självklart ingenting eftersom du kan i lugn och ro flytta över pengar på ditt kort och sedan logga in på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och trycka på betala knappen för fakturan. 

  • Om du har valt att Billogram och Autogiro som betalningslösning så är följande den vanligaste anledningen till att det inte har dragits några pengar från ditt konto: 

    • Att det inte fanns täckning på kontot den 27:e i månaden när vi genomförde dragningen. Vi kommer att genomföra ytterligare en dragning under de tre kommande arbetsdagarna så kolla gärna att du har täckning på kontot. Om du har täckning på kontot och det fortfarande inte dras några pengar, och fakturan står som obetald, så kan du betala manuellt genom att öppna och betala fakturan som har skickats till dig via e-post. Du kan även öppna fakturan på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och betala där. 

 

Skulle det vara som så att du inte får svar på just din fråga nedan så är det självfallet bara att du hör av dig till oss, antigen via chatt  eller via e-post. Du hittar våran support här: 

Chatt: vimla.se/kontakt (Öppet vardagar mellan 9-16)

Mail: hej@vimla.se


118 svar

Hi,

I notice that i got charged 443,50kr for something called betaltjänster for july. This is has never existed before and it is ridiculously high.

Cann you explain to me what it is and why I got charged now?

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hi @Quang Truong Ho,

At your Mitt Vimla > Förbrukning > Betaltjänster you can see what the payment is about. Betaltjänster is the same as paid services, for example paid calls and purchases that you choose to pay on your mobile bill 😊

Hej! 
 

jag har sedan jag blev kund hos er betalt 100kr månaden (90kr med 10kr tipsad rabatt) 

Helt plötsligt är priset 130kr i månaden (120 med rabatt) varför denna ökning? Kan inte minnas att jag fått något Mail ang prishöjning. En dag var det bara dyrare. 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Johan8542,

Den 1 juli uppdaterade vi våra abonnemang. Om ditt abonnemang har fått ett nytt pris och/eller ny surfnivå, så har vi mailat dig om detta den 1 juni.

Önskar du inte att behålla den surfnivån du har idag så kan du enkelt ändra den på ditt Mitt Vimla > Ändra abonnemang 😊

Hej, 

Jag vill informera  er att faktura i Augusti månad var redan betalt varför i Lovelle Alsterfält 07xxx står fortfarande ej betalt. Jag har kvitto i kontot att det är dragits. 

Med Vänlig Hälsning

Lovelle Alsterfält 

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Ritchelle.

Bra att du hör av dig! Detta kan vi inte undersöka via forumet utan du behöver kontakta vår support så att vi kan kika på det 😊

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16
Mejl: hej@vimla.se 

Påminner även om att inte dela telefonnummer här på forumet.

Betalar idag lördag med mitt kort. Kopplas telefonen på då igen .

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 2
Emblem

Betalar idag lördag med mitt kort. Kopplas telefonen på då igen .

Det behöver du kolla med Vimlas kundtjänst.

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Linda Petra Henriette,

Spärren släpps så fort vi tar emot betalningen och betalar du med kort så sker det omgående 😊

Fick en påminnelse för för en faktura från November förra året? Hur är det möjligt?

Abonnemanget har hela tiden betalats via kort.

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Nils Edvard Martin,

Hör gärna av dig till vår support så ska vi kika närmre på det. Vi har inte möjlighet att undersöka detta via forumet då det krävs personuppgifter.

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

Hej jag har varit tvungen att betala två gånger på samma månad hur kan det va så?

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 2
Emblem

Hej jag har varit tvungen att betala två gånger på samma månad hur kan det va så?

 

Det behöver fråga Vimlas kundtjänst om. Ingen här kan hjälpa dig med sådana frågor. De flesta här är andra kunder, inte personal.

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Erik12342,

Har du nyligen bytt betalmetod? Våra betalningar sker i förskott, då kortbetalningar dras direkt runt den 1:a-7:e i månaden den gäller och runt samma dagar skickas fakturan ut men denna förfaller inte förrän i slutet av månaden.

Så om du t.ex. byter från faktura till kort så sker dragningen för nästa månad kort efter den senaste fakturans förfallodatum 😊

Gäller det något annat så behöver du kontakta vår support så att vi kan undersöka det!

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

Hej kan jag få ert swishnummer och information om hur jag betalar en räkning som inte tillhör mig.

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Malda1967,

I detta fall behöver du kontakta vår support 😊

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Användarnivå 5
Emblem +2

Tänkte att denna frågan kanske var lämplig här.

Min mamma är dement och har inte BankID. Hon är född 1944 och kör “the old style” med bankgiro som hon får hjälp med. Jag är inte förmyndare till henne.

Jag hade mycket väl kunnat fixa ett abonnemang till henne genom mig, men då får hon inte 55+ rabatten.

Hur går man tillväga om man vill fixa ett abonnemang utan BankID?

Ping @Amanda_Vimla  :)

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @MickeMM,

Vad kul att du vill skaffa Vimla till din mamma! 🤗

På grund av säkerhetsskäl så behöver man numera bank-ID för att skaffa abonnemanget. Skaffar du det i dina personuppgifter så checkar vi ditt personnummer, och är du 55+ så får du rabatt och är du inte det så gäller ordinarie pris.

Svara