Klistrad tråd Tutorial

Betalningar - Den stora tråden

  • 1 September 2021
  • 42 svar
  • 2922 visningar
Betalningar - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +21

Nu i betalningstider är det inte helt ovanligt att det dyker upp lite fler frågor än vanligt. I ett försök att kunna hjälpa våra användare att reda ut sina vanligaste funderingar på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt så har vi sammanställt ett kort inlägg där vi försöker besvara de vanligaste frågorna som dyker upp hos er i samband med att fakturan dimper ner i inkorgen. 

 

Jag hittar inte min faktura

  • Fakturan finns på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”. Fakturan skickas ut från oss mellan den 1:a och den 7:e varje månad så ibland kan det ta några dagar innan ni ser fakturan på mitt.vimla.se. Skulle det vara som så att fakturan inte syns direkt vid månadsskiftet så kan det därför bero på att fakturan inte har hunnit skickas ut än.

 

Hur betalar jag min faktura?

  • Har du valt kortbetalning så kommer vi att genomföra ett försök att dra pengarna från det kort som du har lagt in hos oss mellan den 1:a och den 4:e i månaden. 

  • Har du valt Billogram så har du några olika betalningsalternativ. Du kan antingen betala via (1) Autogiro, (2) Banköverföring med Mobilt Bank ID, (3) Swish, (4) Skanning av fakturans QR kod, eller (5) Betala via din Internetbank genom att knappa in fakturans OCR-nummer och Bankgiro. För mer detaljerad information angående betalmetoder, se gärna vår FAQ’s:https://faq.vimla.se/hc/sv/sections/360000417577-Betalmetoder  

 

Jag har fått dubbel månadsavgift

  • De två vanligaste anledningarna till att du har två månadsavgifter på en och samma faktura beror antingen på (1) att du precis har blivit kund hos oss (YEY välkommen), eller (2) att du har uppgraderat ditt abonnemang under månadens gång. 

  • För (1) så beror den dubbla månadsavgiften på att detta är din första faktura från oss. Beställer du exempelvis ett abonnemang den 15:e Augusti så avser fakturan som skickas ut till dig mellan den 1:a September och den 7:e September både de dagar som du har brukat abonnemanget i Augusti samt September månad. 

  • För (2) så beror den dubbla/högre månadsavgiften på kostnaden för den nya abonnemangsnivån som har använts under föregående månad. Som exempel: Diana uppgraderar sitt abonnemang från 50 GB (320 kr) till 100 GB (350 kr) den 15:e april. Diana får 50 GB tillagt på sin befintliga pott på 50 GB och den nya surfmängden börjar gälla direkt. I maj månad har Diana sin nya abonnemangs nivå på 100 GB och kostnaden för abonnemanget är denna månad 350 kr (100 GB) + 30 kr. (Då 30 kr är kostnaden för de 50 GB som tillkom under april månad.)

 

Mina tipsrabatter syns inte på mitt.vimla.se eller i appen

  • Är det så att det ser ut så här:13j4YvM9pGHks774FKkvpfwPD7sTzIB-sa-Am9cA6aZ33sfZQcUa0aEqRiyCt52BiWzSr6kPPvab1bU18uTMIUXxGkvPNJkHTpJNy9OTfL2ie-DpwcVVHsJPRcLXM77Jx8Rz7SpA=s0

  • Innebär det troligen att tipslänken inte har registrerats hos oss som den ska. Be den som du har tipsat att höra av sig till vår support så kan våra support agenter hjälpa er vidare så att ni inte går miste om tipsrabatten på 10 kr. 

 

Jag har inte fått min tipsrabatt

  • På mitt.vimla.sa under fliken “Tipsningar”  hittar du de användare som du har tipsat. Där kan du hålla koll om du kommer få en tipsrabatt för kommande månad eller ej. Vi har tre olika statusar för tipsrabatten. Dessa är Inaktiv (Röd), Pågående (Gul) och Aktiv (grön). En lite mer djupgående förklaring kring dessa finner ni nedan:

 

  • Inaktiv rabatt innebär att användaren som du har tipsat antingen har avslutat, pausat eller inte betalt sin senaste faktura. Du som har tipsat får endast din rabatt om användaren har ett aktivt abonnemang som de betalar sina fakturor i tid på. Viktiga här är att fakturan ska vara betald senast på förfallodatum för att du som har tipsat ska få in din tipsrabatt.

 

 

  • Pågående innebär att rabatten är på väg in på din nästkommande faktura. Det är inte helt ovanligt att den ligger pågående fram till slutet av månaden när de flesta användare betalar sina fakturor. När de har betalat månadens faktura får du som har tipsat din rabatt. 

