Bedrägeri Vimla/Apple

  • 23 February 2021
  • 7 svar
  • 159 visningar

Hej!

Vill varna alla som har abonnemang hos Vimla att ni kan bli felaktigt debiterade för Apple betaltjänster som ni inte har beställt. Jag har tyvärr drabbats av detta och har bara fått 960 kr återbetalt efter typ 15 timmar samtal med Apple och nästan lika många timmar med Vimlas support via chatt då man tyvärr inte får kommunicera med dom på annat sätt. Jag har blivit blåst på 2569 kr som det ser ut just nu men jag har polisanmält, kontaktat ARN, Etiska Rådet, Konsumenternas och Telekområdgivarna för att förhoppningsvis få hjälp i detta hopplösa läge. Vimla skyller på Apple och Apple skyller på Vimla. Jag tycker att ni borde skämmas. Tittar man på ärendet så ser man klart och tydligt att detta är ett bedrägeri men ni kan inget göra är ert svar.

Ta ert ansvar och gör rätt för er!


Detta ämne är stängt för kommentarer

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +29

Hej!

Vill varna alla som har abonnemang hos Vimla att ni kan bli felaktigt debiterade för Apple betaltjänster som ni inte har beställt. Jag har tyvärr drabbats av detta och har bara fått 960 kr återbetalt efter typ 15 timmar samtal med Apple och nästan lika många timmar med Vimlas support via chatt då man tyvärr inte får kommunicera med dom på annat sätt. Jag har blivit blåst på 2569 kr som det ser ut just nu men jag har polisanmält, kontaktat ARN, Etiska Rådet, Konsumenternas och Telekområdgivarna för att förhoppningsvis få hjälp i detta hopplösa läge. Vimla skyller på Apple och Apple skyller på Vimla. Jag tycker att ni borde skämmas. Tittar man på ärendet så ser man klart och tydligt att detta är ett bedrägeri men ni kan inget göra är ert svar.

Ta ert ansvar och gör rätt för er!

Jag är likt dig bara en vanlig kund hos Vimla, men har du lust att förklara hur du kan ha blivit debiterad 2569kr?

Någon har gjort en massa köp av appar via Apple som sedan har debiterats mig. Hur någon har kommit åt mitt Apple konto har jag ingen aning om och det har inte Apple heller. Jag har inte lämnat ut några uppgifter till någon och jag har inte tappat bort mobilen eller liknande, så jag har skött mig precis så bra som man bara kan. Det är därför jag vill VARNA alla för hur det kan gå till om du hamnar mellan två stora företag som inte bryr sig om individen utan bara om pengarna. Jag loggar in och kan se att jag har bara gjort några enstaka “köp” av appar hos Apple men dessa var gratis och det står det också tydligt när jag loggar in på mitt Apple konto. Däremot ser jag inga av de köpen som Apple har tagit betalt för via mitt Vimla abonnemang med autogiro. Upptäckte inte dessa transaktioner förrän Vimla dragit dessa pengar. Har pratat med Apple massor av ggr och dom säger till mig att det är något som inte har gått rätt till men tyvärr så har mina återbetalningar nekats vilket gör att supporten inte kan göra något. OCH tyvärr så känns det som att det finns ingen hjälp att få. Jag har haft kontakt med alla tänkbara instanser inkl. Polisen men som sagt, ingen hjälp någonstans. Trodde att Apple men även Vimla var mer rädd om sina rykten då detta kan drabba vem som helst och många människor har Apple konto och Vimla abonnemang.

Sverige 2021…….???

Kan tillägga att jag har fått återbetalt 16 st köp på sammanlagt 960 kr men att resterande 11 köp på 2569 kr har nekats återbetalning. Dom 11 köpen har jag lyckats få fram av Apple är köp av en app som heter Kwai Coins. Köpen skedde mellan 22-24 nov. 7 st köp 22 nov, 3 st köp 23 nov och ett den 24 nov. Belopp mellan 179-359 kr per gång. Kwai Coins verkar populär bland kriminella.

Användarnivå 7
Emblem +29

Okej, det låter inte bra. Har du aktiverat fakturadebitering av appar på ditt Apple-konto? För det låter på din beskrivning som att någon kan ha aktiverat fakturadabitering av appar på ditt Vimla-konto fast med ett annat Apple ID? Annars borde samtliga dessa köp synas på ditt Apple konto. Det här borde du kunna få hjälp av Apple att kolla upp, för dom måste kunna se vilket Apple ID som användes vid köpen.

Det får dom inte tala om för mig, GDPR, hävdar dom. Endast Polisen som kan få tillgång till detta.

Jag får hoppas att det fortfarande finns hjälp att få från rättsväsendet men jag är mkt tveksam.

Det började med att man lade ner utredningen “i brist på bevismaterial”, jag har bett om överprövning då jag har hur mkt bevis som helst.

Var kan man kolla om fakturadebitering är aktiverat? Kollade mitt Apple konto och där kan jag inte hitta någon sådan inställning.

 

Användarnivå 7
Emblem +29

Nu har jag inte en iPhone, så jag kan inte kolla hur man gör direkt i iPhone, men det går att se här också:

https://appleid.apple.com/account/manage

Under rubriken “Betalning och leverans” så står det på mitt konto “Mobilräkning” och sedan följt av mitt telefonnummer. Det borde stå så på ditt konto också ifall du aktiverat det. 

Men vad säger Vimla ifall du försöker få fram vilket Apple ID köpen gjordes ifrån då? Dom måste kunna lämna ut det ifall det är det dom väljer att ta betalt för.

Vimla kan inte se vilket Apple ID som genomfört köpet. Vimla utför bara ett betalningsuppdrag på Apples begäran,

Mitt tips är att om ni har autogiro hos Vimla, ändra betalningsmetod, eller ännu bättre/säkrare vore kanske att byta till en mobiloperatör som hjälper dig när du hamnar i kläm.