Fråga

Barnabbonnemang 100 kr i månaden - ingen spärr för betaltjänster?

  • 8 juni 2021
  • 1 svar
  • 28 visningar

Hej,

Har sen i höstas ett abbonnemang på 100 kr i månaden till min dotter som betalas med autogiro. Har inte ens funderat över att jag behöver spärra betaltjänster manuellt för henne. 
Hon verkar ha råkat klicka på något utan att veta om det.

I maj månads faktura drogs 740 kr och i junis faktura har redan 150 kr i betaltjänster!

Jag trodde att alla de här barnabbonnemangen kom spärrade? Eller är det egentligen inget barnabbonnemang?

Mitt förslag är att barnabbonnemang ska vara spärrade för betaltjänster från början.

Att betala närmare 900 kr för betaltjänsterna är ju nästan vad hennes årskostnad är.


1 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Nehul Sevak,

Det vi erbjuder är ett abonnemang som står på en förälder som sedan är ansvarig för användningen på abonnemanget.Vi har alltså inget “renodlat” barnabonnemang där extraköp, abonnemangsändringar, vissa hemsidor etc. finns blockerade.

Om funktionen utlands- och betalsamtal är aktiverad på abonnemanget kan den som nyttjar det göra aktiva val för att köpa exempelvis betaltjänster eller ringa till utlandet.

Om din dotter inte ska kunna göra köp stänger du av utlands- och betalsamtal inne på Mitt Vimla → Inställningar → Utlands- och betalsamtal.

Vill du bestrida dessa köp gör du det hos företaget där betaltjänsten köpts. Specifikation för vilken tjänst som köpts och kontaktuppgifter till företaget hittar du på Mitt Vimla → Förbrukning → Betaltjänster → Välj aktuell månad.
 

 

Svara