 

  • Yey! Tipsrabatten är aktiv, så du får 10 kr rabatt på fakturan!

  • Det kan vara bra att tänka på att samtliga fakturor skickas ut i början av månaden och att olika användare betalar sina fakturor vid olika tidpunkt. Vad det här betyder är att det kan ta lite tid innan tipsrabatten får sin “rätta status” på Mitt Vimla och i våra system.. 

 

Betaltjänster (merkostnader till följd av betalköp)

  • Det kan hända att den posten “Betaltjänster” finns med på din fakturan. Denna post innebär att det har genomförts ett köp hos ett annat företag vilken sedan debiteras via din mobilfaktura. Vi på Vimla kan inte se vad för typ av tjänst som har köpts, däremot kan vi se i från vilket företag som köpets har genomförts. För att slippa vänta i kö till vår support kan du se vilket företag som har debiterat dig på mitt.vimla.se under fliken “Förbrukning” och sedan “Betaltjänster”. Har du frågor kring tjänsten som du blir debiterad för, eller önskar bestrida denna kostnad, så är vår rekommendation att du vänder direkt till företaget som som debiterar det. Detta eftersom själva köpet och tjänsten ligger hos företaget.

 

Det har inte dragits några pengar - varför? 

  • Om du har valt kortbetalning som betalningslösning är dessa några av de mer vanligt förekommande anledningar till att det inte har dragits några pengar från ditt kort: 

    • Ditt betalkort har gått ut. Detta löser du enkelt genom att byta ditt kort på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar”.

    • Det kan vara så att du inte hade täckning på kortet när vi försökte genomföra dragningen. Detta gör självklart ingenting eftersom du kan i lugn och ro flytta över pengar på ditt kort och sedan logga in på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och trycka på betala knappen för fakturan. 

  • Om du har valt att Billogram och Autogiro som betalningslösning så är följande den vanligaste anledningen till att det inte har dragits några pengar från ditt konto: 

    • Att det inte fanns täckning på kontot den 27:e i månaden när vi genomförde dragningen. Vi kommer att genomföra ytterligare en dragning under de tre kommande arbetsdagarna så kolla gärna att du har täckning på kontot. Om du har täckning på kontot och det fortfarande inte dras några pengar, och fakturan står som obetald, så kan du betala manuellt genom att öppna och betala fakturan som har skickats till dig via e-post. Du kan även öppna fakturan på mitt.vimla.se under fliken “Betalningar” och betala där. 

 

Skulle det vara som så att du inte får svar på just din fråga nedan så är det självfallet bara att du hör av dig till oss, antigen via chatt  eller via e-post. Du hittar våran support här: 

Chatt: vimla.se/kontakt (Öppet vardagar mellan 9-16)

Mail: hej@vimla.se


42 svar

Användarnivå 1

hejsan , både jag och min sambo har nu sett att aug fakturan inte dragits och i appen står det att nästa betaning beatbetas (september), är det fler som har samma problem eller är jag bara korkad ? xD 

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Samma för mig 

Samma här

Jag har samma problem, fick sms nu på morgonen, I bank appen är det dragit den 28e

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej alla!

Vanligtvis brukar vi börja med betalningarna redan den 1:a varje månad men eftersom den 1:a denna månad var på en söndag väntade vi till idag med att börja men kommer att ske inom kort. Augustibetalningen kommer alltså att gå ut nu under de närmsta 1-2 dagarna :)

Kortbetalning: Pengarna kommer att dras automatiskt från kortet idag eller imorgon.

Fakturabetalning: Fakturan kommer via e-post idag eller imorgon och förfaller sedan den 28:e som vanligt.

Kan ni ringa tänker flytta ett abonnemang till villa!

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Lennart Lövgren,

Vad kul att du vill flytta ditt abonnemang till oss! :smiley:

Du kan beställa nummerflytten direkt på vår hemsida vimla.se/bestall

Vad som är bra att veta är att vi säger upp ditt befintliga abonnemang från och med dagen som ditt nummer flyttar in till oss.

Om du inte har någon uppsägningstid hos din nuvarande operatör så kan du alltså låta oss sköta uppsägningen. Om det är så att du inte vet ifall du har någon uppsägningstid eller inte så rekommenderar jag att du kikar på det och skulle det vara så att du har det så kan du själv säga upp abonnemanget i förväg för att undvika dubbla kostnader.

Om du har frågor eller funderingar gällande en beställd nummerflytt så finns vår fina support redo att hjälpa dig via chatt eller mejl.

