Betalning via vimla reflekterar inte korrekt på Mitt vimla

  • 18 december 2018
  • 18 svar
  • 5 visningar

Jag släpper på betalsamtal och betalar annons på blocket med telefonen, vilket kostar mig 30:-.

Detta var VECKOR sedan det gjordes, och har inte reflekterats på mitt konto under betaltjänster eller liknande.

Var god kontrollera detta och korrigera detta så det visas korrekt för mig.
Har inte tid att sitta i chatten, mailen tar år innan man får svar på, av egen tidigare erfarenhet. Varit "stor backlog" i flera år.
Ni kan enkelt se vilket abonnemang ni ska kolla på genom min profil.

Korrigera så detta visas korrekt, så jag slipper bli efterdebiterad i framtiden för något fel som ligger hos Er, och som inte är mitt fel.


Andreas J


18 svar

@Lidback

Har liknande problem, i november ringde jag ett betalnummer och har fortfarande inte blivit debiterad. Ringde samma nummer i början på december och inte heller det syns på min faktura. Vore drygt om jag tvingas betala för det om flera månader (även om det i mitt fall bara handlar om några kronor).

@Spotify Jag anser att Vimla lär fixa detta illa kvickt, eller själva få stå för kostnaden då deras system inte funkar som det skall.
Visst vi kunder har ett eget ansvar att hålla koll. Men nu är det upp till Vimla att agera snabbt och korrigera detta så att allt blir rätt.
Drar de ut på tiden och låter det nå veckor/månader så tycker jag personligen att de ska få stå för kostnaderna åt kundernas vägnar. Det är bara min åsikt.

De lär va medvetna om prolemet när de läser denna tråd.
Har tyvärr inte tid att sitta i chatt. De har ett ansvar att även läsa här.


Får hoppas på det bästa, men med Vimla's historik gällande att få saker gjorda så är jag skeptisk. Men man kan alltid bli motbevisad.

@Lidback

Jag kontaktade Vimla angående mitt problem i början på december och svaret i mitt fall var:

"Så här fungerar det, när du ringer ett betalsamtal så genereras det filer hos leverantören som den betaltjänst du ringde använder. Dessa filer skickas till oss och utifrån de debiterar vi. Eftersom vi inte på förhand vet vad ett samtal kostar. Så fort de kommer in till oss så debiterar vi ditt konto."

Nu har det ändå gått lite drygt 3 veckor sedan jag ringde samtalet i november men det har inte rättat till sig än. Jag ringde bara betalsamtalet för att jag visste att det inte skulle kosta mig något extra i november eftersom jag hade tipsrabatter att ta av. Lite jobbigt att inte riktigt veta när betalningen faktiskt sker även om det i mitt fall bara är tal om några kronor.

Är det någon av er andra kunder som betalat för något via sms/samtal i november/december och faktiskt blivit debiterad korrekt?

Samma här! Använt betaltjänster sedan september då jag bytte till Vimla 2.0. Använt varje månad utan att bli debiterad ännu. Riktigt dåligt att man inte löser detta. Använt betaltjänster för att utnyttja mina tipsningar varje månad. Dock utan att bli debiterad sedan det nya SIM kortet kom in i min mobil.

@Andyman

Verkar inte helt bra om du inte blivit debiterad för något du köpte i september. Jag har för övrigt Vimla 1.0 så det är inte bara ett isolerat problem till Vimla 2.0. Här vill man betala för sig och så fungerar det inte.

Användarnivå 7

Detta är ju med på listan över kända fel i Vimla 2.0! Men kanske även drabbar Vimla classic?

Enl. inlägg från @Alex_Vimla så skulle problemet vara fixat: https://forumet.vimla.se/topic/3350/roaming-samma-...

Det handlar om någon slags problem med att läsa in datafiler.

Hade en känsla av att @Alex_Vimla förklarade många av de där felen på listan som avklarade lite väl fort...

@Sven

Antar att du syftar på det som står under "*Betal-SMS - fungerar inte alltid"? Jag tror det är ett helt annat problem som åsyftas där, här är det mer själva betalningen som drar ut på tiden onödigt länge.

Användarnivå 7

Jag fick för mig att de problemen är kopplade till varandra. Men jag kanske har fel. Det är svårt att vara säker med den bristfälliga info som ges.

@Spotify sa:

@Sven
Antar att du syftar på det som står under "*Betal-SMS - fungerar inte alltid"? Jag tror det är ett helt annat problem som åsyftas där, här är det mer själva betalningen som drar ut på tiden onödigt länge.

Ta tex att jag ringt och skänkt 100 kr till Radiohjälpen under september . Syns varken under betaltjänster på MITT VIMLA eller att Vimla har debiterat mig ännu. så problemen kvarstår....

Användarnivå 5

@Lidback @Andyman

På Vimla 2.0 så har vi just nu en bugg vilket gör att det är en delay på när vi får in dessa uppgifter, och dessvärre kan det röra sig om veckor nu.


@Sven Detta är inte relaterat till att betalsamtal/sms inte fungerar, utan det är "endast" att det tar längre tid innan vi får in debiteringarna i systemen.


@Spotify På Vimla 1.0 är detta inget problem, däremot så kan det ta tid för företaget i sig att skicka filerna med debiteringen till oss, men så fort vi får dessa filer så kommer det synas på Mitt Vimla.


