✅ Besvarat

Autogiro märkliga medgivanden

  • 3 September 2021
  • 13 svar
  • 258 visningar

Användarnivå 2

Hej! Jag vill aktivera autogiro, men för att göra detta så måste jag acceptera bl.a. Brites villkor som innebär följande:
“Kontoinformationstjänsten innebär att Brite med ditt uttryckliga samtycke, som du lämnar genom att acceptera Villkoren, inhämtar information om dina betalkonton,transaktioner på dessa och annan finansiell information i den utsträckning som är nödvändig för att slutföra Kontoinformationstjänsten. Sådan information kan inkludera ditt personnummer, kontonummer, kontaktinformation, utgifter och inkomster per månad,utbetalare och mottagare av betalningar, kontokrediter,lån och andra transaktioner gällande betalkonton.”

Varför ska Brite ha information om mina utgifter och inkomster per månad, utbetalare, kontokrediter, lån och andra transaktioner etc. för att jag ska kunna betala via autogiro?

icon

Bästa svar av Amanda_Vimla 6 September 2021, 14:32

Visa original

13 svar

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Inga-Lill Sylvia,

Jättebra att du läser igenom villkoren! Autogirot för dina betalningar av ditt abonnemang hos oss går via vår betalpartner Billogram som samarbetar med Brite.

Den främsta anledningen till att de behöver dessa uppgifter är för att skydda dig som användare. Denna informationen fungerar likt en kreditupplysning. När du väljer faktura som betalmetod så fungerar det likt ett lån och det gäller även autogirot.

Har du fler frågor eller funderingar kring just detta så kan du kontakta Billogram här.

Användarnivå 2

Hej Amanda.

Tack för ditt svar.

Jag förstår dock inte hur inhämntningen av dessa uppgifter ska skydda mig som användare. Hade det handlat om ett bolån på några miljoner så hade jag förstått att den bank jag ansöker om lån hos vill veta vilka inkomster och utgifter, krediter och lån etc. jag har, för att de måste veta att jag klarar av att betala av mitt lån.

Men nu handlar det om att betala en mobilräkning på 100 kr per månad. Är det då inte helt irrelevant för en underleverantör/samarbetspartner till Vimla/Telenor att kräva att få veta allt om ALLA mina transaktioner och eventuella lån på ett bankkonto?

Inget annat av alla de företag jag är kund hos kräver att få tillgång till dessa uppgifter för att kunna upprätta autogirobetalningar. Så varför måste Vimla / Brite / Billogram ha dessa uppgifter?

Och på vilket sätt skyddar det mig?

Jag tycker snarare att det är ett alldeles för stort intrång i mitt privatliv att behöva dela med mig av sådan information för att betala en räkning via autogiro, inte minst med tanke på GDPR och vad för information som numera är tillåtet är att lagra om andra människor. 

Självklart läser jag villkoren innan jag godkänner dem.

 

Jag håller helt med Inga-Lill Sylvia! Jag reagerade också när jag läste Brites villkor, och gick inte vidare. 

Det är orimligt att begära dessa uppgifter för att dra 100 kr / mån. Er risk stannar ju vid ett par hundralappar. Om jag inte har täckning på kontot stänger ni ju av tjänsten till jag betalt. Dessutom har ni (Vimla / Telenor) redan hämtat en kreditupplysning när jag beställde abonnemanget.

Jag har aldrig tidigare uppgivit något annat än: Namn, adress, personnummer, bank, kontonummer, och mitt kundnummer hos betalningsmottagaren för att teckna autogiro.

 

Användarnivå 7
Emblem +30

Den främsta anledningen till att de behöver dessa uppgifter är för att skydda dig som användare. Denna informationen fungerar likt en kreditupplysning. När du väljer faktura som betalmetod så fungerar det likt ett lån och det gäller även autogirot.

Detta får du gärna utveckla, hur skulle det skydda kunden att Brite får all den informationen? 

Användarnivå 3
Emblem +10

@Inga-Lill Sylvia, @Karl Peter, @Spotify,

Ni alla ställer jättebra frågor! :star2:

Som jag tidigare har förklarat så är det främst för er egen säkerhet eftersom det inte ska dras pengar som ni inte har tillgång till. Själv förmodar jag att ni alla här har god koll på er ekonomi samt att det därför kan tyckas vara onödigt att denna informationen hämtas av Brite via Billogram.

För mer utförliga svar kring hur Brite har valt att hämta informationen så rekommenderar jag att ni kontaktar Brite eller Billogram, som ju är vår betalpartner som har valt att samarbeta med Brite.

Personligen så besitter jag, precis mina kollegor här på forumet, massor av kunskap och tips och trix om våra abonnemang. Jag kan det mesta om våra egna tjänster och är det något som jag inte kan så tar jag personligen ansvar för att ta reda på det. 

Vad gäller just villkoren för autogirot via Billogram/Brite, så backar jag ödmjukt och hänvisar er till dem för mer utvecklade och tillfredsställande svar på varför deras villkor ser ut så som de ser ut.

Skulle ni få ett svar som ni vill dela med er av - posta det jättegärna här i tråden så att vi alla kan ta del av det!

Användarnivå 7
Emblem +30

@Amanda_Vimla Fast det var du som sa att det var för att skydda oss som kunder Brite tog information om våra lån, krediter, konton etc. Det är snarare för Brite’s säkerhet som man vill ha den informationen och inte för oss kunders skull.