Du hittar supporten här:

Chatt: vimla.se/kontakt under vardagar kl 9-16

Mejl: hej@vimla.se 

Hej jag skulle höra om jag kan få skjuta fram min september fraktura till den siste oktober så betalar jag in dubbla betalningar både okt och september. Mvh Rebecca 

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Användarnivå 3
Emblem

Det bör du kunna få hjälp med, om du kontaktar Vimlas kundtjänst. Klicka på "Kontakta supporten" här nedan.

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Anne Rebecca,

Vi förstår att man ibland kan vilja skjuta fram en betalning. I undantagsfall kan vi göra det, men eftersom det beror dels på vad betalningen avser samt dels på hur den tidigare betalningshistoriken ser ut, så behöver du höra av dig till vår support för att vi ska kunna kika på ifall det är möjligt :blush:

Vår support finns här redo att hjälpa dig:

Chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16)
Mail: hej@vimla.se 

När kommer fakturan? Samma datum man öppnade abonnemanget eller är det samma för alla? Står inte i mitt vimla, bara betalda.

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Användarnivå 6
Emblem +50

Fakturor kommer alltid bland första dagarna på månaden. Gäller för alla abonnenter.

Varför syns inte vimla när man söker efter bg/pg konto på webben? Det borde stå på hemsidan först, uppe eller nere och kontaktuppgifter.och hur ordna autogiro? Har provat fast jag betalde genom bankinsättning, varför inte e-faktura?

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Användarnivå 6
Emblem +50

Vimla har en betalningsleverantör som heter Billogram som sköter alla fakturor, så inte så konstig för att du inte kan hitta Vimla med BG/PG. Autogiro kan läggas in när du har fått din första fakturan från Vimla/Billogram per mail. 

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @L.K,

Det som @MichaelF har skrivit stämmer finfint :ok_hand:

Autogirot aktiverar du via mobilt bank-ID när du har fått din första faktura via mejl. Här finns en schysst guide med bilder på hur du då går tillväga.

I appen står det att fakturan föe september är försenad.

Fick tidigare mail om att Vimla mottagit betalning för just denna faktura. Vad är det som är försenat? Se bifogade screenshots.

 

 

[Flyttad till ‘Betalningar - Den stora tråden’]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Carl Rosén !

Vad roligt att du har hittat in till oss! 
Det brukar ta något dygn innan betalningen kommer in till oss så runt 14 idag ska du kunna se September som betald. Självklart kommer du inte få någon påminnelse för detta. Håll ett öga på mitt.vimla.se>betalningar. 

Vill du kan vår support absolut ta en närmare koll på just ditt abonnemang. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Har aldrig fått något simkort från Er, har sagt upp det avtal jag avsåg att ingå med Er. Allt detta skedde i början av augusti men Ni har inte agerat, ser nu att avtalet enligt Er kvarstår. Att kontakta Er och få hjälp är under all kritik då ett sim kort tydligen krävs för att nå Er. Förutom ett forum då som kan läsas av alla. Var vänlig avsluta avtalet som aldrig träffats då Ni inte levererat något simkort.

Vänligen 

Zorklin

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Zorklin !

Du behöver inte ha ett fungerande abonnemang eller inlogg för att ta kontakt med våran support. Vår chatt hittar du här: vimla.se/chatt och du kan maila oss på hej@vimla.se du behöver alltså inte ha något abonnemang för att få hjälp. Däremot kan vi inte svara här på forumet då detta är ett publikt forum och vi skulle behöva personuppgifter från dig för att kunna gå vidare.

 

Har du redan mailat oss kan du vänta eller kika in på våran chatt som är öppen mellan 9-16 vardagar.

 

Kul, den adressen har jag redan skickat till två olika gånger utan respons!

Hej när ska dragit oktober betalning tack

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Abdulkadir Güven 

Vad kul att du har hittat in på vårat forum! 

Vi kommer dra Oktober fakturan via kort mellan 1-5 i månaden så kommer ske under helgen. 

Varför dras det ej från mitt autogiro??

det har ni gjort tidigare!!

vil ej se några pålagor!!??

 

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Jens-Christian !

Vad roligt att du har hittat in på vårat forum! 

Några saker som kan vara bra att ta en koll på är:

  • Finns det pengar på rätt konto?
  • Vilket konto dras det ifrån?

Detta kan du kolla om du går in på din faktura och kikar under översikt. 

Ligger allt rätt där men ser fortfarande lite konstigt ut rekommenderar jag att du kontaktar våran support. 

Du hittar supporten här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Varför är det så struligt att betala sin månadsfaktura? 

Har giltiga kortuppgifter inlagda och det finns pengar på kontot men ni lyckas inte med betalningen. 

Ofattbart dåligt! 

 

[Flyttad till Betalningar - Den stora tråden]

Svara