Klistrad tråd Tutorial

Betalningar - Den stora tråden

  • 1 September 2021
  • 96 svar
  • 8838 visningar
Betalningar - Den stora tråden
Användarnivå 5
Emblem +52

Nu i betalningstider är det inte helt ovanligt att det dyker upp lite fler frågor än vanligt. I ett försök att kunna hjälpa våra användare att reda ut sina vanligaste funderingar på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt så har vi sammanställt ett kort inlägg där vi försöker besvara de vanligaste frågorna som dyker upp hos er i samband med att fakturan dimper ner i inkorgen. 

 

Jag hittar inte min faktura

  • Fakturan finns på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”. Fakturan skickas ut från oss mellan den 1:a och den 7:e varje månad så ibland kan det ta några dagar innan ni ser fakturan på mitt.vimla.se. Skulle det vara som så att fakturan inte syns direkt vid månadsskiftet så kan det därför bero på att fakturan inte har hunnit skickas ut än.

 

Hur betalar jag min faktura?

  • Har du valt kortbetalning så kommer vi att genomföra ett försök att dra pengarna från det kort som du har lagt in hos oss mellan den 1:a och den 4:e i månaden. 

  • Har du valt Billogram så har du några olika betalningsalternativ. Du kan antingen betala via (1) Autogiro, (2) Banköverföring med Mobilt Bank ID, (3) Swish, (4) Skanning av fakturans QR kod, eller (5) Betala via din Internetbank genom att knappa in fakturans OCR-nummer och Bankgiro. För mer detaljerad information angående betalmetoder, se gärna vår FAQ’s:https://faq.vimla.se/hc/sv/sections/360000417577-Betalmetoder  

 

Jag har fått dubbel månadsavgift

  • De två vanligaste anledningarna till att du har två månadsavgifter på en och samma faktura beror antingen på (1) att du precis har blivit kund hos oss (YEY välkommen), eller (2) att du har uppgraderat ditt abonnemang under månadens gång. 

  • För (1) så beror den dubbla månadsavgiften på att detta är din första faktura från oss. Beställer du exempelvis ett abonnemang den 15:e Augusti så avser fakturan som skickas ut till dig mellan den 1:a September och den 7:e September både de dagar som du har brukat abonnemanget i Augusti samt September månad. 

  • För (2) så beror den dubbla/högre månadsavgiften på kostnaden för den nya abonnemangsnivån som har använts under föregående månad. Som exempel: Diana uppgraderar sitt abonnemang från 50 GB (320 kr) till 100 GB (350 kr) den 15:e april. Diana får 50 GB tillagt på sin befintliga pott på 50 GB och den nya surfmängden börjar gälla direkt. I maj månad har Diana sin nya abonnemangs nivå på 100 GB och kostnaden för abonnemanget är denna månad 350 kr (100 GB) + 30 kr. (Då 30 kr är kostnaden för de 50 GB som tillkom under april månad.)

 

Mina tipsrabatter syns inte på mitt.vimla.se eller i appen

  • Är det så att det ser ut så här:13j4YvM9pGHks774FKkvpfwPD7sTzIB-sa-Am9cA6aZ33sfZQcUa0aEqRiyCt52BiWzSr6kPPvab1bU18uTMIUXxGkvPNJkHTpJNy9OTfL2ie-DpwcVVHsJPRcLXM77Jx8Rz7SpA=s0

  • Innebär det troligen att tipslänken inte har registrerats hos oss som den ska. Be den som du har tipsat att höra av sig till vår support så kan våra support agenter hjälpa er vidare så att ni inte går miste om tipsrabatten på 10 kr. 

 

Jag har inte fått min tipsrabatt

  • På mitt.vimla.sa under fliken “Tipsningar”  hittar du alla dina tipsningar. Där kan du hålla koll om du kommer få en tipsrabatt för kommande månad eller ej. Vi har tre olika statusar för tipsrabatten. Dessa är Inaktiv (Röd), Pågående (Gul) och Aktiv (grön). En lite mer djupgående förklaring kring dessa finner ni nedan:

 

  • Inaktiv rabatt innebär att användaren som du har tipsat eller blivit tipsad av antingen har avslutat, pausat eller inte betalt sin senaste faktura. Du får endast din rabatt om användaren som du fått eller har tipsat har ett aktivt abonnemang som de betalar i tid på. Viktiga här är att fakturan ska vara betald senast på förfallodatum för att du ska få in din tipsrabatt.

 

 

  • Pågående innebär att rabatten är på väg in på din nästkommande faktura. Det är inte helt ovanligt att den ligger pågående fram till slutet av månaden när de flesta användare betalar sina fakturor. När de har betalat månadens faktura får du din rabatt. 