Användarnivå 3
Emblem +10

@Spotify,

Det har jag sagt och det stämmer. Precis som du nu också är inne på så är det helt korrekt att säkerheten går åt bägge hållen. 

Användarnivå 2

Hej igen @Amanda_Vimla.

Men nu är det ju så att jag är kund hos ER, inte hos Billogram. Ni har valt att samarbeta med dem, inte jag, då tycker jag att det också bör vara ni på Vimla som ska svara på era kunders frågor och ni borde inte hänvisa oss till en utomstående part som är betalpartner till ER.

Jag har inget avtal med vare sig Billogram eller Brite, jag har ett avtal med Vimla. Varför kan Vimla då inte svara på frågor som rör betalningen av mina och alla andra av Vimlas kunders mobilräkningar?

Varför ska det behöva vara så otroligt krångligt att få betala sina räkningar via autogiro hos Vimla? Jag har aldrig varit med om något liknande.

Det här är inte god kundservice. Det är inte heller god kundservice att hänvisa era kunder till ett annat företag för att få svar på frågor som rör våra avtal med Vimla och de betalningar som ska ske till Vimla.

Användarnivå 2

@Amanda_Vimla  Jag förstår inte heller hur det kan skydda mig som kund (?) att godkänna att ett för mig helt okänt företag, Brite, ska få tillgång till ALL min information och ALLA transaktioner på mitt konto, insättningar, inbetalare, utgifter, lån, krediter etc.

Det är ju snarare en stor risk för mig som kund att lämna ut sådana känsliga uppgifter till helt okända.

För att inte tala om integritetskränkande. 

Varför har Vimla/Telenor valt att samarbeta med ett företag som kräver att få tillgång till era kunders kanske mest känsliga uppgifter, era kunders alla kontouppgifter? Ställer ni inte några som helst motkrav om vad som är rimligt (eller inte rimligt) att en betalpartner till er kräver för uppgifter av era kunder?

Vad ska Brite / Billogram göra med alla mina kontouppgifter; transaktioner, inbetalare, utgifter, ev. lån, krediter etc?

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej igen @Inga-Lill Sylvia,

Jag vill börja med att understryka och informera er om att vi på Vimla aldrig någonsin skulle samarbeta med en betalpartner som vi inte har full tillit för att de hanterar sitt uppdrag utan någon ond agenda gentemot er som våra användare. 

Vad jag kan förstå av villkoren så hämtar Brite all denna informationen i de fall som det krävs. Med andra ord så kan jag inte svara för ifall Brite anser att de behöver all denna informationen alltid specifikt i samarbetet med autogirot via Billogram. För att citera en del av avtalet i ditt inledande inlägg så står det: “...i den utsträckning som är nödvändig för att slutföra Kontoinformationstjänsten. Sådan information kan inkludera ditt personnummer...”.

Med det sagt så har jag nu personligen hört av mig till dem angående detta och frågat vilken information som aktivt hämtas samt när detta sker. Så snart jag har fått ett svar på mitt mejl så kommer jag att uppdatera er här i forumtråden. :speech_balloon:

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej på er @Inga-Lill Sylvia@Karl Peter@Spotify,

Nu har jag äntligen fått återkoppling! :raising_hand:

Vilka uppgifter som hämtas samt när de hämtas beror på hur uppgifterna serveras från banken. I Sverige har nästan inga banker inte stöd för datahämtning i dagsläget, vilket också innebär att Brite inte kan handplocka den kontoinformation som majoriteten av bankerna erbjuder utan det är istället ett allt eller inget-alternativ. 

Även om Brite får tillgång till denna information så har Billogram inte det. Om ni ställer er emot behovet av att Brite samlar in så pass mycket information, så kan ni alltid använda alternativet “Annan bank”  när ni aktiverar autogirot. Då fyller ni manuellt in uppgifterna och i så fall kommer ingen sådan här information att samlas in via Brite.

Användarnivå 2

@Amanda_Vimla 

Hej igen.

Nu får du gärna utveckla ditt senaste svar.

Även om jag väljer alternativet "Annan bank" så måste jag ju godkänna Brites (och Billograms) villkor, annars kommer jag ju inte vidare.

Jag måste alltså acceptera att Brite får tillgång till ALLA mina kontouppgifter inkl. samtliga transaktioner, inbetalare, betalningsmottagare, krediter etc. även för att kunna fylla i uppgifterna manuellt.

Så vad menar du med:

"Om ni ställer er emot behovet av att Brite samlar in så pass mycket information, så kan ni alltid använda alternativet “Annan bank”..."?

 

 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej igen @Inga-Lill Sylvia,

Om du väljer “Annan bank” när du aktiverar autogirot så kommer Brite inte att få tillgång till dessa uppgifter - även fast du, som du har helt rätt i, behöver godkänna villkoren - så fungerar det såhär rent tekniskt. Detta har jag fått bekräftat av Billogram som har tagit tag i frågan rejält och undersökt exakt hur det fungerar.

Vill man ändå trots detta inte använda sig av autogirot så erbjuder vi även kortbetalningar som fungerar som ett slags autogiro då betalningarna dras automatiskt varje månad runt den 1:a-7:e.

Svara