/Alex

@Alex_Vimla Kan tillägga att jag INTE är på VImla 2.0 utan gamla "vanliga" vimla. Problemet kvarstår,

Edit: Har ALDRIG varit problem, det har debiterats och synts på Mitt Vimla inom timmar/enstaka dag förut varje gång.
Nu däremot har det gått veckor.

Användarnivå 5

@Lidback Okej, detta är inget som jag fått rapporterat till mig på Vimla classic.


Du får gärna återkomma i supporten så vi kan kika på om någonting har strulat, däremot så är det som jag nämnde innan, att så fort vi får in uppgifterna från företaget så kommer det även in på MV och i våra system.


/Alex

Tack för att du hänvisar till supporten när jag berättat om min erfarenhet gällande mail och att jag inte har tid att sitta i chatten då jag jobbar dagtid.
Känns lite ignorant som svar. Men nu sitter jag i chatten och fått lov att ta ledig tid från mitt jobb.
Hoppas få svar i chatten om varför det inte registrerats och att det blir korrigerat. Synd att man förlorar slantar av arbetstid för att man är tvungen att gå från jobbtiden för att sitta i chatten i otaliga minuter och sitter än kvar där det väntas på "tekniker" som ska se över det hela.


@Alex_Vimla sa i [Betalning via vimla reflekterar inte korrekt på Mitt vimla](/post/21588):

>

@Lidback Okej, detta är inget som jag fått rapporterat till mig på Vimla classic.


Du får gärna återkomma i supporten så vi kan kika på om någonting har strulat, däremot så är det som jag nämnde innan, att så fort vi får in uppgifterna från företaget så kommer det även in på MV och i våra system.


/Alex

@Lidback

Du får gärna återkomma med vad ni kommer fram till för lösning här. Är själv väldigt mån om att min betalning ska ske senast den här månaden så vore intressant att veta om du lyckas lösa det.

De kunde inte lösa det i chatten, avslutade den nyss..
Personen jag talade med skulle prata med tekniker "efter sitt chattpass" och sedan maila mig om problematiken, felsökning, korrigering så det dras från rätt månad eftersom jag har tillgodo-saldo pga värvningar.
Den jag pratade med sa att de mail jag svarar på kommer komma direkt till denne person, och inte det vanliga i "stor backlog av mail, därför det kan ta längre tid att få svar" som varit standard i över ett års tid.


Jag uppdaterar tråden och citerar dig när jag hört något nytt och mitt ärende är avklarat.
Så återkommer jag med en summering om vad som skett, hur det kunde ske, och hur de har agerat.


@Spotify sa i [Betalning via vimla reflekterar inte korrekt på Mitt vimla](/post/21594):

>

@Lidback

Du får gärna återkomma med vad ni kommer fram till för lösning här. Är själv väldigt mån om att min betalning ska ske senast den här månaden så vore intressant att veta om du lyckas lösa det.

@Spotify


Ingen lösning ännu på problemet. Men fick mail som utlovat.
Har maskerat vissa delar så man inte pekar ut någon.
Roligt att ansvaret läggs över på mig att jag ska kontakta dom i årsskiftet om det inte löst sig innan.
Jag har rapporterat ett problem, och tycker personligen att det är upp till Vimla! som varumärke att ta det ansvaret, inte lägga över det på mig.


Mailet jag fick följer:

Hejsan *********!



Jag har nu hört mig för och det enda vi kan säga i nuläget är att filerna för din debitering inte har inkommit till oss.



Vi kan undersöka om det är någonting fel hos oss som gör att filerna inte kommer in, dessvärre så är det inte troligt att detta kan bli löst innan årsskiftet på grund av julledighet hos de som är ansvariga för dessa funktioner. Vi vet heller inte om detta beror på ett fel oss eller om det helt enkelt är så att vi inte fått in filen från den förmedlningsleverantör som ska skicka denna till oss.



Vi kan däremot se vilket datum som betaltjänsten brukats när filerna väl kommit in till oss, och kan vi då se att betaltjänsten brukats i december då du haft ett minusbelopp på fakturan så kan vi kreditera motsvarande summa från betaltjänsten när den kommit in till oss.



Skulle det alltså dröja till efter månadsskiftet innan debiteringen kommer in till oss så kontakta oss angående detta så kollar vi på det och krediterar betaltjänsten motsvarande det minusbelopp du haft på decemberfakturan.



Ha en fin dag!



Med vänlig hälsning

********
Supportexpert @ Vimla


--------------------


EDIT: Mailet kom från "hej@vimla.se" så jag har inte så stora förhoppningar om att få svar på det mail de skickade mig inom rimlig tid, där jag ställde mig frågandes till varför ansvaret läggs över på mig om inget rättat till sig innan månadsskiftet.


@Lidback

Okej, låter inte som det här kommer bli ordnat innan den här månaden är över. Lite segt bara att inte veta när det blir ordnat.

Användarnivå 7

Det är väl lite standard när det gäller Vimla... 😉

@Spotify sa i [Betalning via vimla reflekterar inte korrekt på Mitt vimla](/post/21603):

Lite segt bara att inte veta när det blir ordnat.

Svara