 

  • Yey! Tipsrabatten är aktiv, så du får 10 kr rabatt på fakturan!

  • Det kan vara bra att tänka på att samtliga fakturor skickas ut i början av månaden och att olika användare betalar sina fakturor vid olika tidpunkt. Vad det här betyder är att det kan ta lite tid innan tipsrabatten får sin “rätta status” på Mitt Vimla och i våra system.. 

 

Betaltjänster (merkostnader till följd av betalköp)

  • Det kan hända att den posten “Betaltjänster” finns med på din fakturan. Denna post innebär att det har genomförts ett köp hos ett annat företag vilken sedan debiteras via din mobilfaktura. Vi på Vimla kan inte se vad för typ av tjänst som har köpts, däremot kan vi se i från vilket företag som köpets har genomförts. För att slippa vänta i kö till vår support kan du se vilket företag som har debiterat dig på mitt.vimla.se under fliken “Förbrukning” och sedan “Betaltjänster”. Har du frågor kring tjänsten som du blir debiterad för, eller önskar bestrida denna kostnad, så är vår rekommendation att du vänder direkt till företaget som som debiterar det. Detta eftersom själva köpet och tjänsten ligger hos företaget.

 

Det har inte dragits några pengar - varför? 

  • Om du har valt kortbetalning som betalningslösning är dessa några av de mer vanligt förekommande anledningar till att det inte har dragits några pengar från ditt kort: 

    • Ditt betalkort har gått ut. Detta löser du enkelt genom att byta ditt kort på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”.

    • Det kan vara så att du inte hade täckning på kortet när vi försökte genomföra dragningen. Detta gör självklart ingenting eftersom du kan i lugn och ro flytta över pengar på ditt kort och sedan logga in på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och trycka på betala knappen för fakturan. 

  • Om du har valt att Billogram och Autogiro som betalningslösning så är följande den vanligaste anledningen till att det inte har dragits några pengar från ditt konto: 

    • Att det inte fanns täckning på kontot den 27:e i månaden när vi genomförde dragningen. Vi kommer att genomföra ytterligare en dragning under de tre kommande arbetsdagarna så kolla gärna att du har täckning på kontot. Om du har täckning på kontot och det fortfarande inte dras några pengar, och fakturan står som obetald, så kan du betala manuellt genom att öppna och betala fakturan som har skickats till dig via e-post. Du kan även öppna fakturan på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och betala där. 

 

Skulle det vara som så att du inte får svar på just din fråga nedan så är det självfallet bara att du hör av dig till oss, antigen via chatt  eller via e-post. Du hittar våran support här: 

Chatt: vimla.se/kontakt (Öppet vardagar mellan 9-16)

Mail: hej@vimla.se


96 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan igen @Villehund !

Du hittar det också i guiden. Här hittar du bredvid ditt konto kan du trycka på ändra.

Lycka till!

man undrar varför det kommer dubbla avgifter? Har haft abonnemanget pausat, och stoppade i kortet igår och aktivera det och på betalningar står det från 17/11 ca: 100kr + vanliga månadskostnaden 220kr

men måste man betala i förskott nu? Ingen vet väl kostnaden tidigare? Kanske man ringer utland och betalsamtal med…

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @L.K,

Jättebra fråga! Vi har förskottsbetalningar hos oss med undantag från den första fakturan samt i samband med att man tar bort en paus :blush:

Tar du bort pausen den 17 november så betalar du för 17-30 november i samband med december månadsavgift.

Detta gäller även ifall man uppgraderar sitt abonnemang, då uppgraderingar sker omgående så hamnar mellanskillnaden i kostnaden på nästa månads faktura.

啊哈所以你預付月費?如果我理解正確,下一張發票上的其他費用?/ LK

啊哈所以你預付月費?如果我理解正確,下一張發票上的其他費用?/ LK

是的,它是真的。 未包含在订阅中的所有消费均按欠款支付。

hej Emma! Jag undrade hur ni menar?

för jag pausade abonnemanget ca: 1 månad och öppnade den tillfälligt för ett annat kort var avstängt. Och då borde väl man endast behöva betala för den tiden som den är på? Har haft den öppen sen 17/11 till idag, men det står till sista/första. Stängs den av. Måste man betala en hel månadsavgift plus den tiden månaden före? Då borde det stå rätt där i betalningar betala månads avgift för den månad det gäller med avdrag så länge man använt den t ex 10 dagars avdrag på månadskostnaden om den är använd lika länge? Eller är det förskottsbetalning? Men hur veta före vad kostnaden blir? Fasta kostnader vet man ju. Då kan man lika bra ha bindningstid, ingen större skillnad.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @L.K!
 

