Nu i betalningstider är det inte helt ovanligt att det dyker upp lite fler frågor än vanligt. I ett försök att kunna hjälpa våra användare att reda ut sina vanligaste funderingar på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt så har vi sammanställt ett kort inlägg där vi försöker besvara de vanligaste frågorna som dyker upp hos er i samband med att fakturan dimper ner i inkorgen.
Jag hittar inte min faktura
-
Fakturan finns på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”. Fakturan skickas ut från oss mellan den 1:a och den 7:e varje månad så ibland kan det ta några dagar innan ni ser fakturan på mitt.vimla.se. Skulle det vara som så att fakturan inte syns direkt vid månadsskiftet så kan det därför bero på att fakturan inte har hunnit skickas ut än.
Hur betalar jag min faktura?
-
Har du valt kortbetalning så kommer vi att genomföra ett försök att dra pengarna från det kort som du har lagt in hos oss mellan den 1:a och den 4:e i månaden.
-
Har du valt Billogram så har du några olika betalningsalternativ. Du kan antingen betala via (1) Autogiro, (2) Banköverföring med Mobilt Bank ID, (3) Swish, (4) Skanning av fakturans QR kod, eller (5) Betala via din Internetbank genom att knappa in fakturans OCR-nummer och Bankgiro. För mer detaljerad information angående betalmetoder, se gärna vår FAQ’s:https://faq.vimla.se/hc/sv/sections/360000417577-Betalmetoder
Jag har fått dubbel månadsavgift
-
De två vanligaste anledningarna till att du har två månadsavgifter på en och samma faktura beror antingen på (1) att du precis har blivit kund hos oss (YEY välkommen), eller (2) att du har uppgraderat ditt abonnemang under månadens gång.
-
För (1) så beror den dubbla månadsavgiften på att detta är din första faktura från oss. Beställer du exempelvis ett abonnemang den 15:e Augusti så avser fakturan som skickas ut till dig mellan den 1:a September och den 7:e September både de dagar som du har brukat abonnemanget i Augusti samt September månad.
-
För (2) så beror den dubbla/högre månadsavgiften på kostnaden för den nya abonnemangsnivån som har använts under föregående månad. Som exempel: Diana uppgraderar sitt abonnemang från 50 GB (320 kr) till 100 GB (350 kr) den 15:e april. Diana får 50 GB tillagt på sin befintliga pott på 50 GB och den nya surfmängden börjar gälla direkt. I maj månad har Diana sin nya abonnemangs nivå på 100 GB och kostnaden för abonnemanget är denna månad 350 kr (100 GB) + 30 kr. (Då 30 kr är kostnaden för de 50 GB som tillkom under april månad.)
Mina tipsrabatter syns inte på mitt.vimla.se eller i appen
-
Är det så att det ser ut så här:
-
Innebär det troligen att tipslänken inte har registrerats hos oss som den ska. Be den som du har tipsat att höra av sig till vår support så kan våra support agenter hjälpa er vidare så att ni inte går miste om tipsrabatten på 10 kr.
Jag har inte fått min tipsrabatt
-
På mitt.vimla.sa under fliken “Tipsningar” hittar du alla dina tipsningar. Där kan du hålla koll om du kommer få en tipsrabatt för kommande månad eller ej. Vi har tre olika statusar för tipsrabatten. Dessa är Inaktiv (Röd), Pågående (Gul) och Aktiv (grön). En lite mer djupgående förklaring kring dessa finner ni nedan:

-
Inaktiv rabatt innebär att användaren som du har tipsat eller blivit tipsad av antingen har avslutat, pausat eller inte betalt sin senaste faktura. Du får endast din rabatt om användaren som du fått eller har tipsat har ett aktivt abonnemang som de betalar i tid på. Viktiga här är att fakturan ska vara betald senast på förfallodatum för att du ska få in din tipsrabatt.

-
Pågående innebär att rabatten är på väg in på din nästkommande faktura. Det är inte helt ovanligt att den ligger pågående fram till slutet av månaden när de flesta användare betalar sina fakturor. När de har betalat månadens faktura får du din rabatt.

-
Yey! Tipsrabatten är aktiv, så du får 10 kr rabatt på fakturan!
-
Det kan vara bra att tänka på att samtliga fakturor skickas ut i början av månaden och att olika användare betalar sina fakturor vid olika tidpunkt. Vad det här betyder är att det kan ta lite tid innan tipsrabatten får sin “rätta status” på Mitt Vimla och i våra system..
Betaltjänster (merkostnader till följd av betalköp)
-
Det kan hända att den posten “Betaltjänster” finns med på din fakturan. Denna post innebär att det har genomförts ett köp hos ett annat företag vilken sedan debiteras via din mobilfaktura. Vi på Vimla kan inte se vad för typ av tjänst som har köpts, däremot kan vi se i från vilket företag som köpets har genomförts. För att slippa vänta i kö till vår support kan du se vilket företag som har debiterat dig på mitt.vimla.se under fliken “Förbrukning” och sedan “Betaltjänster”. Har du frågor kring tjänsten som du blir debiterad för, eller önskar bestrida denna kostnad, så är vår rekommendation att du vänder direkt till företaget som som debiterar det. Detta eftersom själva köpet och tjänsten ligger hos företaget.
Det har inte dragits några pengar - varför?
-
Om du har valt kortbetalning som betalningslösning är dessa några av de mer vanligt förekommande anledningar till att det inte har dragits några pengar från ditt kort:
-
Ditt betalkort har gått ut. Detta löser du enkelt genom att byta ditt kort på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”.
-
Det kan vara så att du inte hade täckning på kortet när vi försökte genomföra dragningen. Detta gör självklart ingenting eftersom du kan i lugn och ro flytta över pengar på ditt kort och sedan logga in på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och trycka på betala knappen för fakturan.
-
-
Om du har valt att Billogram och Autogiro som betalningslösning så är följande den vanligaste anledningen till att det inte har dragits några pengar från ditt konto:
-
Att det inte fanns täckning på kontot den 27:e i månaden när vi genomförde dragningen. Vi kommer att genomföra ytterligare en dragning under de tre kommande arbetsdagarna så kolla gärna att du har täckning på kontot. Om du har täckning på kontot och det fortfarande inte dras några pengar, och fakturan står som obetald, så kan du betala manuellt genom att öppna och betala fakturan som har skickats till dig via e-post. Du kan även öppna fakturan på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och betala där.
-
Skulle det vara som så att du inte får svar på just din fråga nedan så är det självfallet bara att du hör av dig till oss, antigen via chatt eller via e-post. Du hittar våran support här:
Chatt: vimla.se/kontakt (Öppet vardagar mellan 9-16)
Mail: hej@vimla.se