Förstår att det inte alltid är lätt att tyda. Pausas abonnemanget igen 1/12 så kommer du självklart inte betala för December månad. Det som du ser som kommande faktura är preliminär och visar som om du skulle ta bort pausningen innan den blir aktiv. Då abonnemanget kommer pausas som det är tänkt 1/12 så kommer fakturan att korrigeras och du bara betalar för 17/11-30/11. 

Är det så att fakturan fortfarande ser konstig ut när den skickas ut till dig 1/12, kontakta våran support så kan de kolla mer exakt vad som kan ha skett och eventuellt korrigera det.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

 

Hej.

Har problem med att gå över till autogiro och det lustiga är att det står olika sätt att skaffa autogiro men ingen av de här två fungerar, Översikt på faktura finns inte. 

Och under "Betala och aktivera Autogiro" så finns inte alternativet Autogiro med.

Så vad gör jag?

Tack 

Mvh Mikael

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Hej jag har betalt fel betalning på 60 kr för en abbonamnag  för nr 07xxxxxxxx hur kan jag få de tillbaka

 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Hans Mikael S,

Toppen att du hojtar! Kan du kika in på ditt Mitt Vimla > Betalningar och klicka på pilen intill november? Klicka sen på “Faktura” och sen “Översikt” högst upp i hörnet.

Då ska det dyka upp “Anmäl autogiro” och sen följer du bara instruktionerna :blush:

Hej @Marija Hristovska,

Hör av dig till vår support så hjälper vi dig med din överbetalning :slight_smile:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Som rubriken lyder: var hittar jag underlag på alla betalningar som jag gjort?

Jag betalar med kort.

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @doktorn1234,

Du hittar alla dina betalningsspecifikationer på ditt Mitt Vimla > Betalningar genom att klicka på den lilla pilen intill månaden :blush:

Woke up this morning to a message from Telenor/Vimla that a payment of 129 kr to Apple had been charged to my Vimla account.  I have an android phone, and was asleep when it came in at 4:37 am 

 

How do I trace an Apple referenskod that’s not connected to an Apple account?

 

How can somebody charge Apple purchases to my phone, and how can I stop this?  Is this common?

 

/D

[Moved to Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hi @Darian Demierre30,

Of course we will help you with that!

If you do not recognize this purchase then please contact Apples support to receive more information regarding what has been purchased and to dispute the purchase  it if you still do not recognize it. You can find the purchase ID, date and time at your Mitt Vimla > Förbrukning > Betaltjänster.

To make sure that no more purchases can me made with your Vimla subscription then please turn off “Premiuntjänster” at your Mitt Vimla > Inställningar.

Thanks Amanda.

Apple suspect the purchase was made on my daughter’s phone.  She has her own Vimla account/phone number (also under my pnummer) with Premiumtjänster turned off.  So my question is how she can make payment charges with it turned off, and why it gets charged to my phone?

Apple claims that it is due to a misconfiguration by Vimla so that these charges are automatically sent to any other phone account on Vimla using my pnummer with Premiumtjänster turned on?

They have credited me the 129 kr charged without my permission.  Will this show up on my Vimla account and cancel the 129 kr you have charged?

Thanx.

/D

 

 

 

Användarnivå 2

Hej,

kan man ändra faktureringsintervall, så att man t ex betalar en gång per kvartal, eller halvår?

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Simon Edlund !

Nej dessvärre har vi endast månadsfakturering i dagsläget. 

Jag missade att betala fakturan efter att jag blivit kund hos er och fick därför abonnemanget avstängt. Har nu betalat men inte fått abonnemanget återaktiverat efter flera dagar. Är det något mer jag behöver göra?

 

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Mr P,

Toppen att du har betalat fakturan! Om du har betalat via en banköverföring så tar det ett tag innan betalningen är oss tillhanda och spärren släpps.

Du kan såklart höra av dig till vår support så kikar vi närmre på det 😊 

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Hej, 

Jag har nyligen märkt att ni har dragit 100 kr från mitt konto trots att mitt abonnemang hos er har redan avslutat från den 8 :e april, varför då?

Användarnivå 2
Emblem +1

Hej, 

Jag har nyligen märkt att ni har dragit 100 kr från mitt konto trots att mitt abonnemang hos er har redan avslutat från den 8 :e april, varför då?

Hallå!

Kika gärna i ovanstående artikel för att se om du hittar svar på din fråga. Annars är det bara att kontakta vår support, så kan ni kika på det hela tillsammans. Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Svara